Jump to content

Slangetermostat for motorens defroster og VV sløyfer?


mateco

Recommended Posts

Har forsøkt å søke etter temaet på forumet uten å finne noe! :nonod:

 

Jeg vet det skal finnes et innlegg en eller annen plass her inne, der varmvannsuttak fra motor til defroster og varmvannstank er utstyrt med en slangetermostat som åpner på 60 grader, men vet ikke å finne igjen dette innlegget!

 

På mine VP TAMD 60C motorer så faller temperaturen til 40-50 grader når jeg slakker ned til tomgang (med tilhørende "smoke on the water"). :nonod:

 

Nå har jeg vært oppe med alle temostatene og de fungerer slik de skal. Dvs. de er tette mot kjølerinnløp ved temperatur under 70 og 85 grader (to med forskjellig åpninger på hver motor)

 

Min mistanke går da til 1/2" utløpene fra motorene til oppvarming av varmtvanns tank og defroster og at disse har såpass vanngjennomstrømning og kjølende effekt at temperaturen synker på motorene .

 

Det har derfor vært ønskelig å montere slangetermostater som ikke åpner før 60 grader på motorenes varmeuttak.

 

Er det noen som kjenner til hvor man kan skaffe 1/2" slangetermostat som åpner ved ca.60 grader??

 

Alternativ er å montere restriksjoner i form av strupende ventiler, men da vil jeg miste mye av varmeeffekten når motorene er belastet.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hei

 

Eg trur at dette tyder på at summen av defrostar og varmtvasstank har for stor effekt.

På tradisjonelle dieselmotorar så er det ein tommelfingerregel som seier at ca. 1/3 av energien i dieselen går til hhv. fradrift, eksosvarme og kjølevatn.

På moderne dieselmotorar med turbo og anna fjas så er det mindre energi som går over til varme i form av kjølevatn.

 

Når du kjenner effekten på motor(ane) og effekten på defrostaren og effekten på varmesløyfa i varmtvasstanken så er det lett å rekna på dette.

Du kjenner neppe effekten på varmesløyfa i tanken, men dersom tanken òg har 230 v kolbe så kan du jo bruka den effekten dersom oppvarmingstida er omlag like lang om vatne blir varma opp av motorane. Ta òg litt hensyn til effekttap i slangane.

 

Har du same problem når tvatnet i tanken er varmt?

 

Eg hadde som skritt ein isolert slangane og deretter eventuelt skifta til ein mindre defrostar.

 

 

Ask

Link to post

Dersom du har stengekraner på kretsen til vv-tank og defroster så kan du teste dette ved å stenge kranene og se om motoren forandrer oppførsel. Slike stengekraner er vel anbefalt for å ha mulighet til å stenge vv-tank/defrosterkretsen ved lekasje.

 

Min erfaring basert på VP41-motor er at motortemperaturen går ned uansett om disse kranene er stengt eller ikke. Hva dette skyldes vet jeg ikke, men kanskje er kjølesystemet så pass overdimensjonert at motoren ikke greier å holde varmen ved lav belastning.

 

Man skulle tro at reduksjonen av kjølevannstemperatur skulle medføre at vv-tanke også mistet sin varme etter forholdsvis kort tid. Slik er det ikke hos oss, jeg tror dette skyldes at sirkulasjonen gjennom vv-tank/defrostersløyfen er veldig liten når motoren går på lavt turtall.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Kan nok være enig i det som brigg skriver, men ebersächer har de termostatene du snakker om, brukes i sammen med vannvarmer

 

Heisann cantina!

Du har vel ikke tilfeldigvis en link til Ebersprächerens termostat???

 

Har samme problem med at motor mister temperatur ved tomgang.

Har en 16mm slange på 12m som gir varme til varmvann og to defrostere.

Tenker jeg kobler inn en slik slangetermostat men kansje den skulle åpnet ved lavere temperatur.

Hmm!!! Hadde vært midt i blinken den slangetermostaten der, bortsett fra feil åpning/lukke temp. 90 og 80 grader blir for høyt, iallefall for meg !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

men når du har kjørt en liten stund slik at vannet i vv-berederen er varmt så stjeler det da ikkje varme, heller tvertimot når motortemperaturen synker på tomgang så vil varmen gå tilbake til kjølevannet,ikkje i nevneverdig grad men uansett den veien, så dette tvila eg på har noe med saken og gjøre. lastebiler og blir kald på tomgang så. der er alltid bypass sjøl om termostaten er lukket. du får heller ha termostat fra varmeveksleren slik den ikkje overkjøler når den går sakte

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Jeg har ikke noen tro på at sløyfen din stjeler så mye varme at motortemp synker på lavere turtall. Hvertfall ikke når ikke defrosteren er i bruk og berederen er varm...

Har sett flere installasjoner med både defroster og bereder på samme sløyfe på både KAD og D-motorer hvor nåla ikke går under 80 grader om motoren går aldri så lenge på tomgang...

 

Synker temperaturen når du ikke tar ut nevneværdig varme av sløyfen, står du igjen med at varmen forsvinner i luften (ikke sannsynlig i båt) eller i kjølesystemet (termostatene).

Selv om termostatene tilsynelatene virker OK i kjelen, er ikke det samme som at de vil fungere i motoren hvor man har høy vanngjennomstrømning. Dette fordi fjæra som presser i mot blir slappere med tiden og ikke greier å stenge helt mot vanntrykket...

 

En enkel måte å bli 100% sikker på at det ikke er sløya som stjeler varmen er å blende av- eller klype varmesløyfa tett, så har du fort utelukket den delen av systemet....

En annen måte er å kjenne på slangen som tilfører kjølevannet i blandebendet på eksosen. Er det lunk i vannet når vanntempen din er lav er synderen også termostatene.

 

Termostater har alltid en viss by-pass slik at noe vann siver gjennom sånn at termostaten får målt "friskt vann", men dette er marginale mengder som ikke gjør noe utslag å snakke om.

Bytter du til nye termostater (som er nye, og ikke har ligget 10 år på hylla hos forhandler) vil jeg tro at problemet er borte...

Mvh. SAP

Link to post

Ja, takk for den Andy!!! :yesnod::flag:

 

Var hos den lokale VP pusheren for et par dager siden og etterlyste denne termostaten (Jeg mente å huske den satt på en D6) men han kunne desverre ikke hjelpe!!

 

Har du noe mere info og dele vedr. denne slangtermostaten? Utifra det du skriver i den andre tråden så virker det som at motoren på tongang kun når 60 grader når denne termostaten funker? Isåfall virker det som at det kan være nettopp motorens varmesløyfer som stikker av med varmen hos meg!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jag har båt med två TAMD63P motorer, där den ena har uttag på avgaslimpan till en slöyfe som går genom VV-beredaren och defrostern och i retur till termostathuset. Men båda motorerna når alltid stadigt 80 grader på tomgång.

 

Jag håller med sap-2000, stäng varmvattenslöyfen om det går och se om motortemperaturen ökar.

 

Hade f ö tidigare en Nimbus 3000 med TAMD41B, och den hade heller inga problem att hålla driftstemperatur på tomgång (trots varmvattenberedare men ingen defroster).

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Nå er utløpene fra motor til defroster og VV tank sjekket opp, og dessverre, motorene er like kalde når utløpene er stengt!!

 

Alle termostatene er blitt grundig kontrollert og funksjonstestet.

 

oppkok.jpg

Her et bilde av oppvarming. 70 graders termostatene er full åpne mens 82 graders termostatene delvis åpne.

 

tempdiff.jpg

Her er åpningsdifferansen, mellom varm og kald termostat, målt til ca. 8mm

 

I tillegg til funksjonstest sjekket jeg selvfølgelig termostatenes generelle tilstand. Blødehullene var åpne og alle fjærer i god spenn. Videre at termostatventilen tettet ved kald tilstand.

 

volvotermostat.jpg

Dette bildet viser termostatens virkemåte iht. verkstedboka.

 

termkald.jpg

Her har jeg laget en forenklet skisse over kjølesystemet slik jeg oppfatter det på mine V.P. TAMD60C motorer. Her ved kald tilstand og termostatene lukket til kjøler, og med by-pass –ventil full åpen.

 

termvarm.jpg

Her skissert ved varm tilstand og termostat åpen til kjøler og med by-pass –ventil stengt.

 

Når man kikker på sjøvannssystemet så er det ingen mengde- eller temperatur- regulering. Det betyr igjen at alt vannet som pumpes vil også passere kjølerne.

Smøreolje systemet har heller ingen temperaturregulering og min tankegang går derfor mot at det er smøreoljen som kjøler såpass mye at temperaturen på motor aldri når arbeidstemperatur!

Løsningen må i så fall være å montere en ekstern termostat på selve smøreoljesystemet som by-passer smøreoljekjøleren hvis oljen er for kald.

 

Men hvordan skal så det gjøres på en fornuftig og sikker måte?

 

Kommentarer??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Ebonita skriver i innlett #14 at hans 63P motoren beholder varmen på lav belastning. Kan det være verdt å teste med nye termostater før du gjør andre inngrep? Disse koster vel ikke allverden.

 

Og med det samme: Du er sikker på at temp-målerne ombord viser riktig temperatur?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Nei og Nei!!

Det går nok ikke bra! Man kan ikke "kjøle" smøreoljen med ferskvannsystemet som holder 70 grader!!

 

Red:

Men det er vel noen motorer som har F.V. kjøling på smøreoljen, men da må det være helt andre dimensjoner på både FV primærkjøler og smøreoljekjøleren.

Lurer på om ikke noen av VP 70 motorenene har FV kjøling på smøreoljen??

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det går nok, men kjøleren må være dimensjonert for slik kjøling. Hvis motoren er levert orginal med sjøvannskjøling

må den sikkert byttes til en større type. Det kan du sjekke hvis du monterer inn en temperaturmåler på oljen.

 

cooler.png

# Fresh water system. The heat of combustion in a diesel engine can cause damage if it is not removed.

The fresh water cooling system does this in much the same way a gasoline engine is cooled. Fresh water

is circulated through the block, cylinder head, exhaust manifold jacket, and oil and transmission cooler by

an attached centrifugal fresh water pump (figure 1). The heat rejected in combustion and developed by friction

is absorbed by the fresh water coolant passing through a heat exchanger that has seawater flowing though it.

The heat in the fresh water is rapidly transferred to the seawater in much the same way that heat from an automobile

engine is removed by air flowing though the radiator.

 

# Seawater system. The seawater is supplied by a self priming positive displacement rotary pump. After the water is

pumped through the heat exchanger to remove heat from the fresh water system, it is passed through the exhaust

manifold to cool the exhaust before discharge overboard.

 

# Air intake and exhaust system. Air is provided to the normally aspirated engine through an air filter. Normally aspirated

means that air is drawn into the engine by means of the engine’s own action. Other means of supplying air to an engine

include turbo-chargers or blowers which force air into the engine. The exhaust system consists of a one-piece cast manifold

and an exhaust goose neck elbow. Seawater that is directed overboard is admitted to the goose neck and then sent overboard.

 

# Lube oil system. The lube oil system consists of a positive displacement pump, piping and ports to feed main and big-end

bearings, camshaft bearings, rocker shaft and timing drive (figure 2). The pump draws oil from the sump through a filter

and sends it to the components to be cooled and then to a lube oil cooler that is cooled by fresh water.

Link to post

En sånn termostat kan du lage selv av litt 2" slange to 1/2"-2" reduksjoner med slangekobling. Sett ønsket termostat av "normal type inn i 2" slangen med en slangeklemme på utsiden. Kort og godt en god gammeldags slangetermostat. Fantest på en del biler føritiden. Har selv gjordt dette en gang i mangel på rett termostat.

Pass berre på å sett termostaten så nær motoren som mulig.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Eg trur nok du må prøve å bytte termostatene. Det vil ikkje forandre noko på ferskvannstemperaturen om du bygger om på smøroljekjølinga, sjøvannet blir regulert ved turtall og går igjennom varmeveksler og skal ikkje ha noko med at motoren blir for kald uansett kor kaldt eller varmt sjøvannet er, når motoren er "for kald" så skal termostatene vere stengt til temperaturen inne i sylinderene blir så høg at termostatene opner. Og når motoren blir kaldere ved tomgang, så betyr det mest sansynlig at det er lekkasje med ferskvann frå varmeveksleren og inn til sylinderene.

Men er du sikker på at instrumentet viser rett?

Link to post

Ta en kikk på skissene dine en gang til....

Det er ferskvannskretsen som by-passes kjøleren eller ikke avhengig av om termostaten er åpen eller lukket...

 

Sjøvannet passerer alltid gjennom kjøleren alltid, uansett, men ferskvannet blir ikke kjølt når motoren er kald siden termostatene da stenger (by-passer) strømningen av ferskvann til kjøleren.

Følgelig blir da ferskvannet ikke kjølt før termostatene åpner og sender ferskvannet gjennom kjøleren.

 

Når termostatene ikke er helt 100, slik som jeg tror er tilfellet hos deg, vil de sende en prosentandel av ferskvannet gjennom kjøleren selv om motoren er for kald (under 75-80 grader). Motoren din vil da ikke oppnå full driftstemperatur ved lav belastning.

 

Ved høy belastning er prosentandelen vann som slipper igjennom termostatene ikke nok til å holde motoren på lav temperatur lenger, så temperaturen stiger da til driftstemp. hvor termostatene åpner enda mer og holder motoren på riktig temp.

 

Jeg tror fortsatt problemet ditt er at fjæren i termostatene er for slappe etter mange år i spenn og ikke greier å stenge helt mot vanntrykket i ferskvannskretsen slik de aldri stenger helt passajen til kjøleren slik jeg skrev lenger opp i tråden...

Oljekjøleren har ikke på langt nær kapasitet til å kjøle vanntempen på motoren din ned i 40 grader...

 

Selv om termostatene tilsynelatene virker OK i kjelen, er ikke det samme som at de vil fungere i motoren hvor man har høy vanngjennomstrømning. Dette fordi fjæra som presser i mot blir slappere med tiden og ikke greier å stenge helt mot vanntrykket...

 

...Bytter du til nye termostater (som er nye, og ikke har ligget 10 år på hylla hos forhandler) vil jeg tro at problemet er borte...

 

Det i sitatet over har jeg erfart selv i en bil jeg hadde.

Var en Audi TDI som alltid gikk for kaldt om tempen ute var under 5 grader samt på tomgang. Testet i kjelen og termostat virket tilsynelatene 100% og åpnet på 85-88 grader som den skulle. Monterte tilbake i bilen - fortsatt for lav temp. Gjorde dette 2 ganger til før jeg kjøpte ny termostat...

Testet denne i kjelen sammen med den gamle og varmet opp til ca. 75-80 grader. Begge termostater var stengt, men når jeg dyttet på "spjelet" med en pianotråd åpnet den gamle termostaten seg med veldig lite kraft, mens den nye krevde betydelig mer kraft for å rikke seg....

Monterte inn den nye termostaten og vips... -problem solved :smash:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...