Frivakten Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 http://fiskeribladetfiskaren.no/default.as...mp;lesmer=12019 Dårlige stabilitet, løs fisk på dekket samt uheldig plassering av luftinntaket til motoren, hadde avgjørende betydning for ”Marina”-forliset. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mulligan Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Sitat fra Fiskaren: - "Marina" er en kombisjark av typen Viksund 900. Fartøyet ble produsert i 1999, men er senere ombygget ved at det blant annet er installert linespill på styrbord side aktenfor styrehuset, samt casing og mesanmast akter. Det er ikke utarbeidet stabilitetsberegninger for fartøyet verken når det var nytt eller i forbindelse med ombyggingen. Stabilitetsberegningene havarikommisjonen har fått utarbeidet etter forliset viser imidlertid at fartøyet ikke tilfredsstiller kravene i Nordisk Båtstandard. Beregningene viser at fartøyet har liten evne til å rette seg opp igjen etter en forskyvning av last på dekk. Med 10 cm vann på dekk vil fartøyet kantre. På grunn av at det ble tilført vekter høyt oppe har den omtalte ombyggingen hatt en negativ innvirkning på fartøyets stabilitet. Heller ikke minimumskravene til plasseringen av luftinntakene er tilfredsstilt på Marina. Viksund 900 er arrangert med åpne luftinntak til motorrommet. Disse er plassert utvendig i rekka akter på begge sider av fartøyet i en høyde på 29 cm over dekk. SHT’s vurderinger er at Marinas dårlige stabilitetsegenskaper kombinert med løs fisk på dekk samt uheldig plassering av luftinntakene til motoren, hadde avgjørende betydning for forliset, skriver havarikommisjonen i en foreløpig rapport. Sitat slutt. Huff og huff. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Kutter kombibåter til fiskere: http://fiskeribladetfiskaren.no/?side=101&lesmer=12021 intervju med Erling Viksund: http://fiskeribladetfiskaren.no/default.as...mp;lesmer=11756 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Capitaine Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Den endelige rapporten om undersøkelsen av forliset til sjarken Marina er nå klar fra Statens Havarikommisjon for Transport, og her følger en link til rapporten. Det var kort oppsummert for dårlig stabilitet som var hovudårsaken til sjøulykken. Rapport om undersøkelse av sjøulykke fiskefartøyet Marina, LK6603, forlist nordvest av Anda fyr 2. mars 2009 Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 (redigert) Dette gjelder en annen sjark som forliste i høst: Statens havarikommisjon for transport (SHT) har iverksatt en sikkerhetsundersøkelse i forbindelse med forliset av speedsjarken Monica IV. Monica IV forliste under innseiling til Skudeneshavn ca. kl. 1250 tirsdag 8. september 2009. Det var en person om bord som ble funnet omkommet tre dager etter forliset. Foreløpig konklusjon (link). Havarikommisjonens foreløpig konklusjon er at Monica IV kantret som følge av dårlig stabilitet kombinert med påvirking av krengende momenter fra sjøen, muligens i form av vann på dekk. Beregninger kommisjonen har fått utarbeidet viser at fartøyet ville kantre med 3 cm (490 kg) vann på det åpne arbeidsdekket. De små lenseportene kan ha bidratt til at dekket ikke ble drenert tilstrekkelig raskt. Redigert 16.Desember.2009 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.