Jump to content

Til Captain


Slagskibet

Recommended Posts

:newyearsign:

Hei thor

Jeg er ikke helt sikker jeg heller :lol: :lol: :lol: :lol:

Det jeg har fått forklaring på er at Navigare Vivere est

betyr   Å seile er livet   men som sakt vet jeg ikke om det

er riktig . Har foresten en kopp det stå dette på så  det hadde

hvert morro om vi kunne finne ut av dette .

 

Et riktig godt nytt ÅR   :newyearcheers:

 

M.v.h.

Captain

Link to post
Share on other sites


captain: :newyearsign:

Hei thor

Jeg er ikke helt sikker jeg heller :lol: :lol: :lol: :lol:

Det jeg har fått forklaring på er at Navigare wivere est

betyr   Å seile er livet   men som sakt vet jeg ikke om det

er riktig . Har foresten en kopp det stå dette på så  det hadde

hvert morro om vi kunne finne ut av dette .

 

Et riktig godt nytt ÅR   :newyearcheers:

 

M.v.h.

Captain


 

Skulle jeg virkelig ha bruk for mine 4 år latin på skolen for lenge siden: ihvertfall skrives det IKKE med 'w' foran, men med enkelt-'v'. Husk: Viva -  samme opprinnelse!

 

Ellers var det nok den mest bortkastete tiden på skolen...... :lol:

 

 

P.S. Ombord hos oss er det en latin-snutt som brukes en del: 'Ventis adversis sunt' = vindene er ugunstig.

Link to post
Share on other sites

:newyearsign::sailing:

Hei thor og Andreas

 

Nå har jeg funnet ut av det , Navigare Vivere Est - At Sejle er at Leve ! At bevæge sig ...

dette fant jeg på Google search. Skrev bare ordet rett fram Navigare vivere est

så fikk jeg opp en masse.

 

Ønsker dere alle en forsatt god jul og gått nytt År :newyearcheers: :newyearcheers:

 

M.v.h.

Captain

Link to post
Share on other sites

.....hmmm....  Enhver kan jo formulere sin tese  :sailing:....

 

Det "originale" uttrykket skriver seg fra romeren Pompeius og skal lyde således:

 

"Navigare necesse est, vivere non est necesse" - Å seile er nødvendig, ikke å leve.

Jeg hørte om dette sist på radio i bilen om morgenen nå 2nd juledag. Pompeius (106 - 48 før kr.) hadde seilt til bl. Afrika i april år 56 f. kr. for å skaffe korn til Rom. Kornet var absolutt nødvendig, romerne var i krig. Da de skulle seile tilbake, ble det en voldsom storm og besetningen vegret seg for å legge ut. Da sprang Pompeius ombord og ga ordre om å sette seil og ropte ut de bevingede ord: "Navigare necesse est, vivere non est necesse"

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

:newyearsign:

Hei pan pan

Det er helt riktig det du sier men Navigare Vivere Est er et eget latinsk ord /utrykk for

Å seile er livet . Beklager at det oppforbi står på Dansk, men på norsk betyr det

alså Å seile er livet.  Så det du og thor skriver er helt rett."Navigare necesse est, vivere non est necesse"  :Å seile er nødvendig, ikke å leve , men som sakt er Navigare Vivere Est" er et annet latinsk ord/utrykk.  :newyearcheers::sailing:

 

M.v.h.

Captain

Link to post
Share on other sites


captain: ..... ..  .men som sakt er Navigare Vivere Est" er et annet latinsk ord/utrykk.

..... tja, det er jo ikke til å unngå at noen nordmenn også lager omskrivninger av Kungen av Sverige's valgspråk: "För Sverige i tiden" til "For tiden i Sverige". :lol: :lol: :lol:

 

Google søk på "navigare necesse est" ga 3860 treff,  tilsvarende for "navigare vivere est" ga 31 treff. I siste tilfelle sies det også at det uttrykket er laget som en omskrivning av det første.

 

Enhver får nå bruke hva man vil for min del. Det er vel tvilsomt om noen svensk monark vil velge "För tiden i Sverige" til valgspråk, selvom vedkommende relativt sett ville komme i et like eksklusivt mindretall som de som velger: "Navigare vivere est".. (31 mot 3860 treff) :sailing:

 

Ja, ja... man kan saktens spøke, fra min side var det opprinnelig et forsøk på å sette uttrykk inn i en historisk sammenheng...

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...