Baywatch Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Jeg skal montere motorbrakett på IF'en som erstatning for den originale motorbrønnen. Brakett kan fås hos ulike leverandører, men prisene varierer. Noen som har erfaring med de ulike brakettene? Biltemas brakett, tåler 30 kg, noe som går akkurat til min 27,5 kg tunge Honda 5 hk. Rimeligst av alle. Maritim sin skal tåle opp til 15 hk, har plate i plast som kanskje er mer holdbar? Uklart om den kan vinkeljusteres slik at den passer båtens positivt hellende akterspeil. Rimelig pris. Watski kan i likhet med biltema levere vinkelbeslag som kompenserer for akterspeilets vinkel. Koster mye mer enn hos de andre, men er kanskje verd det? Tåler motor på 40 kg. De har også en fin brakett hos SeaSea, middels i pris: Er SeaSea ok å handle med? Leverer de raskt? Synes det er vanskelig å vurdere de opp mot hverandre ut fra bildene, men legger vekt på at jeg får noe som er solid, de dette skal holde lenge. Noen synspunkter? Edited March 3, 2009 by S/Y Cleopatra (see edit history) Quote Link to post
Baywatch Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Ingen som vil synse litt?Skal jeg synse litt selv, så ser det ut som Biltema-varianten kan være mer vinglete på grunn av den smale "armen" som du hever og senker.Men kanskje er det hipp som happ hva jeg velger? Quote Link to post
Tranen2 Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Jeg har vurdert de samme, uten å ha gjort noe innkjøp enda. Det jeg setter som viktig er, foruten at den skal tåle motorstørrelsen, mulighet for å tilpasse vinkelen på hekken og håndtak slik at motoren kan draes opp. Men hva er best? Det lurer jeg også på... Quote Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Baywatch Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 (edited) Da tenker vi ganske likt rundt dette. Det ser forresten ut som Maritim sin brakett ikke har noe håndtak. Det er negativt. Tenkte å handle i løpet av uken, så håper noen kan gi en anbefaling. Hvis ikke blir det å ta runden rundt på alle butikkene i Bergen...hvis jeg rekker det på en formiddag da. Hva slags båt har du, Tranen2? Edited March 3, 2009 by S/Y Cleopatra (see edit history) Quote Link to post
Ask Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Hei Eg har banna mykje over slike brakettar. På IF vil eg tru at det er viktig å ha ein brakett som kan heva motoren mykje, i og med at båten har lite bæring i akterskipet og at motoren difor kan vera utsatt for drukning. Eg har berre erfaring med den typen med tre-fira hakk for ulike posisjonar og som er godkjent for 15 hk. Dei kom med båtane så eg veit ikkje kva merke det er. Eg har større tru på den typen som har to spor/skinner som braketten blir flytta opp og ned på. Ask Quote Link to post
jupan Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Jeg bare MÅ si det for jeg klarer ikke la være. Styr unna Biltema. Den der har du skiftet innen ett år. Quote Link to post
Baywatch Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 (edited) På IF vil eg tru at det er viktig å ha ein brakett som kan heva motoren mykje, i og med at båten har lite bæring i akterskipet og at motoren difor kan vera utsatt for drukning. Tenker det samme. Jeg vil unngå at motoren subber i vannet under kryss på styrbord halser. Braketten skal stå på babord side. Men det er bare biltema som oppgir høydeforskjell. SeaSea oppgir også høydeforskjell på en av modellene, men denne har mindre høydeforskjelle enn Biltema sin. Eg har større tru på den typen som har to spor/skinner som braketten blir flytta opp og ned på Altså en helt annen type brakett, mener du? Jeg har sett litt på denne typen her, fra Folekbådcentralen i Danmark. http://folkboat.wedoithost.eu/shop/4560-mo...slag-p-455.html Her er motoren montert på en "slede" som heises opp og ned. Men den er dyr, og dessuten tror jeg pushpiten på min båt kommer i veien nå motoren skal tiltes opp. Jeg bare MÅ si det for jeg klarer ikke la være. Styr unna Biltema. Den der har du skiftet innen ett år. Jeg har den samme følelsen selv... Edited March 4, 2009 by S/Y Cleopatra (see edit history) Quote Link to post
bogsnesen Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Hei Eg har litt mange slike på lager i ulike modeller. viss nokon ynskjer det kan eg nok gjeva ein ok pris. Quote Link to post
Havgap Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 (edited) Jeg har hatt en IF, og jeg synes det var fiklete å holde på med motoren på et sånt stativ. Hvis du har pushpit i tillegg,så blir det tungt. Jeg kunne klare det, men å sette andre til det ble håpløst. En viss'tek' måtte til. Jeg ville ha kjøpt beslaget til den opprinnelige folkebåten. På nettstedet har de forøvrig mye annet du som IF-eier kan ha bruk for. Opplagsstativet er genialt!! se motorbeslaget: http://folkboat.wedoithost.eu/shop/4560-mo...slag-p-455.html Se også: PS: Dette ikke bilder av min båt, det er da visse krav til Ship-shape!!! Edited March 4, 2009 by Havgap (see edit history) Quote Link to post
Havgap Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 En ting til: IF'en er en pen båt og estetikken ødelegges av motor på hekken. Det beste er å bruke den originale motorplasseringen, som gjør at alt skjules. Det er tips rundt dette på hjemmesidene til IF-klubbene i Norge og Sverige. Men med det stativet jeg anbefalte i sted, får du motoren inn på akterdekket, og da blir helheten bedre estetisk sett, enn med det vanlige stativet. Lykke til!! Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jeg hadde den øverste (visste ikke at den var fra Biltema) på min Banner 28. (8 hk Yamaha) For meg virket den utmerket. Kan ikke huske noe ved den som iriterte meg. Quote Link to post
Baywatch Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 En ting til: IF'en er en pen båt og estetikken ødelegges av motor på hekken. Det beste er å bruke den originale motorplasseringen, som gjør at alt skjules. Det er tips rundt dette på hjemmesidene til IF-klubbene i Norge og Sverige. Men med det stativet jeg anbefalte i sted, får du motoren inn på akterdekket, og da blir helheten bedre estetisk sett, enn med det vanlige stativet. Lykke til!! Jeg er enig i det med estetikken, men etter å ha veid fordeler og ulemper opp mot hverandre, har jeg kommet til at jeg vil ha brakett. Svært mange IF'er har brakett, og det virker som de fleste vil anbefale dette. Jeg har lest en del inne på forbundet sine sider, og inntrykket er entydig. Fordeler: - Motoren kommer ut av vannet når den ikke brukes. Klart pluss med tanke på groe og korrosjon. - Man får peilet oljen korrekt på firetakteren - mindre motstand i vannet - Motoren får garantert nok luft - Man slipper å få vann opp gjennom brønnen. Ulemper: - Propellen trekker antagelig oftere luft under gange i bølger. - Motoren står mer utsatt til for vær og vind, og må selvfølgelig sikres bedre så den ikke faller av. - Motoren blir kanskje litt mindre tilgjengelig siden cockpiten ikke går helt bak til akterspeilet. Hadde egentlig nesten bestemt meg for Folkebåt-stativet, men prisen skremte meg, pluss at jeg synes det ser ut som pushpiten vil komme i veien når motoren skal tiltes opp. Dog har jeg ikke foretatt noen målinger som bekrefter dette. Quote Link to post
Baywatch Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Hei Eg har litt mange slike på lager i ulike modeller. viss nokon ynskjer det kan eg nok gjeva ein ok pris. Har du bilder og/eller beskrivelse av disse? Quote Link to post
bogsnesen Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Har du bilder og/eller beskrivelse av disse? Har biltema type, seasea type og watski type + ein type til. Kan sikkert få tatt bilder i morgon. mvh ole torbjørn Quote Link to post
jupan Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 (edited) Jeg tillater meg å "låne" tråden litt. Jeg har en flott gammel Skruzuki 4hk som jeg har tenkt å bruke sammen med en liten gummibåt når jeg er på ferier. Har noen prøvd å ha en slik brakett for å rett og slett ha et sted å oppbevare jollemotoren under seilas? Jeg har jo innbordsmotor, men jeg tenker også at det kanskje går an å slå 2 fluer i en smekk og ha braketten der for 1. transport av påhengeren til jolla og 2. som hjelpemotor dersom innbordsmotoren skulle svikte. Man kan nok ikke gå langt og med særlig fart med en liten påhengs men jeg tenker mest for å kunne manøvrere utenom farlige situasjoner dersom man kommer for nært land med motorsvikt, for å komme seg inntil kai, etc. Er dette en vanlig triks eller bare tull på en 30 foter? Edited March 16, 2009 by JRO (see edit history) Quote Link to post
Mulligan Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 Nei. Det er det ikke. Jeg hadde en sånn brakett fra Westmarine på den forrige båten min. Var veldig enkelt å løfte motoren over på prevenskipet. Jeg savner den. Fremdrift? Vel, med flatt hav, sola i ryggen og hjemlengsel gikk det fremover. Quote Link to post
jupan Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 Tanken er bare å ha en backup ja. mer enn å padle med spinnakerbommen med en påteipet badetøffel ;) Primært til å henge jollemotoren på. Jeg har vel et negativt akterspeil eller noe slikt. Men må man feste disse stativene nede på skroget eller finnes det slike for festing på pushpiten eller pulpiten - de rørene på rekka akter på båten? Quote Link to post
Baywatch Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Da er braketten anskaffet. Det ble til at jeg kjøpte den hod Göran Helmer AB i Strømstad, delepusheren til Marieholmbåtene. Regner med at han selger noe som kan fungere på båten. Så til neste steg, monteringen. I utgangspunktet er det jo bare å bolte braketten fast til akterspeilet, men erfarne IF'ere mener akterspeilet bør forsterkes. Gjerne ved å plaste fast en kryssfinerplate, regner med den bør være vannfast. Har funnet en bra beskrivelse på IF-båtforbundets nettforum. Men en ting nevnes det ikke noe om: Hvilke krav er det til temperatur, og eventuelt luftfuktighet, når en skal gjøre plastarbeid? Quote Link to post
Baywatch Posted May 3, 2009 Author Share Posted May 3, 2009 (edited) Skal til å montere braketten nå. Akterspeilet må som nevnt forsterkes, og jeg har fått en ide om hvordan jeg går frem i denne tråden på det svenske IF-båtforbundets forum. Noen spørsmål: -Når jeg skal plaste fast en kryssfinerplate på innsiden av akterspeilet, må jeg selvsagt slipe ned så glassfiberen/polyesteren får feste. Bruker man helst vinkelsliper til dette, eller er det annet verktøy som duger bedre? - MÅ det være 15 grader eller høyere, eller vil polyesteren bare herde saktere i temeraturer under dette? Kan jeg eventuelt bruke f.eks en arbeidslampe som varmekilde for å holde temperaturen oppe, dersom temperaturen skulle bli lavere? (Jeg er nødt til å gjøre jobben om kvelden.) - Er det noen brannrisiko i forbindelse med plastarbeid som dette? Jobben skal jo gjøres nede i stuerommet/motorbrønnen akterut. (Edit: diverse skrivefeil) Edited May 3, 2009 by S/Y Cleopatra (see edit history) Quote Link to post
sodne Posted May 3, 2009 Share Posted May 3, 2009 Der finnes pussemasiner som er laget for jobben, men det går fint med en 5' vinkelsliper ,med flappdisk. skru gjerne ned omdreiningen sånn at du ikkje tar for mye. Du trenger bare ta bort topcoaten, eller det øvstelaget med ren polyester. Det skal våre 18 grader for at herdingen skal begynne, men reaksjonen er eksoterm, dvs. den produserer varme, så ved 12-15 grader er det nok at materialene du jobber med har romtempratur. I og med at reaksjonen produserer varme så er det en fare for at tykke lag (flere cm) kan bli så varme at dei antenner,( typisk tilfelle er halvfulle gjenglemte bøtter). Planlegg derfor plastrings arbeidet, ikke bland ut mer enn du trenger, og følg blandingsinstruksen fra leverandør nøye. Ett ekstra tips, løsningsmiddelet i polyester heter styren, dette er ett restprodukt i reaksjonen som damper av, men styren er tyngre enn luft og vil uten "drenering" forhindre herdeprossesen. Så sett en vifte eller noe ned i rommet så du får transportert vekk styrengassen.Og til slutt, styren er ekstremt fettløselig, hjernen din er laget av fett, bruk maske. Quote stå i ro båt! Link to post
Baywatch Posted May 4, 2009 Author Share Posted May 4, 2009 Takk for gode tips. Er det noen som vet hvor man kjøper glassfibermatte og polyester, fortrinnsvis på Sotra, men hele Bergensområdet er interessant. Trenger vel 1-2 kvm med duk. Vet at Arna Plast selger sakene, men ønsker å slippe å kjøre helt ut der. Quote Link to post
Baywatch Posted June 15, 2009 Author Share Posted June 15, 2009 For å avslutte tråden viser jeg noen bilder av braketten ferdig montert, i tilfelle noen skulle være interessert. Slik ser hekken ut nå. Synd å si det er vakkert med motoren hengende slik, men brønnløsningen i båten innebærer noen store ulemper som jeg gjerne vil bli kvitt. Jeg mener motoren har det mye bedre utenfor båten. Hekken måtte forsterkes. Opprinnelig hadde jeg tenkt å plaste fast kryssfinerplaten på innsiden, men mangel på tid og temperatur gjorde at jeg valgte å bolte den fast i stedet. Øverst er det boltene til braketten som holder den på plass, i tillegg har jeg brukt to bolter i nederste kant, for å oppta de kreftene som vil tvinge platen ut fra akterspeilet når motoren går forover. Det høres kanskje fælt ut å bolte platen fast slik, men det er ikke iøyenfallende utenfra, og det er tettet godt rundt boltene. I forgrunnen ses litt av den innvendige motorbrønnen. Når braketten står i nederste posisjon, og motoren er tiltet ned, har den ca. 10 cm vann over kavitasjonsplaten, med ulastet båt. Med folk i cockpit vil den komme lengre ned i vannet. Jeg har ikke fått prøvd hvordan dette fungerer enda. Kanskje skulle motoren kommet lengre ned i vannet, men på den annen side måtte braketten monteres så høyt at motoren kommer godt klar av vannet under seilas. Skulle det være nødvendig, får jeg heller senke braketten litt. Andre IF'er jeg har sett har montert braketten i om lag samme høyde. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.