Jump to content

Bør man forby rullemast i bolignære havner?

Håp

Recommended Posts

Det har alltid vært klaget på rigger som slamrer og bråker i havnene. Dette er det enkelt å gjøre noe med. Rullestorseil/master derimot får man ikke gjort stort med. De står der som store tomme flasker og uler som gedigne tåkelurer når vinden øker på.

Er det virkelig behov for rullemast, eller er det bare en form for latskap at man velger en slik mast?

Folk bygger hus stadig nærmere båthavnene, da bør de også tåle lyden av båt. I de fleste tilfellene så kom enten båthavnen før huset, eller båthavnen før huseieren. De fleste burde vite hva de gjør. Folk bor både ved siden av båthavner, og motorveier i dette landet. Trives man ikke, så er det en god ide å flytte. Rullemasten er av nyere dato, men båtene er i utvikling, og en båthavn er et område der det er både uling fra master, og rusing av motorer. En ting kan jeg garantere, dersom det er et problem for deg idag, så er det et problem de neste 10 årene.

Hvis båtene er et problem, kan man jo begynne å praktisere forbudet mot bygging i 100 meters beltet, og dermed trekke husene lenger unna sjøen.

I Flekkefjord har en utbygger forlangt at byens seilforening flytter bryggene sine.

Langs strandlinjen som grenser til havna skal utbyggeren føre opp leilighetsbygg.

Foreningen har vært på stedet siden tidlig 80 tallet mens utbyggeren fikk kjøpe tilgrensende område for 3 år siden.

Utbyggeren bruker faren for støy som argumentasjon for å fjerne seilbåthavna.

En annen sak er at flyttingen vil muliggjør at utbyggeren selv kan lage båtplasser på stedet.

Kommunen har gitt utbyggeren medhold og har med dette gitt bort store deler av byen strandline.

Det ser ikke ut som at de ønsker at det blir flere båter i den byen.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

HÅP har jo et poeng som ikke jeg hadde tenkt over i det hele tatt. Vi har jo konstruert en tåkelur. Mye av innlegget til Seiljåtten blir noe usaklig m.h.p. et problem som mange kommer til å få følelsen med i framtiden. Hvem kom først - rullemasta eller huseierne - i utviklingen. Skal en ikke heller gjøre et forsøk på å få til et samkvem med de utsatte beboerne. Går ut fra at Seiljåtten ikke bor i nærhet av en båthavn og hvorfor skulle 100 meters belte være forbeholdt oss med båt. Eller for å komme med en flåsete bemerkning: Hvorfor skal vi få lov til å parkere vår bil utenfor butikken vi bruker til daglig slik at ungene ikke kan bruke område til ballspill.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

går det ikke an å tette/isolere den på en enkel måte så det ikke blir tåkelur effekt?

Man kan jo bare la seilet stå i. Skjønner ikke vitsen med å ta inn seilet når man har rullemast. Det er jo fullstendig beskyttet inni masten.

Hvis båtene er et problem, kan man jo begynne å praktisere forbudet mot bygging i 100 meters beltet, og dermed trekke husene lenger unna sjøen.

Jeg har aldri vært mer enig med deg enn her. :cheers:

Kommunen har gitt utbyggeren medhold og har med dette gitt bort store deler av byen strandline.

Latterlig. Provoserende. De skulle hatt i ræven.. :lol:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

I våre dager, når det etterlyses stadig flere båtplasser og mange av de aktuelle havneområdene er bolignære, skal man altså både forlange båtplass og at naboene skal finne seg i tåkelurene :confused:

Om boligene er 10 eller 100 meter fra havna gjør heller liten eller ingen forskjell på lyden.

En annen sak er at flyttingen vil muliggjør at utbyggeren selv kan lage båtplasser på stedet.

Det ser ikke ut som at de ønsker at det blir flere båter i den byen.

Geir :seeya:

Her virker det mest som vikarierende argumenter fra utbyggers side ja.

Uansett prøver vel de fleste av oss å ta hensyn både til naboer og andre, og klarer det som regel.

Med rullemaster derimot... jeg vet ikke om noen måte å hindre tåkelureffekten, men kanskje noen andre vet?

Lag gjerne et regelverk mot seilbåter med klingende fall og ulende master dersom det legges ei ny havn inntil et eksisterende boligområde. Om derimot båthavnen var der i en eller annen form den gang husene ble bygget, får huseier ingen sympati fra meg. Folk som flytter til byen må tåle støy, folk som flytter til havet bør tåle måkeskrik, og folk som flytter til en båthavn, bør tåle båtlyder.

Merkelig nok finnes det en mengde folk som romantiserer det å bo i by, og det å bo nær ei båthavn, og når de endelig godt oppe i alderen flytter til en av disse plassene, så finner de ut at det ikke bare handler om rolige cafe og søndagsturer. Den som flytter inntil en flyplass bør takle støy, for det er fortsatt fredelig på landet.

Med rullemaster derimot... jeg vet ikke om noen måte å hindre tåkelureffekten, men kanskje noen andre vet?

Rart det der.. Jeg har bodd i båt i snart 6 år. To av nabobåtene har rullemast men jeg har aldri opplevd "tåkelureffekten". Eller funker den ikke på bav'er?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Joda, den funker på bav'er også, men det er en del forskjell på profilene til de forskjellige masteprodusentene. Den verste jeg har hørt er en Najad. Masta på den fanget vinden fra atskillg videre vinkel enn de fleste andre.

At du ikke har hørt så mye tl det, kan jo ha med hvordan båtene ligger i forhold tl fremherskende vindretninger?

Kjenner godt til dette problemet; en nabo ved sjøen kjøpte seg en kjempediger seilbåt med kjempediger rullemast, med KJEMPEDIGER orgel-lyd! En dag var det så ille at det bokstavelig talt ikke var til å være mindre enn 3-400 meter unna. HELDIGVIS var eieren selv til stede og hørte elendigheta. Og han fikk faktisk gjort noe med det; lyden kan ennå høres i riktig uheldig vindretning og -styrke, men til å leve med på en måte.

MEN vi er uenige om hva som lager lyden; selv mener jeg at det er selve masten og spalten der, mens han bare snakker om vibrasjoner i vant og stag. Det er også disse han har lagt på en annen måte, og, som sagt, det uler mindre nå.

Uansett hva grunnen er, så er jeg overbevist om at lyden kan fjernes nærmest helt. Hvis det er selve masten som uler, må det kunne trekkes et tau eller noe over spalten, og slik bryte luftstrømmen.

Derfor er jeg MOT forbud - men FOR tiltak. Og jeg synes slett ikke folk bare må leve med riggstøy o. a. fra båthavnene. Støyen må bort!

Uling fra master og vant er jo bare koselig, da!

Det er værre med fall som slår . Synes litt for mange er slappe med å stamme fallene sine når båten ligger til kai, men har også selv opplevd at fallene slår inni masta fordi masta ikke var riktig montert. Da var det pinlig å forlate båten når jeg ikke fikk bort hamringen...

Ellers enig med roeren i innlegg #21. Mot forbut, men for tiltak!

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Dette temaet ga meg svar på noe jeg har lurt mye på siden i fjor sommer. Lå værfast på Bolærne i 2 døgn med + 15 sekundmeter vind. Fullt av seilbåter og et eventyrlig bråk, dvs uling fra master omkring. Ble smårar av støyen. Dag 2 reiste det ut en åpenbar kostbar seilbåt på snaue 40 fot. Og, da ble det plutselig mye mindre støy. Tydeligvis var mesteparten kommet fra denne båten. Vi med motorbåter diskuterte faktisk dette mye, vi kunne ikke skjønne hvorfor akkurat en båt, som tilsynelatende var lik alle andre, skulle bråke så mye. Kanskje han hadde sånn rullemast.

Enig i at man ikke skal ha forbud mot slike båter. Tiltaket er en obligatorisk plikt til å forlate havna når det blåser opp :rolleyes:

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Å klage på uling fra rigger, når en bosetter seg i strandkanten. Det blir som å klage på måkeskrik ved søjen. Eller nattestøy vedsiden av en nattklubb.

Det er lov å ha fiksjoner om hvordan værden skal være, men skal en være en deltager i et samfunn, så må en innfinne seg med de andre samfunsellementene.

Dette er vel typisk "amerikanisert advokat mat" Vi må slutte å finne oss i at enkeltpersoner med advokater på lønningslisten får diktere hvordan samfunnet skal være! :flag: Vi bor i Norge, ikke USA husk det.

Aileen ll