Catlina Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Har seilt blysvinger i 30 år, regner med at du ikke har med deg båten full av ferieutstyr når du seiler regatta. Har seilt mye regatta og vi la igjen alt vi kunne i land før start. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Vel, jeg bor i båten. Tror du jeg gidder å flytte alt pikkpakket ut foran hver regatta? Det var definitivt ikke tom båt. Men la oss ikke ødelegge denne flotte tråden med krangling. Kunne gjerne hatt flerskrogsbåt, jeg... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
avmønstret5 Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Jeg tror også at vekten er avgjørende for at fartsressursene til flerskrogsbåt skal komme til sin rette i mye større grad enn i en enskrogsbåt. Dette er en utfordring når en tenker på turbruk og særlig på langtur. Så er det prisen da, den må vel komme ned mot Bavarianivå derom det skal slå an, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) Det blir nok nokså likt dette med vekten. Et Cat / Tri mannskap har jo ikke mere med seg enn en kjølbåt med mannskap. Catten strever med motsatt skrog og kjølbåten med kjølen. Enig i dette med prisen som ser ut til å ta av på nye konstruksjoner. Norge har jo ikke vært noe marked for disse flerskroggene. Redigert 12.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Nei det er klart, men en flerskrogsbåt er mer ømfintlig ved nedlasting enn en enskrogsbåt med hensyn til fart sies det. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Meir porno http://www.youtube.com/watch?v=E4BCSKTbB98...feature=related Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Her er en av mine f , bra musikk også. Fikk forøvrig tilsendt brosjyrer og prisliste på Fountaine Pajot Lipari 41 og Orana 44 i dag, så nå får jeg et vanskelig valg om hvilken av disse jeg bør gå for, eventuelt om Lagoon 420 er bedre. Det er jo storpott i Vikinglotto i morgen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
WildCat Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Skal ikke avspore tråden igjen, men de som har kommentert vekt / fart har helt klart fått med seg den aller mest vesentlige faktoren. Prisemessig kommer nok aldri flerskrog til å kunne konkurrere med ”halvbåt” pga material/arbeidskostnader for samme skroglengde, så da får men jo heller sammenligne andre faktorer, for eks. bo-area vs. pris. De fleste klipp som er vist her er ekstreme regattamaskiner (eggskall av carbonfiber) og kan ikke sammenlignes med vanlige turkatamaraner så jeg fikk lyst til å legge inn en link til flerskrogporno for oss turseilere som varmer god i vinterkulden …..fin musikk på denne også. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 (redigert) Her var det en lekkerbisken....porno så bra som noe! Dog litt dyr for meg. Mer snadder på yaplukayachts.com Redigert 13.Januar.2010 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jawik Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Her var det virkelig lekkert. Får tenke på dette en stund, men har ikke godt av disse videoene og kan ikke holde fingrene unna tastene. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Careka Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Her inne finnes det meste av info, filmer osv. ang multihulls http://www.multihulls4us.com/forums/index.php eg likar denne pornoen, her er også en grei side. http://www.cruisersforum.com/forums/f48/ avd multihulls. til slutt link til en Lagon 380S2 som er i carb, nå Tysker, som er flink på bloggen sin, masse bilder, han har en slik fin drage som han sender kamera opp i og tar bilder. mens han seiler. http://linocat.blogspot.com/ Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Jawik Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Nei det er klart, men en flerskrogsbåt er mer ømfintlig ved nedlasting enn enenskrogsbåt med hensyn til fart sies det. Dette er nok en myte med visse modifikasjoner. En kan jo ikke laste en kjølbåt i hytt og pine uten å ta hensyn til fordelingen av lastevekta. Det samme gjelder i en Cat / Tri. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 (redigert) Jeg er temmelig sikker på at det ikke er en myte. Men selvfølgelig kan flerskrogsbåt være en ypperlig langturbåt med både fordeler og ulemper kontra enskrogsbåt. Vekten er en avgjørende faktor dersom en skal få brukbare til gode seilegenskaper med en flerskrogsbåt. Ingen kan vel drømme om å bygge en katamaran i stål, men en enskrogsbåt i stål kan få bra seilegenskaper. Fordeling av last er en annen sak. Redigert 13.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 ...Ingen kan vel drømme om å bygge en katamaran i stål, men en enskrogsbåt i stål kan få bra seilegenskaper. Mange rare drømmer der ute... Stål Cat Stål Cat 2 Stål Cat 3 Stål Cat 4 Og noen flere som drømmer om stål... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Mulig at jeg ikke er helt oppdatert på folk drømmer, men hva mener "flerskrogsfolket" om vekt og stålflereskrogsbåter (seil)? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Og denne tåler vel å bli lagt ut enda en gang Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 å det er så lekkert............... måtte sommeren komme fort. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Ben Sin Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Ja, den kommer plutselig den Careka! Og da må du være ferdig med letingen. (jeg synes du har lett lenge nå.... ) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 jeg synes du har lett lenge nå.... ) det syns og merke eg au...... men skal ikke haste meg denne gangen, sånn som alle de andre gangene. men det ligger an til å bli multi. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Ask Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Mulig at jeg ikke er helt oppdatert på folk drømmer, men hva mener "flerskrogsfolket" om vekt og stålflereskrogsbåter (seil)? Eg vil ikkje spora av tråden for mykje, men eg synest det er hyggeleg at tråden vekker engasjement. Som fleirskrogsmann og intressert i segling i polare strøk så har eg seriøst vurdert cat av alu. For å få ei fornuftig vekt i høve til lengde så bør dei vera 80 fot+, i tillegg til at spant og garnering krev mykje plass. Så store båtar er for store for meg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Det går vel bra å seile i polare strøk med plast også, mange gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 - blysvingerene vet ikke hva de går glipp av. Som fleirskrogsmann og intressert i segling i polare strøk så har eg seriøst vurdert cat av alu. tror att de fleste som seiler i polare strøk, .....gjör det uten 'støttehjul'..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Catlina Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 tror att de fleste som seiler i polare strøk, .....gjör det uten 'støttehjul'..... De som seiler halvbåt har jo støttehjulene hengende under båten. Har sett flere som seiler blyfritt på Longyearbyen i fjor.Virket ikke som de var redd for isen. Ask har jo seilt dit med sin katamaran. Sitér dette innlegget Link to post
WildCat Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Aluminium kan vel begynne å bli attraktivt vektmessige allerede ved 50+ fot, her et eksempel fra et fantastisk flott byggeprosjekt - made i sweden http://www.g-sail.ch/ Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Noen kommentarer på bakgrunn av dette stuntet som er interessante. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.