Jump to content

Biltema Primer herder ikke

EXIT  II

Recommended Posts

Hei

Etter å ha støpet ny bedding i min Comet 26 så gjorde jeg motorrommet rent før jeg la to lag med primer, etterfulgt av topcoat. Nå 3 måneder senere var jeg tilbake i båten for å sjekke statusen. Nederst i kjølen så var det dannet seg små klumper under topcpaten, disse var myke og kunne presses ned med kun et tommeltrykk. Konklusjon "primeren har ikke tørket" altså den opptredte som en seig masse, ikke klissete eller væskete, bare skikkelig seig. Da jeg la primeren var det riktignok mange minusgrader ute, men hadde på kontinuerlig varme ihvertfall en uke etter første laget med primer.

Hva bør jeg gjøre? Ta det opp og legge nytt, eller rett og slett bare håpe på at det engang i fremtiden vil tørke/herde ferdig.

Sjøsetting om 1 mnd :)

Nederst i kjølen så var det dannet seg små klumper under topcpaten, disse var myke og kunne presses ned med kun et tommeltrykk.

Hvis det er 3 mnd siden, og du fulgte bruksanvisningen ved blandingsforholdet med herder, så mener jeg det kan tyde på at det kommer gass opp undenifra.. og det synes jeg kan virke som plastpest ! Det er isåfall ikke bra !

Takk for mange gode svar. Det kan umulig være plastpest, for jeg slipte ned til fiberen før jeg la laget og har ikke vært plaget av pest før. Ja jeg brukte herder Hasla26 :) men tror jeg kansje blandet litt feil. Det er ingen vulkanisering, det er bare myke klumper, ingenting skjer hvis jeg trykker på dem annet enn at dem er relativt myke, har prøvd stikke hull med nål, men ingenting kommer opp. Burde jeg og skrape dette ned og gjøre jobben om igjen. Naboen mente at boblene kom av at det har rent litt ned i kjølen ettersom kanskje blandingsforholdet medførte litt dårlig konsistens samt kanskje litt for mye på penselen om gangen.

Worry II

jeg fulgte ikke bruksanvisningen desverre, for det var nabogutten som blandet for meg, synes primeren virket litt for "rennende" og farveløs når jeg påførte den. Jeg får heller ikke punktert den, så kjenner derfor heller ingen lukt. Men er det et mulig tema at primeren rett og slett ikke har tørket/herdet ennå?

Vent til det blir varmere i været, og se om det herder da! Merkelig at primeren var fargeløs, den jeg kjøpte var omtrent aluminiumsfarget...

Plastpest kan du se helt bort fra, det er et fenomen som opptrer utvendig under vannlinjen, som regel kun synlig like etter opptak. Du har rett og slett malt ved for lav temperatur, slik at den ikke har rukket å herde...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Plastpest kan du se helt bort fra, det er et fenomen som opptrer utvendig under vannlinjen, som regel kun synlig like etter opptak

Det mener jeg er feil, index ! Gassen fra plastpesten går inn og opp i glassfiberen ! Kan sikkert ofte sees utenifra, men symtomet kommer like fort fram innen ifra !

Edited by Worry II (see edit history)

Worry II Er ikke sikker på når den ble primet sist, skroget er ihvertfall svært godt og skadefritt, har også vært under og sjekket om jeg finner noe, men det ser 100% strøkent ut der.

Hadde plastpest på en nidelv jeg hadde, men det opptredte ikke likt som disse byllene, der kunne jeg pirke med en syl og grave i fiberen, men her er det bare tykk seig grøt

Index, det var et svar jeg var ute etter :cheers: har hatt nok jobb med båten som det er

Hadde plastpest på en nidelv jeg hadde

Hehe, nei men da vet du nok at det ikke er plastpest vil jeg tro :yesnod: ! Det er noe driiit ! Tipper at du har bommet litt på tempen da du gjorde jobben ! Jeg ville bare skrapet godt ned rundt boblene, og malt på nytt ! (når over 10 grader) Lykke til EXIT II !

Takk Worry II :smiley: da prøver jeg på det, når temperaturen tillater det. Kan ikke kalle meg ekspert selvom jeg hadde det på nidelven, det kunne jo tenkes at det fantes i forskjellige former :confused:

synes primeren virket litt for "rennende" og farveløs når jeg påførte den.

hmm primeren til biltema er nå heilt aluminiumsfarget og ganske så seig spør du meg. dette hørtes rart ut.. da eg brukte den herdet den nesten i boksen og eg måtte dra på for å rekke få den på før den blei for seig. dette opplevde eg forsåvidt med den to-komponents fargen de har og.

Må si meg enig i Korsnes der. Man blander jo sammen begge boksene, så det går nesten ikke ann å gjøre feil.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Jeg er redd jeg ikke var nøye nok med å fjerne alle oljerester i bunn, hørte det ikke var så viktig siden det allerede fra før av lå et lag med topcoat der. Vi skulle ta det i 2 omganger, det var bare kjølen, derfor blandet vi ikke alt på en gang, så blandingsforholdet var nok helt på jordet ja, selvom jeg regnet ut omtrentlig dosering.

Burde jeg ta det opp igjen og gjøre skikkelig grunnarbeid først? Er det forresten noen tips om hvordan jeg skal komme til skikkelig i bunn, det er jo relativt smalt der.

Forresten, nå den forrige eieren hadde støpt bedding så hadde det rent polyester ned i bunnen (gjennomsiktig, så man kunne se møkk/oljerester liggende under dette, det blei heller ikke fjernet av meg, tenkte dette allerede var rimelig tett og ikke kunne gjøre skade.

Kansje jeg skal legge ut noen bilder av det her

cimg0074.jpg

Dette var helt i startfasen.

cimg0075.jpg

Hat brukt karbon i hjørner

cimg0159.jpg

Her legger fruen første laget med primer, legg merke til at det ikke males i bunn, ville gjøre litt bedre rent der først ( gudene vet hvorfor jeg ikke bare tok alt med en gang når jeg først pusset det ned)

Her har jeg også lydisolert.

cimg0162.jpg

Bilde fra akter av motorrommet, her hadde jeg ikke gjort annet forarbeid enn å vaske lett med aceton, fikk forhørt meg om at det holdt siden det allerede var topcoat der.

cimg0166.jpg

Her kommer topcoaten på. Legg merke til at jeg også her lar bunnen være for senere og ta en kraftig rengjøring her.

cimg0170.jpg

Dette bildet er vel kansje og oppfatte som det mest forklarende. Her ser dere resultatet. Valgte og ikke ta helt i bunnen pga mye dritt der. Så når jeg omsider gjorde rent der så ville jeg ikke bruke en hel primer på "denne" lille flekken som gjenstod. Da dukket mine ingeniørtendenser plutselig opp fra det fjerne og konkluderte med at dette måtte la seg gjøre dersom man doserte riktig. men nå skal det være sagt at jeg ikke en "kjemi ingeniør"men snarere byggningsingeniør, så dette har vi lært svært lite om.

cimg0071.jpg

Så et bilde av akterenden, for dem som ikke vet hva comet 26 er

cimg0069.jpg

Og et fra siden.

Siden det alikevel er så sent, lillegutt endelig har sovnet og jeg fremdeles er lys våken, så kan jeg jo legge ut et par skrytebilder av min "nyinnkjøpte" motor. Lomatec 85 hk

cimg0632.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22687/cimg0634.jpg

Vet dette er litt utenfor topic, men det er jo litt artig med noen nykommere. Skal holde dere oppdatert med denne motoren. Mange av dere har kansje også sett at jeg har lagt ut Lomatec for salg på finn. Har på hobbybasis tatt inn noen av disse, da jeg synes motor i Norge er ALTFOR dyrt.

Jeg vurderte lenge om jeg skulle gjøre ren dieseltanken før jeg innstallerte den nye motoren. Forrige eier konfronterte meg med at dette ikke var nødvendig da dette hadde blitt gjort med jevne mellomrom. Men jeg valgte og ikke ta han for fersk fisk, for det var flere ting han sa som ikke stemte skulle det vise seg. Slik så ihvertfall dieseltanken ut etter at jeg hadde fjernet 240 liter med diesel, blandt dem 6 liten med ren dieseldyrgjørme som dere ser av bildet.

Det er meg svingende forunderlig at den leyland'n ikke har stoppet for lengst.

cimg0535.jpg

Helt i bunn ser dere gosakene. Allerede mye av den såkalte dritten var allerede fjernet da dette bildet var tatt. Det var på dette stadiet den berømte "drillpumpa" til Clas Ohlson tok kvelden (Only for use in water)

cimg0537.jpg

Som dere sikkert ser så er tanken laget av glassfiber. Synes ikke jeg kom godt nok til via mannlokket så jeg skudde av hele toppen, satt meg nedi tanken og skrubbet den skinnende med varmt vann og Zalo, gjentok dette x antall ganger. Til slutt fylte jeg opp med vann, og når vannet jeg fylte opp var krystallklart uten så mye som 1/100 hybelkanin tok jeg lensepumpa, støvstugern og pappas polishklut og gjorde det skikkelig tørt.

cimg0539.jpg

Bildet er tatt fra utsiden, gjennom mannlokket ser dere moroa.

Alt av gjennomføringer ble selvfølgelig blåst med steamer og kompressor før montering. Diesel slanger o.l ble byttet.

Diesel dyr hmm hadde samme problem ,bruker nå Hamerdown så nå ser det bra ut.Ellers så dette flott ut med beddingen.Gleder meg selv til og sette i Lomatec motoren som står i garasjen. :cheers: MvhBjørn alias Cato he he

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Kar under motoren ja, det hørtes meget fornuftig ut. Tenker du da på og støpe inn et kar, eller rett og slett legge noe under? Er redd jeg må pusse nederst i kjølen igjen, eller har du noen formening om dette. Dersom det ligger noe oljesøl(svært lite isåfall) har dette noe å si i forhold til evt råte i fiberen eller plastpest. Det skal også sies at det som evt er av olje har lag med topcoat både over og under.

Håper ikke Lomatecen gir fra seg så mye olje i begynnelsen.

På sagen er det innstøpt kar...

Ang. kjølen, ville eg nok gjort det på nytt for å få det 100%. Hva med å bruke en stålbørste montert på drillen, for å få pusset vekk oljerestene? Deretter avfetting med aceton.

Mye enklere å gjøre dette no, enn etter motor er komt inn.

Ble litt inntressert i motoren din. Hva kommer en slik motor på ca?