Jump to content

Fleirskrogsporno, seglbåtar only


Ask

Recommended Posts

Jeg tror også at vekten er avgjørende for at fartsressursene til flerskrogsbåt skal komme til sin rette i mye større grad enn i en enskrogsbåt. Dette er en utfordring når en tenker på turbruk og særlig på langtur. Så er det prisen da, den må vel komme ned mot Bavarianivå derom det skal slå an, tror jeg.

Link to post

Det blir nok nokså likt dette med vekten. Et Cat / Tri mannskap har jo ikke mere med seg enn en kjølbåt med mannskap. Catten strever med motsatt skrog og kjølbåten med kjølen.

 

Enig i dette med prisen som ser ut til å ta av på nye konstruksjoner. Norge har jo ikke vært noe marked for disse flerskroggene.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Skal ikke avspore tråden igjen, men de som har kommentert vekt / fart har helt klart fått med seg den aller mest vesentlige faktoren. Prisemessig kommer nok aldri flerskrog til å kunne konkurrere med ”halvbåt” :lol: pga material/arbeidskostnader for samme skroglengde, så da får men jo heller sammenligne andre faktorer, for eks. bo-area vs. pris.

 

De fleste klipp som er vist her er ekstreme regattamaskiner (eggskall av carbonfiber) og kan ikke sammenlignes med vanlige turkatamaraner så jeg fikk lyst til å legge inn en link til flerskrogporno for oss turseilere som varmer god i vinterkulden …..fin musikk på denne også.

 

 

Link to post

Her inne finnes det meste av info, filmer osv. ang multihulls

 

http://www.multihulls4us.com/forums/index.php

 

eg likar denne pornoen,

 

her er også en grei side.

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f48/

 

avd multihulls.

 

til slutt link til en Lagon 380S2 som er i carb, nå Tysker, som er flink på bloggen sin, masse bilder,

han har en slik fin drage som han sender kamera opp i og tar bilder. mens han seiler.

 

http://linocat.blogspot.com/

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Nei det er klart, men en flerskrogsbåt er mer ømfintlig ved nedlasting enn en

enskrogsbåt med hensyn til fart sies det.

Dette er nok en myte med visse modifikasjoner. En kan jo ikke laste en kjølbåt i hytt og pine uten å ta hensyn til fordelingen av lastevekta. Det samme gjelder i en Cat / Tri.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Jeg er temmelig sikker på at det ikke er en myte. Men selvfølgelig kan flerskrogsbåt være en ypperlig langturbåt med både fordeler og ulemper kontra enskrogsbåt. Vekten er en avgjørende faktor dersom en skal få brukbare til gode seilegenskaper med en flerskrogsbåt. Ingen kan vel drømme om å bygge en katamaran i stål, men en enskrogsbåt i stål kan få bra seilegenskaper.

Fordeling av last er en annen sak.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Mulig at jeg ikke er helt oppdatert på folk drømmer, men hva mener "flerskrogsfolket" om vekt og stålflereskrogsbåter (seil)?

 

Eg vil ikkje spora av tråden for mykje, men eg synest det er hyggeleg at tråden vekker engasjement.

 

Som fleirskrogsmann og intressert i segling i polare strøk så har eg seriøst vurdert cat av alu. For å få ei fornuftig vekt i høve til lengde så bør dei vera 80 fot+, i tillegg til at spant og garnering krev mykje plass.

 

Så store båtar er for store for meg.

 

 

Ask

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...