Jump to content

Fisker og sjark savnet


Dieselboy

Recommended Posts

Sitat fra Fiskaren:

- "Marina" er en kombisjark av typen Viksund 900. Fartøyet ble produsert i 1999, men er senere ombygget ved at det blant annet er installert linespill på styrbord side aktenfor styrehuset, samt casing og mesanmast akter. Det er ikke utarbeidet stabilitetsberegninger for fartøyet verken når det var nytt eller i forbindelse med ombyggingen. Stabilitetsberegningene havarikommisjonen har fått utarbeidet etter forliset viser imidlertid at fartøyet ikke tilfredsstiller kravene i Nordisk Båtstandard. Beregningene viser at fartøyet har liten evne til å rette seg opp igjen etter en forskyvning av last på dekk. Med 10 cm vann på dekk vil fartøyet kantre. På grunn av at det ble tilført vekter høyt oppe har den omtalte ombyggingen hatt en negativ innvirkning på fartøyets stabilitet. Heller ikke minimumskravene til plasseringen av luftinntakene er tilfredsstilt på Marina. Viksund 900 er arrangert med åpne luftinntak til motorrommet. Disse er plassert utvendig i rekka akter på begge sider av fartøyet i en høyde på 29 cm over dekk. SHT’s vurderinger er at Marinas dårlige stabilitetsegenskaper kombinert med løs fisk på dekk samt uheldig plassering av luftinntakene til motoren, hadde avgjørende betydning for forliset, skriver havarikommisjonen i en foreløpig rapport.

Sitat slutt.

 

Huff og huff.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Dette gjelder en annen sjark som forliste i høst:

 

Statens havarikommisjon for transport (SHT) har iverksatt en sikkerhetsundersøkelse i forbindelse med forliset av speedsjarken Monica IV. Monica IV forliste under innseiling til Skudeneshavn ca. kl. 1250 tirsdag 8. september 2009. Det var en person om bord som ble funnet omkommet tre dager etter forliset.

 

monica_iv.jpg

 

 

 

Foreløpig konklusjon (link).

Havarikommisjonens foreløpig konklusjon er at Monica IV kantret som følge av dårlig stabilitet kombinert med påvirking av krengende momenter fra sjøen, muligens i form av vann på dekk. Beregninger kommisjonen har fått utarbeidet viser at fartøyet ville kantre med 3 cm (490 kg) vann på det åpne arbeidsdekket. De små lenseportene kan ha bidratt til at dekket ikke ble drenert tilstrekkelig raskt.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...