JoachimogMalene Startet 7.Mars.2009 Del på Facebook Startet 7.Mars.2009 Hei Etter en sommer med mye rart halv gåent kjøtt bestemte vi oss for at vi SKAL ha kjøleskap i båten.. Fint det helt til vi begynte å se på priser.. vi har funnet plass til det i båten men nå trenger vi å vite noen småting.. Hva bør vi tenke på når vi skal sette kjøleskapet inn i båten? Noen vi bør gjøre/ikke gjøre? Alt jeg vet er at jeg ønsker meg et kjøleskap som bråker minst mulig, noen som har et tips til et som bråker lite? Vi skal ha et som ikke må være over 50 cm høyt så blir ikke så supert stort.. Er det noen som vet om et bra sted å kjøpe båtkjøleskap?Mellom Kr.sand og Oslo? (Bor selv i Arendal, men har ikke noe i mot en tur) Lønner det seg å kjøpe brukt? Alle med erfaring kan hjelpe til her, håper å høre fra dere Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Atle Mørk Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Maritim Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Maritim har godt utvalg på kjøleskap.. Isotherm og Waeco går vel for og være noe av det beste og minst strømtrekkende. Disse bråker ikke i det hele tatt synes jeg og er flott til både mat og is til barna Husk at du ikke skal kjøpe kjøleboks/skap uten kompressor. Disse bruker strøm i bøtter og spann og kjøler dårlig. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kodvaag Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Hallo Ææændaal! En ting å passe på, som reduserer strømforbruket: Kjøleskap kan ikke lage kulde, men det kan trekke varmen ut av skapet. Den varmen må det bli kvitt. Det gjør det ved å varme opp en "radiator" bak på kjøleskapet, akkurat som hjemme på kjøkkenet. Jo bedre ventilert den er, jo kaldere "kjøtt" får dere, og jo mindre strøm bruker skapene. Med hensyn til strømforbruk og støy, så er 12Volt kjøleskap fantastiske i dag i forhold til de som var i en sånn båt da den var ny, når vi var små! Har selv nytt Isoterm kjøleskap, funker kjempefint. Anbefales! Hilsen fra Kristiansand! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
RSL Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Hadde et lite kjøleskap i en Scand Classic før jeg konverterte til seil sent i fjor. Jeg husker ikke hva kjøleskapet het, men jeg kan huske at det gikk temmelig stille. Det som imidlertid var et problem, var at det startet og stoppet to til tre ganger i minuttet når det begyndte å bli lite strøm igjen på batteriene. Jeg hadde 2x90 Ah/t batterier til forbruk, men det holdt ikke til en hel helg uten kjøring av motor på lørdag. Vi var temmelig flinke med å ikke bruke mer strøm enn nødvendig på slike helgeturer og jeg hadde inntrykk av at kjøleskapet var det som trakk det aller meste av effekten ut av batteriene. Jeg kjenner ikke til hvordan du har planer om å plassere kjøleskapet, men har du vurdert kjøleboks alla det som er i de fleste seilbåter? Da er det mindre varmetap når det åpnes for å ta ut mat/drikke (åpner man en kjøleskap, faller det aller meste av den kalde luften ut hver gang man åpner), og man kan på lengre turer legge ned en pose med is (eller frosne 1,5litere med drikkevann hjemmefra) som vil hjelpe kompressoren med å gå minst mulig. Bare ett forslag, men om interiøret i båten din tillater det, ville jeg gått for kjøleboks. (Det er forresten noe du fint kan lage selv og om du søker på forumet, er det andre tråder som forklarer godt hvordan dette kan gjøres. Drenering i bunn er noe jeg ville lagt litt ekstra vekt på, da stillestående vann lukter noe helt forjævelig etter en stund) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mariell Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Dette er ett kjøleskap som jeg har hatt i de to forrige båtene. er 525 mm høyt, men tviler på om du får tak i noen som er lavere. Selges hos Maritim Produktdetaljer 3990,- ISOTHERM KJØLESKAP 49 L TEAK FRONT 5271-05 Isotherm kjøleskap er kjent for høy kvalitet, stillegående kompressorer og lavt strømforbruk. Skapene leveres med teakfront som standard. Hvit eller grå front kan leveres på bestilling. Tekniske data: Spenning: 12/24 VDC Forbruk: ca. 8 watt Volum: 49 liter Volum fryseboks: 4 liter Mål (bxhxd): 380x525x470 mm Som Kodvaag skriver. Ventilasjon er viktigt både over og under. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
BigRevi Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Nå har maritim et kjøleskap på 37 liter til sterkt prisavslag :) Opprinnelig 4,7 tusen, men er nå nede i 2,7. Var der i går å kikke. Dette var forøvrig på slependen. Det er jo sikkert en del gode kjøleskap med messepris på sjøen for alle neste helg også. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hvis du skal ha et kjøleskap som bråker lite, er det også viktig at det er godt isolert, for da starter ikke agregatet så ofte. Kanskje du kan plassere det et sted der det er plass til ekstra isolasjon. Er for øvrig enig i det som er skrevet om boks vs. skap. En annen viktig ting er at man utviser litt kjøleskapsdisiplin, og ikke lar ting stå ute i evighet i varmen... Selv planlegger jeg å koble min superisolerte boks til et solcellepanel. Men jeg bruker nok ikke motoren og får ladet like mye som du... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Jeg kjøpte skap i forifjor, samme med kompisen som kjøpte ifjor. www.nettbaat.no er/var rimeligst på Isotherm hvis du kan hente det i Sandefjord (Foksrød hos Termomarin). Nettbaat.no er en hyggelig fyr og ordner ting greit. Har fått lov å returnere et skap hvor jeg selv hadde bestilt feil uten noe tøys. Kompisen min fikk hente skapet før pengene var hos Nettbåt pga fredag og helg i banken.. God kjøpsopplevelse. mvh Bavaria32sport, som ikke jobber der eller har andre koblinger... det er bare greit å kjøpe der :-) Redigert 8.Mars.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bearded Beast Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) hva med et sånt et da? svært så lekkert men kansje ikkje prisen du hadde tenkt kansje ikkje det billigste i butikken men så er montering inkl http://www.elprice.no/hvitevarer/vinskap/g...del-smarttable# Redigert 8.Mars.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oddes Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Temkte på et sånt, men kunne ikke finne ut at det gikk på 12v Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) klart det gjør, en vanlig liten inverter vil fikse den biffen det drar da ikkje meir strøm enn et vanlig kjøleskap. er sikkert ikkje så mange watt motorene heller Redigert 8.Mars.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Eller en lite hendig generator til 80K eller no sånt. Så Thermomarin har begynt å levere ut til forbruker direkte, oppå Fokserød. De var ganske strikse på det tidligere. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Windy37GM Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 ferdig betalt osv, så har det gått greit ihvertfall 4 ganger, sist for 1 mnd siden da varmtvannstanken ble hentet. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
BMP Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 klart det gjør, en vanlig liten inverter vil fikse den biffen det drar da ikkje meir strøm enn et vanlig kjøleskap. er sikkert ikkje så mange watt motorene heller Nei det er ikke noen motor i det heletatt. Derimot er det et varmeelement som trekker fryktelig mye strømm. Skal du ha noe som fungerer bra på 12V vil jeg anbefale Isoterm koster retnokk noe men de fungerer skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.