Jump to content

Varme i båt / frostvakt? Hva er greit å ha?


jupan

Recommended Posts

Frostvakta som er lik den til Clas.O koster 119 på Biltema ,holder lenge i evt motorrom .Men tetter luftinntaka også jeg ,sparer endel på det vil jeg tru.Men til å holde en lunk i båten ,tja blir vel smått det vel ...

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

2 frostvakter på 300w i båten eg, en fremme og en bak. Virker oki ennå. Flytter den eine ned i motoren når det blir meir enn 3-4 minus i par dager.

....men eg leste noko om sopp ein plass, så eg lurte på å slå av allt utenom i motorromm.... :crazy:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Fuktigheten varierer svært mye fra båt til båt. I noen båter er det ikke nødvendig med varme i det hele tatt. Det viktigste er derfor å starte med å kjøpe et hygrometer (CO) for å ha kontroll med fugtigheten ombord. Deretter er det bare å prøve seg frem til beste resultat for din båt. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

....men eg leste noko om sopp ein plass, så eg lurte på å slå av allt utenom i motorromm.... :crazy:

 

Er vel spessielt på høsten og nå på våren, med tildels betydlige tempraturforskjeller at det er viktig å ha en liten lunk i båten for å redusere fuktigheten og fare for mugg.

 

Har nå 3 frostvakter rundt i båten. I motorrom, forcabin og aktercabin.

 

I den kaldeste perioden hadde jeg 4 og de var da plasert nær vannledninger og skroggjennomføringer.

 

Nå står de midt på dørken.

 

Har også en avfukter, men siden jeg , ikke kommer meg i båten på 4 uker, så er den slått av.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...