Jump to content

Kondensfjerner eksperiment


Gurba

Recommended Posts

og over til kjøretøyet : michelingubber med lys - lysende juletrær på dashen - lysende navn eget/eller kjøretøyets - 8-12 tusenmetre - planke potter/sidepipes - messinglamper og speil over køya - refleksvesten over pas.sete

i hele tatt et j&%/&¤la juletre

og ikke minst navnet på førerdøra og navnet til kjerringa på passagersia (i mitt tifelle sto det :MAMMA) :lol:

+ westfrost i kassa

 

 

Her er det en som har fulgt godt med på dem tøffe gutta og er litt misunnelig som ikke får være med og leike med dem store bilene :giggle::giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

Kondensfjerner (vanligvis 90% isopropanol og 10% noe annet) er bergnet på å sette ned frysepunktet på vannet i bensinen. Stoffet emulgerer ikke vannet inn i bensinen. Kondensfjerner bør ikke brukes i dieselolje fordi det kan føre til skjæring av innsprøytningspumpene.

 

Hammerdown inneholder en emulgator og emulgerer gladelig mer enn 30% vann inn i dieseloljen. Derved fraktes vannet ut av tanken, og ettersom det er innkapslet i dieseloljen, kommer det ikke i kontakt med materialet i pumpene eller dysene. Hammerdown setter ikke ned frysepunktet på vannet i oljen. "Overskuddet" av Hammerdown smører brennoljepumpene, og det kan jo komme godt med nå som dieseloljen, særlig miljødieselen, innholder så lite svovel.

 

Det er flere stoffer som gjør det samme som Hammerdown. Hva vi velger blir et prisspørsmål - ikke hva hver liter lurium koster, men hva det koster å dosere det i en liter dieselolje. Det nest rimeligste stoffet jeg har funnet koster tre ganger så mye i bruk som Hammerdown.

Link to post
Share on other sites

p3030010.jpgp3030008.jpgp3030007.jpg

 

Nå har jeg gjort et lite forsøk med Alron dieseltilsetning. På det nederste bilde er dieselen tilsatt litt vann, som har lagt seg på bunnen av glasset.

På midterste bilde er Alron tilsatt (ca. like deler Alron-vann) og blandingen er ristet og blandet.

Etter en halv time er resultatet som på øverste bilde-----vann og Alron har skilt seg fra dieselen. Alron har så vidt jeg kan forstå ikke emulgert vannet inn i dieselen.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Det skal kjøpes inn Hammer Down her ja , hørt så mye posetivt å sett også .Så det kan virke som det er et stoff som hjelper mot flere ting , så jeg sammler sammen noen av gutta å bestiller ei kanne på 5 liter .Da er jo prisen enda bedre , sparer jo litt der også . Da det er flere her på BP som har testa det såpass mye at det virker som det er bra greier, flere her med motorer som ikke ryker lenger osv .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg ikke fatter problemet med vann i drivstoff hvis man har jevnlig veldikehold.. Jeg har aldrig hatt problemer med driftsstans grunnet vann.. men så tar jeg konsekvent og støvsuger dieseltanken med oljesugeren hver vår for evt drit i bunnen.. Pumper godt vakuum og lyser nedi med lommelykten og "støvsuger" evt dritt opp.. lurium er sikkert bra men dysene mine tror jeg har det hyggligere med ren diesel :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Til dels enig, Thorlyn, men jeg fikk problemer i sommer. Hadde også støvsugd tanken med oljepumpa, og skiftet filtre. Likevel fikk jeg nesten driftstans (redusert hastighet til land) grunnet guffe i tanken og filtre 2 ganger. Mistenker at jeg har fått det ved fylling.

Nå har jeg ca 4 liter Hammerdown, så vil iallefall prøve dette. Brukte det i forfjor og følte Yanmaren hadde en litt lunere gange. Men er helst for vann på tanken og dieseldyr jeg vil bruke det.

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Mener det var SveinHa og flere som testa HD her inne ,motoren slutta å ryke så godt som ,å da snakker vi om KAD 43 mener jeg det var .Dem er vel litt kjent for å røyklegge litt ved oppstart bla, men vært fint om en av dem som holdt på med HD prosjektet kom innom her .Om dem ikke er lei hele diskusjonen rundt detta da ,men bedre gange ,mindre røyk eller ikke noe og 100.200 mer i turtall . Det som jeg kjørte på Vovo'n min TD 70 A motoren var noe amerikanske greier ala HD,å den motoren røyk noe inn i granskauen ved oppstart .Men etter et par tanker med den guffa på så var det sjelden , eller aldig røyk ved oppstart . Så vi skal få handla inn HD , så ser vi .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg drev og leste meg opp på HD i fjor sommer. Hadde ikke problemer men ville være føre var.

Jeg samlet en hel del info og artikler da, og samtalte også med en del "erfarne" på området. Og resultatet etter undersøkelsene ble at jeg følte meg overbevist nok til å benytte noen kroner på anskaffe HD. Har benyttet det fast siden august i fjor.

Det er jo vanskelig å vite om det har noen virkning når man ikke har, eller har hatt, problemer. Støtter meg altså kun til både objektive og subjektive artikler og erfaringer.

Håper det funker :-) gjør vel i alle fall ikke noe galt.

Likevel tror jeg det er lurt å være bevisst på alle andre forholdsregler også, og ikke la HD, eller andre produkter, være en sovepute for slett vedlikehold på tank, påfylling, utskiller, filter etc.

Ja takk begge deler :yesnod:

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Utdrag fra vedlikeholdsdokument for S/Y Mulligan.

 

Vår.

 

Før sjøsetting og mens båten fremdeles står i krybba.

 

.....

Trekk fram den av verftet monterte slange for å rense tanken.

Kobl på geidesprøyta som brukes til oljeskift.

Pump opp i ei tom spylervæskekanne til det kommer ren diesel.

Cap slangen og legg den tilbake.

Sett kanna på returstasjon for farlig avfall.

.....

 

Aldri et problem.

Ingen kostnader til Sådan Tapes Penger eller annet lurium.

Koster meg et par liter diesel.

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg ang hammerdown og alle andre stoff er at disse skal virke så utrolig positivt på forbrenningen ,støy, utslipp,slitasje etc.. forhindre grobunn for organismer osv.. HVORFOR er da ikke ordinær diesel tilsatt dette vindunder stoffet fra produksjon??? Hvis det skal gjøre din motor SÅÅ mye bedre hvorfor er da ikke alt drivstoff slik??

 

Nei verden er til for og bedras :wink: penger,penger,penger

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Nei verden er til for og bedras :wink: penger,penger,penger

 

:yesnod::smash:

Endel av disse produktene lover jo nesten snille barn, penere kone og svær villa med flere sportsbiler i garasjen :lol:

 

"støvsuger metoden" din er nok 100 ganger mer effektivt enn selv det beste luriumet :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvem selger, evt på nett?
www.motordeler.com selger bl.a. QMI-produkter

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hammerdown inneholder en emulgator og emulgerer gladelig mer enn 30% vann inn i dieseloljen. Derved fraktes vannet ut av tanken, og ettersom det er innkapslet i dieseloljen, kommer det ikke i kontakt med materialet i pumpene eller dysene.

Vil det si at repeterer du forsøket til Figaro med HD, så vil vannet tas opp i dieselen, og ikke danne et eget sjikt på bunnen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis det skal gjøre din motor SÅÅ mye bedre hvorfor er da ikke alt drivstoff slik??

Penger, penger, penger :-)

Hvis du skal selge 10.000.000.000 liter fuel og ligger 5 øre over konkurenten i pris pga tilsetning, får du ikke solgt. I tilleg koster 5 øre ekstra pr liter, i det volumet som jeg nevnte 50 millioner.

 

Pris er alt, se bare på Elkjøp: "Det er dumt å betale for mye"... De fleste kunder betaler ikke for bedre egenskaper hvis prisen er høyere..

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...