Jump to content

Endelig nymontert motor, Sole mini 17.


benq

Recommended Posts

Har ENDELIG fått satt inn ny "Sole mini 17", startet den og den gikk som en klokke, brukte drevet (110s) til Volvo Penta. Hos meg var det forhandleren som selv satte inn motoren så den siden bør jo være betryggende. Regner med å komme meg en tur på sjøen i helga, bare for å teste nyanskaffelsen. :flag:

Link to post
Share on other sites

Den her "moroa" koster ca. 52000 blanke norske kroner, vel anvendte penger :nonod: ." men må man så må man, som kjerringa sa". Valget var å begynne å koste på en gammel VP MD7A med saltvannskjøling, ble frarådet å gjør det av alle jeg spurte. Så da var egentlig valget enkelt. Det fine var at denne motoren passet rett på drevet, måtte bare bygge litt om på motorfestene, nå er det bare å håpe at den varer lenge. :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Sole mini 17 bygger på basemotor fra mitsubishi. Jeg har undersøkt litt med diverse leverandører da jeg skal bytte motor i båten min i vinter. Jeg har fått prisliste fra alle leverandørene siden samtlige ønsker en forhandler på østlandet, og hvis du vurderer å bytte motor bør du absolutt kikke på alternativene. Sole er definitivt blant de dyreste i klassen. Jeg har faktisk ikke prislisten lengre da prisnivået var for høyt. Dette er nemlig samme motor som Vetus sin M 2 06 og Craftsman sin M 2 16.

 

Prisen fra Sole har jeg ikke lengre, men for samme motor fra vetus og craftsman er prisdifferansen også forbausende stor (begge er hollandske selskaper og bygget på samme fabrikk, ikke noe kina-produkt), men rimligere enn sole. Alle leverer tilpasningsadaptere slik at en kan benytte gamle drev osv. veil pris uten gir og adapter (adapteren koster det samme hos begge) er

Vetus : 48231 inkl mva og avgifter

Craftsman: 41205 inkl. mva og avgifter.

 

For modellene over (opptil 80 hk som er identiske) blir prisforskjellen bare større og større. Jeg har valgt Craftsman til båten min. Fabrikken og importøren virker veldig overbevisende. De produserer også lastebilmotorer for Mercedes, generatorer, baugpropeller og litt av hvert.

 

Her finner du datablad for sole 17 (basemotor mitsubishi) http://www.bolgamaritime.biz/images/stories/produktbilder_sole/sole_mini17/nedlastinger/brosyre_mini17_nor.pdf

Vetus (basemotor mitsubishi)http://www.abcpm.co.uk/downloads/engines/vetus/M206.pdf

Craftsman (basemotor mitsuhishi) http://www.craftsmanmarine.com/English/PROPULSION/Engines/CM2_16_intercooling/CM2_16_intercool_TMC40_gearbox_2_1/CM2_16_intercool_TMC40_gearbox_2_1.aspx

Link to post
Share on other sites

Nå satt jeg tilfeldigvis med prislistene og brosjyrene foran meg i sta og ordnet annonser da jeg bare skulle ha et avbrekk på BP og ramlet innom denne tråden. Jeg var nemlig vetus-forhandler tidligere, men har nå blitt forhandler av disse istedet. Rett og slett fordi jeg vurderer disse motorene som mer attraktive. Jeg har vært i kontakt med mange leverandører den siste tiden og også fått importen på motorer fra Scam (kubota og Mitsubishi), men siden jeg har veldig god erfaring med disse motorene fra tidligere og synes prisene var svært attraktive har jeg valgt å fokusere på dette merket nå. Jeg har kun erfaring med 27 hk. Den har vært veldig bra, og motorgangen oppleves som mye mer behagelig enn tidligere. I båten min kommer det en 60/65 hk ila vinteren. Hvis du sammenlikner tekniske data og modellbetegnelser på vetus, sole og CM så ser du at dette er akkurat samme basemotor, i forskjellige farger og svært varierende priser :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kaftein ØL, vet du hvor Nanni ligger prismessig i dette bildet? 10hk og 21 hk?

 

Nei, vet ikke prisen på nanni. Prisen jeg fikk på ny motor hos meg var langt over det jeg betaler for både craftsman og vetus så det ble uaktuelt å gå videre med, men mulig de mindre er billigere? Jeg fant forresten prislita til sole som jeg trodde jeg hadde kastet. Mini 17 uten gir koster 49583,- For de større motorene er prisdifferansen enda større enn vetus

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da blir det i hvertfall en dyr kineser :giggle: Jeg ender gjerne opp på rundt 15000 med litt egeninnsats fra eieren, men vil alltid være en avveining både i forhold til hvor mye rundt som bør byttes. Motorbytte blir ofte en del av en mer fullstendig motorromsrenovasjoon som ofte innebærer tilpasninger som eks. ny motorromsisolasjon, maling av motorrom, opprydning i elektrisk, kanskje noen nye batterier og slikt så det drar ofte på litt mer enn bare arbeid og kostnadene ved selve motoren.

Link to post
Share on other sites

At Sole nok er dyrere en flere trodde fant også jeg ut. Fikk en pris på en Sole mini 33hk på kr 76880 + frakt og ev montering, dette synes jeg var relativt mye - regner med at montering og frakt da fort kommer på 15 - 20 lapper i tillegg.

 

Har intryk av at ikke alle vil oppgi priser, har sendt mail til 4 eller 5 fabrikanter/leverandører, og det er bare Sole som har svart - litt skuffende det og.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på å lage en komplett prisliste nå. Den skal inneholde priser på motorer, et uvalg av baugpropeller og vinsjer og muligens også noen priseksempler som inkluderer montering (eks vinsj/baugpropell ferdig montert i Bavaria seilbåt o.li. siden man ofte gjør flere installasjoner i samme båttype hvert år). Det er mye arbeid, men jeg håper det er verdt det :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...