Jump to content

Små barn i båt

Båtvant

Recommended Posts

Når eg hadde guttungen med på sjøen de første gangene tok eg bilsete og knyttet fast. då var han 8 mnd. besteforeldre var ikkje heilt enig at han skulle være med på sjøen.. men skal tidlig krøkes for ein god krok bli :lol:

14' og noen å 20 knop

O Erland

med båtførerbevis

Da minstemann var liten leide vi seilbåt. Da hadde vi barnevogna på dekk under bommen og barnesete fra bilen festet i nedgangen til cockpiten. Festa det med flaggline. Jr sov bedre enn noe annet sted der.

Vi satt også på nett på mantauet også hadde han naturligvis alltid på seg vest.

Vi fikk en del MOb øvelser på den tiden ettersom Jr. var i den alderen der det er morro å kaste ting fra seg. Både kapser, puter og kopper ble reddet ombord gang etter gang :lol:

Da barna - først datteren og et par år senere sønnen - var 1-3 år, seilte og rodde vi laaange turer med oselverseksæringen vår. Da satt minsten i bilsete, med vest og setebeltene på. Og jeg hadde tollekniven "løs i min slir'" slik at jeg raskt kunne kutte beltene om det verste skulle skje - men det gjorde det heldigvis aldri!

Begge mine har vært i båt fra dem var få uker (han første), mens andre mann var i båt fra han var 2-3 månder. Bilsete er en fin ting i båt også! ;)

Er farligt å leve så kan liksom ikke sette alle mulige grenser på slikt etter min mening. Er vel faktisk ganske mye poteniselt farligere å frakte barn rundt i bil.

:sailing: Fest et barnesete beregnet på sykkel på pushpiten, da følger barnet med og dere har full oversikt. Vi hadde og et barnesete for bil som vi festet i solide strikker i luka ned til salongen under sprayhooden, tørt og varmt og full oversikt. En solid bærebag stroppet fast i en akterlugar fungerer også fint, men krever stadig tilsyn i tilfelle baret har lett for å bli sjøsyk. Legg opp en fornuftig seilas tidlig om morgenen og sent på ettermiddagen. Hvis du legger opp seilasen etter minstemann så er det aldri problem m barn. Det blir sikkert en fin sommer.

Vi har hatt med barn helt fra 6 mnd. Fungerer veldig greit.

Minnes godt første laaange turen vi hadde, helt fra Sandvika til Drøbak. Turen til Drøbak tok vi i snekkefart. Barnet sov stort sett i bilstolen, og hadde det bare bra.

På returen ga vi på litt og marsjet ca. 20 knop. Barnet sover godt i midten av båten, mellom oss, i barnestolen. Så kommer det noen bølger som får båten til å slå litt hardt, og barnet våkner såvidt, -titter opp med et øye på far og så på mor (eller var det omvendt ?), konstaterer åpenbart at vi fremdeles er der, og sovner søtt igjen.

Senere har vi fått større båter, og da har kabinen foran vært nærmest som lekegring å regne, da barna ikke klarer å klatre opp og ut alene.

Nå er barna blitt større og ekstremt mye mer nysgjerrig og mobile, så redningsvest er obligatorisk så fort de er utenfor kabindøra. Ja, det kan være slitsomt og litt skremmende. Øynene streifer innom barna hvert 20mS, men de lærer seg fort hva som er lurt og hva som får far eller mor til å reagere med korreks.

Noen av mine fineste øyeblikk har vært underveis, og det ene eller andre barnet (vi har 2, 2 og 7 år) vil opp i fanget til pappa, som fører båten, og sovner i fanget :-)

Har hatt med ungene siden de var ny født. Ikke noe problem i det hele tatt. Hadde med minste jenten fra Bergen til Haugesund da hun var 11 dager gammel i en 22 fots daycruiser, storebroren var da 1.5 år. Hun lå i barnevogn baggen og han satt på fanget eller i passasjer sete, begge selvfølgelig med redningsvest.

Idag er de helt vil etter å dra i båten :yesnod: No er hun snart 2 år og han over 3 så da er det bare rednings vest som blir brukt, de sitter som regel fint i ro når vi går. De har skjønt at det ikke er så lett å gå rundt i fart tror eg, men det har vært noen blåveiser og kuler etter vært.

Den er en stor fordel og bruke barnesete eller modifisert sykkelsete. Skru noen bøyler fast i setet etc slik at du kan spenen fast setene med reimer. Spesielt er det vitkig at de har en fast plass og sitte nå en skal legge til.

Skal du holde på en unge under hele seilasen så blir det fort slitsomt.

Edited by Blue_Dragon (see edit history)

Hva er det jeg leser !!! :

" Den er en stor fordel og bruke barnesete eller modifisert sykkelsete. Skru noen bøyler fast i setet etc slik at du kan spenen fast setene med reimer"

"guttungen med på sjøen de første gangene tok eg bilsete og knyttet fast"

"barnevogna på dekk under bommen og barnesete fra bilen festet i nedgangen til cockpiten."

"En solid bærebag stroppet fast i en akterlugar fungerer også fint, men krever stadig tilsyn i tilfelle baret har lett for å bli sjøsyk"

Hva skjer dersom det oppstår en akutt situasjon: Brann, kantring, etc.... Klarer dere da å holde hode kaldt å få småen løs??? Eller tenker dere at dette skjer ikke oss ??

Nei, få en redningsvest på barnet og hold barnet på fanget eller i nærheten under oppsyn heltiden ! Dette fungerer fint og så er det trygt! Selv har jeg sett mange sprø påfunn med sykkelsete som er satt montert på bord stolpen, seilmasten etc.... Dette mener jeg er galskap og brude vært forbudt i båt!

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Guest Avmønstret#

Begge våre har, som veldig små, blitt lagt i fiskekasse/isoporkasse nedi båten. Problemet er at vi ikke fant noen vester som var små nok når de var spedbarn. Men da må man bare tilpasse seg situasjonen. Vil tro det er en mye dårligere ide å ta ungen med i bilen.

Ungene våre sov utrolig godt i båt når de var spedbarn, tror de vente tilbake til "havet" :lol:

Begge våre har, som veldig små, blitt lagt i fiskekasse/isoporkasse nedi båten.

Kan jo ikke dy meg, har denne for salg til deg. Burde være kjente forhold :lol:

... Special price for You my friend :

img_0652.jpg

Hva er det jeg leser !!! :

Hva skjer dersom det oppstår en akutt situasjon: Brann, kantring, etc.... Klarer dere da å holde hode kaldt å få småen løs??? Eller tenker dere at dette skjer ikke oss ??

Jeg vet ikke om du har små barn? Jeg greier ikke å forestille meg at situasjonen skulle bli så kritisk at småbarnsforeldre ikke setter barnas sikkerhet først.

Vi har hatt med våre fra de var små. Ikke noe problem, mens de er små sovner de som regel straks vi går fra havn. Vi har lukket båt og har ikke benyttet noen spesielle stoler til barna. Holder de i fanget mens de er våkne (før de blir store nok til å sitte selv). Når de sover er bagen fra barnevogna grei å legge dem i, da ruller de ikke ned fra benken.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Vi hadde guttungen med i båten i hele fjor - han er født i januar. I fjor lå han stort sett i baggen fra barnevognen. I år regner jeg med at det blir redningsvest og evt en line i cockpit.

Jeg anbefaler DENNE typen stol til bruk i salongen - vi hadde denne på luken ved nedgang når vi la inntil brygger eller fortøyet - da finn minstemann følge godt med på hva som foregikk :-)