Bergen Svart 5.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2009 Rullemast er en mast hvor seilet rulles inn i masten når det ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Eller barn som leker Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Her var det mange med seilebåt som ikke bor i nærheten av sjøen vil jeg tru,det er så ille i havna noen ganger om det er uling eller fall som slår .Det er faktiskt havna som har blitt noen 100 x større dem siste 10 åra,husene har ligget der i 100 år eller så.Det er ikke mye behagelig å høre på uannsett om du liker seilebåt eller ikke,jeg trur at det kommer et forbud snart i havna om at båter på land må stå uten masta oppe .Dem som ligger på sjøen ligger litt lengre ute,men det er klager på dem også.Det er kun latskap eller kansje til nød forglemmelse ,det å ikke sikkre fall å andre ting ombord som gjør at det smeller å uler .Gjør jo kansje lite om det uler å smeller litt ,når du ikke sitter i din egen stue å hører på bråket .Trur kansje seilere bør tenke litt mere over dette , å kansje sikkre div ombord litt bedre før dem reiser hjem. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Jawik Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Trur kansje seilere bør tenke litt mere over dette , å kansje sikkre div ombord litt bedre før dem reiser hjem. Her syndes det mye. En har det ikke så travelt at en ikke kan ta seg tid til å ordne opp med tanke på at det kan blåse opp kraftigere enn da en fortøyde båten. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Enzo Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Synes ikke dette er noe problem , hører skjelden fall som slamrer i vinden og hører jeg det og det plager meg , ja da tar jeg en tur ombord i den båten og strammer opp fallet på 20sekunder og vips er problemet borte. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Å tro at det og stramme opp fall som slør altid løser problemet blir nokk feil. Et storseilfall av vaier som slår når det er strammet opp langs masta blir sjelden noe mer stille av og stramme det yterligere. Slakker du det derimot helt av eller flytter det ut i rekka blir det somoftest stille. Et slakt stag uler langt mindre i vinden en et som er stramt og står og svinger som en gitarstreng. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Kommer ikke støyen i sterk vind like mye fra vant etc. som fra rullemast? Vi kan jo protestere mot master med vant! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Noen blir irritert bare de ser en seilbåt. Og noen blir irritert når de hører en seilbåt. Og noen grinebiter stort sett hele tiden. Denne tråden er helt meningsløs. Eller så har noen fått hørselen så ødelagt av dieselbrøl at de har fått øresus. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Selv om jeg er seiler selv, så har jeg god forståelse for de som blir lei slamring i fall og vaiere noen ganger. Det er ikke mange sekunder jeg skal sitte i egen båt før jeg beinflyr ut for å rette på noe som bråker. Og jeg tror det er der vi må ta tak. Egen båt. Nå har jeg både rulleforseil og rullemast, så det blir aldri slamring. Men noen ganger blir det en forferdelig dirring i bomopphalet. Når vi legger i land er det valig å løfte bommen, og der slurver jeg noen ganger med slakk av rodden. Men den som får svi mest i øregangene er nok meg selv. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Sun Flyer Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Her var det mange med seilebåt som ikke bor i nærheten av sjøen vil jeg tru,det er så ille i havna noen ganger om det er uling eller fall som slår Mulig du har rett. Mulig du tar feil, òg.. mvh Viggo Båtboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kaftein ØL Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Jeg har bodd i båt i 4 år nå, og har aldri opplevd denne støyeffekten ved rullemast. Selv om jeg har det selv. Jeg opplevde det imidlertid veldig ubehagelig da jeg tok av seilet i fjor. Selv med en haug håndkler, lakener osv. stappet in i masteprofilen hele veien oppover, så kom det fortsatt litt slamrelyd når båten vugget. Ellers har jeg aldri opplevd det so mnoe problem med støy fra andre seilbåter rundt meg (både bebode og båter som eierne aldri ser til). Synes folk som sjeneres av litt støy fra havna på blåsete dager bør skaffe seg en hobby eller i hvertfall holde kjeft. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 (redigert) Jeg frykter trenden med luksusleiligheter som bygges klin oppi båthavnene. I disse leilighetene bor folk i en alder godt over middagshøyden, og de sover ikke like godt om nettene som en utslitt tenåring. Rullemasta er bare begynnelsen på alle irritasjonene som kommer til å gå igjen. I tillegg kommer snart kommunene til å fjerne båthavner, fordi beboere står med støymåler og loven i hånd, og hevder at mastene klirrer over 45 decibel om natta, og derfor må bort fra havna. Hadde 100 meters beltet blitt respektert, ville områdene rundt båthavnene vær rekreasjons og turområder, ikke boligfelt. Kommunene i norge er dessverre halvkorrupte, og lett føyelige for press fra store utbyggere. Når det er sagt er det kanskje en ide å sørge for at seilbåtene som bråker mest i havna flyttes til plasser der vinkelen ikke fører til plystring. Dette kan gjøres ved å bytte plass på en båt med rullemast, og en uten. Vinden er jo ofte skjermet fra enkelte retninger i en havn. http://www.sft.no/seksjonsartikkel____41457.aspx Redigert 6.Mars.2009 av Seiljåtten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Stort sett er det ganske stille i de havnene jeg har ligget. Det er mer bråk fra alarmer enn fra seilbåtrigger. Et unntak er de som har lensetakler av wire og som ikke sikrer disse godt. Tomme rulleprofiler som ikke er surret er også noe ræl, men det er egentlig ikke så vanskelig å lage litt utstyr som stopper den slamringen ogt uling fra rullemast. Det koster kanskje noen hundrelapper i materialer, men det er mulig å dempe det meste. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Enkelte har noen merkelige holdninger til støy, synes jeg. Å sammenligne klager på riggstøy med klager på måkeskrik, er da nokså meningsløst; det første er menneskeskapt støy det går an å gjøre noe med, det andre er naturlyder vi ikke hverken har eller skal ha innflytelse på. Det er mulig noen ikke har hørt master og tauer som lager bråk - men det er nok av oss som har! Og det er mulig noen synes det er koselig med riggstøy, men jeg tror ikke disse bør få bestemme hva som skal tillates. Støy bør avverges uansett om det bor noen nær en havn eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Jeg har rullemast og har aldri vært plaget med noen tåkelurlyd fra denne. Hadde derimot resonanslyd i bomopphalet, men det ble løst ved å bytte til et fall med større diameter. Nabobåten i hjemmehavna derimot bruker ofte å ha et storseilfall som slår mot masta. Det hender jeg hjelper eieren med å justere spennet i dette slik at det gir seg.... Jeg mener det er selvfølge at vi seilbåteiere gjør vårt beste for å unngå støy fra stående rigg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Håp Svart 6.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Hadde 100 meters beltet blitt respektert, ville områdene rundt båthavnene vær rekreasjons og turområder, ikke boligfelt. Kommunene i norge er dessverre halvkorrupte, og lett føyelige for press fra store utbyggere. Nå er det slik at retten til bolig står atskillig sterkere enn at 'sjøen er for alle' og retten til å ha båt og båtplass. Og det er det utbyggere, politikere og søvnløse uten hobby argumenterer med, ref. GeirT's groteske eksempel fra Flekkefjord. Støy fra havner vil alltid være et argument som blir hørt, ihvertfall i forbindelse med forsøk på nyetablering av havner. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Ved støy, kontakt eier eller havnebas. Eller blir det for mye selg båten, og kjøp bolig i Østerdalen. Der vil en ikke slite med dette. I stedenfor å irritere seg, kontakt heller båteieren istedet. Dette er "no case". Jeg kjenner til støyen men da strammer jeg opp selv som Mulligan skriver. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sotra Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Det er bra vi ikkje har større problemmer her i verden. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Det er bra vi ikkje har større problemmer her i verden. Ja, det er bra De fleste vil nok gjøre så godt de kan innenfor rimelige grenser, men å finne opp et eller annet som hindrer uling i rullemaster ved enkelte vindretninger....det er en litt håpløs oppgave. Forøvrig er jeg kjapp til å sørge for at jeg ikke har fall eller annet som klirrer mot masten, og dersom det er bolighus like ved båthavnen, så prøver man jo å ta hensyn. Likevel tror jeg at mange av norges båthavner i årene som kommer vil bli skviset ut av huseiere med db måler og advokat. Det er derfor viktig at kommuner som godkjenner byggesøknader tar høyde for at slikt kan skje dersom bolig og havn kommer for tett på hverandre. Båthavner er dessuten støvete og støyete arbeidsplasser både vår og høst. Det sandblåses, poleres, og høytrykks spyles fra morgen til kveld. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Er der noen litt rare greier her? Noen skriver konsekvent bare om vibrasjoner i vant, stag og fall, mens andre snakker om uling i selve rullemasten. Og som sagt, båteieren "min" ville overhodet ikke nevne dette med ul i masten, og snakket kun om tau-vibrasjoner. "...men å finne opp et eller annet som hindrer uling i rullemaster ved enkelte vindretninger....det er en litt håpløs oppgave.... Båthavner er dessuten støvete og støyete arbeidsplasser både vår og høst. Det sandblåses, poleres, og høytrykks spyles fra morgen til kveld. Jeg tror ikke dette er umulig å finne opp. Og det er nødvendig. F.ø. er det riktig at båthavner er fulle av støy og støv vår og høst, og dette får nå folk finne seg i uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Og jeg liker ikke susingen i trærne når det blåser. Kapp dem ned. Alle sammen. Og skyt alle måkene i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Støy er når en lyd er plagsom. Til en viss grad kan men velge om en lyd er støy eller ikke, og det som er støy for noen, er andres musikk. Nettopp derfor bør man tenke når man kjøper seg hus nær en båthavn, at her kan det fort komme vakker musikk hver gang det blåser litt. Hvis du ser på det som støy, kanskje et hus i skogen er en bedre løsning, der er det andre lyder å forholde seg til. Forøvrig er det en båteiers plikt å ha sånn rimelig kontroll på fall og liner, men ettersom vi ikke bor der nede, kan vi ikke garantere for støyfri båt. Nettopp derfor bør man tenke på at ligger det 50 seilbåter i en havn, vil alltid noen av dem lage endel lyd. Kjøper man hus der uten å tenke på det, så vil jeg bare si synd for deg, men jeg kjøper det gjerne, for båthavner er balsam for sjela. Jeg tror derimot at man bør ha godt over middels positivt syn på båter for å bo slik. Vinkelkutter, polermaskin, og mastemusikk hører en levende båthavn til. Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 (redigert) Støy er når en lyd er plagsom. Til en viss grad kan men velge om en lyd er støy eller ikke, og det som er støy for noen, er andres musikk. Nettopp derfor bør man tenke når man kjøper seg hus nær en båthavn, at her kan det fort komme vakker musikk hver gang det blåser litt. Hvis du ser på det som støy, kanskje et hus i skogen er en bedre løsning, der er det andre lyder å forholde seg til. Forøvrig er det en båteiers plikt å ha sånn rimelig kontroll på fall og liner, men ettersom vi ikke bor der nede, kan vi ikke garantere for støyfri båt. Nettopp derfor bør man tenke på at ligger det 50 seilbåter i en havn, vil alltid noen av dem lage endel lyd. Kjøper man hus der uten å tenke på det, så vil jeg bare si synd for deg, men jeg kjøper det gjerne, for båthavner er balsam for sjela. Jeg tror derimot at man bør ha godt over middels positivt syn på båter for å bo slik. Vinkelkutter, polermaskin, og mastemusikk hører en levende båthavn til. I det ene øyeblikket så forteller du hvor flott /musikk/ mast, båt lyder er, og i neste så forteller du at du ikke bor i nærheten så det er ikke garantere for støyfri båt etc. SIer jo alt.... Selvfølgeligt er det bare romantisk med litt mast musikk når man ligger på svai en brisen juni kveld. Men det er langt i fra ditt til berserk orgelmusikk utover høsten/vinteren når de blåser "litt" mer... Burde vel være mulig å løse på en måte som gagner de fleste. BLir for arrogant å bare si at folk må skylde på seg selv for at dem har bosatt seg ner sjø/havn. ALt med måte sier nå jeg.. Redigert 7.Mars.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Erre no rart det blir krig. Kommer seilbåten seilende, så sutres det. Kommer seilbåten for motor, så sutres det. Og nå sutres det hærnfløttemeg når seilbåten ligger fortøyd også. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Vil gjerne reise problemet med seilbåter som ligger på land,..... Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.