Jump to content

Fisker og sjark savnet


Dieselboy

Recommended Posts

Så langt synes dette å være en tragisk sak.

Det er vel nettopp slike hendelser man har hatt i tankene å unngå ved å innføre AIS sendere og mottagere ombord i fartøyer.

Av hensyn til læring håper jeg at myndighetene finner årsaken til det meldte havariet. Hørte at ekko er registrert av mulig havarist på omlag 80 meters dyp.

Jeg vet ikke riktig hvem som eventuelt bekoster nærmere undersøkelser og heving av havaristen?

Link to post
Vil et 85 meter langt og 2.600 tonn tungt fartøy i det hele tatt merke at de kjører på en liten fiskebåt?

 

Jeg tror det knapt er merkbart, med 2600 tonn veier de gjerne 500 ganger mer enn den lille sjarken? I fritidsbåtsammenheng blir det vel som om man i en liten daycruiser skulle føle (ikke høre!) at man gikk over en glassflaske som dupper halvfull i overflaten?

Link to post

Svært tragisk når slikt skjer. Har kommet tilbake nå etter å ha søkt i området i hele dag.

Og det en får tid til å tenke på flere ganger i løpet av en slik dag. Er hvorfor så få av de små kystfiskerne har montert GPS peiler? Og AIS er heller ikke mye utbredt bland de har jeg fått inntryk av.

En GPS peiler vil i realiteten korte ned tiden før noen er i området med mange timer, ja kanskje dager.

 

 

Enten har de merket kollisjonen og lyver om det, eller så hadde kollisjonen så liten effekt på skipet at de har oversett den. Uansett har nok radarmannen sovet på jobb.

 

En skal ikke anta noe av en som kun er under etterforskning. Men ut i fra det som vekte mistanken i første omgang kan tyde på at den merket at den har truffet noe i det aktuelle området.

Jara Wynja

Link to post

Det er ikke første gang nei. Konklusjonen ble til slutt at også fiskebåten "Utvik Senior" av Senja ble rent i senk i 1978, av et større fartøy. Den gangen mest sannsynlig et militært da det var en stor marineøvelse i området. Tragisk.

Link to post
Det er vel nettopp slike hendelser man har hatt i tankene å unngå ved å innføre AIS sendere og mottagere ombord i fartøyer.

Ais burde absolut vert noe å tenke på for de som har sin arbeidsplass yttaskjærs. Å spekulere i hva som har skjedd har liten hensikt når vi vet at dette blir undersøkt i skrivende stund...

 

Er hvorfor så få av de små kystfiskerne har montert GPS peiler? Og AIS er heller ikke mye utbredt bland de har jeg fått inntryk av.

En GPS peiler vil i realiteten korte ned tiden før noen er i området med mange timer, ja kanskje dager.

Tenker du på ebirb eller?

Link to post
Tenker du på ebirb eller?

 

 

Akkurat hva de forskjellige forkortelsene og systemene kalles er jeg ikke sikker på, så er på litt tynn is. Men mener det er GPIRB?

Det finnes så mange kategorier innen hver type også som varierer. Så en burde undersøke godt før en kjøper en slik beacon.

 

Det finnes typer som sender på 121,5Mhz. Men disse har ikke så veldig god dekkning. De sender med liten effekt (godt under 1W). Så med mye sjø, eller at de ligger litt ned i sjøen, så blir de veldig vanskelige å homme på for letemanskap. Eller at signalet kommer opp til satelittene.

121,5Mhz er vel litt på vei ut pga bla dette.

 

De som skal være mer sikre er 406Mhz med GPS posisjon. De sender på 4-5W+

 

Men det bør være av typen som er registrert opp i mot båt/navn. Slik at HRS (hovedredningssentralen) også får opp hvem som er i nød. Og på den måten vet størelse på båten som skal søkes etter, og forventet passasjermengde.

Edited by Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Ja, en aktiv AIS mangedobler trolig sjansene for å bli oppdaget av store skip - og dermed redusere faren for å bli oversett og rent i senk. Det er en moderat investering og den burde etter mitt syn prioriteres høyt blant de som ferdes på havet i mindre fartøyer.

 

GPIRB er forøvrig en EPIRB med innebygget GPS; den kommuniserer med satellittene på 406 MHz og gir en meget eksakt posisjon som letemannskapene kan benytte, men det er først etter at ulykken har skjedd :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Håper at AIS sendere kan bli så billige at alle fartøy, også i fritidsflåten, kan invistere i slike!! JEG tror at AIS kunne forhindre mange ubehagelige situasjoner til sjøs, da skip har mulighet "til å se hverandre". Men husk at fritidsfartøy skal vike for nyttetrafikk............

Link to post

traust:

 

AIS data for hele Norskekysten og det meste av nordsjøen finnes online. Ligger på http://ais2.aisonline.com/aisnmd/auth/menu.jsp

 

Gammelt skjermbilde fra tjenesten :

 

http://www.kongsberg.org/baatplassen/northseaais.jpg

 

 

Det er FiskeriDirektoratet som "eier" disse data, og det har vært godt kjent blant fiskere hvilket passord som skal brukes. I det siste har flere fiskere klagd på dette pga. en kan finne ut hvor de "hemmelige" fiskeplassene er ved å følge med hvor den enkelte båt drar for å fiske. Derfor er det innført en mer restriktiv omgang med passord for å få aksess til denne uovertrufne AIS siden i Norge. Myndighetene i Norge har selvfølgelig aksess, og kan følge enhver båt i Norske farvann som har AIS + på radar der det er radardekning fra kystanlegg (militære og sivile).

Snart blir en ny norsk satelitt med AIS som hovedoppgave operativ, og da blir tjenesten enda bedre.

 

sailorBoy

Link to post

Er vel en STOR fordel at det er mannskap på broen som kan følge med på alle skjermer og instrumenter, og at dem da er VÅKNE og evt edru på jobb !!

 

Selvfølgelig ta en titt ut av rorhusvinduene også !

Edited by Dieselboy (see edit history)
Link to post
Det er FiskeriDirektoratet som "eier" disse data,

 

Dette er vel ikke korrekt. AIS dataene er det Kystverket som har samleoversikt over ( i tillegg til endel private mottakstasjoner over enkeltområder som også formidles på internett). Men det er ikke full AIS dekning i havet på norsk territorium.

Fiskeridirektoratet derimot har oversikt over norske fiskebåter over en gitt størrelse via deres eget sporingssystem som er et eget lukket system, hvordan disse signalene sendes er jeg ikke sikker på men sattelitt er vel sannsynlig. Men dette systemet kan ikke sees av andre fartøy og vil derfor ikke ha noen antikollisjonseffekt. Tror heller ikke at dette systmet oppdateres like hyppig som AIS data. :flag:

Link to post
Fiskeridirektoratet derimot har oversikt over norske fiskebåter over en gitt størrelse via deres eget sporingssystem som er et eget lukket system

Dette går over inmarsat C, noe fiskebåtene til nå har vert alene om, oppdateres ikke ofte. Ett nytt system er også nå kommet på trappene, ett såkalt long range tracking som også går over sat c.

En sjark i denne størrelsen vil nok ikke ha noe av dette utstyret men en ais transponder ville absolutt vert en sikkerhet for seg selv.

Jeg har forstått det slik at forsvaret sitter med historikk på radarbildene og kystverket sitter med informasjon fra ais. Disse opplysningene kan nok danne ett bilde av hva som har hendt. Trist er det uansett!

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...