skibsplast ohoi Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 Sjarken er funnet. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Dekken Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 Helt tragisk når slikt sjer. La forresten merke til, under min ferd fra Måløy til Drøbak i forrige uke, at sjarker er veldig vanskelig å få øye på i litt grått vær. Vi så dem på radaren, men dårlig visuellt. Synes det burde vært i fiskernes egen interesse å male taket eller overbygget på sjarken i en fluoriserende farge. Rart at ikke flere har gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 Helt tragisk når slikt sjer. La forresten merke til, under min ferd fra Måløy til Drøbak i forrige uke, at sjarker er veldig vanskelig å få øye på i litt grått vær. Vi så dem på radaren, men dårlig visuellt. Synes det burde vært i fiskernes egen interesse å male taket eller overbygget på sjarken i en fluoriserende farge. Rart at ikke flere har gjort det. Men i akkurat dette tilfelle var det i nydelig solskinn, god sikt og alt tilrette lagt for at sjarken skulle være lett å få øye på! Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Espenok Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 Sjarken er tilsynelatende hel, og skal heves så snart som mulig: http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=24419 Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Dekken Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 Ja jeg unnskylder på ingen måte en eventuell russer. Det var bare en generell betraktning basert på fersk erfaring.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 Oppvaskmøte etter 54 båtkollisjoner på tre år Mange sjøfolk følger ikke godt nok med. http://www.tangstad-holdal.com/2009/03/sik...rektoratet.html en tenkverd kommentar Sjømann sa... Var kanskje på tide å se litt på arbeidstiden for sjøfolk? 12 timer i strekk på vakt på brua er både lange og tunge vakter. Sjøfolk jobber ca 2150 timer hvert år, en skiftarbeider på land jobber vel ca 1650? Vi blir trøtte ja.... Tenk deg å gå 4-5 uker i strekk på en vakt som går fra 1800-0600. Naturlig å bli trøtt da? Men skiftet er godkjent av de samme som nå sier at man må se på forholdene.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capitaine Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Oppvaskmøte etter 54 båtkollisjoner på tre år Og som jeg har nevnt tidligere i en annen tråd, viser statistikk fra internasjonal skipsfart at antall navigasjonsulykker har økt med 200 prosent de siste fem til seks årene. Og i Norge har grunnstøtningsfrekvensen økt jevnt og trutt i årene fra og med 2004 til og med 2007. I 2008 kom det en svak nedgang. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Man kan jo spørre seg. For lange økter? For lite mannskap? For mange andre arbeidsoppgave pålagt? Sjøfolk jobber ca 2150 timer hvert år, 2184 helt eksakt. Pluss overtid. 6 84-timers uker på hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Den russiske kapteinen kan uansett ta det rolig. Rettspraksis (iallefall når det gjelder norske båter) er at saken henlegges. Selv om man kjører på med "vilje". Dette skjedde med både skipper og styrmann på broa. Hendelig uhell http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=173924 Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Tenk deg å gå 4-5 uker i strekk på en vakt som går fra 1800-0600. Det er ikke lov, da må du dele vakta opp i 1800-2400 og 0000-0600. Det er ikke lov å gå aktiv navigasjonsvakt over en så lang periode, og hvorfor gjør dere dette? Tankeløst når der likevel må være minst to navigatører når sjøreisen strekker seg over 8 eller 10timer med døgnkontinuerlig drift av skipet. Her skaper jo du som navigatør farlige situasjoner. Er ikke navigatør, men er ikke skaden på bb-side i baugpartiet. Det kan jo hende at det er flere som er skyldig i sammentreffet,hvis det var ett. Men tragisk er det for de som sitter igjen uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Tenk deg å gå 4-5 uker i strekk på en vakt som går fra 1800-0600. Det er ikke lov, da må du dele vakta opp i 1800-2400 og 0000-0600. og vad gjör du mellom 2400 til 0000 ??? vilepaus ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Dieselboy Svart 5.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Heves på søndag Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Man kan jo spørre seg.For lange økter? For lite mannskap? For mange andre arbeidsoppgave pålagt? 2184 helt eksakt. Pluss overtid. 6 84-timers uker på hverandre. Er vel bla. ganske enklet som resten av arbeidslivet har blitt steinhardt på siste 10-20 årene: Presse for profitt går utover sikkerhet og mindre bemanning. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Ja tragisk er ordet for dette. Etter det jeg har fått med meg så skrives det at to radarekko smelter sammen til ett. Det skrives ikke noe om begge beveget seg, bare at de to ble til ett. Radarbildet etter dette tidspunkt viser nok om ekkoet igjen ble til to. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Det vanlige er ikke 12 timers vakter, men 6. Men må jo si at det skal ikke være noe problem for friske voksne mennesker å holde seg våken 12 timer i strekk, 18 for den del. Uansett så er dette regulert av hviletidsbestemmelsene. Tror mange kollisjoner og feilnavigeringer som skyldes dårlig utkikk og uoppmerksomhet blir unnskyldt med at vakthavende har sovnet. Det er lettere å slippe unna med å ha sovnet på vakt, enn å ha gjort en direkte feilvurdering. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Indisiene er jo sterke her. Fraktebåten gjør en styrbord sving på åpent hav der sjarken forsvant, samt at den har skraper på barbord baug/side... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Kapteinen har nå status som mistenkt Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 I området hvor sjarken ble borte har forsvaret opptil flere kraftige radarinstallsjoner og det skal forundre meg mye om de ikke har kort i ermet hvis det måtte kreves. Bla. er det en stor radardom i fjellet rett over fiskebruket hvor "Marina" leverte fangsten sin. Et lite forbehold må jeg ta om denne stasjonen fremdeles er i drift, da det er en stund siden jeg var på Stø i Vesterålen. Radarstasjonen på Andøya er hvertfall i drift selv om den kanskje først og fremst er rettet mot luftfarten. Sitér dette innlegget Link to post
dumbass Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 (redigert) Tenk deg å gå 4-5 uker i strekk på en vakt som går fra 1800-0600. Det vanlige er ikke 12 timers vakter, men 6. Men må jo si at det skal ikke være noe problem for friske voksne mennesker å holde seg våken 12 timer i strekk, 18 for den del. Uansett så er dette regulert av hviletidsbestemmelsene. på russiske båter står man 4 etter 8 vakt, dvs en vaktskifte hver 4. time Redigert 5.Mars.2009 av dumbass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 (redigert) Geosund har jeg vert ombord på flere ganger, den gikk nettopp fra Bergen med kurs Andenes, i følge aisen skal den vere fremme lørdag klokken 21:00, tror vi kan regne med at sjarken ligger på dekket i løpet av søndagen... Redigert 5.Mars.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtvant Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Tror nok at hvis sjarken hadde hatt ais hadde ikke uhellet skjedd. Med ais "ser" du andre båter på lang avstand og kan planlegge deretter. Større fiskebåter er som sagt i ett tidligere innlegg utstyrt med ett annet system for sporing, dettte går via inmarsat C og her sendes pos, kurs og fart en gang i timen, disse dataene blir kun mottatt av fiskeridir. i Bergen så de er ikke til nytte for andre. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 6.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Går det an å få noen form for alarm på dette AIS systemet, slik at en kan stille inn en avstandsgrense på egen AIS, og skulle det komme noen innenfor grensen, piper det ?? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 For å svare kort på dette, aisen gir alarm når båter er på kollisjonskurs. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 og vad gjör du mellom 2400 til 0000 ??? vilepaus ?! Er det 2stk navigatører så deles det opp slik: Nr1 : 0000-0600 og 1200-1800 Nr2 : 0600-1200 og 1800-2400 Er det 3stk navigatører så deles det opp slik: Nr1 : 0000-0400 og 1200-1600 Nr2 : 0400-0800 og 1600-2000 Nr3 : 0800-1200 og 2000-2400 Sitér dette innlegget Link to post
dumbass Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 (redigert) Er det 2stk navigatører så deles det opp slik: Nr1 : 0000-0600 og 1200-1800 Nr2 : 0600-1200 og 1800-2400 Er det 3stk navigatører så deles det opp slik: Nr1 : 0000-0400 og 1200-1600 Nr2 : 0400-0800 og 1600-2000 Nr3 : 0800-1200 og 2000-2400 det er aldri to navigatører på russiske båter: det er tre vakter både på broen og i maskinen Redigert 6.Mars.2009 av dumbass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.