Kompismannen Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Veldig artig scenario hvor det kan se ut som to utfall: 1) Moren bryter loven, lar sønnen legge til og alt er bare velstand. 2) Moren forholder seg til loven, legger til selv og kræsjer i brygga eller rennesteinene med store ødeleggelser. Jeg er ikke i tvil og mener 1) er å foretrekke. Litt avhegnig av forholdene tror jeg man også kunne påberope seg en form av nødrett ved punkt 1), da 2) ikke er et godt alternativ og faktisk kanskje er et livsfarlig alternativ. Et evt forelegg ved punkt 1) vil nesten garantert bli rimeligere enn 2). Man kan også diskutere "forsvarlige vær- og trafikkforhold". Dersom sønnen klarer å legge til vil jeg si at det faktisk er forsvarlig værforhold. Dersom han ikke klarer det ville moren også gjort det. Hva er øvelseskjøring? Tenk følgende situasjon: Mor på 35 ønsker seg en tur på sjøen og har med seg sønnen på 14. det er fint vær når de drar ut. Det blåser opp i løpet av dagen, og mor sliter med å legge til. Hun greier det sikkert, men sønnen er flinkere. Han har jo vært med far mange ganger før og lagt til under værre forhold. Hvem skal legge til da? Se siste del av §7 §7 Fører av norsk fritidsbåt skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. (her står det ikke at de skal være kompetente til å føre båten allslags vær) Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Det er vel forskjell på dårlig vær og uforsvarlig vær, ikke sant, Lett Match? Mener det er veldig viktig å få øvelse også i dårlig vær, det er da det røyner litt på for fører (og andre). Er det ikke en del her inne som leser den nye forskriften som en viss mann leser Bibelen? Lovtekster skrives på bestemte måter. ( Det er derfor vi har advokater tror jeg) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.