HulkHaugen Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jeg har i dag et av disse standard biltema bryterpanelene med seks brytere og sikringer, men skulle gjerne ha byttet disse ut med noe annet. Har kikket litt rundt, og liker Carlingswitch bryterne som fåes på Maritim, bare det at jeg skulle gjerne hatt en ramme som går to i høyden og fire i bredden for å dekke over biltemahullet, og det ser ikke ut til å være mulig. Kikket også på en tilsvarende løsning hos watski, og der får jeg en ramme med tre i bredden, og to i høyden, og det blir nok for smalt. Er ikke sikker på størrelsen på biltema panelet, men kan tenke meg at det er rundtom 16x12 cm. Fikk nettopp en mulig ide, kan kanskje kjøpe to av de 2x2 panelene til watski og sette dem ved siden av hverandre, hvis ikke noen her kommer med et bedre alternativ.... Quote Mvh Børre Link to post
Nike Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Har du sjekket hva som finnes på Nettbåt eller Flak? http://www.nettbaat.no/webshop/storefront....=336&c2=614 Quote Link to post
eysteind Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Går jo fint å sette sammen flere carlingswitch brytere: Quote Link to post
HulkHaugen Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Ja det er det jeg fantaserer om, hehe. Men jeg er redd for å få en stygg glipe mellom de da det eksisterende hullet er større enn en høyde. Men nå fant jeg ut at jeg surrer også, ser ut som om at jeg har noe lignende med 2x3 brytere i en ramme. Dette er det beste bildet jeg har, og jeg befinner meg nå på motsatt side av planeten i forhold til båten min. Blander litt fra denne og den forrige båten jeg hadde, nesten samme oppsettet: Jeg har lekt litt med tanken på å legge en pen treplate over hele dashbordet og sette sammen alt på en pen og ryddig måte... Quote Mvh Børre Link to post
Finn Erik Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Bestill på Gussi.se da får du det akkurat sånn som du vil ha det. Jeg har en tråd her inne ang. ny dørk i en W 8000 + div. andre arbeider. Jeg har der også vist bilder fra nye instrument og bryterpaneler som er fra Gussi. Er veldig fornøyd. Gussi er sikkert representert på messa: Sjøen for alle. Du finner de også på nettet. Quote Link to post
oddes Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Fikk meg til å handle der nå Finn Erik Quote Link to post
HulkHaugen Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Det du har gjort med Windy'n din Finn Erik er noe av det mest imponerende jeg har sett. Er du utdannet møbelsnekker eller? Nesten synd at det er såpass mye innredning som skuler den sexy dørken du satte sammen der. Jeg kommer nok ikke til å legge så mye penger i min båt, ser for meg noen høvdinger kanskje, ikke mange. Men tror du ikke at jeg kan legge en treplate (eik tror jeg vil passe best inn i min båt) som dekker dashbordet, og bruke litt tid på å organisere brytere, indikatorer og måleinstrumenter. Får ekstra lyst når jeg ser sånt arbeid. Det jeg må ha er: - RPM måler (diesel < 4000 RPM) - Temp måler for kjølevann - Dieseltank måler - Voltmeter (Må ikke ha dette, men syntes det er veldig greit for å overvåke ladingen. Bør den kobles på batteri eller dynamo?) - Ladelampe - Oljelampe - Brytere til: Lanternelys, Ankerlys, Instrumentlys, Vannpumpe, Kjøleskap, 2 vindusviskere, Signalhorn og Lensepumpe. Det blir 9 det... - Ev. sigarett tenneruttak - Vurderer å montere inn fjernkontroll til anlegg, rund type fra Boss. Skal legge inn en skisse etterpå på hvordan jeg ser det for meg... Quote Mvh Børre Link to post
HulkHaugen Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 (edited) Ok, har sketsjet litt i AutoCAD, og fargelagt i Paint ;) Jeg har ikke tegnet inn bryter for horn, da må jeg enten legge til enda en bryter, eller f.eks. kjøre begge viskerne på en knapp. Har heller ikke tegnet inn lysdioder som indikerer batterinivå eller oljetrykk. Finnes det lamper med symbol på? det hadde vært mye finere. En med bilde av et batteri og en med bilde av en oljekanne. Det bør jo også plasseres en eller to sigarett tennere her. Jeg bare estimerer størrelsen her, tror egentlig den kan være litt høyere, og kanskje litt smalere. Dette er tydligvis ikke final, hehe, skal klare å plassere det litt mere ryddig, men tips og ideer hadde vært fint :) EDIT: De hvite Faria instrumentene hadde kanskje vært finere mtp. at Boss remoten er hvis. Men så blir vel alle knappene sorte da. hmm... ikke lett dette... Edited March 5, 2009 by HulkHaugen (see edit history) Quote Mvh Børre Link to post
Cerveza Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Jeg har tegnet meg et nytt panel i vinter også, skal få det skåret ut i aluminium. Skal inneholde 4 motorinstrumenter, tenningslås og varselhorn samt 8 brytere med sikringer. Jeg lurte en stund på det med varsel lamper, men jeg kjøpte til slutt Wema instumenter som har både rød og gul instrumentbelysning. Disse skal jeg koble over releer så bakgrunnsbelysningen skifter farge på det instrumentet som varsler problemer. Her er den foreløpige kladden, hadde tenkt å ha det så simpelt som mulig men det ballet liksom litt på seg.. Quote Link to post
Polarn Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Jeg også har byttet ut mitt gamle bryterpanel. Laget et nytt i teak, slik ble det. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
HulkHaugen Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 @Cerveza Hmm, det virket jo veldig lurt med slike lys i instrumentene, men mener du som en bakgrunnsbelysning eller en diode? En bakgrunnsbelysning blir vel ikke så synlig i dagslys. Men det hadde vært skikkelig greit å slippe de lysdiodene... @Polar 770 Se der ja, jeg har ganske likt utgangspunkt som deg, har samme VP panel nå (bare ikke så pent og velholdt), en ekstra tankmåler utenom, samme Boss fjernkontroll og skal ha en 8-10 slike knapper. Personlig så har jeg lyst til å kjøpe inn alle instrumentene nye, og antageligvis knappene å, må bare kikke nermere på den først. Tror faktisk det er samme humminbird ekkolodd jeg hadde før det var innbrudd i båten i fjor høst. Jeg kan jo kanskje koble voltmeteret til D+ på dynamoen da, så erstatter den ladelampen, bare koble andre enden til minus isteden for pluss. Og så kan jeg kanskje sette inn en oljetrykkmåler isteden for en indikator. Men må jeg kanskje ha 2-leder oljetrykkgiver for å få noe annet enn 12/0V da? Quote Mvh Børre Link to post
Cerveza Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Jeg mener bakgrunnsbelysning, ja. Hos meg skal panelet ikke stå i direkte sollys, men det var et godt poeng. Ang voltmeteret har jeg koblet denne over en treveis bryter, i normalposisjon ser den på lading B+ og i de to andre posisjonene kan jeg lese av batterispenning før hovedbryteren. Quote Link to post
HulkHaugen Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 ok, men det er vel egentlig mest intressant å lese av ladespenningen, så jeg tror jeg kobler den på voltmeter istedenfor å legge opp en ladelampe. Prøver å følge KISS (eller rema 1000 om du vil) tankegangen, og legge opp en oljetrykkmåler for oljen... Quote Mvh Børre Link to post
Finn Erik Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Fikk meg til å handle der nå Finn Erik Så det skulle ikke mere te.......... Quote Link to post
HulkHaugen Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Vel, her er et litt mere gjennomført forslag. Tilbakemeldinger, kritikk og forslag ønskes: Planen er å koble voltmeteret mellom D+ på dynamo og minus. Må jeg ha toleder oljegiver for å kunne lese av trykk? Quote Mvh Børre Link to post
KDB Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Servicemannen, har du noe mer info om den nyrestaurerte furuholmbåten? Quote Link to post
Finn Erik Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 (edited) Du vil ikke prøve å få fastmontert plotteren også da, når du først er igang ? Forslag: Monter brytere, tenningslås og sigaretenner/strømutak nede ved siden av rattet, så har du plass til plotter og instrumenter i den nye plata oppe. Jeg er veldig fornøyd med å ha fått plotteren innmontert på båten min, nå har du også muligheten. Du nevnte tidligere at du kansje skulle bruke eik....... ser ut for meg som at det er teak du har fra før av, jeg syntes ikke du skal blande inn eik da. Edited March 5, 2009 by Finn Erik Helberg (see edit history) Quote Link to post
Cerveza Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 (edited) Jeg er rimelig sikker på at Carling bryterne har utgaver med "Off-On-On" så du kan greie deg med en fysisk bryter til bla vindusviskeren. Du må ha en ny oljetrykksgiver for å ha avlesing på et instrument, vær obs på at den er fysisk større og kan by på monteringsproblemer. Jeg er ikke 100% sikker på at D+ er det rette stedet å sette voltmeteret. Hvis jeg har forstått det rett kan denne pinnen være relevant for feltstrømmen, bla på Bosch dynamoer. Sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte dette. Edited March 5, 2009 by Cerveza (see edit history) Quote Link to post
HulkHaugen Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Hva får deg til å tro at jeg har kartplotter Hadde ekkolodd frem til det ble stjålet i fjor høst Dessuten ville vel en kartplotter vært høyere enn de 8-10 cm som er disponiblet i det området.Jeg så hvordan du gjorde det, og det ble jo meget pent, men du hadde nok litt bedre plass til utstyret ditt. Planen er å koble voltmeteret mellom D+ på dynamo og minus. Må jeg ha toleder oljegiver for å kunne lese av trykk? Ingen som vet??EDIT1: Du nevnte tidligere at du kansje skulle bruke eik....... ser ut for meg som at det er teak du har fra før av, jeg syntes ikke du skal blande inn eik da. Nei, vil selvsagt bruke teak hvis det er det som er der fra før av. Er ikke ekspert på tresorter EDIT2: Jeg er rimelig sikker på at Carling bryterne har utgaver med "Off-On-On" så du kan greie deg med en fysisk bryter til bla vindusviskeren.Du må ha en ny oljetrykksgiver for å ha avlesing på et instrument, vær obs på at den er fysisk større og kan by på monteringsproblemer.Jeg er ikke 100% sikker på at D+ er det rette stedet å sette voltmeteret. Hvis jeg har forstått det rett kan denne pinnen være relevant for feltstrømmen, bla på Bosch dynamoer. Sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte dette. Tja, men det er vel mere praktisk med en bryter for hver visker, dessuten trenger jeg litt fyll til panelet mitt :)Oljetrykksgiver, mener du at den stikker lengre ut enn den jeg allerede har da? den jeg har nå kommer akuratt ut av hullet på skrå med enleder-tilkobling. Er ikke plass til en som stikker noe særlig lengre ut enn det :(Hmm, så D+ er ikke reliable? Isåfall kan jeg bare måle ladestrømmen, er vel egentlig godt nok det.... Quote Mvh Børre Link to post
Cerveza Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 (edited) Jeg blingset ang viskerne, trodde du hadde to hastigheter, ikke to viskere.. Som sagt er jeg ikke 100% sikker på det med dynamoen, dessuten tror jeg det er avhengig av merke. Jeg kom frem til at B+ var det mest relevante. Edited March 5, 2009 by Cerveza (see edit history) Quote Link to post
HulkHaugen Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Du må ha en ny oljetrykksgiver for å ha avlesing på et instrument, vær obs på at den er fysisk større og kan by på monteringsproblemer. Jeg er ikke 100% sikker på at D+ er det rette stedet å sette voltmeteret. Hvis jeg har forstått det rett kan denne pinnen være relevant for feltstrømmen, bla på Bosch dynamoer. Sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte dette. Jeg blingset ang viskerne, trodde du hadde to hastigheter, ikke to viskere.. Som sagt er jeg ikke 100% sikker på det med dynamoen, dessuten tror jeg det er avhengig av merke. Jeg kom frem til at B+ var det mest relevante. Hmm, en ting som er helt sikkert er at de oljetrykkmålerene du henviser til der er MYE større enn den tynne tarmen som står i der nå, den er vel 12mm tykk tenker jeg. Og de du henviser til der, hvordan monteres de da, skal de inn i tanken? isåfall så kan jeg lage et hull i veggen der motoren går ned så jeg får plass, vil veldig gjerne ha en oljetrykkmåler fremfor en diode. Når det gjelder dynamoen så kan jeg undersøke hvordan D+ stiller seg, ev. bruke B+, er ingen stor ulempe det heller... Quote Mvh Børre Link to post
Cerveza Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 De som er på bildet er den nye og gamle giveren, de skrues rett i toppen. Her er et bilde av den orginale montert, og du forstår da sikkert at jeg fikk problemer. Jeg så to mulige løsninger, den ene var å montere en adapter så giveren kom lenger ut fra toppen. En annen mulighet var å montere et rør der og flytte giveren til et mer egnet sted. Jeg har gått for den første løsningen, da jeg ikke hadde kunnskap om hvem som evt kunne tilvirke slike rør. Quote Link to post
HulkHaugen Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Aha, lærer litt hele tiden ;) Så etter mitt skjønn så er det bare den gjengede enden som skrues inn, så den er antageligvis hol, slik at det kommer olje inn i koppen og trykkanalyseres der? Tror det skal la seg gjøre. Kikket litt på bildet fra manualen her: Ser ut som om at den står lengre inne enn luftfiltrene og oljefiltret, men jeg mener å huske at den praktisk talt var inne i isolasjonen nede i motorrommet. Hmm, hadde vært gøy å få til, og det tror jeg skal gå :) Og litt tilbake på topic, er det noen andre som har noen meninger om det andre dashbordet jeg har tegnet, ligger på forrige side? Quote Mvh Børre Link to post
is_620 Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 litt ekstra input til nytt dashbord jeg gjorde det samme i forige sesong , satte stikksaga i glassfiberen og sagde ut et digert hull. og røsket ut alle gamle koblinger for å starte helt på nytt. Danderte instrumenter og brytere på nytt på en 10 mm teak finer plate - det var rene kosen og holde på med og det ble i egne øyne svært vellykket. Når jeg skulle koble alt på nytt gjorde jeg noe lurt med alle + ledningene. Lagde et lite krysskoblingstativ, 2 loddrette rekker med rekke-klemmer ( ev sukkerbiter )montert litt ut fra underlaget med en innbyrdes avstand på ca 10cm . Kaller de for L1 og L2 koblet så alle inngående fra sikringene på venstre side av L1 i logisk rekkefølge. utgående til forbrukere kobles på høyre side av L2, og så er det bare å krysskoble i mellom . Hvis man f.eks har 15 A sikring inn som L1 -no 5 og vil bruke denne til Horn som f.eks er på L2 - 9 , så tar man de 2 ledningene fra Horn knappen og kobler mellom L1-5 og L2-9 på midten , og slik blir det enkelt å koble og finne ut av. Har prøvd å forklare det slik at legfolk kan forstå ! -håper det lyktes . For fagfolk er vil dette være peace of cake og helt naturlig. hvis jeg ikke lyktes ,er det sikker andre som kan utdype? Hvis man i tillegg stripser det fint og merker klart og tydelig, blir dette profesjonelt ! Quote Link to post
HulkHaugen Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 (edited) Jeg er skipselektriker ;) Planen jeg har i hodet nå er å sette opp en koblingsskinne for minus og en for plus under konsollen. Da tenkte jeg å legge en 16mm2 til disse skinnene. Legger da en 6mm2 pluss fra denne skinnen til nøkkelbryter pos1, og da en 6mm2 fra denne til bryterne som skal kunne brukes når nøkkelen står i posisjon 1, og så kobler jeg sammen bryterne med en egen skinne. Deretter tenkte jeg å gå fra bryterne og inn på sikringene, setter da opp en flatstift sikringsboks tilgjengelig under rattkonsollen, og videre ut til sine destinasjoner. Eneste som er dumt med den løsningen er at det ikke er en sikring før skinnen, slik at 16mm2 kabelen kan brenne, men det ser jeg på som høyst usannsynlig... Kunne jo kanskje vært en idé å bruke rekkeklemmer for signalkablene slik at de er mulig å koble ifra lokalt ved ev. feilsøking og utskifting etc. Jeg lurte rett og slett på å kjøpe en 7-leder gummiledning på Biltema, beregnet for tilhengere, hvis ikke dimensjonen er for liten på de. Da får jeg jo samlet opp mye unødvendig kabelrot i en kabel :) Kan tro jeg skal gjøre en ordentlig jobb her, skal rive vekk alt som har med ledning å gjøre, alt skal bort, og nytt skal på plass. Kun RK, ikke noe PN eller annet fjas. Bruke uisolerte kabelsko og smelte på krympestrømper både her og der, stripse så fint at det får en erfaren elektriker til å bli kåt ;) Her er en tegning jeg har jobbet litt med. Er noen endringer som må til, men det er ihvertfall en idé om hvordan det kommer til å bli (litt stort, men men): EDIT: Når jeg tenker på det så kunne jeg jo ha brukt rekkeklemmer med sikringer. Til dem får man jo også skinner til å koble sammen klemmene. Det som blir litt teit da blir at 16mm2 fort blir litt for stor, kunne ev. brukt 3x6mm2 parallelt... Edited March 6, 2009 by HulkHaugen (see edit history) Quote Mvh Børre Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.