EXIT II Svart 4.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 Stålbørste på drillen hørtes ikke dumt ut, det eneste problemet er at dritten som du ser avbildet ligger under gjennomsiktig polyester, rett og slett for at den forrige eieren slurvet når han laget bedding( han har bare latt det renne over dritten til det har størknet), så dette må jeg ganske langt inn i fiberet for og fjerne. Jeg har avtale med reselleren i Amsterdam og får disse inn svært gunstig, er ikke sikker på hva andre kunne fått den inn for. Min kom på rundt 70 000,- Synes motorene har en særdeles behagelig gange og de skal være svært slitesterke da alle komponenter er i massivt metall og ikke noe aluminium. Størrelsen kunne selvsagt vært gjort noe med, men produsenten sier dette er vanskelig siden motoren har en slik solid oppbygning. Marineutstyret skal i fremtiden få noe mer gunstig plasserring slik at den blir fysisk mindre. Ikke det at motoren er for stor, det finnes mange større og tyngre varianter også. Bare og spørre dersom du lurer på noe mer, har all teknisk data og målsettinger på pc'n. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Lomatec ? Hva slags basismotor har dem brukt ? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Burde jeg ta det opp igjen og gjøre skikkelig grunnarbeid først? Jeg håper jeg har missforstått, men du har støpt fast et motorfundament og er bekymret for at støpen ikke er bra. Støpen er myk! Du har ikke fulgt bruksanvisningen på blandingen. Du har ikke gjort skikkelig grunnarbeide. Selvfølgelig bør du ta det opp igjen og gjøre skikkelig grunnarbeid først Og lese bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Selvfølgelig bør du ta det opp igjen og gjøre skikkelig grunnarbeid først Jeg synes vel også det kan være lurt å gjøre jobben om igjen, selv om det er helt pyton å høre det. Er du i minste tvil nå, så kan du være sikker på at tvilen blir 10 ganger verre om du kommer ut for dårlig vært med hard slingring og begynner å tvile på om motoren sitter godt nok fast. 200-300 kg. motor er ingen spøk om den er løs i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
EXIT II Svart 5.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Hei igjen Det er ikke motorfundamentet det er snakk om, det kan vel egentlig ikke bli stort bedre. Fikk veiledning av en eldre båtbygger, så dette er ikke problemet. Der har jeg støpt ned impregnert 4" 4 pluss 12 mm flatjern øverst, samt sveiset på en tverrligger for å få mindre resonans i skroget. Problemet er primeren jeg la på sist, da denne var noe tynn under påføring så rant mye ned i kjølesvinet og dannet et tykk grøt som fremdeles ikke har herdet ferdig.I bedden ellers så har det herdet ferdig, det er bare helt nederst på det horisontale planet i kjølesvinet problemet ligger, det har boblet opp myke klumper, men det kan umulig være plastpest for dette er jeg sikker på ikke eksisterer på denne båten. Flere forslag. Tror jeg kanskje tar skrittet og pusser det opp igjen for å legge på nytt helt nederst. Selvom jeg bokstaveligtalt er dritt lei av å pusse glassfiber Motoren bygger på Nissan Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Huff, ja du har virkelig gjort en manns jobb her! Nå begynner jeg å dra på årene, men det er en ting jeg stusser på: Du skriver at du brukte primer før topcoaten.... Nå går verden som kjent fremover og det er en god del år siden jeg var med å produserte sjarker. Men mener nå bestemt at vi smurte topcoaten rett på rein glassfiber, hadde ikke noe primer på....men det kan jo være du har valgt en annen type "topcoat" enn den vi brukte da vi støpte båter?? Står kanskje på boksen at primer må brukes og hvilke? Hvis ikke kan det kanskje være at det har skjedd en reakson mellom primer og topcoat? Ellers er reingjøring ufattlig viktig før man går igang med maling og plastarbeid. Det er ikke alle flekker som aceton løser opp... Vi vasket ofte først med "motorvask" brukte en bakommaler for å gni det godt inn... lot det stå et par minutter før en ny runde med bakommaleren.... Før vi tørket opp med en tørr fille og vasket med lunket vann..... var det fortsatt saker og ting som ikke var forsvunnet forsøkte vi med mer motorvask/Zalovann, etc. etc. til vi var sikker på at det vi klarte å få vekk var fjernet.... Tilslutt vasket vi over med en klut med aceton, kluten ble dynket flere ganger for å være sikker på at evt. fett ikke bare ble dratt utover..... Så skulle det være knusk tørt....før vi satte igang med plastring/maling med topcoat. Hvis det er gammel skitt under en cm. med polyester i kjølen etter forrige motorskifte, så ville jeg ha vurdert om det er verdt jobben med å fjerne det.....Du kan prøve med et stemjern (eller tilsvarende)og hammer og slå på skrå fra siden, hvis det er fett imellom så kan det være at det da løsner.... ellers er det en skikkelig grisejobb med å slipe vekk dette. Henger det bom fast ville jeg vurdert å latt det ligge og smøre over med topcoat. men tror på at det løsner med stemjernet.... Sitér dette innlegget Link to post
EXIT II Svart 5.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Gudrun Takk for behjelpelige innspill. Dem anbefaler på det sterkeste og legge primer før toppcoaten fordi denne skal gjøre det 100% tett og bedre festet til topcoaten. Ja tror nok jernet er den beste fremgangsmåten og få fjernet dritten på ja, for så og pusse ned og gjøre jobben på nytt. Det er ikke det at jeg er redd det skal løsne,for kosmetiskt sett så synes ikke dette når motoren er innstallert alikevel, jeg tenkte heller på det eventuelle sølet som ligger i mellom lagene, om dette har betydning for eventuell plastspest/foråtnelse av fiberen etter tid. Har planer om og ha denne båten resten av livet, og det er forhåpentligvis lenge siden jeg bare er 25 år Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 (redigert) Konfererte med en god bekjent som fortsatt reparerer og plastrer båter. Han bekreftet det jeg skrev: De bruker ikke noe primer. Hans oppskrift var: Skikkelig reingjøring og sliping for å få godt feste, støvsuging og sjekke om det er fettfritt.. hvis alt er bra, så er det topcoat, herding, sliping for å få feste i topcoaten og nytt strøk med topcoat, herding og evt. en runde til for å få et godt lag. Men de bruker topcoat som er beregnet for plastbåtproduksjon.... Så jeg var ikke helt ute å kjøre....etter mange år ute fra bransjen.. Redigert 5.Mars.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Det er ikke snakk om topcoat her i egentlig forstand, men Biltemas Topcoat som er en tokomponent maling tilsvarende Jotuns Hardtop. Navnet skaper litt forvirring, helt klart! Skjønner ikke hvorfor Biltema ikke har kalt den noe annet. Men siden det er snakk om maling er bruk av primer først helt kurant! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 (redigert) Se her ja, vi snakker om 2 forskjellige produkter. Da står det sikkert og på boksen om det skal være primer først vil jeg tro...., eller? Redigert 5.Mars.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Fant den på biltema sine sider, joda her er det snakk om toppstrøk oppå primer... Det står "for bruk over vannlinjen". Vel under motoren tror jeg at der hadde jeg ikke spart på pengene, da der kommer man ikke til for å inspisere..eller tørke opp vannet som til tider kan ligge der. Da hadde jeg satset på vanlig topcoat som brukes i plastindustrien... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Jeg brukte Biltemas Topcoat (dvs malingen) i motorommet på min båt i fjor i forbindelse med motorbytte. Synes dette ble veldig bra, mye glattere enn den gamle topcoaten slik at det er lettere å holde rent og blir heller ikke flekker etterpå. Og det sitter som støpt bare man blander riktig. Så jeg ser ikke noe problem med dette produktet så lenge man blander og bruker det riktig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Joda man kan sikkert male med alt mulig inni båten. men husk å lese på hva som står på boksen/databladet, finn en type som er beregnet for den aktuelle bruken. har sågar skiftet maskin i en båt som ikke hadde noen som helst form for topcoat innvendig....ikke i kjølen engang, var blitt helt gulbrunt... den flyter ennå...brukes hyppig på åpne strekninger med til tider mye sjø..... var bygget på 70tallet.... selvbyggeropplegg... Off topic: husker oss som malte huset utvendig med en maling fra en "kjent" malingsfabrikk.... vel jeg og veldig mange andre måtte vaske huset året etter pga. sopp.... Den malingen var ikke beregnet for slik bruk.... her fikk fabrikken så hatten passet og vel så det...mye ekstraarbeid ble det med å male hele huset en gang til. Så alt til sitt bruk... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Joda man kan sikkert male med alt mulig inni båten. Ja. Og min oppfatning er at 2-komponent polyuretanakryl er noe av det beste man kan bruke til dette. Om noen vil bruke Demidekk i stedet får de bare gjøre det, jeg foretrekker å bruke noe som holder.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
EXIT II Svart 5.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Mange fornuftige innslag her. Har blitt mye klokere, samt en smule forvirret. Da konkluderer jeg med at jeg burde starte på nytt i kjølesvinet og ta det skikkelig? Eller så er råte neste tema? Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 (redigert) Er det noen som vet hva den laveste temperaturen er for glassfiber/polyesterstøping? Det står over 10 grader i denne tråden, men er det tilstrekkelig? Skal støpe ny motorbedding, så det må bli solid. Redigert 13.April.2009 av Oliver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Eller så er råte neste tema? Hele plastpest-problematikken tror jeg er fryktelig overdrevet. Den første plastbåten her i fjorden kom midt i 60 åra, og flyter ennå i beste velgående. Har aldri hørt om lekkasjer eller brekkasjer pga dette. Ingenting å bry seg om Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Er det noen som vet hva den laveste temperaturen er for glassfiber/polyesterstøping? Minimum 18 grader. Gjerne mer. Maksimum 60% fuktighet. Gjerne mindre. Ikkeno UV lys. (Sol, lysstoffrør, osv) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Har støpt endel i garasjen om vinteren der temperaturen har ligget nærmere null enn 18. Herdeprosessen tar selvsagt lengre tid, men jeg har ikke merket noen svakhetstegn i sluttresultatet. Dog ville jeg ikke gjort dette hvis det var snakk om ting som har strukturell betydning for skrog, overbygg etc. Finnes det noe 'vitenskapelig' underlag på hvor mye laminatet svekkes når man støper ved lavere temperaturer? Evnt høy luftfuktighet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.