Jump to content

Første start etter vinteropplag

logos

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det er mulig med din motor, men på min skal jeg i alle fall holde stopp håndtaket ute, og kinne til jeg ser at oljetrykket stiger. Når jeg ser at oljetrykket stiger, så skal jeg i hvert fall kinne ti sekunder til, for å få smøreolje rundt på alle plasser før jeg trykker inn stopperen.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Kan en kinne så lenge uten å fylle opp med sjøvann i eksosen? Kanskje holde bunnventil stengt til oljetrykk er ok?

Hmm.. det har jeg aldri tenkt på... Får gjøre det på land.. og så vanlig start på sjøen da.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Ehh. jeg har ikke stopp ventil eller noe slikt, det er self-start system.. dvs når jeg vrir bryteren over for å kinne, så kan jeg slippe den, for da kinner den videre selv.. og hvis den ikke starter så stopper kinningen av seg selv.. så må man vente bittelitt, så prøve igjen..

Tenkte i grunn bare jeg skulle sjekke at alt var på plass, alle bunnventiler åpne og diesel tilførselen igjen før jeg vrir om på nøkkelen, så ordner nok det seg selv :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Grunnen til at jeg vil kinne en stund uten drivstofftilførsel, er at alle bevegelige deler blir smurt opp mens motoren sviver skånsomt rundt. Når den starter er det ganske brå spikes, eller sjokk på lagre osv hver gang en ladning med drivstoff/luft detonerer, og sender et stempel ganske brått nedover. Når den har ligget ustarta i et halvt år er det utvilsomt en fordel å smøre opp alt manuelt på denne måten først.

Men, Prin435, klart det går bra å bare fyre opp også.

Hvordan liker impelleren å tørrkjøres ved gjenstengt bunnkran, eller tørrkjøring på land?

Du MÅ ta ut impeller hvis du skal tørrkjøre. Du kan jo enkelt kjøre vannet i loop i stedet - ta av slangen som går inn på eksos og kjøre den inn i en dunke (halvfull 20l. dunke f.eks) som igjen sjøvannsfilteret suger fra.

Johnson/Jabsco pumper har som regel akseltetninger av keramiske materialer (mekanisk akseltetning). Disse tetningene er kjølt og smurt av mediet som går igjennom pumpen (sjøvann). Det kan være stor fare for å varmkjøre tetningen og dermed ende opp med lekkasje på denne.

Bare til informasjon.

Kom det noe vann ut av eksosen på videoen??

Kunne ikke se noe, og eksoslyden hørtes "tørr" ut.... :confused:

Kom masse vann :) Det røde du ser i sjøen er frostvæske, eksosen høres noe tørr ut fordi vanntanken er tom og da blir store deler av eksosrøret liggende over vannflata og da høres det godt! Kommer masse vann hvertfall :)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Hvordan liker impelleren å tørrkjøres ved gjenstengt bunnkran, eller tørrkjøring på land? Da burde vel denne smøres med egnet materiale?

Stikk hageslangen oppi sjøvannsfilteret, sånn at det renner ferskvann ned i det røret som går til innsuget på impelleren. Pass på at du ikke kjører trykk ned dit med slangen, tetningene er ikke beregnet for trykk fra den siden. (for det har jeg lært på www.baatplassen.no ) :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...