Jump to content

Hvordan løsne klemflens? (ukjent type)


Boble

Recommended Posts

Er ikkje Cg ring på den, sett på en terrs å prøv å kjøl ned akslingen med ein boks -50 så vil den nok komme.

 

Du må nok varme opp flensen, eller kjøle ned akslingen

O Erland

med båtførerbevis

Link to post

Hei

 

Hadde samme klemflens på min BMC Leyland. Den er konet, men du kan glemme og fjerne den på "riktig" måte. Tro meg, jeg holdt på i flere dager. Tidenens kraft har sveiset dette mer eller mindre sammen for godt. Eneste muligheten er og ta frem vinkelsliperen og snitte den opp, da får du banket den av.

Link to post

Regner med der er noen setskruer som i alle fall må løsnes først. Ikke så lett å se fra bildet men jeg ville satt på en ters og spent den godt fast, deretter ville jeg varmet godt med en propanbrenner på den delen av flensen som er langs akslingen (som ikke viser på bildet). Varmingen må skje litt raskt for det er temperaturforskjellen mellom flens og aksling som gjør at det slipper. Når begge deler er like varme må det hele kjøles ned igjen og du må starte på nytt. En god ters og varme pleier å gjøre susen. Vær forsiktig med å slå på selve flensen (der bolthullene er) den blir lett skjev...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Mulig dette er en kobling med løs klemhylse, setter seg når man flenser sammen akslingene. Hvis det er slik jeg tror så skal den løsne med å gi koblingen et godt rapp innover akslingen. Slå til flensen og ikke klemhylsen som ligger melom flensen og akslingen.

 

Kan ikke garantere deg at dette er løsningen men er verdt å prøve.

Link to post

Dette er ikke en klemflens. Trådstarter bruker feil benevnelse selv om det nok er i beste mening. Flensen sitter heller ikke på konet aksel siden det ikke er noen mutter i senter. Flensen står nok på sylindrisk aksel og trolig låst med settskruer el. SveinHa har korrekt metode for løsing. Solid trearmet ters bør nyttes. Det må brukes kraftig brenner så man får hurtig oppvarming av flensen. En liten skismørebrenner duger ikke ettersom både aksel og flens da får samme temperatur.

Link to post

Er ikke så godt å si ut fra det ene bildet men det vi trodde var SG ring er kilsporet i flensen?

Flensen står da kanskje med litt krymp + kile.

Du løsner denne stort nok varmebend og ordentlig ters. Presse kan også brukes om akselen ikke er for lang.

Link to post

Det første som må gjøres er å måle opp hvor flensen sitter på akslingen, og eventuellt sette et merke. Er og enig at flensen sitter på rett aksling, press og kile.

Beste måte å ta den av på er å få laget en plate i stål som har lik borring for bolter. Deretter brukes en liten hydr. jekk som trykker mellom plate og akselende.

Trikset med varme, er å varme på godset over kilen i lengderetningen. Koblingen åpner seg lettere da den er svakest på dette punktet. En må selvsagt også varme litt på sidene av kilen, men mest over kile.

Link to post

Jeg har også en BMC Leyland. Det var umulig å fjerne flensen fra propellakslingen. (antar at det er det du skal).

Hverken med varme eller nedkjøling var den mulig å løsne.

Løsningen var og sette vippesaga på enden av flensen og sage ned til akslinge og deretter slå inn en kile i sagesporet (forsiktig så ikke slagene ødelegger lagere eller aksen.)

 

Monterte på en Vetus bullflex etterpå.

Link to post
Regner med der er noen setskruer som i alle fall må løsnes først. Ikke så lett å se fra bildet men jeg ville satt på en ters og spent den godt fast, deretter ville jeg varmet godt med en propanbrenner på den delen av flensen som er langs akslingen (som ikke viser på bildet). Varmingen må skje litt raskt for det er temperaturforskjellen mellom flens og aksling som gjør at det slipper. Når begge deler er like varme må det hele kjøles ned igjen og du må starte på nytt. En god ters og varme pleier å gjøre susen. Vær forsiktig med å slå på selve flensen (der bolthullene er) den blir lett skjev...

 

 

En jernplate med fire hull som i flensen fire gjengestenger

og en hydrylisk jekk er å anbefale eller trekke den av, med å stramme opp med hjelp av gjengestengene og et mellomstykke.

Er mange ganger lurt og varme den godt opp og avkjøle den før en setter på tersen

og trekker den til og så varme på ny. :blush:

 

Ellers som SveinHa sier.

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg kan selvfølgelig legge ut et bilde som viser noe sett ovenfra. Fikk et greit tips av en som hadde gjort det samme før. Tenkte å prøve. Ta noen lengre bolter og sette flensen inntil giret igjen, legge et stykke metall i mellom på litt mindre dimm enn akslingen og bruke det som ters. Trekke boltene jevnt til og varme opp flens og kakke forsiktig igjen. Fikk tegning av West Mekan idag. Så det er bare settskruene i flensen og kilespor. Ingen segerring eller kon.

016.jpg

 

Kenneth.

Skipper på Lill Sofie ( Saga 32)

Link to post

Ved å sammenligne bilde i innlegg #1 og # 16 kan det virke som det er en kon på akslingen?

Jeg har vært borti noe tilsvarende problematikk for noen år siden og fikk tilgang på en hydraulisk avtager med svært stor kraft.

Anbefaler deg å få lånt en slik type avtager. Mekaniske duger ikke.

Det kan fra fotografiene virke som om flensen har stått på akslingen noen år.

I verste fall må du nok være forberdt på å "ofre" flensen og få deg en ny.

Link to post

Jobber med slike til daglig nesten. Vil anbefale å få laget en plate ca 15 mm tykk, 10 mm større diameter enn selve flensen. Merk og bor hull tilsvarende dem i flensen. Lange bolter eller gjenget stang tilpasses. Bruk en akslingsbit som er litt mindre enn propellaksling, men helst like lang som koblingen. Sett "verktøyet" på plass og spenn GODT opp, og jevnt på alle bolter. Varm flensen først der kilen ligger, svakeste punkt, minst gods å varme. Oppvarmingen må skje fort for å gi flensen et varmesjokk, deretter varmer du rundt på bosset.

Du bør prøve å unngå å slå på flensen, den kan fort bli skjev.

Link to post
... Varm flensen først der kilen ligger, svakeste punkt, minst gods å varme. Oppvarmingen må skje fort for å gi flensen et varmesjokk, deretter varmer du rundt på bosset....
Ser poenget - hvilken form for "varme" kan man bruke inne i båten hvor det er relativt liten plass?
Link to post

Har tatt av noen sånne jeg også og du får det helt sikkert til hvis du gjør som så mange har sagt.

Bruk HYDR JEKK

Husk at skruer leveres i ulik kvalitet så det kan hende du må opp fra vanlig 8.8 til 10.9 eller 12.9

Skruene vil holde bedre ved bruk av jekk

Link to post

Den beste varmen er å bruke en sveisebrenner, fra gammelt av kalt autogensveis. Må jo da ha tilgang på Oxygen og Acetylen, passe stort bend 300 L ca.

Bør lage et varmskjold i området der det skal varmes. Blikkplate, glassfiberduk med alu.folie. Ha vann eller brannslukker tilgjengelig !!!

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...