Jump to content

Spam fra boatreference.com


bliss X

Recommended Posts

Jeg svarte "ja" men er litt usikker på om det er spam. Fikk en mail men vet jeg gjentatte ganger har vært inne på boatreference.com i senere tid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg svarte NEI, men har nå fått en "Newsletter" fra dem. Greit nok, e-post adressen min er helt åpen. Men blir det stadige mailer fra dem, setter jeg inn spamfilter. En enkelt båtrelatert mail får jeg tåle.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har. Er det dette som er kilden, jeg lurte veldig? Når var det vel ikke riktig SPAM, det var et "newletter" hvor vi kunne si oss ikke interessert i ytterligere utsendelser. Først hvis de overser dette bør de få virkelig trøbbel. Men de burde vel ha opplyst om hvor de hadde fått tak i adressen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skjult e-mail adresse og aldri hørt om siden før.  Når jeg kikket etter i SPAM søppelbøtta mi lå det sannelig en mail fra dette firma.  Synes det lukter hacking....

At de skulle ha plukket opp adresser til de som har skjult epost-adresse anser jeg som utelukket.

Vi gjorde i sin tid også en endring i YaBB slik at mail-adressene til de som har åpen adresse ikke vises i medlemslisten, man må gå inn på profilen for å se den.

 

Men det ville, som flere har vært inne på, vært intr. å vite hvordan de har fått tak i adressene.

Sender dem nå en epost der jeg ber om dette, og oppfordrer dere andre til å gjøre det samme.

 

Adressen er kristian@boatreference.com

Link to post
Share on other sites

Guest atletico

Jeg mener å ha hørt at første regel ved SPAM er å aldri bekreft din e-mail adresse ved å sende svar tilbake. En annen ting ved SPAM er at avsender som oftest forandrer adressen sin ved hver utsendelse.

 

     I dag trodde jeg at jeg skulle være lur og gå inn å forandre min e-mail adresse i profilen. Tenkte først å ta bort alfakrøllen og erstatte den med et annet tegn, men den gikk ikke. Satte inn NOSPAM i min e-mail adresse slik  som er vanlig -man sletter bare NOSPAM ordet når man skal sende e-mail, mens "e-mail adresse snokerprogrammene" skjønner ikke dette. Resultatet ble bare at jeg nå hadde skiftet adresse og nytt passord ble sendt til denne ikke eksisterende adressen. Altså jeg kan ikke lenger logge meg inn som Atletico1 (bra jeg har atletico brukeren som backup bruker).

Link to post
Share on other sites

Resultatet ble bare at jeg nå hadde skiftet adresse og nytt passord ble sendt til denne ikke eksisterende adressen. Altså jeg kan ikke lenger logge meg inn som Atletico1 (bra jeg har atletico brukeren som backup bruker).

Dette er en sikkerhets-funksjon som altså kan slå uheldig ut i et slikt tilfelle.

Men skulle noen havne i denne situasjonen er det bare å ta kontakt med meg så skal jeg ordne opp i det.

Skal sende deg passordet slik at du kommer inn.

 

Ang. problematikken rundt de som har åpne adresser så skal vi ta en diskusjon på dette i teknisk avdeling.

Link to post
Share on other sites

Har gjort en endring til, mail-ikonet er fjernet fra innlegg, man må nå gå til profilen for å finne adressen til de som har åpen mail-adresse.

Fjernet Profil-ikonet også, da man like gjerne kan klikke på bruker-navnet.

 

Den eneste fordel en åpen mail-adresse gir er at gjester kan komme i kontakt med deg via mail.

Dersom dette ikke er viktig anbefaler vi å ha skjult adresse, alle har dette som utgangspunkt.

 

Det anbefales å slå på epost-varsling av IM, se "Varsle pr. epost:" under IM delen av profilen.

Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra Osestad i dag der han beklager at jeg fikk spammen.

 

Imidlertid kan han ikke svare på hvordan de har fått tak i mail-adressen, noe jeg synes ikke er tilfredstillende, har sendt en ny mail.

 

De har også tydligvis et annet forhold til spam enn undertegnede, ifølge brevet mener de at 99% av mottagerne er glade for å motta slikt.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

...Imidlertid kan han ikke svare på hvordan de har fått tak i mail-adressen, noe jeg synes ikke er tilfredstillende, har sendt en ny mail.

Det spørs vel om det finnes juridiske regler som gjør at man kan forlange å få vite kilden til mailinglisten deres, men man kan jo alltids appelere til et eller annet, eller true med noe og se om det hjelper.

 

En interessant side jeg har tenkt litt på, er hva lovverket sier om spam i Norge. Jeg mener å ha fått med meg at det ganske klart er ulovlig å foreta masseutsendelse til adressater som ikke på forhånd har meldt seg interessert i å motta noe fra vedkommende utsender. I dette tilfellet burde det ikke være noe som helst problem å bevise at denne regelen/loven er brutt av boatreference. Det interessante her er ikke at vi har noe vi kan innrapportere et eller annet sted, men at vi har noe vi kan bruke som pressmiddel for å få vite kilden til mailinglisten deres. Enten oppgir de den, ellers så rapporterer/melder vi dem i henhold til regel/paragraf/lov om at de har forbrutt seg mot dette.

 

Hvor mange av dere som har mottat spam fra boatreference kan med 100% sikkerhet si at de aldri har lagt ut email adressen sin i andre båtfora som f.eks. hos Båtmagasinet, Havna eller noen utenlandske fora? Kan man ikke si det, kan kilden til mailinglisten være hva som helst. Alle og enhver kan kjøpe enkle programmer som støvsuger nettet etter email adresser og samler dem opp i mailinglister. Det er også ganske kurrant å skrive egne programmer for å gjøre det samme.

Link to post
Share on other sites

Det spørs vel om det finnes juridiske regler som gjør at man kan forlange å få vite kilden til mailinglisten deres, men man kan jo alltids appelere til et eller annet, eller true med noe og se om det hjelper...

Nå er jeg ingen jurist og våger nesten ikke begi meg ut på tolking av loven, men dette er et lov som omhandler spam:

 

§ 2b. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder

Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til forbrukere ved hjelp av telekommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksem­pel elektronisk post, tekstmelding til mobiltelefon, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

 

 

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der forbrukeren kontaktes muntlig ved hjelp av telefon.

 

 

Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om hva som omfattes av første ledd.

Link to post
Share on other sites

Det spørs vel om det finnes juridiske regler som gjør at man kan forlange å få vite kilden til mailinglisten deres, men man kan jo alltids appelere til et eller annet, eller true med noe og se om det hjelper.

For all del, det var ikke snakk om "trusler", jeg spurte på en pen måte.

Er de seriøse burde de, på helt frivillig grunnlag, opplyse om hvordan de har fått tak i adressene.

Link to post
Share on other sites

Fikk følgende svar fra BoatReference i dag:

 

Hei

 

Viser til din mail av 15.05 vedrørende vårt nyhetsbrev

 

Vi må på det sterkeste beklage at du har mottatt dette mot din vilje og vi har allerede slettet din adresse i vårt system. Nøyaktig hvordan denne feilen har oppstått er litt usikkert men vi kan garantere at du IKKE vil få noen ytterligere informasjon tilsendt fra BOATreference noen gang! Nyhetsbrevet fra BOATreference er rettet mot båt og maritimt interesserte og over 99 % av våre lesere tilhører denne kategorien og ønsker å motta brevet .

 

Igjen så  vi beklager vi  og ønsker deg en fortsatt god dag!

 

 

Kristian Osestad

 

Country Manager Norway

BOATreference

 

 

 

+47 918 49636

kristian@boatreference.com www.boatreference.com  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...