logos Startet 7.Mars.2009 Del på Facebook Startet 7.Mars.2009 Hva bør jeg tenke på før jeg starter motoren, D2-55, etter vinteropplag? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 (redigert) Jeg vet ikke om det er mulig med din motor, men på min skal jeg i alle fall holde stopp håndtaket ute, og kinne til jeg ser at oljetrykket stiger. Når jeg ser at oljetrykket stiger, så skal jeg i hvert fall kinne ti sekunder til, for å få smøreolje rundt på alle plasser før jeg trykker inn stopperen. Redigert 7.Mars.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
prin435 Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 (redigert) Pleier å bare gløde rikelig og fyre opp! :) Bør gå bra det! Redigert 7.Mars.2009 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 (redigert) Kan en kinne så lenge uten å fylle opp med sjøvann i eksosen? Kanskje holde bunnventil stengt til oljetrykk er ok? Bare starter eg.... Redigert 7.Mars.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kodvaag Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Kan en kinne så lenge uten å fylle opp med sjøvann i eksosen? Kanskje holde bunnventil stengt til oljetrykk er ok? Hmm.. det har jeg aldri tenkt på... Får gjøre det på land.. og så vanlig start på sjøen da. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Ulv I Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Ehh. jeg har ikke stopp ventil eller noe slikt, det er self-start system.. dvs når jeg vrir bryteren over for å kinne, så kan jeg slippe den, for da kinner den videre selv.. og hvis den ikke starter så stopper kinningen av seg selv.. så må man vente bittelitt, så prøve igjen.. Tenkte i grunn bare jeg skulle sjekke at alt var på plass, alle bunnventiler åpne og diesel tilførselen igjen før jeg vrir om på nøkkelen, så ordner nok det seg selv :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Kodvaag Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Grunnen til at jeg vil kinne en stund uten drivstofftilførsel, er at alle bevegelige deler blir smurt opp mens motoren sviver skånsomt rundt. Når den starter er det ganske brå spikes, eller sjokk på lagre osv hver gang en ladning med drivstoff/luft detonerer, og sender et stempel ganske brått nedover. Når den har ligget ustarta i et halvt år er det utvilsomt en fordel å smøre opp alt manuelt på denne måten først. Men, Prin435, klart det går bra å bare fyre opp også. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
dante Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Kodvaag, dette er lurt! - de som ikke tenker på dette vet nok ikke så mye om motorer :) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Kom det noe vann ut av eksosen på videoen?? Kunne ikke se noe, og eksoslyden hørtes "tørr" ut.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
nordan family 27 Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hvordan liker impelleren å tørrkjøres ved gjenstengt bunnkran, eller tørrkjøring på land? Da burde vel denne smøres med egnet materiale? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Kanskje det kan være lurt å strupe ventilen bare? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hvordan liker impelleren å tørrkjøres ved gjenstengt bunnkran, eller tørrkjøring på land? Du MÅ ta ut impeller hvis du skal tørrkjøre. Du kan jo enkelt kjøre vannet i loop i stedet - ta av slangen som går inn på eksos og kjøre den inn i en dunke (halvfull 20l. dunke f.eks) som igjen sjøvannsfilteret suger fra. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Johnson/Jabsco pumper har som regel akseltetninger av keramiske materialer (mekanisk akseltetning). Disse tetningene er kjølt og smurt av mediet som går igjennom pumpen (sjøvann). Det kan være stor fare for å varmkjøre tetningen og dermed ende opp med lekkasje på denne. Bare til informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hvorfor i alle dager skal man starte opp uten vann til sjø vanns pumpe? For og være helt sikker på og knekke pumpe og impeller? Hallo en må ikke finne på og kjøre uten vann til pumpe. Og kjøre i sirk er helt topp men tør er jo og be om trøbbel.:-o Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
prin435 Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Kom det noe vann ut av eksosen på videoen?? Kunne ikke se noe, og eksoslyden hørtes "tørr" ut.... Kom masse vann :) Det røde du ser i sjøen er frostvæske, eksosen høres noe tørr ut fordi vanntanken er tom og da blir store deler av eksosrøret liggende over vannflata og da høres det godt! Kommer masse vann hvertfall :) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
sap_2000 Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Okæi Grom lyd var det hvertfall Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kodvaag Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hvordan liker impelleren å tørrkjøres ved gjenstengt bunnkran, eller tørrkjøring på land? Da burde vel denne smøres med egnet materiale? Stikk hageslangen oppi sjøvannsfilteret, sånn at det renner ferskvann ned i det røret som går til innsuget på impelleren. Pass på at du ikke kjører trykk ned dit med slangen, tetningene er ikke beregnet for trykk fra den siden. (for det har jeg lært på www.baatplassen.no ) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
enter4u Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Jeg åpner kjølevannskranen, gløder i ca 30 sek og starter opp. Vannet kommer ut av eksosen etter ca 10 sek Kjører ikke turtall på motoren før etter minst ett minutt. Og da er det max 1500 o/min jeg ruser til. Dette er en MD21a Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.