Ceciliestorming Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Hei. Holder på å lage ny rorkult. Har fått tak på emne av teak. Dette er ferdig tilskåret, skal nå bare slipe, pusse og behandle det. Etter det jeg har forstått, er den opprinnelige rorkulten av teak. Er dette et solid og bra treslag, eller burde jeg heller gå for eik, mahogny. Jeg skal også behandle lukene ved nedgang. Bør jeg olje eller lakke disse samt rorkulten? Hvis lakk, en eller tokomponent, merke osv? Hva mener leserne? Mvh. Cecilie Quote Link to post
Seilersnobben Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Teak er et utmerket materiale for rorkult. Anbefaler at du oljer den, da du da får en veldig behagelig overflate å holde i. Dette medfører riktignok jevnlig behov for oljing og evt pussing. Hvis lukene er av mahogni, må de lakkes. Bruk en lakk beregnet til båter. Er lukene av teak kan du velge om du vil olje eller lakke dem, resonnement som over. Quote Link to post
sailor83 Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Teak er ypperlig ja Påfør Jotun Clipper I (olje) Deretter Jotun Clipper 2 (lakk) gjerne puss med fint papir før siste lakkpåføring, evnt også mellom strøkene for blankest mulig resultat. Er slik jeg har behandlet min rorkult Quote Link to post
Mouche Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Blir ikke rorkulten veldig glatt å holde i hvis man blanklakkerer den? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sailor83 Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Blir ikke rorkulten veldig glatt å holde i hvis man blanklakkerer den? Nei, er fortsatt masse friksjon på overflaten så den er ikke spesielt glatt, jeg har hvertfall aldri tenkt på det problemet engang, iflg profilen var da båten en plass mellom 36-40 fot, så antar at det også er en rorkultforlenger man holder i når man seiler på slør(krenger) Quote Link to post
Recommended Posts