Gurba Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jeg hadde et drivstoffkurs ifm jobben for noen år siden og da ble emnet "kondens fjerner" tatt opp. Ta 2 stk 1,5 liter brusflasker i fra boden og fyll 3/4 fulle med diesel. Ta en deciliter med vann hver av flaskene. Så kan du ta en klunk med kondensfjerner , eller regne ut riktig mengde og hell kun på den ene flaska. Rist og svalp på begge flaskene, som en båttank, og la dem stå til i morgen. Når du har gjort det så legg inn en kommentar i tråden her, så ser vi hvor mange som er med. Så fortsetter vi i morgen. Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Skjønner ikke hvor du vil hen. Man har ikke på kondensfjerner for å fjerne kondens. Man gjør det for å senke frysepunktet i kondensen, slik at den passerer forgasseren uten å fryse pga. av trykkfallet der. Quote Link to post
Lars H. Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Hei. Jeg skal ta eksperimentet, men med diesel og Hammerdown. Dessverre er flasken med Hammerdown i båten 7 mil unna, men ved første anledning skal jeg ta med en skvett HD og ta jobben. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bearded Beast Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 noen gang fått en snikende god dag mann økseskaft følese?! Quote Link to post
Jan E. Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 (edited) Skjønner ikke hvor du vil hen. Man har ikke på kondensfjerner for å fjerne kondens. Man gjør det for å senke frysepunktet i kondensen, slik at den passerer forgasseren uten å fryse pga. av trykkfallet der. Den skal vel også kapsle inn vannet i små doser, som blir plukket opp, og går i motoren. Men noe som krever risting av tanken. Om den bare står vil jeg tro en får 3 adskilte lag i tanken? Uansett vill jeg tro kondensfjerner på en injektor motor ikke er så lurt. For vannet vil vel ikke pasere dysene så lett som drivstoffet. Og kan legge seg i dysen og blokke/korodere dyser og tilførsel rør? Edited March 4, 2009 by Jan E. (see edit history) Quote Jara Wynja Link to post
Tarsis Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 (edited) Eg har prøvd med Hammerdown. Med anbefalt dosering skil vatnet seg ut i eit lag nedst etter kort tid. Har bukt meir - det kan være så mykje som 30ml av det i 1l diesel. Med den sterke konsentrasjonen blir diesel - vann blandinga værande emulgert. Eg har blanda ut 1/2 l hammerdown med diesel til 2l før bruk. Interessant om nokon kan teste forskjellige konsentrasjonar. Tarsis Edited March 4, 2009 by Tarsis (see edit history) Quote Link to post
Superkul Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 fortsette i mrg???? kan vi ikke nå med engang kan du ikke fortelle oss hva som skjer så slipper vi og kødde vekk maaaaaaaaaange liter diesel og få samme svar miljøsvineri blir det og - regner med vi ikke hiver det på tanken frivillig Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Medusa Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Er spent på svaret fra testen. Har lurt på denne problemstillingen selv mange gang. Tror dog dessverre at vannet er på plass i morgen også... Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Eg har prøvd med Hammerdown. Med anbefalt dosering skil vatnet seg ut i eit lag nedst etter kort tid. Tarsis Anders ber oss helle vann på flaska, og riste. Rist så mye du vil, men vann og diesel blander seg ikke (Jeg vat at det gjør det, men det er ikke målbart i denne sammenheng). Så det er ikke snakk om å skille ut vann. Det hadde jo vært dumt hvis kondensfjernet gjorde det, fordi det er det nederste på tanken som brukes først. Quote Link to post
Gurba Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Hadde drivstoff kurs i regi av forsvaret på bardufoss hos en lokal entrepenør jeg jobbet litt for. Han hadde i arbeidskontrakten, at ansatte som brukte kondensfjerner på annlegsmaskinene , eller ikke peilet olje før oppstart om morgenen fikk sparken på dagen. For å forklare oss hvorfor, tok han denne testen under kurset med flaskene... Den flaska med kondensfjerneren på, har fått et gele lag i bunn. Når man rister denne flaska i etterkant, ser det ut som noen har hatt seg i badekaret. Snerk og klumper virvler rundt. Og det var da vår eminente kursleder kom med følgende kommentar; å ka tru du skjer , når man får dradd de helv......svinerie inn i fødepumpa og dieselpumpa med hundredels klaringa og vidre inn i dysan. DU FÅR SPARKEN... !! Lurer også på om ikke dieseldyr koser seg i denne guffa i bunn av tanken og. Ved rette tempraturen er vel dette paradis for dyra. I slutten på kurset ristet han flakene på nytt, snudde dem på hodet ventet 5 sekunder og løsenet korken på den ene flaska med vann på.. vannet rant ut av korken og han skrudde igjen. Så tok han den andre flaska, den var full i gørr som virvlet rundt hele og flaska måtte tømmes og vaskes for å få den rein. Vi selger eskevis av kondensfjerner i denne tiden og folk heller på med engang bilen harker litt. Gamle gasser motorer er vel en ting , men nyere motorer med injektor er vel enda mer kresene.. Å drive å kline på med kondensfjerner på alt som er, kan gjøre vondt værre. Vannfilter er gull.. Quote Link to post
Superkul Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 (edited) enig - kondensfjerner er en uting - men kan det være forskjell på vilken type man bruker???? jeg ble faktisk instruert av sjefen min for maaaaaaaaaaaaaaange år sia når jeg kjørte lastebil for tybring gjedde om å helle en skvett westfrost på lastevogna - var eller ble aldri noe tull men .......... kansje flaks??? en annen ting er når du heller 1/8 (????) del vann i en flaske er det jo sinnsykt stor mengde vann og kansje derfor det blir slikt håreisende eksempel??? på mine tanker utgjør forholdet 120 liter vann og da hadde jeg forventa det ville blitt jævelig og men som du sier er vel vannfilter et must - har enda tilgode å ikke sett det på en dieselmotor - men vedlikehold/bytte etc er slett noen steder Edited March 5, 2009 by jab (see edit history) Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Gurba Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Jeg har ikke prøvd Westfrost så det skulle vært artig om noen har peilig og kunne forklart litt om den... selger ganske mye av den her og fint å kunne litt Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Vannfilter er gull.. Så - vannfilter sammen med kondensfjerner må jo være toppers! Quote Link to post
Superkul Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 det finnes en grei regel - fyll tanken smekkfull verfall på vintern - har selv "glemt det" så jeg lurte faktisk på å bruke litt westfrost - har vel bare et par hundre liter av 1000 på nå så flere innspill er fint folk prater også om at dieselen mister litt av smøre evnen med kondensfjerner håper noen har brukt westfrost og har litt erfaring med den??? som sagt :veit gutta med tresko og forvokste pickuper brukte det vertfall Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Gurba Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 og kjetting i fra den svarte lommeboka i baklomma opp til beltehaspene oppunder skinnveste.. i en eim av dieselsmååooouuk.. Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 dieselsmååooouuk.. Tok litt tid før jeg skjønte lydskriften din. Quote Link to post
Superkul Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 og over til kjøretøyet : michelingubber med lys - lysende juletrær på dashen - lysende navn eget/eller kjøretøyets - 8-12 tusenmetre - planke potter/sidepipes - messinglamper og speil over køya - refleksvesten over pas.sete i hele tatt et j&%/&¤la juletre og ikke minst navnet på førerdøra og navnet til kjerringa på passagersia (i mitt tifelle sto det :MAMMA) + westfrost i kassa Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Gurba Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Fatter er lastebilkusk så nå må vi tilbake til temaet :-) Poenget var å starte en diskusjon om kondensfjerner og westfrost å få frem kunnskapet folket sitter inne med. Opplyste hoder , kom frem !!! Quote Link to post
Wicma Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Har aldri brukt noen som helst type tilsettinger på mine biler, har hatt både bensin og diesel biler. fyller tanken full og kjører den helt tom, har vært helt problemfritt i over 25 år. Quote Link to post
Tine IV Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Så da mener du at kondensfjerner er noe dritt , eller er det bra Anders ? Mener å huske at dem fleste i havna av kjentfolk bruker Alveron , trur jeg det heter . Dem har aldrig hatt noe tull , så da hjelper det vel da ? Vi har bilmekanikere å båtmekanikere i bua vår ,dem bruker Alveron .Mener det er ei plastflaske med mye grønt på , å til en ok pris mener jeg å huske . Hadde vært knall å hørt hva dere bruker og hva dere mener om stoffet dere hiver på . Om det er Hammer Down , eller Alveron osv . Har ikke begynt å bruke noe enda , jeg vil se det ann litt å høre hva dere bruker og erfaringene deres . Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Windy37GM Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 (edited) Produktet heter Alron :-) Alron Bavaria32sport Ex-Alron bruker Edited March 5, 2009 by Bavaria32Sport (see edit history) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Figaro Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Som det fremgår av produktomtalen, er ikke Alron en vanlig kondensfjerner. Om den klarer å binde kondensvannet, er det jo bra. Men det er jo ikke så mye vann som kondenserer i en full tank i løpet av noen måneder selvom båten står på land. Og om sommeren er problemet enda mindre. Men det kan hende at man under bunkring får med noe vann i tanken. Så det hadde vært interessant å bruke Alron i forsøket til Anders Haaby istedenfor kondensfjerner. Neste gang jeg er i båten, skal jeg gjøre forsøket hvis jeg har mer igjen på min Alronflaske. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Gurba Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Alron og Westfrost har vi i butikken.. Westfrost brukes jo også på trykkluftsystemer. Mener fatter bruker alron i diesela på lastebilene.... Veldig åpen for folk som har noe å slå i bordet med her noen må vel ha peiling. Jeg som selger det burde jo , men desverre... jeg skal ta noen telefoner i morgen til importører og leverandører for å sjekke opp litt tror jeg.... Quote Link to post
Camor Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 (edited) Jeg brukte fast Alron dieseltilsetning når jeg kjørte lastebil for mange år siden. Det var for å holde dysene rene og forhindre dieseldyra. Så kjørte jeg en annen lastebil en uke som det ikke var brukt dieseltilsetning på. Den røyk svart som bare .... opp Lierbakken. Etter 2 tanker med Alron gikk den opp Lierbakken kun med en liten antydning til røyk. Kan ikke annet enn å anbefale dieseltilsetning. Vanlig kondensfjerner brukte jeg kun på trykklufta til bremsene. Trodde kondensfjerner kun var for bensinmotorer. MVH Morten Edited March 5, 2009 by Camor (see edit history) Quote Link to post
Princess 45 Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Må innrømme at jeg ikke har vært bort i dette problemet,men bra at dere diskuterer dette Er nok litt amatør på dieseltanker og dens innhold. Men er det bare å fylle på Alron? Og hvor får en kjøpt dette ? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.