Nils1 Startet 6.Mars.2009 Del på Facebook Startet 6.Mars.2009 Noen betydning hvilken pol man tar av først når batteriet skal taes ut for lading ? Og vise versa når det skal på igjen ? Fullt mulig det er et dumt spørsmål - men lurer nå likevel jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HulkHaugen Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 Det har ikke så mye å si hvis båten er av plast eller tre, og heller ikke hvis det kun er ett batteri. Faren du tenker på er mest relatert til bil, og da helst ved startkabler. Det er fordi at hele bilen, karosseriet etc av metall er jordet, og du vil ikke miste en plussledning med spenning og lage kortslutning mot godset. Men ta minus først, så kan du ikke dumme deg ut ;) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 Det kommer lit an på hvilken type du er. Er du matematiker og regner at strømmen går fra + til - er det best og koble av + først slik at det ikke kan komme mer strøm ut ab batteriet. Er du derimot fysiker og regner elektronstrømmen fra - til + er det best og koble av - først slik at det ikke kommer ut flere elektroner. Er du derimot som meg lit mer praktiker driter du i hvilken du tar først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 Det er vel viktigere å passe på at alle forbrukere er av for å redusere gnistdannelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 Koble fra minuspolen først. En grunn til det, er at om det finnes et jordingspunkt i nærheten, er det ingen fare om en skulle komme borti med verktøy. Men om en tar plusspolen først og da kommer borti et jordingspunkt, vil en få seg en overaskelse. Men generellet er det minus som kobles av først og sist på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 Det kommer lit an på hvilken type du er. Er du matematiker og regner at strømmen går fra + til - er det best og koble av + først slik at det ikke kan komme mer strøm ut ab batteriet. Er du derimot fysiker og regner elektronstrømmen fra - til + er det best og koble av - først slik at det ikke kommer ut flere elektroner. Er du derimot som meg lit mer praktiker driter du i hvilken du tar først. Dette er tøv. Hva er vitsen?? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 Men generellet er det minus som kobles av først og sist på. Forutsetter at det ikke er noen samleskinne eller annet for pluss i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 Får i tilfelle håpe at en slik samleskinne er isolert eller tildekket. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 Dette er tøv. Hva er vitsen?? Ja selvsagt er det tøv. Hele temaet er jo bare tøv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils1 Svart 6.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 Var nok noe med det HulkHaugen skriver som svirret i hodet mitt ja. Så da blir det minus av først og sist på - Takker for svar fra alle - også fra de som syns det er bare tøv alt sammen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Ja selvsagt er det tøv. Hele temaet er jo bare tøv. Ja, kan du endel om strøm og spenning er det jo det, men om man ikke er så erfaren kunne det jo vært greit med litt hjelp da, og ikke et flåsete svar. Fins det ting du ikke er verdensmester i ?? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
The Gannet Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Er det noen forbrukere av strøm som står på vil det lett bli en gnist som kan antenne eventuell knallgass fra batteriet. Skal du sikre deg best mulig tar du av plusskabelen ikke på batteriet, men der den er festet f.eks ved en koblingskinne. Sa tar du av plusskabelen på batteriet, deretter minuskabelen. Går plusskabelen til en hovedstrømsbryter slår du av den og går direkte for plusskabelen på batteriet. Med avslått hovedstrømsbryter skulle risikoen for gnist være lik null. Og pass på hvor du legger verktøyet! Ikke noe sjakktrekk og legge det over polene mens du fekter med diverse batterikabler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Og pass på hvor du legger verktøyet! Ikke noe sjakktrekk og legge det over polene mens du fekter med diverse batterikabler. Meeeeget viktig!!!! Man kan fort bli sveiseblind av dette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.