Jump to content

Testing av temp og oljetrykksgivere

HulkHaugen

Recommended Posts

Nå skal jeg "snart" til med å fullstendig overhale motoren min, en '86 mod Volvo Penta MD2B. Jeg vet forsåvidt at jeg kan koke termostaten, så det er greit. Men temperaturgiver i kjølevannet og oljegiver (tror den måler trykk, tenner ihvertfall en indikatorlampe). Begge disse har kun enleder tilkobling, så jeg regner med at jeg kobler pluss til lampen/tempmåleren, og videre til giveren, som får minus fra godtset. Men hvilke verdier kan jeg fovente å måle på tempmåleren (måler ohm), og hvordan kan jeg simulere oljetrykket/nivået?

Mvh Børre

Temperatur- og oljetrykksgivern dine er enkle brytere. Oljetrykksbryteren vil lukke hvis trykket blir under en viss verdi (0,3bar eller noe sånt), og temperaturbryteren vil lukke hvis tempen stiger over en viss verdi (95' eller noe sånt :smiley::) ). Jeg byttet mine med givere som kan drive både indikator og alarmkrets, delvis for å ha noe å pusle med og delvis for å kunne overvåke tilstanden på motoren mer nøyaktig.

Edited by Cerveza (see edit history)

Ok. Men hvordan kan jeg lage vakuum og simulere <0,3bar på giveren? Den er kanskje ikke så dyr, så kan vel like godt bytte den når jeg først er i gang. en ting er helt sikkert, jeg får ikke byttet den etter at motoren er tilbake inne i båten...

Hehe, merket noe morsomt nå mens jeg lette etter brosjyrer for motoren min, fant ikke den jeg ville men tenkte at MD11 sikkert var ganske lik, og fant utav at det faktisk er den jeg har, hehe. Den er praktisk talt lik til MD2B, det eneste jeg la merke til som var forskjellig, var at dysene var mindre, fuelfilteret er bygget i en kopp på samme måte som et oljefilter og at svinghjulet er mindre, så tenkte at det var en nyere utgave av MD2B. Regner med at MD11C er bensin og MD11D er diesel, noen som kan bekrefte dette?

Mvh Børre

Du skal måle forbindelse mellom gods og pinnen på oljetrykksgiveren. Tempgiveren må varmes først.

På mitt orginale VP panel er alarmen drevet av en egen enhet, den reagerer på lading, oljetrykk og kjølevannstemp. Skal du ikke bruke det orginale panelet / alarmenheten?

Jo, skal bruke det originale. Men giveren er bare tilkoblet en varsellampe, ikke noe mere hokus pokus enn det. Men dette er en gammel maskin og jeg stoler ikke på at den virker, så jeg tror rett og slett at jeg kjøper en ny en. Allikevel så hadde det vært praktisk å kunne kontrollere at den faktisk virker før jeg monterer motoren siden jeg må ta ut motoren igjen hvis det skulle vise seg at den ikke virker...

Mvh Børre

Begge to er enkle brytere, med ohm-meter kan en kun måle full kontakt eller fullt brudd.

Termobryteren kan du koke opp sammen med termostaten, etsteds skal da bryterkontakten forandre verdi (litt etter at termostaten har åpnet).

Vil du vite nøyaktig åpningstemp., stikk et termometer for 100 grader ned i vannet.

Oljebryteren er i orden om lampen lyste med tenningen på, og slukket når du startet motoren. Bryterfunksjonen i den bør du kunne kontrollere ved å koble den til/fra en vanlig vannkran (4-6 bar).

Den skal forandre verdi når du forsiktig tilfører trykk og tar det av igjen.

Vil du vite nøyaktig trykk må du koble til et manometer ca. 0-2 bar (eller oppsøke et motor- eller hydraulikkverksted)

Vær obs. på de to forskjellige filosofiene:

Arbeidsstrøm: Lampen lyser når kontakt sluttes (eldre metode)

Hvilestrøm: Lampen lyser når kontakt brytes (sløyfen selvovervåkende mot brudd). Da vil i tilfelle bryterene åpne når alarmgrensen nås.

Men som du er inne på: Slikt er mest "hobby-arbeid", det koster ikke mye å kjøpe nye.

Mvh

Kaldfisk

Regner med at MD11C er bensin og MD11D er diesel, noen som kan bekrefte dette?

Nei, begge er diesel. MD står for marine diesel, bensinmotorene heter MB. C er eldre enn D.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Begge to er enkle brytere, med ohm-meter kan en kun måle full kontakt eller fullt brudd.

Termobryteren kan du koke opp sammen med termostaten, etsteds skal da bryterkontakten forandre verdi (litt etter at termostaten har åpnet).

Vil du vite nøyaktig åpningstemp., stikk et termometer for 100 grader ned i vannet.

Oljebryteren er i orden om lampen lyste med tenningen på, og slukket når du startet motoren. Bryterfunksjonen i den bør du kunne kontrollere ved å koble den til/fra en vanlig vannkran (4-6 bar).

Den skal forandre verdi når du forsiktig tilfører trykk og tar det av igjen.

Vil du vite nøyaktig trykk må du koble til et manometer ca. 0-2 bar (eller oppsøke et motor- eller hydraulikkverksted)

Vær obs. på de to forskjellige filosofiene:

Arbeidsstrøm: Lampen lyser når kontakt sluttes (eldre metode)

Hvilestrøm: Lampen lyser når kontakt brytes (sløyfen selvovervåkende mot brudd). Da vil i tilfelle bryterene åpne når alarmgrensen nås.

Men som du er inne på: Slikt er mest "hobby-arbeid", det koster ikke mye å kjøpe nye.

Takk for godt og utfyllende svar ;)

Nei, begge er diesel. MD står for marine diesel, bensinmotorene heter MB. C er eldre enn D.

Ok, da har jeg sikkert MD11C, hehe. Skal finner utav det mere nøyaktig når jeg kommer hjem...

Mvh Børre