Jump to content

Bør man forby rullemast i bolignære havner?

Håp

Recommended Posts

Erre no rart det blir krig.

Kommer seilbåten seilende, så sutres det.

Kommer seilbåten for motor, så sutres det.

Og nå sutres det hærnfløttemeg når seilbåten ligger fortøyd også.

Og relevansen her til det vi diskuterte er? (om en seilbåt går for motor eller ei tviler jeg på så mange tenker på når fanden spiller "orgel" i havna en forblåst desember natt...

Handler vel om å møtes litt på halveien og faktisk ta hensyn til dem som bor i nærmiljøet. Om seilfolk generelt er så hårså når de taes opp et kanskje trivelt problem så vet ikke jeg...

Poenget er vel om folk faktisk hadde giddet å tat bryet med å prøvd å unngå problemet så hadde det garantert blitt mindre.

Redigert av blacki (see edit history)
:yesnod::yesnod::yesnod:

selv har jeg aldri blitt plaget av ulyd fra seilbåt . men har hørt ulingen og slåingen , og vet jeg hadde klart å irritere meg hvis jeg lå i en ut\havn med slikt bråk.. værre en gnissende fendre jo :-)

Er vel dette som er de generele problemet i en slik situasjon. Folk tenker litt mye "JEG"... Om noen gir utrykk for at dem ikke er så glad i dette så bør man vel strekke seg litt for å ungå det, og ikke bare tenke "det plager ikke MEG"!

DEtte gjelder vel det meste her i livet... Men seff, letteste er jo å tenke ut fra eget stå-sted hele veien.... :rolleyes:

Redigert av blacki (see edit history)
Ja, jeg tenker MEG.

Og det er det som gjør at det ikke kommer noen slamrelyder fra de fleste seilbåter.

For det betyr slitasje.

Og dersom det skulle ule i en rigg under uvær, så får folk finne seg i det.

Som de har finni seg i det de siste tusen åra.

Om du ønsker å skape konflikt så ja, gå den veien... :rolleyes:

Faktumet er jo at det er havnen som får pålegg om å unngå dette i størst mulig grad. Vises det ikke vilje til dette så blir det fort at båtfolket taper de glatte lag en slik "sak".

I det ene øyeblikket så forteller du hvor flott /musikk/ mast, båt lyder er, og i neste så forteller du at du ikke bor i nærheten så det er ikke garantere for støyfri båt etc.

ALt med måte sier nå jeg.. :smash:

Det finnes dem som sover søtt i bunnen av slike master, og dem som irriterer seg grønn 100 meter og 20cm glava unna.

Faktumet er jo at det er havnen som får pålegg om å unngå dette i størst mulig grad. Vises det ikke vilje til dette så blir det fort at båtfolket taper de glatte lag en slik "sak".

Helt klart,beboerene har rettigheter, ettersom grensen for nattestøy er 45db. Nettopp derfor bør kommunene tenke seg om 2 ganger før de godkjenner boligbygging kloss oppi båthavner. Det finnes imidlertid nok av folk som koser seg ved å bo nær båthavner, og som var klar over hva de flyttet til. Den amerikanske advokat holdningen som har kommet med den siste jappetiden kommer imidlertid til å by på problemer for endel båthavner. Luksus leiligheter bygges i høyde med salingshornene, og det finnes alt flere eksempler på at utbyggere ønsker å kvitte seg med båthavner.

Helt klart,beboerene har rettigheter, ettersom grensen for nattestøy er 45db. Nettopp derfor bør kommunene tenke seg om 2 ganger før de godkjenner boligbygging kloss oppi båthavner.

Du har rett i dette, Seiljåtten. men snur du det rundt, tenker kommunene seg heller om to ganger før de godkjenner båthavner tett opptil beboelse, og det ønsker neppe båteiere uten båtplass? For båtplasser er det jo mangel på?

Mange aktuelle steder for nye båthavner - ihvertfall i Stavanger - ligger nær opptil bebyggelse, og når den gjengse opfatning er at det er mye bråk fra båthavner, også om nettene når det blåser, da blir det fort problemer med å få aksept for bolignære havner.

Støy på dagtid og til et visst klokkeslett om kvelden tror jeg de fleste vil akseptere, men det går en grense et sted, og den er nærmere jo mindre båtinteressert man er.

Derfor bør man finne løsninger for døgnetrundt støy, også fra rullemaster.

Det er ingen enkel sak å få godkjent båthavner i 2009, og det tar mange år å få godkjent ei havn. Naboene skal si sitt, og årene går. Det synest jeg er bra, for man trenger ikke legge båthavnene midt oppi boligfelt. Likevel havner boligfeltene i ettertid gjerne helt opp i havna, og da synest jeg det hviler et visst ansvar på dem som kjøper og bygger nær havnene.

Det er imidlertid slik at regelverket i ettertid favoriserer beboelse, og det er ikke bare industrien som blir skviset, også båthavner kan bli presset bort.

Her er en gammel sak fra Oslo

http://wap.batliv.com/wip4/havnevesenet_fj...q=&id=75244

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...