Dannyboy11 Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Med Honda (!) på hjertet så er jeg ikke så veldig opptatt av disse små differansene i aks, støy og forbruk. For å sammenligne med bilkjøp så er det neppe aks, støy og forbruk som er hovedkriteriene ved valg av ny bil. En må heller se på totalpakken med driftssikkerhet, økonomi og holdbarhet over tid. I ungdommen satte vi på effektpotte på mopeden for å få fet lyd. Var tøft det. Har ikke de samme interessene idag angående fet lyd når det gjelder båtliv. Det er da ikke bare ungdommen som er interessert i fet lyd og akselerasjon. Kjøper du en Hydrolift tipper jeg du er interessert i begge deler - og en lommebok som tilsier at du er voksen :) Om det er viktig eller ikke i en dc er selvfølgelig meget subjektivt. Jeg personlig synes fortsatt det er morsomt med skikkelig lyd i en motor, selv om det ikke er primæregenskapen jeg leter etter ved et båtkjøp. Driftssikkerhet og økonomi er betydelig viktigere. Derav har jeg kjøpt en Nidelv 610 med Mercruisers 1.7 Dti. Som kjent er ikke dette en motor som flagger med fet lyd og fet aks. Den er langt mer fornuftig anlagt..(men jeg hadde en Yamaha 6420 med 200 hk Hpdi for noen år siden. Sinnsykt morsomt, 48 knop, syk aks og herlig lyd. Morsomt det også - og heller ikke veldig ufornuftig når man kjører båten i marsjfart. I pose og sekk egentlig..) Slik er det også i bilverden. Det er nok en rekke bilprodusenter som kunne pakket sammen om nevnte kriterier ikke var av betydning for en gitt andel av den voksne befolkingen. :) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Jeg er heller ikke opptatt av de små forskjellene, men det var du som bragte det på bane (akselerasjon). 2-takt vs 4-takt. OK, skal ta på meg skylden for det. Men det var litt overraskende at min gode, gamle og tunge 115 hk kom best ut i dette selskapet. Og sannelig var den ikke best på støynivå og. Du verden! Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Helge Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 (redigert) Jeg er heller ikke opptatt av de små forskjellene, men det var du som bragte det på bane (akselerasjon). 2-takt vs 4-takt. Men det var litt overraskende at min gode, gamle og tunge 115 hk kom best ut i dette selskapet. Og sannelig var den ikke best på støynivå og. Men i akkurat denne testen var det vel en 4-takter som samlet sett kom best ut av akselerasjonstestene: Suzuki DF115 er samlet sett den raskeste av motorene i akselerasjonstestene, og kjennes livlig både fra start og når det akselereres oppe i fart Selv om den virket å være en av de "kraftigere" hadde den likevel et av de lavere drivstofforbrukene. Men den var jo litt overaskende slett ikke blant de beste på støy på de høyere turtallsområdene. Det er da ikke bare ungdommen som er interessert i fet lyd og akselerasjon. Kjøper du en Hydrolift tipper jeg du er interessert i begge deler - og en lommebok som tilsier at du er voksen :) Om jeg skulle kjøpt en Hydrolift ville jeg absolutt hatt topp akselerasjon ja ...men jeg ville faktisk satt pris på om lydnivået heller var litt lavt enn høyt. Det finnes helt sikkert "voksne" som er opptatt av lyden fra motoren både mht lydnivå og "tøft" lydbilde. Men jeg er overbevist om at det er færre av disse blant godt voksne menn enn blant "unge gutter" (15 til 29) Redigert 27.Mars.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.