Jump to content

Kondensfjerner eksperiment


Gurba

Recommended Posts

Jeg hadde et drivstoffkurs ifm jobben for noen år siden og da ble emnet "kondens fjerner" tatt opp.

 

Ta 2 stk 1,5 liter brusflasker i fra boden og fyll 3/4 fulle med diesel. Ta en deciliter med vann hver av flaskene. Så kan du ta en klunk med kondensfjerner , eller regne ut riktig mengde og hell kun på den ene flaska.

Rist og svalp på begge flaskene, som en båttank, og la dem stå til i morgen.

 

Når du har gjort det så legg inn en kommentar i tråden her, så ser vi hvor mange som er med.

Så fortsetter vi i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg skal ta eksperimentet, men med diesel og Hammerdown. Dessverre er flasken med Hammerdown i båten 7 mil unna, men ved første anledning skal jeg ta med en skvett HD og ta jobben.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvor du vil hen. Man har ikke på kondensfjerner for å fjerne kondens. Man gjør det for å senke frysepunktet i kondensen, slik at den passerer forgasseren uten å fryse pga. av trykkfallet der.

 

Den skal vel også kapsle inn vannet i små doser, som blir plukket opp, og går i motoren.

Men noe som krever risting av tanken. Om den bare står vil jeg tro en får 3 adskilte lag i tanken?

 

Uansett vill jeg tro kondensfjerner på en injektor motor ikke er så lurt. For vannet vil vel ikke pasere dysene så lett som drivstoffet. Og kan legge seg i dysen og blokke/korodere dyser og tilførsel rør?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Eg har prøvd med Hammerdown. Med anbefalt dosering skil vatnet seg ut i eit lag nedst etter kort tid. Har bukt meir - det kan være så mykje som 30ml av det i 1l diesel. Med den sterke konsentrasjonen blir diesel - vann blandinga værande emulgert. Eg har blanda ut 1/2 l hammerdown med diesel til 2l før bruk. Interessant om nokon kan teste forskjellige konsentrasjonar.

 

Tarsis

Redigert av Tarsis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har prøvd med Hammerdown. Med anbefalt dosering skil vatnet seg ut i eit lag nedst etter kort tid.

Tarsis

 

Anders ber oss helle vann på flaska, og riste. Rist så mye du vil, men vann og diesel blander seg ikke (Jeg vat at det gjør det, men det er ikke målbart i denne sammenheng).

 

Så det er ikke snakk om å skille ut vann. Det hadde jo vært dumt hvis kondensfjernet gjorde det, fordi det er det nederste på tanken som brukes først.

Link to post
Share on other sites

Hadde drivstoff kurs i regi av forsvaret på bardufoss hos en lokal entrepenør jeg jobbet litt for. Han hadde i arbeidskontrakten, at ansatte som brukte kondensfjerner på annlegsmaskinene , eller ikke peilet olje før oppstart om morgenen fikk sparken på dagen. For å forklare oss hvorfor, tok han denne testen under kurset med flaskene...

 

Den flaska med kondensfjerneren på, har fått et gele lag i bunn. Når man rister denne flaska i etterkant, ser det ut som noen har hatt seg i badekaret. Snerk og klumper virvler rundt.

Og det var da vår eminente kursleder kom med følgende kommentar; å ka tru du skjer , når man får dradd de helv......svinerie inn i fødepumpa og dieselpumpa med hundredels klaringa og vidre inn i dysan. DU FÅR SPARKEN... !!

 

Lurer også på om ikke dieseldyr koser seg i denne guffa i bunn av tanken og. Ved rette tempraturen er vel dette paradis for dyra.

 

I slutten på kurset ristet han flakene på nytt, snudde dem på hodet ventet 5 sekunder og løsenet korken på den ene flaska med vann på.. vannet rant ut av korken og han skrudde igjen. Så tok han den andre flaska, den var full i gørr som virvlet rundt hele og flaska måtte tømmes og vaskes for å få den rein.

 

Vi selger eskevis av kondensfjerner i denne tiden og folk heller på med engang bilen harker litt. Gamle gasser motorer er vel en ting , men nyere motorer med injektor er vel enda mer kresene.. Å drive å kline på med kondensfjerner på alt som er, kan gjøre vondt værre. Vannfilter er gull..

Link to post
Share on other sites

enig - kondensfjerner er en uting - men kan det være forskjell på vilken type man bruker????

jeg ble faktisk instruert av sjefen min for maaaaaaaaaaaaaaange år sia når jeg kjørte lastebil for tybring gjedde om å helle en skvett westfrost på lastevogna - var eller ble aldri noe tull men .......... kansje flaks???

 

en annen ting er når du heller 1/8 (????) del vann i en flaske er det jo sinnsykt stor mengde vann og kansje derfor det blir slikt håreisende eksempel???

på mine tanker utgjør forholdet 120 liter vann og da hadde jeg forventa det ville blitt jævelig og :yesnod:

men som du sier er vel vannfilter et must - har enda tilgode å ikke sett det på en dieselmotor - men vedlikehold/bytte etc er slett noen steder

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det finnes en grei regel - fyll tanken smekkfull verfall på vintern - har selv "glemt det" så jeg lurte faktisk på å bruke litt westfrost - har vel bare et par hundre liter av 1000 på nå :cryin::sweat::blush:

så flere innspill er fint

folk prater også om at dieselen mister litt av smøre evnen med kondensfjerner

håper noen har brukt westfrost og har litt erfaring med den??? som sagt :veit gutta med tresko og forvokste pickuper brukte det vertfall :lol:

Link to post
Share on other sites

og over til kjøretøyet : michelingubber med lys - lysende juletrær på dashen - lysende navn eget/eller kjøretøyets - 8-12 tusenmetre - planke potter/sidepipes - messinglamper og speil over køya - refleksvesten over pas.sete

i hele tatt et j&%/&¤la juletre

og ikke minst navnet på førerdøra og navnet til kjerringa på passagersia (i mitt tifelle sto det :MAMMA) :lol:

+ westfrost i kassa

Link to post
Share on other sites

Så da mener du at kondensfjerner er noe dritt , eller er det bra Anders ? Mener å huske at dem fleste i havna av kjentfolk bruker Alveron , trur jeg det heter . Dem har aldrig hatt noe tull , så da hjelper det vel da ? Vi har bilmekanikere å båtmekanikere i bua vår ,dem bruker Alveron .Mener det er ei plastflaske med mye grønt på , å til en ok pris mener jeg å huske . Hadde vært knall å hørt hva dere bruker og hva dere mener om stoffet dere hiver på . Om det er Hammer Down , eller Alveron osv . Har ikke begynt å bruke noe enda , jeg vil se det ann litt å høre hva dere bruker og erfaringene deres .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Som det fremgår av produktomtalen, er ikke Alron en vanlig kondensfjerner. Om den klarer å binde kondensvannet, er det jo bra. Men det er jo ikke så mye vann som kondenserer i en full tank i løpet av noen måneder selvom båten står på land. Og om sommeren er problemet enda mindre. Men det kan hende at man under bunkring får med noe vann i tanken.

Så det hadde vært interessant å bruke Alron i forsøket til Anders Haaby istedenfor kondensfjerner.

Neste gang jeg er i båten, skal jeg gjøre forsøket hvis jeg har mer igjen på min Alronflaske.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Alron og Westfrost har vi i butikken.. Westfrost brukes jo også på trykkluftsystemer.

 

Mener fatter bruker alron i diesela på lastebilene....

 

Veldig åpen for folk som har noe å slå i bordet med her noen må vel ha peiling. Jeg som selger det burde jo , men desverre... jeg skal ta noen telefoner i morgen til importører og leverandører for å sjekke opp litt tror jeg....

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte fast Alron dieseltilsetning når jeg kjørte lastebil for mange år siden. Det var for å holde dysene rene og forhindre dieseldyra. Så kjørte jeg en annen lastebil en uke som det ikke var brukt dieseltilsetning på. Den røyk svart som bare .... opp Lierbakken. Etter 2 tanker med Alron gikk den opp Lierbakken kun med en liten antydning til røyk. Kan ikke annet enn å anbefale dieseltilsetning.

Vanlig kondensfjerner brukte jeg kun på trykklufta til bremsene. Trodde kondensfjerner kun var for bensinmotorer.

 

MVH

Morten

Redigert av Camor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...