kah Startet 3.Mars.2009 Del på Facebook Startet 3.Mars.2009 Jeg vurderer å skifte ut varmtvannsberederen i båten og grubler litt på hvor stor bereder jeg skal kjøpe. Det er ikke spesielle begrensninger m.h.t. fysisk plass der berederen skal installeres. Det jeg tenker på er om det er vesentlige argumenter for eller mot en bereder på 60 - 80 liter fremfor en på 30 - 40 liter - annet en at man naturligvis kan ha mer varmt vann å ta av? Så lenge man er tilkoblet landstrøm er det kanskje ikke noe problem, men vil det ta vesentlig lenger tid å få varmt vann fra motorenes kjølevann (VP41B x 2)? I tillegg lurer jeg på om det er anbefalinger om spesielle produsenter av beredere? Sitér dette innlegget Link to post
SES_71 Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 (redigert) Hei Jeg hadde 80l i den forige båten, ikke noe problem å få varmet det opp ,hadde også varmt vann i ca 1 døgn med stille ligge, det som kjøler vannet mest i berederen ved stille ligge er nok påfyllet av kaldt vann ved forbruk. Jeg brukte bereder fra Quick og var fornøyd med denne, tror nok jeg ville godt for 60l da det vanskelig skal gjøres å utnytte noe mer ved stille ligge. Oppvarming med motorer går meget fort men du kan oppleve å få økt temp på den motoren berederen er montert på. Håper dette var til litt hjelp Redigert 3.Mars.2009 av SES_71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Dette tror jeg er et spørsmål som bør avveies ganske nøye i forhold til seilingstype, motor ombord, forbruk av varmtvann og tilgang på 230 v. Eksempelvis har Quick - som forhandles av Seatronic i Moss - et bredt spekter av tanker fra 15 - 80 liter. Flere av dem kan leveres med to varmeelementer for 230 volt, henholdsvis 500 watt og 1200 watt. Utformingen av tanken er både sylindrinsk, eksempelvis B3 seien og firkantet. Noen har stålkasse og noen kompositt. Se mer på: http://seatronic.no/ og katalogens side 84 -85. Ombord hos oss har vi en 40 liter bereder og 1200 watt varmeelement. Vi har tilgang til 230 volt via generator. Dette gjør at vi har kontinuerlig nok varmt vann selv om alle tre jentene dusjer lenge. Dersom man har marginal tilgang på strøm og seiler endel med motor og har god plass ombord, vil trolig en større tank være å foretrekke. Igjen, valget må nok bero på seilingsmønster og varmtvansforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Et annet moment som taler for større varmtvannstank er at vannet blir fortere kaldt i mindre tanker enn i større...det sier seg selv. Tanken etterfylles med kaldtvann ettersom du forbruker det varme vannet, og det er jo da et enkelt statisk regnestykke på hvilken temperaturforskjell du vil oppleve ved hhv 40 og 60 ltr tank. Jeg har 40 ltr Mobitherm i dag, og vurderer nå en Quick-tank på 60 ltr fra Seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Husk at en varmtvannstank alltid er full og en 80 l veier 80 kg bare i vann. Ellers ville jeg valgt en med 1200w varmeelement, spesielt dersom en har generator. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Hei Isotherm/thermotemp har kome bra ut i testar. Når du har to Volvoar så kan det vera ein føremon å kjøpa ein tank med to varmesløyfer. Då får du varmt vatn sjølv når (ikkje om) eine volvoen ikkje vil gå. Då slepp du òg å kopla kjølesystema saman. Kjøp med liten varmekolbe. Dette fordi mange hamnar har små sikringar. Det tek uansett ikkje så lang tid å varma opp 80 liter vatn. Kjøp og ein tank med blandeventil, så varar varmtvatnet lengre. Dersom vekt ikkje er eit problem så hadde eg gått for 80 literstanken. Mvh. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Hei! Jeg har nettopp kjøpt en Isotherm 50L og en av grunnene til mitt valg var at den trekker kun ca 800W som er bra ettersom det ofte er lite strøm tilgjengelig når vi ligger på landstrøm. Men har du plass til en 80L er jo dette fint, men du skal jo slepe rundt på all denne vekten også... Sitér dette innlegget Link to post
kah Svart 4.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 Takk for konstruktive innspill. Jeg tror det er verdt å merke seg dette med begrensninger i landstrøm. Det med vekt på vannet hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Tror derfor at jeg sjekker opp alternativ i intervallet 40 - 60 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.