Jump to content

Fisker og sjark savnet


Dieselboy

Recommended Posts

Helt tragisk når slikt sjer. La forresten merke til, under min ferd fra Måløy til Drøbak i forrige uke, at sjarker er veldig vanskelig å få øye på i litt grått vær. Vi så dem på radaren, men dårlig visuellt. Synes det burde vært i fiskernes egen interesse å male taket eller overbygget på sjarken i en fluoriserende farge. Rart at ikke flere har gjort det.

Link to post
Helt tragisk når slikt sjer. La forresten merke til, under min ferd fra Måløy til Drøbak i forrige uke, at sjarker er veldig vanskelig å få øye på i litt grått vær. Vi så dem på radaren, men dårlig visuellt. Synes det burde vært i fiskernes egen interesse å male taket eller overbygget på sjarken i en fluoriserende farge. Rart at ikke flere har gjort det.

Men i akkurat dette tilfelle var det i nydelig solskinn, god sikt og alt tilrette lagt for at sjarken skulle være lett å få øye på!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post

Oppvaskmøte etter 54 båtkollisjoner på tre år

 

Mange sjøfolk følger ikke godt nok med.

 

http://www.tangstad-holdal.com/2009/03/sik...rektoratet.html

 

en tenkverd kommentar

 

 

Sjømann sa...

Var kanskje på tide å se litt på arbeidstiden for sjøfolk? 12 timer i strekk på vakt på brua er både lange og tunge vakter. Sjøfolk jobber ca 2150 timer hvert år, en skiftarbeider på land jobber vel ca 1650? Vi blir trøtte ja.... Tenk deg å gå 4-5 uker i strekk på en vakt som går fra 1800-0600. Naturlig å bli trøtt da? Men skiftet er godkjent av de samme som nå sier at man må se på forholdene....

S/Y Gunga Din

Link to post

Tenk deg å gå 4-5 uker i strekk på en vakt som går fra 1800-0600.

 

Det er ikke lov, da må du dele vakta opp i 1800-2400 og 0000-0600. Det er ikke lov å gå aktiv navigasjonsvakt over en så lang periode, og hvorfor gjør dere dette? Tankeløst når der likevel må være minst to navigatører når sjøreisen strekker seg over 8 eller 10timer med døgnkontinuerlig drift av skipet. Her skaper jo du som navigatør farlige situasjoner.

 

Er ikke navigatør, men er ikke skaden på bb-side i baugpartiet. Det kan jo hende at det er flere som er skyldig i sammentreffet,hvis det var ett. Men tragisk er det for de som sitter igjen uansett.

Link to post
Man kan jo spørre seg.

For lange økter?

For lite mannskap?

For mange andre arbeidsoppgave pålagt?

 

 

 

2184 helt eksakt. Pluss overtid.

6 84-timers uker på hverandre.

 

 

Er vel bla. ganske enklet som resten av arbeidslivet har blitt steinhardt på siste 10-20 årene: Presse for profitt går utover sikkerhet og mindre bemanning.

Link to post

Det vanlige er ikke 12 timers vakter, men 6.

Men må jo si at det skal ikke være noe problem for

friske voksne mennesker å holde seg våken 12 timer i strekk, 18 for den del.

Uansett så er dette regulert av hviletidsbestemmelsene.

 

Tror mange kollisjoner og feilnavigeringer som skyldes dårlig utkikk og uoppmerksomhet

blir unnskyldt med at vakthavende har sovnet. Det er lettere å slippe unna med å ha sovnet

på vakt, enn å ha gjort en direkte feilvurdering.

Link to post

I området hvor sjarken ble borte har forsvaret opptil flere kraftige radarinstallsjoner og det skal forundre meg mye om de ikke har

kort i ermet hvis det måtte kreves. Bla. er det en stor radardom i fjellet rett over fiskebruket hvor "Marina" leverte fangsten sin.

Et lite forbehold må jeg ta om denne stasjonen fremdeles er i drift, da det er en stund siden jeg var på Stø i Vesterålen.

Radarstasjonen på Andøya er hvertfall i drift selv om den kanskje først og fremst er rettet mot luftfarten.

Link to post
Tenk deg å gå 4-5 uker i strekk på en vakt som går fra 1800-0600.

 

Det vanlige er ikke 12 timers vakter, men 6.

Men må jo si at det skal ikke være noe problem for

friske voksne mennesker å holde seg våken 12 timer i strekk, 18 for den del.

Uansett så er dette regulert av hviletidsbestemmelsene.

 

 

på russiske båter står man 4 etter 8 vakt, dvs en vaktskifte hver 4. time

Redigert av dumbass (see edit history)
01223.gif
Link to post

Tror nok at hvis sjarken hadde hatt ais hadde ikke uhellet skjedd. Med ais "ser" du andre båter på lang avstand og kan planlegge deretter.

Større fiskebåter er som sagt i ett tidligere innlegg utstyrt med ett annet system for sporing, dettte går via inmarsat C og her sendes pos, kurs og fart en gang i timen, disse dataene blir kun mottatt av fiskeridir. i Bergen så de er ikke til nytte for andre.

Link to post
Er det 2stk navigatører så deles det opp slik:

 

Nr1 : 0000-0600 og 1200-1800

 

Nr2 : 0600-1200 og 1800-2400

 

Er det 3stk navigatører så deles det opp slik:

 

Nr1 : 0000-0400 og 1200-1600

 

Nr2 : 0400-0800 og 1600-2000

 

Nr3 : 0800-1200 og 2000-2400

 

det er aldri to navigatører på russiske båter: det er tre vakter både på broen og i maskinen

Redigert av dumbass (see edit history)
01223.gif
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...