Dieselboy Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Legg merke til merkene på russebåten ! fra VG Edited March 3, 2009 by Dieselboy (see edit history) Quote Link to post
avsluttet Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 2 radarekko nærmer seg hverandre og forblir ett. Det var bare lastebåten som kom til Bodø.... http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=24410 Quote Link to post
Dieselboy Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Om det har hendt det som fryktes, er det slett ikke første gangen ! Quote Link to post
S/Y Emma Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Vil et 85 meter langt og 2.600 tonn tungt fartøy i det hele tatt merke at de kjører på en liten fiskebåt? Enten har de merket kollisjonen og lyver om det, eller så hadde kollisjonen så liten effekt på skipet at de har oversett den. Uansett har nok radarmannen sovet på jobb. Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
roaldbj Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Så langt synes dette å være en tragisk sak. Det er vel nettopp slike hendelser man har hatt i tankene å unngå ved å innføre AIS sendere og mottagere ombord i fartøyer. Av hensyn til læring håper jeg at myndighetene finner årsaken til det meldte havariet. Hørte at ekko er registrert av mulig havarist på omlag 80 meters dyp. Jeg vet ikke riktig hvem som eventuelt bekoster nærmere undersøkelser og heving av havaristen? Quote Link to post
Penny Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Vil et 85 meter langt og 2.600 tonn tungt fartøy i det hele tatt merke at de kjører på en liten fiskebåt? Jeg tror det knapt er merkbart, med 2600 tonn veier de gjerne 500 ganger mer enn den lille sjarken? I fritidsbåtsammenheng blir det vel som om man i en liten daycruiser skulle føle (ikke høre!) at man gikk over en glassflaske som dupper halvfull i overflaten? Quote Link to post
dumbass Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Jeg vil bare minne om "MT Doris" som delte "Skarbak" i to, MENS de hadde kommunikasjon på VHF Edited March 3, 2009 by dumbass (see edit history) Quote Link to post
Jan E. Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Svært tragisk når slikt skjer. Har kommet tilbake nå etter å ha søkt i området i hele dag. Og det en får tid til å tenke på flere ganger i løpet av en slik dag. Er hvorfor så få av de små kystfiskerne har montert GPS peiler? Og AIS er heller ikke mye utbredt bland de har jeg fått inntryk av. En GPS peiler vil i realiteten korte ned tiden før noen er i området med mange timer, ja kanskje dager. Enten har de merket kollisjonen og lyver om det, eller så hadde kollisjonen så liten effekt på skipet at de har oversett den. Uansett har nok radarmannen sovet på jobb. En skal ikke anta noe av en som kun er under etterforskning. Men ut i fra det som vekte mistanken i første omgang kan tyde på at den merket at den har truffet noe i det aktuelle området. Quote Jara Wynja Link to post
jupan Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Det er ikke første gang nei. Konklusjonen ble til slutt at også fiskebåten "Utvik Senior" av Senja ble rent i senk i 1978, av et større fartøy. Den gangen mest sannsynlig et militært da det var en stor marineøvelse i området. Tragisk. Quote Link to post
S/Y Emma Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Radarreflektor og AIS blir vel (forhåpentligvis?) obligatorisk om noen år... EPIRB er heller ikke så dumt. For langturseiler er jo EPIRB og radarreflektor bortimot frivillig obligatorisk utstyr allerede. Fiskeflåten er ikke akkurat mindre utsatt for å bli rent i senk. Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Frøken Fryd Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Det er vel nettopp slike hendelser man har hatt i tankene å unngå ved å innføre AIS sendere og mottagere ombord i fartøyer. Ais burde absolut vert noe å tenke på for de som har sin arbeidsplass yttaskjærs. Å spekulere i hva som har skjedd har liten hensikt når vi vet at dette blir undersøkt i skrivende stund... Er hvorfor så få av de små kystfiskerne har montert GPS peiler? Og AIS er heller ikke mye utbredt bland de har jeg fått inntryk av.En GPS peiler vil i realiteten korte ned tiden før noen er i området med mange timer, ja kanskje dager. Tenker du på ebirb eller? Quote Link to post
Jan E. Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Tenker du på ebirb eller? Akkurat hva de forskjellige forkortelsene og systemene kalles er jeg ikke sikker på, så er på litt tynn is. Men mener det er GPIRB? Det finnes så mange kategorier innen hver type også som varierer. Så en burde undersøke godt før en kjøper en slik beacon. Det finnes typer som sender på 121,5Mhz. Men disse har ikke så veldig god dekkning. De sender med liten effekt (godt under 1W). Så med mye sjø, eller at de ligger litt ned i sjøen, så blir de veldig vanskelige å homme på for letemanskap. Eller at signalet kommer opp til satelittene. 121,5Mhz er vel litt på vei ut pga bla dette. De som skal være mer sikre er 406Mhz med GPS posisjon. De sender på 4-5W+ Men det bør være av typen som er registrert opp i mot båt/navn. Slik at HRS (hovedredningssentralen) også får opp hvem som er i nød. Og på den måten vet størelse på båten som skal søkes etter, og forventet passasjermengde. Edited March 3, 2009 by Jan E. (see edit history) Quote Jara Wynja Link to post
Gunga Din Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Ais burde absolut vert noe å tenke på for de som har sin arbeidsplass yttaskjærs. ser att fler o fler 'småfiskebåter' skaffer transponder...... Quote S/Y Gunga Din Link to post
Frøken Fryd Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 De som skal være mer sikre er 406Mhz med GPS posisjon. Ok, Ebirb altså, det finnes med og uten gps. Gpsen gir bedre posisjon. Quote Link to post
avsluttet Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=24415 her er noen AIS data. Noen som vet hvor, eller om man kan finne flere slike data? PS, jeg fant det jeg lette etter i linken ovenfor. Fyret nede til høyre er Anda fyr rett nord for Langøya. Lastebåten er 6 mil? ut sannsynligvis utenfor territorialgrensa. Edited March 3, 2009 by traust (see edit history) Quote Link to post
Poseidon Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Ja, en aktiv AIS mangedobler trolig sjansene for å bli oppdaget av store skip - og dermed redusere faren for å bli oversett og rent i senk. Det er en moderat investering og den burde etter mitt syn prioriteres høyt blant de som ferdes på havet i mindre fartøyer. GPIRB er forøvrig en EPIRB med innebygget GPS; den kommuniserer med satellittene på 406 MHz og gir en meget eksakt posisjon som letemannskapene kan benytte, men det er først etter at ulykken har skjedd Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Siggy Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Håper at AIS sendere kan bli så billige at alle fartøy, også i fritidsflåten, kan invistere i slike!! JEG tror at AIS kunne forhindre mange ubehagelige situasjoner til sjøs, da skip har mulighet "til å se hverandre". Men husk at fritidsfartøy skal vike for nyttetrafikk............ Quote Link to post
Jan E. Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 ....., men det er først etter at ulykken har skjedd Bedre at det eventuelt kun blir en ulykke, og ikke en familietragedie. Quote Jara Wynja Link to post
sailorboy Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 traust: AIS data for hele Norskekysten og det meste av nordsjøen finnes online. Ligger på http://ais2.aisonline.com/aisnmd/auth/menu.jsp Gammelt skjermbilde fra tjenesten : http://www.kongsberg.org/baatplassen/northseaais.jpg Det er FiskeriDirektoratet som "eier" disse data, og det har vært godt kjent blant fiskere hvilket passord som skal brukes. I det siste har flere fiskere klagd på dette pga. en kan finne ut hvor de "hemmelige" fiskeplassene er ved å følge med hvor den enkelte båt drar for å fiske. Derfor er det innført en mer restriktiv omgang med passord for å få aksess til denne uovertrufne AIS siden i Norge. Myndighetene i Norge har selvfølgelig aksess, og kan følge enhver båt i Norske farvann som har AIS + på radar der det er radardekning fra kystanlegg (militære og sivile). Snart blir en ny norsk satelitt med AIS som hovedoppgave operativ, og da blir tjenesten enda bedre. sailorBoy Quote Link to post
Dieselboy Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 (edited) Er vel en STOR fordel at det er mannskap på broen som kan følge med på alle skjermer og instrumenter, og at dem da er VÅKNE og evt edru på jobb !! Selvfølgelig ta en titt ut av rorhusvinduene også ! Edited March 3, 2009 by Dieselboy (see edit history) Quote Link to post
Bergen Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Det er FiskeriDirektoratet som "eier" disse data, Dette er vel ikke korrekt. AIS dataene er det Kystverket som har samleoversikt over ( i tillegg til endel private mottakstasjoner over enkeltområder som også formidles på internett). Men det er ikke full AIS dekning i havet på norsk territorium. Fiskeridirektoratet derimot har oversikt over norske fiskebåter over en gitt størrelse via deres eget sporingssystem som er et eget lukket system, hvordan disse signalene sendes er jeg ikke sikker på men sattelitt er vel sannsynlig. Men dette systemet kan ikke sees av andre fartøy og vil derfor ikke ha noen antikollisjonseffekt. Tror heller ikke at dette systmet oppdateres like hyppig som AIS data. Quote Link to post
avsluttet Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jeg trodde skipstrafikken skulle holde seg 12 mil ut. Gjelder dette bare for oljetankere, eller andre større skip en i dette tilfellet? Quote Link to post
rogeri Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Litt lokal info her! Studer plottene i slutten av artikkelen! http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=24415 Quote Link to post
Frøken Fryd Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Fiskeridirektoratet derimot har oversikt over norske fiskebåter over en gitt størrelse via deres eget sporingssystem som er et eget lukket system Dette går over inmarsat C, noe fiskebåtene til nå har vert alene om, oppdateres ikke ofte. Ett nytt system er også nå kommet på trappene, ett såkalt long range tracking som også går over sat c. En sjark i denne størrelsen vil nok ikke ha noe av dette utstyret men en ais transponder ville absolutt vert en sikkerhet for seg selv. Jeg har forstått det slik at forsvaret sitter med historikk på radarbildene og kystverket sitter med informasjon fra ais. Disse opplysningene kan nok danne ett bilde av hva som har hendt. Trist er det uansett! Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.