Jump to content

Dobbeltinstallasjon, hvordan synkroniserer man pådraget?

pvdanoscar

Recommended Posts

Hei er det noen som kan forklare meg litt om dette med doble (twin motorer), jeg tenkte da på inneboresdmotorer gjennom føring i akter,n og hvordan det ser ut der eller er en annen mulighet for å forklaring på dette, tenker spesielt på dett med synkronissering , Er det mulig å oppdrive en noenlunde tegning eller bilde som forklarer litt om hvordan det hele funker?

• 2 år senere...

Hei Nei jeg hadde tenkt 2 propeller en på hver som vanlig,men de må kunne synkroniseres (løpe likt) slik at de kan styres med et gasspådrag. Jeg spør allerede nå fordi det blir fort vår og om det er noe jeg må ta ekstra hensyn til.Begge motorene skal være inne i båten men de har begge hvert sitt Mercruiser drev på utsiden bak, Så jeg ønsker meg også selvfølgelig noe som skal kunne synkronisere styringene bak med overføringer forover til ett ratt og ett gasspådrag , så om noen kjenner til noe slikt er jeg meget takknmelig for svar, både her og evt til eposten min

Ett ratt og ett gasspådrag?? Ett ratt ja, der er vi enige, men en gass/gearspak? En slik løsning tror jeg ikke er benyttet noen gang, da den jo ikke gir mulighet til individuell kjøring av motorene. Hva skulle poenget være? Det å kunne kjøre motorene uavhengig av hverandre er jo kanskje den største fordelene med dobbelinstallasjon. Da kan du kan anvende ulikt turtall og gear (for, og akter) på hver av motorene til finmanøvrering i trange farvann, ved tillegging osv. Du snur på femøringen, og med litt trening kan du også gå sideveis.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

ja tusen takk til alle!! Her fikk jeg jo noe å tenke på.

Takker Rem fordi det er helt klart en løsning med uvahengig motorstyring av motorene ser så absolutt fordelen av det! MEN hvordan ser den løsningen ut oppe ved rattet (roret)? 2stk gasspådrag montert uten på hverandre eller ? Slik at det holder med å dra/skyve på begge samtidig og inviduelt når man ønsker det?

Frøken Fryd Hvordan kobler man denn sylinder styringen sammen til et ratt? Beklager alt oppstyret, men dette er min første båt utover robåt så jeg harliten peiling. med er grådig takknemlig for alle svar. Finnes slike løsninger hos båtforhandlere in kystbyene i Østfold f.eks Fredrikstad,Halden,Moss eller er dette spesialutstyr som kan bestilles hvor?

Sea ray vet du om det finnes noe dokumentsjon på dette ?

tusen hjertelig for alle bidrag

hilsen pvdanoscar

Greier du det med Fairlinen din, REM? Uten bruk av truster.

Njaei. Gjør vel ikke det trur jeg. Blir litt bortskjemt vet du da man har truster. Trenger liksom ikke å trene med bare motorene. I vinter har jeg forresten montert aktertruster med fjernkontroll av begge trusterene. Nå skal jeg kunne gå perfekt sideveis. Trenger ikke være i båten engang :eek:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Den ene er stor og de andre er andre?

4 spaker er enkelt. To for gass på hver motor. To for gear eller skjold om man har vannjet. Synkronisering skjer med øynene. Man ser på turtellerne

På egen båt har jeg to elektroniske spaker og joystick. Synkronisering skjer automatisk via databoksne. Gameboy.....

Favoritten er klart fire mekaniske spaker, to til motorer to til skjold. Let's dance :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Den ene er stor og de andre er andre?

4 spaker er enkelt. To for gass på hver motor. To for gear eller skjold om man har vannjet. Synkronisering skjer med øynene. Man ser på turtellerne

På egen båt har jeg to elektroniske spaker og joystick. Synkronisering skjer automatisk via databoksne. Gameboy.....

Favoritten er klart fire mekaniske spaker, to til motorer to til skjold. Let's dance :yesnod:

To Voither... Yeahh lets dance :-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...