mateco Startet 7.Mars.2009 Del på Facebook Startet 7.Mars.2009 Har forsøkt å søke etter temaet på forumet uten å finne noe! Jeg vet det skal finnes et innlegg en eller annen plass her inne, der varmvannsuttak fra motor til defroster og varmvannstank er utstyrt med en slangetermostat som åpner på 60 grader, men vet ikke å finne igjen dette innlegget! På mine VP TAMD 60C motorer så faller temperaturen til 40-50 grader når jeg slakker ned til tomgang (med tilhørende "smoke on the water"). Nå har jeg vært oppe med alle temostatene og de fungerer slik de skal. Dvs. de er tette mot kjølerinnløp ved temperatur under 70 og 85 grader (to med forskjellig åpninger på hver motor) Min mistanke går da til 1/2" utløpene fra motorene til oppvarming av varmtvanns tank og defroster og at disse har såpass vanngjennomstrømning og kjølende effekt at temperaturen synker på motorene . Det har derfor vært ønskelig å montere slangetermostater som ikke åpner før 60 grader på motorenes varmeuttak. Er det noen som kjenner til hvor man kan skaffe 1/2" slangetermostat som åpner ved ca.60 grader?? Alternativ er å montere restriksjoner i form av strupende ventiler, men da vil jeg miste mye av varmeeffekten når motorene er belastet. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ask Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Hei Eg trur at dette tyder på at summen av defrostar og varmtvasstank har for stor effekt. På tradisjonelle dieselmotorar så er det ein tommelfingerregel som seier at ca. 1/3 av energien i dieselen går til hhv. fradrift, eksosvarme og kjølevatn. På moderne dieselmotorar med turbo og anna fjas så er det mindre energi som går over til varme i form av kjølevatn. Når du kjenner effekten på motor(ane) og effekten på defrostaren og effekten på varmesløyfa i varmtvasstanken så er det lett å rekna på dette. Du kjenner neppe effekten på varmesløyfa i tanken, men dersom tanken òg har 230 v kolbe så kan du jo bruka den effekten dersom oppvarmingstida er omlag like lang om vatne blir varma opp av motorane. Ta òg litt hensyn til effekttap i slangane. Har du same problem når tvatnet i tanken er varmt? Eg hadde som skritt ein isolert slangane og deretter eventuelt skifta til ein mindre defrostar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Dersom du har stengekraner på kretsen til vv-tank og defroster så kan du teste dette ved å stenge kranene og se om motoren forandrer oppførsel. Slike stengekraner er vel anbefalt for å ha mulighet til å stenge vv-tank/defrosterkretsen ved lekasje. Min erfaring basert på VP41-motor er at motortemperaturen går ned uansett om disse kranene er stengt eller ikke. Hva dette skyldes vet jeg ikke, men kanskje er kjølesystemet så pass overdimensjonert at motoren ikke greier å holde varmen ved lav belastning. Man skulle tro at reduksjonen av kjølevannstemperatur skulle medføre at vv-tanke også mistet sin varme etter forholdsvis kort tid. Slik er det ikke hos oss, jeg tror dette skyldes at sirkulasjonen gjennom vv-tank/defrostersløyfen er veldig liten når motoren går på lavt turtall. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
cantina Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Kan nok være enig i det som brigg skriver, men ebersächer har de termostatene du snakker om, brukes i sammen med vannvarmer Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Har samme problem med at motor mister temperatur ved tomgang. Har en 16mm slange på 12m som gir varme til varmvann og to defrostere. Tenker jeg kobler inn en slik slangetermostat men kansje den skulle åpnet ved lavere temperatur. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
mateco Svart 7.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Kan nok være enig i det som brigg skriver, men ebersächer har de termostatene du snakker om, brukes i sammen med vannvarmer Heisann cantina! Du har vel ikke tilfeldigvis en link til Ebersprächerens termostat??? Har samme problem med at motor mister temperatur ved tomgang. Har en 16mm slange på 12m som gir varme til varmvann og to defrostere. Tenker jeg kobler inn en slik slangetermostat men kansje den skulle åpnet ved lavere temperatur. Hmm!!! Hadde vært midt i blinken den slangetermostaten der, bortsett fra feil åpning/lukke temp. 90 og 80 grader blir for høyt, iallefall for meg !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bearded Beast Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) men når du har kjørt en liten stund slik at vannet i vv-berederen er varmt så stjeler det da ikkje varme, heller tvertimot når motortemperaturen synker på tomgang så vil varmen gå tilbake til kjølevannet,ikkje i nevneverdig grad men uansett den veien, så dette tvila eg på har noe med saken og gjøre. lastebiler og blir kald på tomgang så. der er alltid bypass sjøl om termostaten er lukket. du får heller ha termostat fra varmeveksleren slik den ikkje overkjøler når den går sakte Redigert 8.Mars.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Jeg har ikke noen tro på at sløyfen din stjeler så mye varme at motortemp synker på lavere turtall. Hvertfall ikke når ikke defrosteren er i bruk og berederen er varm... Har sett flere installasjoner med både defroster og bereder på samme sløyfe på både KAD og D-motorer hvor nåla ikke går under 80 grader om motoren går aldri så lenge på tomgang... Synker temperaturen når du ikke tar ut nevneværdig varme av sløyfen, står du igjen med at varmen forsvinner i luften (ikke sannsynlig i båt) eller i kjølesystemet (termostatene). Selv om termostatene tilsynelatene virker OK i kjelen, er ikke det samme som at de vil fungere i motoren hvor man har høy vanngjennomstrømning. Dette fordi fjæra som presser i mot blir slappere med tiden og ikke greier å stenge helt mot vanntrykket... En enkel måte å bli 100% sikker på at det ikke er sløya som stjeler varmen er å blende av- eller klype varmesløyfa tett, så har du fort utelukket den delen av systemet.... En annen måte er å kjenne på slangen som tilfører kjølevannet i blandebendet på eksosen. Er det lunk i vannet når vanntempen din er lav er synderen også termostatene. Termostater har alltid en viss by-pass slik at noe vann siver gjennom sånn at termostaten får målt "friskt vann", men dette er marginale mengder som ikke gjør noe utslag å snakke om. Bytter du til nye termostater (som er nye, og ikke har ligget 10 år på hylla hos forhandler) vil jeg tro at problemet er borte... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
cantina Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Alle som selger eberspächer skaffer ventilen se, på side 21 på vedlagt link. På system tegningen har de byttet om på nummer 3 og 4, men termostaten er beskrevet. http://www.termomarin.no/pdf/eber/Hydronic...vedlikehold.pdf Redigert 8.Mars.2009 av cantina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Takker for den cantina!! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
MajorAndy Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Er det denne tråd, du hentyder til? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38233 Andy Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Ja, takk for den Andy!!! Var hos den lokale VP pusheren for et par dager siden og etterlyste denne termostaten (Jeg mente å huske den satt på en D6) men han kunne desverre ikke hjelpe!! Har du noe mere info og dele vedr. denne slangtermostaten? Utifra det du skriver i den andre tråden så virker det som at motoren på tongang kun når 60 grader når denne termostaten funker? Isåfall virker det som at det kan være nettopp motorens varmesløyfer som stikker av med varmen hos meg! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Jeg fant. jeg fant!!! Her er sprengskissa Andy refererer til hos www.marinepartseurope.com og det er termostat pos.6 jeg er ute etter! Desverre er der ikke oppgitt noe delenummer så jeg får skrive en mail å etterlyse/forespørre!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
ebonita Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Jag har båt med två TAMD63P motorer, där den ena har uttag på avgaslimpan till en slöyfe som går genom VV-beredaren och defrostern och i retur till termostathuset. Men båda motorerna når alltid stadigt 80 grader på tomgång. Jag håller med sap-2000, stäng varmvattenslöyfen om det går och se om motortemperaturen ökar. Hade f ö tidigare en Nimbus 3000 med TAMD41B, och den hade heller inga problem att hålla driftstemperatur på tomgång (trots varmvattenberedare men ingen defroster). Redigert 8.Mars.2009 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Nå er utløpene fra motor til defroster og VV tank sjekket opp, og dessverre, motorene er like kalde når utløpene er stengt!! Alle termostatene er blitt grundig kontrollert og funksjonstestet. Her et bilde av oppvarming. 70 graders termostatene er full åpne mens 82 graders termostatene delvis åpne. Her er åpningsdifferansen, mellom varm og kald termostat, målt til ca. 8mm I tillegg til funksjonstest sjekket jeg selvfølgelig termostatenes generelle tilstand. Blødehullene var åpne og alle fjærer i god spenn. Videre at termostatventilen tettet ved kald tilstand. Dette bildet viser termostatens virkemåte iht. verkstedboka. Her har jeg laget en forenklet skisse over kjølesystemet slik jeg oppfatter det på mine V.P. TAMD60C motorer. Her ved kald tilstand og termostatene lukket til kjøler, og med by-pass –ventil full åpen. Her skissert ved varm tilstand og termostat åpen til kjøler og med by-pass –ventil stengt. Når man kikker på sjøvannssystemet så er det ingen mengde- eller temperatur- regulering. Det betyr igjen at alt vannet som pumpes vil også passere kjølerne. Smøreolje systemet har heller ingen temperaturregulering og min tankegang går derfor mot at det er smøreoljen som kjøler såpass mye at temperaturen på motor aldri når arbeidstemperatur! Løsningen må i så fall være å montere en ekstern termostat på selve smøreoljesystemet som by-passer smøreoljekjøleren hvis oljen er for kald. Men hvordan skal så det gjøres på en fornuftig og sikker måte? Kommentarer?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Brigg Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Ebonita skriver i innlett #14 at hans 63P motoren beholder varmen på lav belastning. Kan det være verdt å teste med nye termostater før du gjør andre inngrep? Disse koster vel ikke allverden. Og med det samme: Du er sikker på at temp-målerne ombord viser riktig temperatur? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mateco Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Som jeg skriver: Termostatene er OK (100%) Når det gjelder temp-målerne så viser de korrekt driftstemperatur på ca. 85 grader når marsjer. Jeg vil derfor tro at de viser reell verdi! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Naurstad Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Jeg ville aldri latt sjøvannet gå gjennom oljekjøleren. Det er bedre at ferskvannet fra motoren kjøler oljen, dette vil gi en mer riktig temperatur på oljen. Pluss at oljekjøleren ikke tæres så lett istykker. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
mateco Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Nei og Nei!! Det går nok ikke bra! Man kan ikke "kjøle" smøreoljen med ferskvannsystemet som holder 70 grader!! Red: Men det er vel noen motorer som har F.V. kjøling på smøreoljen, men da må det være helt andre dimensjoner på både FV primærkjøler og smøreoljekjøleren. Lurer på om ikke noen av VP 70 motorenene har FV kjøling på smøreoljen?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Naurstad Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Det går nok, men kjøleren må være dimensjonert for slik kjøling. Hvis motoren er levert orginal med sjøvannskjøling må den sikkert byttes til en større type. Det kan du sjekke hvis du monterer inn en temperaturmåler på oljen. # Fresh water system. The heat of combustion in a diesel engine can cause damage if it is not removed. The fresh water cooling system does this in much the same way a gasoline engine is cooled. Fresh water is circulated through the block, cylinder head, exhaust manifold jacket, and oil and transmission cooler by an attached centrifugal fresh water pump (figure 1). The heat rejected in combustion and developed by friction is absorbed by the fresh water coolant passing through a heat exchanger that has seawater flowing though it. The heat in the fresh water is rapidly transferred to the seawater in much the same way that heat from an automobile engine is removed by air flowing though the radiator. # Seawater system. The seawater is supplied by a self priming positive displacement rotary pump. After the water is pumped through the heat exchanger to remove heat from the fresh water system, it is passed through the exhaust manifold to cool the exhaust before discharge overboard. # Air intake and exhaust system. Air is provided to the normally aspirated engine through an air filter. Normally aspirated means that air is drawn into the engine by means of the engine’s own action. Other means of supplying air to an engine include turbo-chargers or blowers which force air into the engine. The exhaust system consists of a one-piece cast manifold and an exhaust goose neck elbow. Seawater that is directed overboard is admitted to the goose neck and then sent overboard. # Lube oil system. The lube oil system consists of a positive displacement pump, piping and ports to feed main and big-end bearings, camshaft bearings, rocker shaft and timing drive (figure 2). The pump draws oil from the sump through a filter and sends it to the components to be cooled and then to a lube oil cooler that is cooled by fresh water. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
TB2855 Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 En sånn termostat kan du lage selv av litt 2" slange to 1/2"-2" reduksjoner med slangekobling. Sett ønsket termostat av "normal type inn i 2" slangen med en slangeklemme på utsiden. Kort og godt en god gammeldags slangetermostat. Fantest på en del biler føritiden. Har selv gjordt dette en gang i mangel på rett termostat. Pass berre på å sett termostaten så nær motoren som mulig. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
7 knop Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Jeg hadde samme problem på mine 60C motorer Jeg byttet ut 70 graders termostatene med 82 graders, sånn at begge er 82 grader, dette fungerer bra for meg Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Eg trur nok du må prøve å bytte termostatene. Det vil ikkje forandre noko på ferskvannstemperaturen om du bygger om på smøroljekjølinga, sjøvannet blir regulert ved turtall og går igjennom varmeveksler og skal ikkje ha noko med at motoren blir for kald uansett kor kaldt eller varmt sjøvannet er, når motoren er "for kald" så skal termostatene vere stengt til temperaturen inne i sylinderene blir så høg at termostatene opner. Og når motoren blir kaldere ved tomgang, så betyr det mest sansynlig at det er lekkasje med ferskvann frå varmeveksleren og inn til sylinderene. Men er du sikker på at instrumentet viser rett? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
sap_2000 Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 (redigert) Ta en kikk på skissene dine en gang til.... Det er ferskvannskretsen som by-passes kjøleren eller ikke avhengig av om termostaten er åpen eller lukket... Sjøvannet passerer alltid gjennom kjøleren alltid, uansett, men ferskvannet blir ikke kjølt når motoren er kald siden termostatene da stenger (by-passer) strømningen av ferskvann til kjøleren. Følgelig blir da ferskvannet ikke kjølt før termostatene åpner og sender ferskvannet gjennom kjøleren. Når termostatene ikke er helt 100, slik som jeg tror er tilfellet hos deg, vil de sende en prosentandel av ferskvannet gjennom kjøleren selv om motoren er for kald (under 75-80 grader). Motoren din vil da ikke oppnå full driftstemperatur ved lav belastning. Ved høy belastning er prosentandelen vann som slipper igjennom termostatene ikke nok til å holde motoren på lav temperatur lenger, så temperaturen stiger da til driftstemp. hvor termostatene åpner enda mer og holder motoren på riktig temp. Jeg tror fortsatt problemet ditt er at fjæren i termostatene er for slappe etter mange år i spenn og ikke greier å stenge helt mot vanntrykket i ferskvannskretsen slik de aldri stenger helt passajen til kjøleren slik jeg skrev lenger opp i tråden... Oljekjøleren har ikke på langt nær kapasitet til å kjøle vanntempen på motoren din ned i 40 grader... Selv om termostatene tilsynelatene virker OK i kjelen, er ikke det samme som at de vil fungere i motoren hvor man har høy vanngjennomstrømning. Dette fordi fjæra som presser i mot blir slappere med tiden og ikke greier å stenge helt mot vanntrykket... ...Bytter du til nye termostater (som er nye, og ikke har ligget 10 år på hylla hos forhandler) vil jeg tro at problemet er borte... Det i sitatet over har jeg erfart selv i en bil jeg hadde. Var en Audi TDI som alltid gikk for kaldt om tempen ute var under 5 grader samt på tomgang. Testet i kjelen og termostat virket tilsynelatene 100% og åpnet på 85-88 grader som den skulle. Monterte tilbake i bilen - fortsatt for lav temp. Gjorde dette 2 ganger til før jeg kjøpte ny termostat... Testet denne i kjelen sammen med den gamle og varmet opp til ca. 75-80 grader. Begge termostater var stengt, men når jeg dyttet på "spjelet" med en pianotråd åpnet den gamle termostaten seg med veldig lite kraft, mens den nye krevde betydelig mer kraft for å rikke seg.... Monterte inn den nye termostaten og vips... -problem solved Redigert 10.Mars.2009 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.