Jump to content

Alpha One Drev. Fort ødelagt?

Oberst

Recommended Posts

Hei, har en v8 Mercriuser 96 modell, motor gått ca 800 timer .. er det mye??går som en klokke!... Har hørt at drevet jeg nå har blir fort ødelagt :sad: er det tilfelde?? Motor var på service fjor, han jeg kjøpte den av er båt mekaniker.. Trenger jeg og ha den på service i år og da?? Og er det noen som vet om forgasser bør stilles med jevne mellom rom?? :smiley: På forhånd takk :smiley:

Edited by Oberst (see edit history)

Vanskelig å si så mye generelt. Jeg hadde en Chevy V8 og var aldri på service, men kjøpte verkstedhåndbok og mekket mye selv. Om du var på service i fjor, kan du vel drøye dette i år. Men motoroljen bør absolutt skiftes hver høst og motoren kjøres litt før evt. opplag. Gjerne også skifte av drevolje hver høst. Ellers regner jeg med at du sjekker motoren for lekkasjer - særlig bensin før hver tur. Om Alpha One drev er spesielt svake, vet jeg ingen ting om. De fleste drev kan fort ødelegges om du hele tiden skal ta tiden fra 0 til max.fart. Eller om man driver utstrakt hopping på bølger med fullt pådrag. Raske/store fartsjusteringer er lurt å unngå i lengden. Du må selvsagt følge med oljenivået på drevet - regner med at Alpha-drev også har ekspansjonstank inne i motorrommet.

Så lenge motoren går som en klokke, ingen alarmer går, etc. skulle det være ganske safe å møte neste sessong. Man må likevel være på vakt. Båtmotor er ikke det samme som bilmotor.

Edited by WMB (see edit history)

Uanset hvad, så bestil shop manual til motoren, hadde selv en 3L alpha one fra 96 i den gamle båten, egentlig en god motor, men i den båten slet den lidt når den hadde stået en stund, men startede og gik som oftest upåklageligt, aldrig problemer med drevet, de gange jeg hadde problemer med motoren blev de løst kjapt ved hjælp av troubleshooting i manualen.

hc

alpha drevene er vel de "svakeste" fra mercruiser såvidt jeg har forstått, også det minste og letteste, at de går i stykker ved normal bruk og vedlikehold tror jeg ikke. At drev er så "fyfy" som mange mener har jeg tilgode å erfare, hadde ett 15 år gammelt bravo 1 drev i to sesonger uten problemer (brukt ca 200 timer den tiden jeg hadde det) og ett 8 år gammelt alpha drev gen. 2 i to sesonger som hadde 223 timer når jeg fikk det og 460 timer ved salg, no problem :wink: Er alpha drevet montert på en "mindre båt" med ikke for mange hk og blir fornuftig belastet holder vel dette like godt som de større drvene vil jeg tro, ha uansett en fin båtsesong :seeya: