pvdanoscar Startet 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2009 Hei er det noen som kan forklare meg litt om dette med doble (twin motorer), jeg tenkte da på inneboresdmotorer gjennom føring i akter,n og hvordan det ser ut der eller er en annen mulighet for å forklaring på dette, tenker spesielt på dett med synkronissering , Er det mulig å oppdrive en noenlunde tegning eller bilde som forklarer litt om hvordan det hele funker? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Tenker du på to motorer på en propell da eller? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
pvdanoscar Svart 4.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Hei Nei jeg hadde tenkt 2 propeller en på hver som vanlig,men de må kunne synkroniseres (løpe likt) slik at de kan styres med et gasspådrag. Jeg spør allerede nå fordi det blir fort vår og om det er noe jeg må ta ekstra hensyn til.Begge motorene skal være inne i båten men de har begge hvert sitt Mercruiser drev på utsiden bak, Så jeg ønsker meg også selvfølgelig noe som skal kunne synkronisere styringene bak med overføringer forover til ett ratt og ett gasspådrag , så om noen kjenner til noe slikt er jeg meget takknmelig for svar, både her og evt til eposten min Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 (redigert) Ett ratt og ett gasspådrag?? Ett ratt ja, der er vi enige, men en gass/gearspak? En slik løsning tror jeg ikke er benyttet noen gang, da den jo ikke gir mulighet til individuell kjøring av motorene. Hva skulle poenget være? Det å kunne kjøre motorene uavhengig av hverandre er jo kanskje den største fordelene med dobbelinstallasjon. Da kan du kan anvende ulikt turtall og gear (for, og akter) på hver av motorene til finmanøvrering i trange farvann, ved tillegging osv. Du snur på femøringen, og med litt trening kan du også gå sideveis. Redigert 4.Februar.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Du må nesten oppgi hva du mener med synkronisering, er det styringen på de vil to Mercruiser drev vere sammenkoblet mekanisk innvendig slik at kun en styresylinder er nødvendig. Hvis det er synkronisering av turtall du er ute etter finnes det mange løsninger, men da må man vite hva slags motor man bruker. Sitér dette innlegget Link to post
sea ray 34 Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 2 motorer 2 spaker,eller 4 spaker.2 til gass og 2 til gear.Og et ratt,veldig enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
pvdanoscar Svart 4.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 ja tusen takk til alle!! Her fikk jeg jo noe å tenke på. Takker Rem fordi det er helt klart en løsning med uvahengig motorstyring av motorene ser så absolutt fordelen av det! MEN hvordan ser den løsningen ut oppe ved rattet (roret)? 2stk gasspådrag montert uten på hverandre eller ? Slik at det holder med å dra/skyve på begge samtidig og inviduelt når man ønsker det? Frøken Fryd Hvordan kobler man denn sylinder styringen sammen til et ratt? Beklager alt oppstyret, men dette er min første båt utover robåt så jeg harliten peiling. med er grådig takknemlig for alle svar. Finnes slike løsninger hos båtforhandlere in kystbyene i Østfold f.eks Fredrikstad,Halden,Moss eller er dette spesialutstyr som kan bestilles hvor? Sea ray vet du om det finnes noe dokumentsjon på dette ? tusen hjertelig for alle bidrag hilsen pvdanoscar Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 med litt trening kan du også gå sideveis. Greier du det med Fairlinen din, REM? Uten bruk av truster. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
P. K. Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 (redigert) Dette er helt enkelt. Pleier å se f.eks. slik ut, kan betjenes med en hånd: http://pushtheboatout.com/acatalog/info_VP851603.html Redigert 4.Februar.2012 av P. K. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 2 motorer 2 spaker,eller 4 spaker.2 til gass og 2 til gear.Og et ratt,veldig enkelt. Fytirakkern her var det mye spaker:)) 2+2+4+2+2= mange spaker:)) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
REM Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Greier du det med Fairlinen din, REM? Uten bruk av truster. Njaei. Gjør vel ikke det trur jeg. Blir litt bortskjemt vet du da man har truster. Trenger liksom ikke å trene med bare motorene. I vinter har jeg forresten montert aktertruster med fjernkontroll av begge trusterene. Nå skal jeg kunne gå perfekt sideveis. Trenger ikke være i båten engang Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Faxen Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 jeg trodde det bare var Storebroer, som greide dette uten trøstere. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Hva er forskjell på Storebroer og andre? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 (redigert) Den ene er stor og de andre er andre? 4 spaker er enkelt. To for gass på hver motor. To for gear eller skjold om man har vannjet. Synkronisering skjer med øynene. Man ser på turtellerne På egen båt har jeg to elektroniske spaker og joystick. Synkronisering skjer automatisk via databoksne. Gameboy..... Favoritten er klart fire mekaniske spaker, to til motorer to til skjold. Let's dance Redigert 4.Februar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Men poddene dine snur seg, samme med jetene. Men hva som gir moment i båten til å løfte bauen så den går rett sidelengs i en storebro hadde vært interessant å vite Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Den ene er stor og de andre er andre? 4 spaker er enkelt. To for gass på hver motor. To for gear eller skjold om man har vannjet. Synkronisering skjer med øynene. Man ser på turtellerne På egen båt har jeg to elektroniske spaker og joystick. Synkronisering skjer automatisk via databoksne. Gameboy..... Favoritten er klart fire mekaniske spaker, to til motorer to til skjold. Let's dance To Voither... Yeahh lets dance :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Vi kan josehvem som har størst til våren Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Jepp :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Og nå har jeg fått testa HF skikkelig, DET var artig leketøy :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
pvdanoscar Svart 4.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Hei Bitteliten!! det hadde vært noe!! Bruker du Gameboy og joystick ?, du tuller ? gjør du ikke bøyer, jeg meg i støvet,Kunne vært veldig fint å høre hvordan det er satt sammen Sitér dette innlegget Link to post
pvdanoscar Svart 4.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Takk tl P.K har sjekket vedlegget excellent Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Joystick har vi. Manøvrering omtrent som å spille Gameboy Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Storebro greier det p.g.a. små ror. Enklest om man har 4 spaker. Motorer på tomgang, veksler forover/bakover vekselvis. Bruker ikke ror. Går ikke i mye vind! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Funker vel i mye vind om man gir litt gass? Sitér dette innlegget Link to post
pvdanoscar Svart 4.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Bitteliten takk for svar , men jeg vet jo ikke hvem dere er?? send meg evt om det ikke går her en mail til xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Kommentar fra moderator: Epostadresse slettet. Man bør ikke legge ut kontaktinfo på forumet, andre medlemmer kan ta kontakt via IM (internmeldig) eller epost om man har tiltatt dette i kontrollpanelet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.