Jump to content

Hjelp til feil søk Simrad Radar

Frank Allan

Recommended Posts

Jeg har en Simrad / Ritsu 24 N.M. Radar den er fabrikert i 1998. Jeg får opp følgende feilmeldinger (disse er ikke oppgitt i bruker manualen):

1) Når Radaren står på St.By.:

000100000 000000

2) Når Radaren er slått på:

11000000 01100000

Feilen ligger nok hos antenna for den går greit ett par runder for så å stoppe opp å så hakke vidre ett stykke før den igjen går normalt en liten stund.

Lurer på om jeg kan skifte en motor eller?

Håper at det kansje er noen eksperter også på dette feltet her på BP.

1) Når Radaren står på St.By.:

000100000 000000 (2048 eller Hex 800 )

2) Når Radaren er slått på:

11000000 01100000 (49248 eller Hex C060 )

Svaret ligger sikkert der.

Kontakt noen som har service på Simrad radar og oppgi kodene.

Utheving i sitatet er gjort av meg.

Edited by 2nd Trikker'n (see edit history)

Hei. takk for svar. Bare til orientering, det er ikke drivreim, drives via tannjul direkte fra motor. Og det er rett som BMP sier, det er en børsteløs motor. Jeg har kontaktet forhandleren i Stavanger, Elektro Partner, de mener å prøve reperasjon på en så pass gammel Radar (11 år) kan være å kaste penger ut av vinduet. Times pris er 850 Kr. Samtidig så er de usikker på om feilen ligger i antennen selv om det kan virke slik. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, tusen lappene kan fort fly til ingen nytte??? :nonod: Samtidig har jeg fått tilbud på en Furuno til 12000,-??? Får ta en liten en til helga og tenke :drink: He he.

Hvis du vet om noen som har samme type radar så spør om du kan få lov til å koble display unit'en din til dennes. Virker den da OK så ligger feilen i antenna!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei mateco. det var en god ide, takker. Kan jo begynne her på båtplassen å spørre om det er noen her i Stavanger som kan tenke seg å låne sin radar display, evt. mot depositum. Eller at jeg får prøve mitt display mot en annens antenne.

Edited by Frank Allan (see edit history)

Nå har det nokk manglet på servisesystemet hos Simrad de siste årene det har ikke vært let og få svar på ting fra det holdet. Men nå har Pronav overtat distribusjonen og servisen på Simrad så nå tror jeg det er håp. Pronav har ialefall tidligere hat et glimrende serviseverksted med posetive medarbeidere som setter sin ære i og få ting til.

Sjekk denne manualen, jeg vet ikke om du har akkurat denne radaren men på side 75 står det endel om feilkoden.

Ved første øyekast så virker det som at du ikke har kommunikasjon med antennen, jeg ville da startet med å sjekke om antennen har spenning...

Noen spørsmål som kan være med på og diagnostisere feilen.

1. Får du et fornuftig bilde på skjermen den tiden radaren går?

2. om du får et bilde orjenterer radaren bilde riktig (med det som er i baugen opp)?

Jeg har nokk servisemanual med skjema for selve antenna fra Koden men ikke for displayet.

Sjekk denne manualen, har spenning...

I følge manualen har du feil på magnetron oppvarming i st/by.

Senderpulsen fra magnetronen var viktig for all synkronisering mellom antenne og display, den gang jeg holdt på

Under drift har du probs med

Data ut og inn???

heading marker som synker antenne og display og tegner den rette streken på skjermen din.

azimuth, som er rotasjonsinformasjon fra steppermotoren.

På side 73 fant jeg en selfcheck. Har du prøvet den?

Jeg tror du skal vente litt med å bytte ut hele radaren.

Edited by 2nd Trikker'n (see edit history)

Hei.

Først så vil jeg takke for alle tips og informasjon jeg har fått. Sjøl har jeg brukt radar hele mitt voksne liv, men har hvert i den situasjon at det bare har hvert å tilkalle expert hjelp når feil har oppstådd. Så det må inrømmes at jeg har liten peil på det som er inni. Og når exspert hjelp koster 850 Kr/time er det ganske begrenset hva jeg har råd til. Jeg har kjørt self test på radaren og da vises 2 feil (NG) (No Good). Det er Azimuten og signaler fra antenna. Jeg får bie litt å se om det dukker opp noe. :flag:

I følge manualen har du feil på magnetron oppvarming i st/by...

Tellefeil?

Så langt jeg kan se har radaren 1 i pos 4 (High voltage) og ikke i pos 3 (magn heating). I såfall kan det være riktig, at Hv ikke er tilgjengelig (målbar) iom at radaren ikke sender. Feilen forsvinner jo tross alt når sending er valgt.

TrondT

Edited by TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Jeg hadde et lignende problem på min Furuno. Men det viste seg å være jordkabelen som hadde blitt for dårlig med årene. Noe som resulterte i litt for lav spenning og radar begynte å feile. Byttet kabel og den funket 100%

Er dette en åpen antenne siden du har sett den går rundt? Eller ser du det på skjermen?

Nei, det er en lukket antenne, men jeg kjørte radaren uten deksel.

Skal sjekke i dag om man kan se noe på hoved kortet i antennen. Men hvordan kan jeg måle om det noe feil med jordingen som det også antydes her.

Det var også ett spørsmål fra BMP om jeg får bilde på skjermen, nei den er helt blank.

Jeg har ikke noe teknisk skjema her, men jeg tar manualen jeg linket til som utgangspunkt.

På siste siden med tegninger finner du pinout på radar kabelen, jeg vil tippe en av spenningene er direkte til motoren mens de andre forsyner elektronikken i antennen. Mål alle i forhold til jord.

Jeg har ikke noe teknisk skjema her, men jeg tar manualen jeg linket til som utgangspunkt.

På siste siden med tegninger finner du pinout på radar kabelen, jeg vil tippe en av spenningene er direkte til motoren mens de andre forsyner elektronikken i antennen. Mål alle i forhold til jord.

Hei Frøken Fryd. Det skal jeg gjøre i morgen. Takk. Men kan du si litt mer. Skal jeg måle mellom et fast jordingspunkt i båten f.ks. minus på batteri. Kan ikke helt forstå manualen, men skal det være full batteri spenning på alle pinouts.

Hadde en kompis med i dag og gjorde noen målinger men vi fant ingenting. Men tror ikke min kompis hadde mer greie på elektronikk en meg. I allefall så kunne vi ikke finne ut at det var jordfeil. Heller ikke er det noe synlig feil på hoved kortet i antenna. Når jeg måler spenningen på kontakten inn så viser det 13,68 altså batteri spenning.

Edited by Frank Allan (see edit history)

Hvor mange ledninger har du ut fra motoren som driver antennen?

Har vært borti en gang tidligere at azimut giver som henger på motoren tok kveld.

Hvis du ser i manualen fra FF så skal du måle spenningene oppe i antennen mot den gule kabelen (4/jord).

Mål både i pluggen nede og på koblingsbrettet oppe, og skjerm skal være lik denne (i følge skjemaet).

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)