oslofjord Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 (edited) Her er utdrag av relevant forskrift [i]Krav til båtførerbevis mv. [/i] § 7 (utdrag...nest siste ledd) ... [Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i fjerde ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold. ... Det er ingen rettspraksis for hvordan man skal tolke denne forskiften som snart trer i kraft. Spørmålet er derfor hvordan baatplassenfolket villle tolket øvelseskjøringsbestemmelsen hvis de var utpekt til å være legdommere. Glem sunn fornuft...her er det jussen som teller. I gamledager (1970 tallet) måtte båtfolk ha god dømmekraft...det slipper de nå fordi de trygt lene seg tilbake å stole på forskiftene for å få en trygg båtsommer. Mens man før måtte kunne tolke været og båtens bevegelser er det nå viktigst å kunne tolke paragrafer. (Tidligere måtte man f.eks. vurdere hvor stor motor barna kunne få mens nå er det enkelt fordi "alle" ungdommer får nøyaktig 9.9 hk fordi folk jo kan stole på at byråkratene har rett når de sier at 9,9 hk er riktig barnemotor.) Det kommer sikkert mange lure-spørmål om § 7 i båtførerprøven, men dette er altså en poll basert på lesernes tolkning av jussen og ikke facitsvar på hva som er riktig svaralternativ ved båtførerprøven. Edited March 6, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
dhjerp Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 (Tidligere måtte man f.eks. vurdere hvor stor motor barna kunne få mens nå er det enkelt fordi "alle" ungdommer får nøyaktig 9.9 hk fordi folk jo kan stole på at byråkratene har rett når de sier at 9,9 hk er riktig barnemotor.) Kravet om 16-års grense har tidligere vært: a) kan gjøre mer enn 10 knop, eller b) har en motor med større ytelse enn 10 HK, eller c) er større enn 8 meter. Eneste jeg ser som forandring er at det ikke lenger er noen grense for maks 8 meter. Det som alltid har forundret meg mest er at foreldre lar småunger kjøre gummibåter eller andre joller som planer og går vesentlig fortere enn 10 knop. Har aldri spilt noen rolle hvor stor motor du har da. Med forbehold om at reglene før midten av -70 tallet ikke sa noe annet og at du er veldig gammel. Quote Link to post
Sjeldenutpå Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Iaffal så er svara slik att du ikkje kan sole deg på dekk, men du kan gå under dekk på do?! bare ikkje piss på studentene for det ser bestefar ! Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
oslofjord Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 Med forbehold om at reglene før midten av -70 tallet ikke sa noe annet og at du er veldig gammel. Så er jeg gammel da...for da jeg var ung på 60-70 tallet var det fri fart med små with-joller med 20 hk ! (Og hvis det var noen departementale regler om 10 hk var i uanset ingen som visste om.) Det gang den maritime erfaring gikk fra generasjon til generasjon altså slik at 29 år gamle fedre lot barna øvelseskjøre ......anno 2009 er det de 29 år gamle fedrene som selv må øvelsekjøre og i henhold til forsklrifter ikke får kjøre båt uten tilsyn av "voksne" over 30 år.... Quote Link to post
oslofjord Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 Nå blir det vel neppe noen rettspraksis om øvelsekjøring med det første fordi de fleste er lure nok til bla opp et forelegg uten kaste bort resten av båtsesongen på krangel om lovfortolkning. Hva som ligger begrepet "under tilsyn" blir det derfor opp til politiet å avgjøre. Forsikringselskapene kan tjene penger på en streng fortolkning.....for hvis en øvelsekjører er inblandet i kostbart skadeoppgjør blir det nok avkorting av forsikringsutbetaling hvis juridisk fører ikke står å puster øvelseskjører i nakken. (Selv om det er junior på 16 som har lappen og far på 29 som øvelseskjører.) Quote Link to post
dhjerp Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Vel, jeg var også ung på -60 og -70 tallet (født i -62), vært i båt siden jeg ble født og oppvokst et sted hvor "alle" hadde båt. Når jeg tok eksamen på båtførerbeviset (om det het det den gangen) er jeg rimelig sikker på at denne aldersgrensen sto. Uansett sto ihvertfall dette i forskriftene av 1981, link til lovdata § 1. Anvendelse Denne forskrift gjelder for fører av maskindrevet fartøy under 25 registertonn brutto som: 1. kan oppnå større fart enn 10 knop (18,5 km/t), eller 2. har motor med større ytelse enn 10 HK (motorytelsen skal i denne forbindelse være antall HK oppgitt av motorfabrikanten), eller 3. har større lengde enn 8 meter (26,6 fot). § 2. Kvalifikasjonskrav Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt. Personer under 16 år kan imidlertid styre slikt fartøy under tilsyn og ledelse av en fører som tilfredsstiller kravene i første ledd. Personer som har fylt 13 år kan føre fartøy som nevnt i § 1 i organisert øvelses/konkurransekjøring på følgende vilkår: 1. Øvelses/konkurransekjøring foregår på baner som er godkjent av vedkommende lokale myndighet(er), tilfredsstillende merket og under tilsyn. 2. Båtføreren har bestått prøven for oppnåelse av Båtførerbevis. 3. Båtføreren har gjennomgått sikkerhetsopplæring under kontroll av autoriserte ledere i henhold til internasjonale konkurranseregler. 4. Båten er utstyrt og utrustet i henhold til internasjonale konkurranseregler. 5. Øvelses/konkurransekjøring arrangeres av en norsk båtforening med minst 50 medlemmer. 6. Når personer mellom 13 og 16 år skal føre fartøy som nevnt i § 1, jfr. § 2.3, skal ansvarlig for organisasjon/arrangør i god tid før øvelses/konkurransekjøringen begynner, dokumentere for politiet at punktene 1-5 er tilfredsstilt. Quote Link to post
Poseidon Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 .....(Selv om det er junior på 16 som har lappen og far på 29 som øvelseskjører.) Du var tidlig ute Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
oslofjord Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 (edited) Uansett sto ihvertfall dette i forskriftene av 1981,... I 1981 var jeg ute av redet...men i min barndoms ferieparadis var det Withbåter med 20 hk som var drømmen for all undom...og de gikk fort...veldig fort der de hopper bortover bølgene......er det ingen andre som husker disse. Juss eller ikke...det var da ingen som drømte om å putre rundt med 9.9 hk og under 10 knop...selv om de kansje selv måtte nøye seg med familiejolla med noen få slitne gamper. Og mye av øvelsekjøringen den gang var vel delvis uten tilsyn, men takket være learning by doing...vet jeg hvor alle skjærene ved hytta er ! Edited March 6, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Mouche Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 ......er det ingen andre som husker disse. Joda, både husker det og hadde det. Tror nok det fantes noen regler på 60 og 70-tallet også uten at jeg kan huske at det opplevdes som særlig plagsomt eller hindret oss i vår livsutfoldelse! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dhjerp Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Snodig at enkelte bryter forskriftene på sjøen og prøver å være lovlydige på landjorden, eller er det samme holdninger her? Er kanskje ikke så rart at mange vil ha obligatorisk båtførerbevis. Quote Link to post
oslofjord Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 (edited) bryter forskriftene på sjøen .... Men denne pollen viser jo at folk er svært uenige i hvordan man egenlig skal tolke de nye forskriftene og skal man følge en forskrift må den være klart og tydelig formulert. Hvis en uformell vennegjeng låner svigerfars båt og seiler en tur på fjorden og moser en annen båt kan forskiftene svært uklare på hvem som er eier, hvem av dem som fører båten, hvem som av dem som øvelsekjører, hvem av dem som har tilsyn med øvelseskjører ja hvem som har ansvaret ? Hvem er fører av en motorbåt ? Er det han som satte på autopiloten, han som holder utkikk, han som eier båten men nå studerer draftet i kahytten, han som er eneste med båtførebevis ? Det er ikke som en biltur hvor det er klart hvem som sitter ved rattet. Edited March 6, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Hansi Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Enhver båt har i utgangspunktet en fører / skipper. Skipperen sitter med ansvaret uansett hvem som kjører båten. Quote Link to post
oslofjord Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 (edited) Hvordan kan man så vite hvem i vennegjeng som er skipper ? Tror ikke ungdomsgjengen konkurrerer om å rekke hånden i været hvis det blir spurt hvem som er skipperen ombord....de vet det vel ikke selv engang. Hvis et ektepar suser en tur til butikken med båten...er det da herr eller fru som er skipper ?? Alle ektepar gjør da slett ikke noen avtale før avreise hvem som er skipper.... På papiret har altså alle båter en fører/ skipper........og det er jo denne teoretisk papirverden som er problemet.....forskifter er fine på papiret..de passer sikkert til handelsflåten..men er de tilpasset det virkelige friluftsbåtliv ?? Stemmer ikke kartet med terrenget vil naturligvis byråkrater si at det er terrenget der er noe galt med ! Løsningen er naturligvis flere forskifter ...altså noe en kan kalle en "service-pack 2 forskift" som kan reparere bugs ved de oprinnelige forskriftene ved å innføre forskrift om at feks. alle frtitidbåter skal føre logg med informasjon om ansvarlig skipper som sendes som SMS til direktoratet før vannskituren. Edited March 6, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Sjøtummel Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 er det ingen andre som husker disse. Joda, og selv om jeg ikke har tilgang regelverkets historie fra maskinen jeg bruker akkurat nå så mener jeg at 16-årsgrensen for 10hk kom en gang på slutten av sekstitallet eller begynnelsen av søttitallet. Mener det bar begynnelsen av søttitallet. Med hensyn til øvelseskjøring så er det nok rimelig å tro at det er et krav at den som har tilsyn med øvelseskjøringen faktisk er ombord i båten og følger med. Hvordan han eller hun skal følge med kommer trolig an på båten. Det er forskjell på en rask og råsterk RIB, og en seilbåt. Det er også forskjell om båtens fører er rormann, utkikk, navigatør og maskinist på en gang, eller om oppgavene er fordelt på flere. Jeg blir kanskje ikke så veldig overrasket om båtpolitiet vil forsøke å påstå at rorgjenger alltid er skipper, men jeg tror det går seg vel til etter hvert. Quote Link to post
Lett match Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Hva er øvelseskjøring? Tenk følgende situasjon: Mor på 35 ønsker seg en tur på sjøen og har med seg sønnen på 14. det er fint vær når de drar ut. Det blåser opp i løpet av dagen, og mor sliter med å legge til. Hun greier det sikkert, men sønnen er flinkere. Han har jo vært med far mange ganger før og lagt til under værre forhold. Hvem skal legge til da? Se siste del av §7 §7 Fører av norsk fritidsbåt skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. (her står det ikke at de skal være kompetente til å føre båten allslags vær) Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold. Quote Link to post
Sjøtummel Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Hva er øvelseskjøring? Hva er fører av båt? (Det er ingen definisjon for dette ordet i forskriften. Burde det vært det?) Quote Link to post
ÅtteGlass Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Så er jeg gammel da...for da jeg var ung på 60-70 tallet var det fri fart med små with-joller med 20 hk ! ..... Til opplysning så kom 16 års regelen i 1970 med "forskrift av 17. juli 1970 om minstealder for fører av visse maskindrevne fartøyer under 25 br.reg.tonn." ...men i min barndoms ferieparadis var det Withbåter med 20 hk som var drømmen for all undom...og de gikk fort...veldig fort der de hopper bortover bølgene...... Så er det kanskje på grunn av deg og dine kompiser i ditt barndoms ferieparadis at myndighetene fant det opportunt å sette noen regler da...????? Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Lett match Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Hva er fører av båt? (Det er ingen definisjon for dette ordet i forskriften. Burde det vært det?) Fører - var ikke det en Tysker som nå ikke er i livet? Quote Link to post
dhjerp Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 På papiret har altså alle båter en fører/ skipper........og det er jo denne teoretisk papirverden som er problemet.....forskifter er fine på papiret..de passer sikkert til handelsflåten..men er de tilpasset det virkelige friluftsbåtliv ?? Du er klar over at dette har stått i forskriftene (minst) siden -81? Etter en kjapp lesing av den gamle og den nye ser det ut til at eneste forandringen er at det i den gamle står: "under tilsyn og ledelse av......." mens det i den nye står : "under tilsyn av......" når det gjelder "øvelseskjøring" Til opplysning så kom 16 års regelen i 1970 med "forskrift av 17. juli 1970 om minstealder for fører av visse maskindrevne fartøyer under 25 br.reg.tonn." Takk, årstallet fant jeg ikke, men tok båtførerprøven eller hva det het på midten av -70 tallet og ser ikke helt hva det nye er nå, med unntak av krav om opplæring. Det er kanskje ikke så rart det blir innført obligatorisk båtførerbevis når folk ikke en gang vet det er en forskrift og at den har eksistert i 30 +/- år. Ihvertfall i forskriftene fra -81 står det i §5; "Forsettlig eller uaktsom overtredelse av denne forskrift straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder i henhold til Almindelig borgerlig straffelov av 22. mai 1902 nr. 10 § 424 dersom ikke strengere straff kommer til anvendelse i henhold til annen lovbestemmelse." § 17 i den nye: "Forsettlig eller uaktsom overtredelse av §§ 5, 6, 7 eller 8 straffes etter lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter §§ 28 og 37. Ileggelse av bot kan skje ved forenklet forelegg på de vilkår som følger av samme lov § 42 og forskrift 15. juni 2001 nr. 634 om forenklet forelegg i fritids- og småbåtsaker." Kanskje en liten tankevekker for de som mener det er greit at poden kjører rundt i en gummijolle med 9,9 hk som gjør 20? knop. Quote Link to post
oslofjord Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 Glem sunn fornuft...her er det jussen som teller. I gamledager (1970 tallet) måtte båtfolk ha god dømmekraft...det slipper de nå fordi de trygt lene seg tilbake å stole på forskiftene for å få en trygg båtsommer........ straffes etter lov 26. juni............Ileggelse av bot ..... Kanskje en liten tankevekker for de som mener det er greit at poden kjører rundt i en gummijolle med 9,9 hk som gjør 20? knop. Takk....dette bekrefter min hypotese om at det viktigste for maritime vurderinger anno 2009 er å ungå bøter.....I gamledager var det båtsikkerheten som var viktigst. Jeg er en gammeldags meget streng og sikkerhetsfokusert far. Min sønns sikkerhet er for meg viktigere enn størrelsen på eventuelle bøter. Fedre som ikke har fokus på barnas sikkerhet, men kun handler pga jungelen av regler er ikke perfekte i mine øyne. Quote Link to post
dhjerp Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Takk....dette bekrefter min hypotese om at det viktigste for maritime vurderinger anno 2009 er å ungå bøter.....I gamledager var det båtsikkerheten som var viktigst. Dette har vært siden -81, og sikkert i de forskriftene som ble avløst den gangen også. Igjen, det er ikke mye nytt anno 2009 i forhold til tidligere, med unntak av kravet om båtførerbevis for personer født etter -80. Quote Link to post
oslofjord Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 De som ikke har registrert at formynderstaten blander seg mer inn i folks båtliv nå enn i 1981 kjører nok båt med skylapper. En liten statistikk-kurve for båtbøter fra 1981 til 2009 ville nok tale for seg selv. Antallet offentlige kontrollfartøyer med kystvakten i spissen har vel også økt siden 1981. Og med obligatorisk båførerprøve og mulighet til å nekte folk å føre båt økes den offentlige inblanding radikalt. Så kommentaren "det er ikke mye nytt anno 2009 i forhold til tidligere" er underlig. Quote Link to post
Mouche Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 De som ikke har registrert at formynderstaten blander seg mer inn i folks båtliv nå enn i 1981 kjører nok båt med skylapper. Min erfaring er at de glimrer med sitt fravær på akkurat samme måte som da jeg var ung! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lett match Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Jeg er en gammeldags meget streng og sikkerhetsfokusert far. Min sønns sikkerhet er for meg viktigere enn størrelsen på eventuelle bøter. Fedre som ikke har fokus på barnas sikkerhet, men kun handler pga jungelen av regler er ikke perfekte i mine øyne. Helt ening, sikkerheten dvs. at ingen blir skadet er noe av det viktigste. Men boten er ikke nr. 2 (etter min mening da) i noen tilfelle er det det erstatningsansvaret man kan komme opp i som kommer på annen plass. En bot på kr. 1.500,- blir bagateller å regne med dersom erstatningsansvarte kommer på kr.3.000.000,- fordi poden har brutt regler som forsikringen ikke dekker. Quote Link to post
Lett match Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Når må man ha båtførerbevis? § 18 Ikrafttredelse Denne forskrift trer i kraft 1. mai 2009, med unntak av §§ 7 og 8 som trer i kraft 1. mai 2010. Fra samme tid oppheves forskrift 11. desember 1981 nr. 3807 om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto. Dette tolker jeg som at man i år kan kjøre båt som krever båtførerbevis, men at man innen 1. mai 2010 må ha tatt det. Eller tar jeg feil. Også lurer jeg på om de virkelig mener at man ikke kan øve på å kjøre båt i dårlig vær: Teksten i §7 sier : "Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold" Det er jo det man tregner å øve på, skal man bare få lov til å øve i solskinn og null vind. Dersom alle følger dette punktet, får vi nye båtførere som ikke kan håndtere båten under alle forhold. Eller ligger det noe i begrepet forsvarig. Dette virker ikke gjennomtenkt. Quote Link to post
Recommended Posts