Jump to content

Jakten på ny seilbåt begynner her! (opptil 500k)

JGH

Recommended Posts

Båten er så godt som solgt, og jakten på nyere båt begynner.

trenger hjelp av folket her såklart, har sett at det hjelper :seeya:

Ønsker meg ein seilbåt såklart, som seiler bra, har adskilt akterkabin(er), dusj, septik, utstyr, praktiske bysse osv osv

Prisklasse oppmot 500 båtlapper.

Tips og tricks tas imot med takk!

BOAT = Bail Out Another Thousand

Jeg har ingen erfaring med 1090, men jeg har en Feeling 48, som jeg har ganske mye, og utelukkende positiv erfaring med. Båten jeg har, har gått i charter i 13-14 år, og loggført godt over 100000 nautiske mil (melkeruta er rundt 13-14000 mil), og motoren har gått 11000 timer nå, så jeg tør våge å påstå at det er en mildt sagt, GODT utprøvd båt. Jeg har bodd i den i et par år nå, og har fortsatt slått meg til ro med at det var et veldig godt kjøp som jeg ikke har angret på. Håndtverker er av høy kvalitet, det er lyst og trivelig innvendig, og hele innredningen ombord er utformet for seilas, dvs. skikkelig velfungerende bysse, også når båten krenger mye, toalett (4 stk)i fartsretningen, kraftig dimensjonert dekksutstyr, tauverk osv., og ikke minst en ordentlig og gjennomtenkt cockpit, som gjør det utrolig behagelig å være ombord når man er underveis. I fjor krysset vi nordsjøen 4 ganger i forskjellig vær, og har seilt utallige skagenturer (også midt på vinteren i full snøstorm), og båten har fungert veldig godt absolutt hele tiden. De eneste negative opplevelsene jeg har hatt er en motorstopp fordi dieseltanken viste seg å være full av dieseldyr. Utover dette har båten, og utstyret ombord fungert perfekt hele tiden. Vannvarmesystemet som går hele vinteren har dog sine raptuser av og til :headbang: , men det venner man seg til :drink::drink:

Cayennen er veldig flott båt. Men når JRO ringte eieren ble det klart at han ville ha 300 lapper. Det vel i overkant slik den ser ut. Litt vanskelig å prute når mannen egentlig ikke vil selge... :rolleyes:

Egentlig syns jeg Feelingen ser veldig bra ut bortsett fra prisen, da... Men det er jo litt for enkelt å ta den første båten man finner. Jakten på den riktige båten er jo noe av det gøyeste...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Her er jo et par alternativer: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16420714 Hero 114. Solid turbåt. Moderat rask.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=15782014 X-402. Rask og solid. Litt i overkant prismessig, men bør være prutbar. Det er jo en gammel båt.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=15348134 Gibsea 402. Hvis du vil ha et prosjekt er jo dette en mulighet. Sikkert mulig å diskutere prisen. Gibsea sine båter fra 80-tallet er lagd litt som en fattigmanns-swan. Solide, sjødyktige. Sjekk også Jeanneau Sun Legende 41 som ligner.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Noen med erfaring/synspunkt rundt Feeling 1090?

Jeg har overhodet ingen erfaring med Feeling'n, men jeg husker akkurat den fra i fjor sommer når jeg var på jakt etter seilbåt. Jeg var på nippet til å dra å se på den, men..... lang historie kort så var det litt langt unna så det kokte bort og jeg endte opp med en Sweden Yachts 340 fra '87 som jeg kjøpte sent sent på året. (gleder meg som en unge til isen går i indre oslofjord.

Lykke til med båtjakten. Det kommer nok flere båter på finn om ikke så lenge. Når jeg så på båter i fjor sommer var det nesten 13.000 båter å velge mellom, nå er det under 5.000.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hehe, ingen mangel på mannskap her nei. Får først avslutte salget av min gamle båt. Så når pengene er på bok skal eg ha ny båt. Alternativet var å ikkje kjøpe båt, men det blei me fort enige om at ikkje funka. Selger campingvogna og, alt går til båt.

Gibsea 402. Hvis du vil ha et prosjekt er jo dette en mulighet. Sikkert mulig å diskutere prisen. Gibsea sine båter fra 80-tallet er lagd litt som en fattigmanns-swan. Solide, sjødyktige. Sjekk også Jeanneau Sun Legende 41 som ligner.

Den Gibsea'en har et sært navn: Uterus - altså livmor - Blir neste båt en X-yachts med navn Cervix !?

Ellers er det to Feeling 10.90 til salgs på finn. Det ser ut som om det er hhv dyp og grunn kjøl.

86_1587013165.jpg41_-1910712802.jpg

Hvordan stiller ekspertisen seg til denne

Deplasement ca. 12,8 tonn

Ferrocement, bygget etter tegninger og spesifikasjoner fra Hartley Boats, New Zealand.

Kjølen som er støpt som en integrert del av skroget, er fylt med jernbaneskinner,

stående på høykant og innstøpt i betong

Dekket er bygget på laminerte dekksbjelker, 3 lag finerplater som er limt

sammen og deretter belagt med ca 3-4 mm glassfiberlaminat. Glasfiberlaminatet

ble så planslipt og 5-6 mm teakdekk lagt i West system epoksy

Kraftig Selden mast(stod på en Najad 371 som skiftet til rullemast), Solid bom i laminert tre, glassfiber/epoksybelagt

Ønsker meg ein seilbåt såklart, som seiler bra, har adskilt akterkabin(er

Hvordan stiller ekspertisen seg til denne

Er det adskilt akterkabin på denne da? Ser ikke slik ut på bildene. Synes den var dyr nok til å være såpass ukurant og selvbygget. Likte bedre Feelingen. I tillegg er jo seilasen fra Jondal altfor kort til at det er behov for å mønstre BP mannskap på henteturen ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...