Nils1 Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Noen betydning hvilken pol man tar av først når batteriet skal taes ut for lading ? Og vise versa når det skal på igjen ? Fullt mulig det er et dumt spørsmål - men lurer nå likevel jeg Quote Link to post
HulkHaugen Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Det har ikke så mye å si hvis båten er av plast eller tre, og heller ikke hvis det kun er ett batteri. Faren du tenker på er mest relatert til bil, og da helst ved startkabler. Det er fordi at hele bilen, karosseriet etc av metall er jordet, og du vil ikke miste en plussledning med spenning og lage kortslutning mot godset. Men ta minus først, så kan du ikke dumme deg ut ;) Quote Mvh Børre Link to post
BMP Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Det kommer lit an på hvilken type du er. Er du matematiker og regner at strømmen går fra + til - er det best og koble av + først slik at det ikke kan komme mer strøm ut ab batteriet. Er du derimot fysiker og regner elektronstrømmen fra - til + er det best og koble av - først slik at det ikke kommer ut flere elektroner. Er du derimot som meg lit mer praktiker driter du i hvilken du tar først. Quote Link to post
Håp Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Det er vel viktigere å passe på at alle forbrukere er av for å redusere gnistdannelse. Quote Link to post
Dieselboy Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Koble fra minuspolen først. En grunn til det, er at om det finnes et jordingspunkt i nærheten, er det ingen fare om en skulle komme borti med verktøy. Men om en tar plusspolen først og da kommer borti et jordingspunkt, vil en få seg en overaskelse. Men generellet er det minus som kobles av først og sist på. Quote Link to post
Festina Lente IV Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Det kommer lit an på hvilken type du er. Er du matematiker og regner at strømmen går fra + til - er det best og koble av + først slik at det ikke kan komme mer strøm ut ab batteriet. Er du derimot fysiker og regner elektronstrømmen fra - til + er det best og koble av - først slik at det ikke kommer ut flere elektroner. Er du derimot som meg lit mer praktiker driter du i hvilken du tar først. Dette er tøv. Hva er vitsen?? Quote Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Mulligan Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Men generellet er det minus som kobles av først og sist på. Forutsetter at det ikke er noen samleskinne eller annet for pluss i nærheten. Quote Link to post
Brigg Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Får i tilfelle håpe at en slik samleskinne er isolert eller tildekket. Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
BMP Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Dette er tøv. Hva er vitsen?? Ja selvsagt er det tøv. Hele temaet er jo bare tøv. Quote Link to post
Nils1 Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 Var nok noe med det HulkHaugen skriver som svirret i hodet mitt ja. Så da blir det minus av først og sist på - Takker for svar fra alle - også fra de som syns det er bare tøv alt sammen Quote Link to post
Festina Lente IV Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Ja selvsagt er det tøv. Hele temaet er jo bare tøv. Ja, kan du endel om strøm og spenning er det jo det, men om man ikke er så erfaren kunne det jo vært greit med litt hjelp da, og ikke et flåsete svar. Fins det ting du ikke er verdensmester i ?? Quote Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
The Gannet Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Er det noen forbrukere av strøm som står på vil det lett bli en gnist som kan antenne eventuell knallgass fra batteriet. Skal du sikre deg best mulig tar du av plusskabelen ikke på batteriet, men der den er festet f.eks ved en koblingskinne. Sa tar du av plusskabelen på batteriet, deretter minuskabelen. Går plusskabelen til en hovedstrømsbryter slår du av den og går direkte for plusskabelen på batteriet. Med avslått hovedstrømsbryter skulle risikoen for gnist være lik null. Og pass på hvor du legger verktøyet! Ikke noe sjakktrekk og legge det over polene mens du fekter med diverse batterikabler. Quote Link to post
bellen Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Og pass på hvor du legger verktøyet! Ikke noe sjakktrekk og legge det over polene mens du fekter med diverse batterikabler. Meeeeget viktig!!!! Man kan fort bli sveiseblind av dette Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.