Boble Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Har noen sett en slik klemflens og hvordan løsnes den. Har prøvd og banke men sitter bom fast. Blir helt fustrert Quote Skipper på Lill Sofie ( Saga 32) Link to post
dante Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Er det ikke en CG ring du må fjerne innvendig i bosset tro? Quote Link to post
bellen Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Du må nok varme opp flensen, eller kjøle ned akslingen Edited March 3, 2009 by bellen (see edit history) Quote Link to post
bellen Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Er det ikke en CG ring du må fjerne innvendig i bosset tro? Jo.. jaggu ekje det de. Quote Link to post
Hobby 430 Sport Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Er ikkje Cg ring på den, sett på en terrs å prøv å kjøl ned akslingen med ein boks -50 så vil den nok komme. Du må nok varme opp flensen, eller kjøle ned akslingen Quote O Erland med båtførerbevis Link to post
EXIT II Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Hei Hadde samme klemflens på min BMC Leyland. Den er konet, men du kan glemme og fjerne den på "riktig" måte. Tro meg, jeg holdt på i flere dager. Tidenens kraft har sveiset dette mer eller mindre sammen for godt. Eneste muligheten er og ta frem vinkelsliperen og snitte den opp, da får du banket den av. Quote Link to post
Hobby 430 Sport Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Konet aksling har som regel sentermutter i tilleg!!!! Quote O Erland med båtførerbevis Link to post
SveinHa Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Regner med der er noen setskruer som i alle fall må løsnes først. Ikke så lett å se fra bildet men jeg ville satt på en ters og spent den godt fast, deretter ville jeg varmet godt med en propanbrenner på den delen av flensen som er langs akslingen (som ikke viser på bildet). Varmingen må skje litt raskt for det er temperaturforskjellen mellom flens og aksling som gjør at det slipper. Når begge deler er like varme må det hele kjøles ned igjen og du må starte på nytt. En god ters og varme pleier å gjøre susen. Vær forsiktig med å slå på selve flensen (der bolthullene er) den blir lett skjev... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hydrox Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Mulig dette er en kobling med løs klemhylse, setter seg når man flenser sammen akslingene. Hvis det er slik jeg tror så skal den løsne med å gi koblingen et godt rapp innover akslingen. Slå til flensen og ikke klemhylsen som ligger melom flensen og akslingen. Kan ikke garantere deg at dette er løsningen men er verdt å prøve. Quote Link to post
TMe Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Dette er ikke en klemflens. Trådstarter bruker feil benevnelse selv om det nok er i beste mening. Flensen sitter heller ikke på konet aksel siden det ikke er noen mutter i senter. Flensen står nok på sylindrisk aksel og trolig låst med settskruer el. SveinHa har korrekt metode for løsing. Solid trearmet ters bør nyttes. Det må brukes kraftig brenner så man får hurtig oppvarming av flensen. En liten skismørebrenner duger ikke ettersom både aksel og flens da får samme temperatur. Quote Link to post
lnjk Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Er ikke så godt å si ut fra det ene bildet men det vi trodde var SG ring er kilsporet i flensen? Flensen står da kanskje med litt krymp + kile. Du løsner denne stort nok varmebend og ordentlig ters. Presse kan også brukes om akselen ikke er for lang. Quote Link to post
Dieselboy Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Det første som må gjøres er å måle opp hvor flensen sitter på akslingen, og eventuellt sette et merke. Er og enig at flensen sitter på rett aksling, press og kile. Beste måte å ta den av på er å få laget en plate i stål som har lik borring for bolter. Deretter brukes en liten hydr. jekk som trykker mellom plate og akselende. Trikset med varme, er å varme på godset over kilen i lengderetningen. Koblingen åpner seg lettere da den er svakest på dette punktet. En må selvsagt også varme litt på sidene av kilen, men mest over kile. Quote Link to post
Seiler Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jeg har også en BMC Leyland. Det var umulig å fjerne flensen fra propellakslingen. (antar at det er det du skal). Hverken med varme eller nedkjøling var den mulig å løsne. Løsningen var og sette vippesaga på enden av flensen og sage ned til akslinge og deretter slå inn en kile i sagesporet (forsiktig så ikke slagene ødelegger lagere eller aksen.) Monterte på en Vetus bullflex etterpå. Quote Link to post
Roger jo Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 (edited) Regner med der er noen setskruer som i alle fall må løsnes først. Ikke så lett å se fra bildet men jeg ville satt på en ters og spent den godt fast, deretter ville jeg varmet godt med en propanbrenner på den delen av flensen som er langs akslingen (som ikke viser på bildet). Varmingen må skje litt raskt for det er temperaturforskjellen mellom flens og aksling som gjør at det slipper. Når begge deler er like varme må det hele kjøles ned igjen og du må starte på nytt. En god ters og varme pleier å gjøre susen. Vær forsiktig med å slå på selve flensen (der bolthullene er) den blir lett skjev... En jernplate med fire hull som i flensen fire gjengestenger og en hydrylisk jekk er å anbefale eller trekke den av, med å stramme opp med hjelp av gjengestengene og et mellomstykke. Er mange ganger lurt og varme den godt opp og avkjøle den før en setter på tersen og trekker den til og så varme på ny. Ellers som SveinHa sier. Edited March 4, 2009 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Boble Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Jeg kan selvfølgelig legge ut et bilde som viser noe sett ovenfra. Fikk et greit tips av en som hadde gjort det samme før. Tenkte å prøve. Ta noen lengre bolter og sette flensen inntil giret igjen, legge et stykke metall i mellom på litt mindre dimm enn akslingen og bruke det som ters. Trekke boltene jevnt til og varme opp flens og kakke forsiktig igjen. Fikk tegning av West Mekan idag. Så det er bare settskruene i flensen og kilespor. Ingen segerring eller kon. Kenneth. Quote Skipper på Lill Sofie ( Saga 32) Link to post
Dieselboy Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Vær bare obs obs med varmingen .......BRANNFAREN ! Quote Link to post
roaldbj Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Ved å sammenligne bilde i innlegg #1 og # 16 kan det virke som det er en kon på akslingen? Jeg har vært borti noe tilsvarende problematikk for noen år siden og fikk tilgang på en hydraulisk avtager med svært stor kraft. Anbefaler deg å få lånt en slik type avtager. Mekaniske duger ikke. Det kan fra fotografiene virke som om flensen har stått på akslingen noen år. I verste fall må du nok være forberdt på å "ofre" flensen og få deg en ny. Quote Link to post
Boble Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Ja jeg er faktisk forberedt på å finne frem vinkelsliper og få en skikkelig klemflens i ordets betydning Quote Skipper på Lill Sofie ( Saga 32) Link to post
Dieselboy Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jobber med slike til daglig nesten. Vil anbefale å få laget en plate ca 15 mm tykk, 10 mm større diameter enn selve flensen. Merk og bor hull tilsvarende dem i flensen. Lange bolter eller gjenget stang tilpasses. Bruk en akslingsbit som er litt mindre enn propellaksling, men helst like lang som koblingen. Sett "verktøyet" på plass og spenn GODT opp, og jevnt på alle bolter. Varm flensen først der kilen ligger, svakeste punkt, minst gods å varme. Oppvarmingen må skje fort for å gi flensen et varmesjokk, deretter varmer du rundt på bosset. Du bør prøve å unngå å slå på flensen, den kan fort bli skjev. Quote Link to post
Dieselboy Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jo mindre deler en slik akselflens består av, jo bedre er det. Små sjanser for at noe løsner. Quote Link to post
roaldbj Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 ... Varm flensen først der kilen ligger, svakeste punkt, minst gods å varme. Oppvarmingen må skje fort for å gi flensen et varmesjokk, deretter varmer du rundt på bosset.... Ser poenget - hvilken form for "varme" kan man bruke inne i båten hvor det er relativt liten plass? Quote Link to post
Boble Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Ja det var en god idë. takk for gode tilbakemeldinger. Kjekt med erfaringer fra andre. Kenneth Quote Skipper på Lill Sofie ( Saga 32) Link to post
lnjk Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Har tatt av noen sånne jeg også og du får det helt sikkert til hvis du gjør som så mange har sagt. Bruk HYDR JEKK Husk at skruer leveres i ulik kvalitet så det kan hende du må opp fra vanlig 8.8 til 10.9 eller 12.9 Skruene vil holde bedre ved bruk av jekk Quote Link to post
Dieselboy Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Den beste varmen er å bruke en sveisebrenner, fra gammelt av kalt autogensveis. Må jo da ha tilgang på Oxygen og Acetylen, passe stort bend 300 L ca. Bør lage et varmskjold i området der det skal varmes. Blikkplate, glassfiberduk med alu.folie. Ha vann eller brannslukker tilgjengelig !!! Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.