Jump to content

Utsettingsramper ettersøkes rundt mjøsa eller glomma.

Polarn

Recommended Posts

Har sett på utsettingsramper på baatplassen ja, var heller lite der inne. Tror denne kan oppdateres etterhvert som det kommer frem i denne tråden.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Det er en fin slipp rett ved tinghuset i Eidsvoll. Avhengig av hvor rask båt du har tar det ikke mange minuttene til Minnesund derifra. Der er det også gode parkeringsmuligheter. Tinghuset i Eidsvoll ligger vegg i vegg med gamle Eidsvoll togstasjon. Finner du togstasjonen og kornsiloen så finner du rampen også.

Lykke til

ok, den må jeg sjekke ut. Jeg har skaffet meg en liten 16 foter med 50 hk på henger som jeg tenkte å bruke på mjøsa og glomma. Polar`n er litt plundrette å frakte med seg fra Oslo.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Det er utsettingsramper på Årnes, Auli og Vormsund. Da er det bare å sluse seg opp til Mjøsa.

Slusa har vært stengt i sommer pga krepsepest.

Ellers anbefaler jeg en weekend på Storsjøen da, er ganske idyllisk der også!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Kult, tenkte jeg skulle ta turen til Eidsvoll i morgen å sjekke ut den rampa der.

Skal ta med meg kamera så alle kan se hvordan den ser ut.

Ja, jeg kom meg ikke dit i dag, drit vær er det også. Men jeg skal ta turen dit i morgen.

Har funnet denne da www.fylkesmannen.no/Eksempel_på_vellykkede_tiltak_i_strandsona_alle_ijdal.pdf.file

Ja, jeg har også sett flyfoto. Finner heller lite bilder av selve rampa. Gleder meg til å kunne ta i bruk mjøsa og ikke bare den salte lake :yesnod:

Da har jeg vært en tur i Eidsvoll og sjekket ut rampa. Den var laaaang :yesnod: Ikke særlig bratt, så det var jo bra. Kommer garantert til å ta med "lille båten" dit. Legger med et par bilder fra i dag. Ikke særlig innbydene med snø og is i havna.

div_167.jpg

div_174.jpg

Hei

Nå er den lokale høyden i Mjøsa 2,06 lokalhøyde som det heter den høyeste regulerte vannstand er 5,25 lokalhøyde så den vil øke med ca 3meter Det er vanskelig og spå når vannstanden begynner og nå toppnivå, men midt i mai begynnelsen av juni pleier det å hjelpe på :smiley:

Mvh

DWC

Har dette noe å si for ferden til mjøsa fra Eidsvoll med tanke på dybden? Er det ikke en del strøm ved Minnesund?

Jeg og en kamerat dykket en gang ved mjøsbrua på Moelv siden og det kan trygt ikke anbefales. Dårlig sikt, null liv og selv månen har nok mer spennende geografi....

Det eneste positive jeg kommer på var at vi begge fikk skylt utstyret i ferskvann....

Mvh. SAP

Er et veldig grunt område mellom Eidsvoll og Minnesund, rett nord for utsettingsrampa. Er godt merket, du må nærmest kjøre i en -S hvis jeg ikke husker feil. Tror du må vente til vannstanden stiger for å komme gjennom der!

Et tips. Prøv rampa på Årnes. Flott område å ferdes i dersom bading, vannski osv. står på tapetet. Vannet i Vorma blir liksom aldri varmt, mye bedre med Glomma vannet da. Flotte bademuligheter ved Hennisand, like ved Årnes. Eller ennå bedre, sett ut båten ved Ringås (10km nord for Skarnes) og oppdag Storsjøen. Mye mere spennende enn Mjøsa med en 16-foter.....ELler kanskje jeg skal snu på det- Mjøsa kan bli litt VEL spennende med en såpass liten båt.....

Edited by ynroenn (see edit history)