Jump to content

Tips til ny Daycruiser eller liten cabincruiser ca 20 fot

880

Recommended Posts

En del leie kriterier her, nyere enn 2005, maks 350000, helst vask, og kok.

Skibsplast 605/655 er nevnt - gode båter, men personlig fikser jeg ikke hvordan de ser ut. Og som andre nevner - ikke spesielt gode sjøegenskaper.

Skal du ha med alt du vil ha tror også jeg at amerikansk - innenbords bensin er mest sannsynlig til den prisen.

Går man opp mot 400000 er det brått et par aktuelle til. Uttern D68/66 og Askeladden C6. Disse har pantry med vask/kok og toalettmuligheter, samt kjøleskap (Uttern)/boks(C6). C6 etter min mening flere mil lekrere enn Uttern - og har også høstet lovord i tester. Har Mercruisers fine 1.7 DTi diesel.

Nidelv 610 har jeg selv, en båt i samme prisområde (400000), men mangler pentry og kjøleskap/vask. MEn dette er en båt med meget romslig cabin og sjøvannstoalett med septik. SAmt lekre linjer, god annenhåndsverdi og gode sjøegenskaper. Om det teller.

Lykke til.

En del leie kriterier her, nyere enn 2005, maks 350000, helst vask, og kok.

Ikke leie kriterier i det hele tatt med Skibsplast 655. Der er det 2 bluss kokeapparat og håndvask som standard. Videre er det soveplass til fra 2 til 5 personer avhengig av antall voksne kontra barn samt at det er mulighet for varmeapparat og dusj.

Skibsplast 605/655 er nevnt - gode båter, men personlig fikser jeg ikke hvordan de ser ut.

Det er vel bare ditt problem... :lol: Jeg synes tvert i mot særlig 655 er ganske fin ut og basert på hvor mange det er solgt av den virkert det som mange andre også synes den ser bra ut. 605 er det vel solgt en del færre av.

Og som andre nevner - ikke spesielt gode sjøegenskaper.

Det synes jeg faktisk er tullprat. Joda, det finnes enkelte 21- og 22-fotere som går enda mykere i sjøen. Men 655 er ikke blant de dårligere, snarere den bedre halvdelen av skalaen.

Det meste er subjektivt - som alltid ;)

...og DU mener det du skrev var noe mindre subjektivt :crazy::giggle::lol:

Hva Skibsplast 655 har av utstyr (og hva eventuelle andre båter har eller ikke har av utstyr) er vel rimelig konkret (objektivt). At det er solgt temmelig mange av 655 er vel også et konkret faktum. Hvorfor det er solgt mange av dem kan man jo saktens diskutere og eventuelt være enige (eller uenige??) i. Selvfølgelig er dette med utseende subjektivt, det er til en viss grad sjøegenskaper også selv om det i større grad kan konstateres mer "objektivt".

Men 880 spurte om forslag til båt under 350 kkr med blant annet følgende: Minimum 2 soveplasser, Toalett, Vask, kok....

Da er vel Skibsplast 655 et seriøst alternativ i motsetning til båter som enten koster en del mer enn 350 kkr eller mangler flere av de tingene som står på "vil-ha-listen"?

Redigert av Helge (see edit history)

Hadde ikke stussa på en brukt Askeladden C6.. gammelt god solid båtmerke. går fint i sjøen.. du får altdu vil ha + Diesel og en finner de brukt for rundt 350k på finn.no de solgte en het ny på messen i vår for 399.000 så det sku være mulig å prute noen brukte ned under 350.000 skulle jeg tro.

C6 har noen av de beste løsningene i markedet på den størrelse båt(syntes nå jeg da)

se på www.askeladden.no mange fine løsninger der.

C6_06.jpg

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Vi hadde tidlegere en Askeladden Beetle.

Var en kjempe flottbåt som vi koste oss mye med. Ingen problemer å overnatte 3 stykker, hadde tilstrekkelig utstyr ombord for å lage mat og holde hygienen på et bra nivå selv om en var borte noen dager.

Det bør være mulig å få en brukt Beetle for under 350000. Ser mange av båtene som ligger for salg er priset høyere men dette er ikke realistiske priser slik jeg ser det. Mange optimister forsatt som har båt for salg.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

De 3 stk Skibsplast 655 som jeg linker til her, dekker vel alle de av trådstarter nevnte kriterier:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16686925

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16587291

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16484271

Båt fra godt kjent produsent Skibsplast er godt kjent

Daycruiser eller liten cabincruiser ca 20 fot 655 er 21,5 "daycruiser/liten cabincruiser"

Helst 4takt påhenger, diesel kan vurderes, IKKE 2takt 4-takt påhengere

2005 eller nyere 2005 og 2006 modeller

Kalesje ikke HT Kabin + åpen cockpit med kalesje

Min 2 soveplasser Soveplass til inntil 2 voksne + 3 barn (ev 3 voksne)

Toalett Alle har sjøvannstoalett (+septiktank)

Vask, kok, varmeapp. ønskelig Alle har både 2bluss kok og en liten vask

Pris 250 – 350000 Samtlige har prisantydning under 350.000 (hhv 299, 330 og 330 kkr) og er sannsynligvis mulig å få prutet ytterligere noe ned. Prøver man å prute på 655'er priset til 360 kkr finner man også et par med blått skrog og større motorer (Honda 130 og Suzuki 140)

Varmeapparat var vel det eneste det var listet opp "ønskelig" på og som det ikke så ut til å være på disse 3 båtene. Men med minst 20.000 kroners margin til antydet prisgrense på 350.000 skulle det kunne bli et bra varmeapparat om man altså vil ha det :yesnod:

Hvorfor ikke 2 takt motor? De etter 2003 som f.eks Optimax eller E-tec bruker jo 30% mindre fuel enn 4 takt :-) og ikke bråker de mer heller( untagen på tomgang)

Dette er ingen ny diskusjon her på BP. Du kan finne masse tråder med argumentasjon rundt 2-takt vs. 4-takt, og sterke tilhengere på hver side. Jeg er tilhenger på riktig side...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hvorfor ikke 2 takt motor? De etter 2003 som f.eks Optimax eller E-tec bruker jo 30% mindre fuel enn 4 takt :-) og ikke bråker de mer heller( untagen på tomgang)

Denne diskusjonen har vel vært oppe opptil flere ganger tidligere i andre tråder. Jeg for min del har ingen ting mot 2-takt og har bare en 4-takter (2004 Suzuki DF140) og 6 stykker 2-taktere fra en Yamaha 80 via Yamaha 40 ned til småmotorer på 8 og 5 Hk.

Men det er vel ikke noen sannhet at Optimax og E-tec bruker 30 % mindre drivstoff enn 4-taktere. Jeg stiller når som helst opp på en forbrukstest av Optimax 135 eller tilsvarende størrelse E-tec mot min Suzuki DF140 :yesnod:

Videre er ikke 4-takterne bare stillere på tomgang (stilleligge), men også havnefart (5 knop) etc. Det er vel først når man drar båten skikkelig opp i plan at 4-takterene har et lydnivå som er nogenlunde sammenlignbart med 2-takterne.

Personlig ville jeg foretrekke 2-taktere (ville selv mest sannsynlig valgt E-tec framfor Optimax) på en båt jeg skulle brukt mye til vannsport og lite til sakte kosekjøring og/eller dorging. Men til en båt man skal kjøre en god del på sakte fart (ikke i plan) foretrekker jeg 4-takt.

Når nå 880 skrev det han gjorde mht 2-takt/4-takt tolket jeg for min del dette dit hen at han eller den/de han spurte om råd på vegne av... allerede hadde foretatt slike vurderinger. Men der kan jeg jo ha tatt feil :blush:

...og DU mener det du skrev var noe mindre subjektivt :crazy::giggle::lol:

Hva Skibsplast 655 har av utstyr (og hva eventuelle andre båter har eller ikke har av utstyr) er vel rimelig konkret (objektivt). At det er solgt temmelig mange av 655 er vel også et konkret faktum. Hvorfor det er solgt mange av dem kan man jo saktens diskutere og eventuelt være enige (eller uenige??) i. Selvfølgelig er dette med utseende subjektivt, det er til en viss grad sjøegenskaper også selv om det i større grad kan konstateres mer "objektivt".

Men 880 spurte om forslag til båt under 350 kkr med blant annet følgende: Minimum 2 soveplasser, Toalett, Vask, kok....

Da er vel Skibsplast 655 et seriøst alternativ i motsetning til båter som enten koster en del mer enn 350 kkr eller mangler flere av de tingene som står på "vil-ha-listen"?

Men kjære deg - det er jo akkurat det jeg sier. Jeg utelukker jo ikke mine egne meninger som subjektive. De, som dine meninger, er subjektive. Objektive kriterier er målbare ting, som feks hastighet, bredde, pris osv.

Trekk inn pigga litt ;)

Men kjære deg - det er jo akkurat det jeg sier. Jeg utelukker jo ikke mine egne meninger som subjektive. De, som dine meninger, er subjektive.

Trekk inn pigga litt ;)

Piggene mine har da ikke vært ute, og i hvert fall ikke i denne tråden. Da hadde jeg nok brukt surere smileys enn fnis og latter :yesnod: Nei jeg sitter her og gliser jeg :lol:

Slik du skrev du skrev ditt innlegg vil det nok lett bli oppfattet som om du kommenterte andres utsagn som subjektive og ikke dine egne :wink:

Objektive kriterier er målbare ting, som feks hastighet, bredde, pris osv

...og kokeapparat, vask, antall soveplasser etc :wink:

Men det er vel ikke noen sannhet at Optimax og E-tec bruker 30 % mindre drivstoff enn 4-taktere. Jeg stiller når som helst opp på en forbrukstest av Optimax 135 eller tilsvarende størrelse E-tec mot min Suzuki DF140 :yesnod:

Videre er ikke 4-takterne bare stillere på tomgang (stilleligge), men også havnefart (5 knop) etc. Det er vel først når man drar båten skikkelig opp i plan at 4-takterene har et lydnivå som er nogenlunde sammenlignbart med 2-takterne.

Vil ikke gå inn på noen lang diskusjon men fakta er at min optimax 225hk brukte 85liter i timen mens 225 verado( 4 takt) bruker 115 liter i timen... så kan du nå regne ut hvor mange % det blir.. samme båt i 48 knop er målingen gjort med.

og samsvarer med fabrikkdata på nevnte motorer..

Det samme var det med gamlebåten min en uttern d55 med optimax 135 bruker nesten 30% mindre en 135 verado...

husker ike i farten hvor mange liter i timen optmAX 135 min brukte, men på uttern d55 brukte den 0,7 pr nm i ca 34 knopp som var den mest økonomiske farten.. i 50 knopp var den over 1 liter pr nm og under 30 knop var den 0,8 elelr 0,9 pr nm :-)

Støy fra 1500 rpm og opp er det samme som 4 takt :-) Dette er målt med desibelmåler.. Det som skiller 2 takt fra 4 takt er at 4 takt har en litt mykere gange, men t tkat høres litt "hardere" ut. men støyen er faktisk lavere ( 1 db) ved 3000rpm på 2 takt i forhold til 4 takt :-)

4 takt er gammel teknologi og 2 takt vil nok overta etterhvert...

Redigert av ksandal (see edit history)

Mvh Kjetil

Det samme var det med gamlebåten min en uttern d55 med optimax 135 bruker nesten 30% mindre en 135 verado...

husker ike i farten hvor mange liter i timen optmAX 135 min brukte, men på uttern d55 brukte den 0,7 pr nm i ca 34 knopp som var den mest økonomiske farten.. i 50 knopp var den over 1 liter pr nm og under 30 knop var den 0,8 elelr 0,9 pr nm

Da 115 til 140 Hk er motorstørrelser jeg selv har en del erfaring med både fra egne motorer og fra båtene til tre av mine nærmeste venner og slektninger så nøyer jeg meg med å kommentere disse.

Det kan virke som om Mercury Verado er tørste motorer og derfor gunstige å sammenligne Optimax'ene med. Jeg sjekket litt raskt på nettet og fant faktisk bekreftende artikler mht dine påstander om høyere forbruk på Verado. På baataktuelt.no rapporterte de for eksempel fra en test med nettopp Uttern D55 der en 135 hk Verado firetakter hadde et forbruk på 65 liter/time mens 135 hk Optimax totakter hadde et forbruk på 51 liter/time.

Til sammenligning har min Suzuki DF140 et maksforbruk på godt under 50 l/time på Skibsplast 655 og med Suzuki DF115 synker maksforbruket ytterligere ned mot 40 l/time. Nå er jo dette en annen båttype, men den er både 200 kg tyngre og en meter lengre enn Uttern D55. Forbruket pr nm på min 655 med DF140 ligger på ned mot 0,7 og opp til 0,8 liter/nm avhengig av marsjfart. En av mine kamerater har maken båt som meg (Skibsplast 655) men med nettopp Optimax 135 og vi har konstatert svært små forskjeller i forbruket når vi har vært på lengre turer sammen. I den grad vi har kunne måle noen forskjell har det vært til fordel 4-takteren.

Støy fra 1500 rpm og opp er det samme som 4 takt :-) Dette er målt med desibelmåler.. Det som skiller 2 takt fra 4 takt er at 4 takt har en litt mykere gange, men t tkat høres litt "hardere" ut. men støyen er faktisk lavere ( 1 db) ved 3000rpm på 2 takt i forhold til 4 takt :-)

Ja det er mulig det, men også kameraten min med Optimax 135 medgir at helt opp til 2000 rpm er min Suzuki DF140 merkbart mer stillegående enn hans Optimax 135. Over 3000 rpm var det vanskeligere å si hvilken motor som bråkte mest utover at begge bråkte og at lydbildet var ganske forskjellig. Så hva man måler med instrument kan tydeligvis være litt annerledes enn opplevd støynivå. Mens kameraten min har måttet innrømme at han synes lyden er behageligst fra min motor har jeg måttet se meg slått i akselerasjonen til hans båt. På toppfart er båtene våre imidlertid temmelig like. Akselerasjon kontra toppfart har vel også noe med at vi kjører med litt forskjellige propeller.

Dette er en udokumentert påstand jeg tror svært mange vil være uenige med deg i.

Viste dette kom til og ta av.. gir meg her jeg... siden vi begge har rett :-) kommer ann på åssen en tester og ser på det..

PS den testen emd optimax og verado var det viktig og merke seg at optimax hadde 5 knop mer med 10 liter mindre forbruk pr time.. så i samme fart ville forskjellen vært MYE større.

Verado fra Mercury er tørst... ingen tvil om det.. Og totaktere er oppfunent på nytt med innsprøytningssystem som er mye mer effektivt enn gammel totaktssytem.. det var det jeg mente med at 4 takt er gammeldags.. i virkemåte i forhold til nye totaktere med denne nye teknologien :-)

ER imponert over nivået her på forumet.. mye bra meninger og mye flinke engasjerte folk..

Avslutter med å si at jeg liker Turdodiesel best og holder meg til det fremover... til noe nytt og bedre kommer... Vil ha en båtmotor som går på sjøvann med fisjonsteknologi.. men deter enda 50 år til... men det kommer :-)

med fisjon kan en lage tilsvarende kraft som 300liter olje gir... med en liter vann :-) fremtiden er fantastisk :-)

Mvh Kjetil

Piggene mine har da ikke vært ute, og i hvert fall ikke i denne tråden. Da hadde jeg nok brukt surere smileys enn fnis og latter :yesnod: Nei jeg sitter her og gliser jeg :lol:

Slik du skrev du skrev ditt innlegg vil det nok lett bli oppfattet som om du kommenterte andres utsagn som subjektive og ikke dine egne :wink:

...og kokeapparat, vask, antall soveplasser etc :wink:

OK :wink:

Ja dette var som å banne i "kjærka" `ksandal`. :lol: De nye 2-taktere (DFI) Mercury Optimax , Evinrude E-tec og Tohatsu viser seg å være absolutt på høyde med det velkjente "gamle" 4-takt systemet og vil nok fortsatt ha en ledende rolle i utviklingen av utenbordsmotorer i fremtiden. :yesnod::flag:

Viste dette kom til og ta av.. gir meg her jeg... siden vi begge har rett :-) kommer ann på åssen en tester og ser på det..

Nå har vel ikke denne tråden tatt av ennå når det gjelder 2-takt vs. 4-takt. Finnes mange tråder med mye friskere utspill, kommentarer og delvis sleivspark.

Det er bruksmønster som på mange måter avgjør hva en bør satse på. Det sies ofte at moderne 2-taktere har raskest ask, men iflg. denne testen http://www.klikk.no/motor/baat/article432525.ece av 115 hk motorer så er faktisk en tung 4-takts Honda raskere i aks enn en 115 Optimax. Faktisk så viser testen at 4-taktere har lavest forbruk både på lav- og toppfart, lavest støynivå på lav- og toppfart og lavest forbruk på lav- og toppfart.

Men for all del, det er marginale forskjeller på moderene 2- og 4-taktere.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Det sies ofte at moderne 2-taktere har raskest ask, men iflg. denne testen av 115 hk motorer så er faktisk en tung 4-takts Honda raskere i aks enn en 115 Optimax. Faktisk så viser testen at 4-taktere har lavest forbruk både på lav- og toppfart, lavest støynivå på lav- og toppfart og lavest forbruk på lav- og toppfart.

Hei `roesok`, vi er vel begge enige om at det finnes forskjellige resultater av tester på de samme motorer. I testen du refererer til har Honda den beste "aksen", men det høyeste forbruk og laveste toppfart. Fant ikke tallene for Evinrude E-tec (2-takt), som i de fleste tester har de beste resultater når det gjelder akselerasjon. :wink:

Yamahas Hpdi bør vel også nevnes i denne sammenhengen - og vedlikeholdskostnadene er vel også fortsatt et pluss på to taktene, tross modernisering. Der er vel to takter å foretrekke fremfor den mer kompliserte 4 takteren. Også er vel vekt et lite pluss for to taktene.

Lyden er også noe. Fet lyd på totakt, ikke all verdens matcho med 4 takt :wink:

(jeg er selvfølgelig ikke preget av at jeg har hatt en Yamaha Vmax 200 hpdi - ikke i det hele tatt ....)

he,he

Hei `roesok`, vi er vel begge enige om at det finnes forskjellige resultater av tester på de samme motorer. I testen du refererer til har Honda den beste "aksen", men det høyeste forbruk og laveste toppfart.

Med Honda (!) på hjertet så er jeg ikke så veldig opptatt av disse små differansene i aks, støy og forbruk. For å sammenligne med bilkjøp så er det neppe aks, støy og forbruk som er hovedkriteriene ved valg av ny bil. En må heller se på totalpakken med driftssikkerhet, økonomi og holdbarhet over tid.

...vedlikeholdskostnadene er vel også fortsatt et pluss på to taktene, tross modernisering. Der er vel to takter å foretrekke fremfor den mer kompliserte 4 takteren.

Tror du tar feil der. Servicekostnadene er nok temmelig lik. 4-taktere er vel ikke mer komplisert enn en moderne bilmotor. Avansert ja, komplisert nei. Driftssikker ja.

Lyden er også noe. Fet lyd på totakt, ikke all verdens matcho med 4 takt :wink:

I ungdommen satte vi på effektpotte på mopeden for å få fet lyd. Var tøft det. Har ikke de samme interessene idag angående fet lyd når det gjelder båtliv.

Med Honda (!) på hjertet så er jeg ikke så veldig opptatt av disse små differansene i aks, støy og forbruk. For å sammenligne med bilkjøp så er det neppe aks, støy og forbruk som er hovedkriteriene ved valg av ny bil.

Jeg er heller ikke opptatt av de små forskjellene, men det var du som bragte det på bane (akselerasjon). 2-takt vs 4-takt. :lol: Når det gjelder bilkjøp kan jeg tildels være enig med deg. Ha en riktig god sommer (båtsommer). :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...