Fenix Startet 7.Mars.2009 Del på Facebook Startet 7.Mars.2009 For et par år siden leste jeg om planer for en bedre gjestehavn i Papperhavn. Noen som vet om dette er realisert? Om ikke, hvordan er forholdene i Papper nå? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Du skriver om to forskjellige steder. I Bukta (på Papper) er det gjesteplasser. I Papperhavn (på Vesterø) er det ikke slike plasser. Det har vært ideer om å etablere noe bedre der i årevis, men kommunen venter fremdeles på at de interesserte på stedet skal komme med forslag til løsning. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Fenix Svart 7.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Jepp, jeg vet at det er to forskjellige steder. Så det betyr at Papperhavn fremdeles er helt uten noe tilbud bortsett fra å kunne legge en tamp i land? Men har noe forandret seg i Papper de siste årene? Jeg savner en gjestehavn på den kanten som egner seg for å stoppe med familien etter en transportetappe, som ikke er Hankø... Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Papperbukt er jo egentlig en liten gjestehavn da. Der er brygge, og du kan ligge der om natten....det er trygg natthavn. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Det er sendt inn en søknad på en stor havn i Papperhavn. Forløpig møter den stor motstand av beboere/hytteieiere i nærheten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Salt Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Så vidt jeg vet, har det ikke kommet inn noen søknad til kommunen. Der har man hatt mange samtaler, gjennom mange år, og med ulike "innspillere", men ingen søknader er sendt inn (dersom det ikke har skjedd i det aller siste). Alternativ til Papperhavn? Utgård, Vikerhavn, Skjærhallen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
nimbuster Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Denne søknaden ble behandlet 15. mai 2008, men jeg vet ikke utfallet. Se forøvrig link... http://f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/2...7306/1220/NYHET Sitér dette innlegget Link to post
Akoya Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Bra. det er en fin plass i fredag hullet også. Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
mhemil Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Litt synd at det ikke er bedre muligheter i Papper havn. Dette har vært diskutert i denne tråden. Veldig fint område, med fredagshølet og papperbukta i umiddelbar nærhet. Utgårdskilen er ikke langt vekk og der er det kanskje enklere å få seg en plass. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Denne søknaden ble behandlet 15. mai 2008, men jeg vet ikke utfallet. Se forøvrig link... Jeg leste den artikkelen i Fredriksstad blad. Det gjaldt en dispensasjonssak for å få mulighet til å byggemelde brygger uten å lage reguleringsplan først. Jeg husker ikke vedtaket, men jeg mener det ble gitt dispensasjon fra plankravet slik at man kan byggemelde et bryggeanlegg uten å utarbeide en større reguleringsplan. Om det er kommet noen konkret bryggesøknad kan jeg sjekke i morgen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
olpi Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 I arealplankartet (2004-2015) er Papperhavn merket som flerbrukshavn: http://www.hvaler.kommune.no/templates/pag...lplankart06.pdf Tipper at man kan sikkert søke seg frem på kommunens nettsider og få mer info om svar på søknaden dere henviser til. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 I utgangspunktet er det tiltenkt en oppbyggning av hytter/leiligheter samt en større havn som er bygget for å kunne demme litt opp for mangel på båtplasser. Jeg selv meldte meg som int. Men fikk som skrevet tidligere plass hos Walstrand Marina. Ikke langt unna. Synes det er greit med private utbyggere. Da slipper en maset opp å bo i kommunen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Salt Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 I arealplankartet (2004-2015) er Papperhavn merket som flerbrukshavn: http://www.hvaler.kommune.no/templates/pag...lplankart06.pdfTipper at man kan sikkert søke seg frem på kommunens nettsider og få mer info om svar på søknaden dere henviser til. Det er bare å gå og se på møter på kommunens webside; finn det aktuelle møtet i UMT i mai 2008 og velg protokoll. Det er grei oppbygning av menyene på venstre side. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Salt Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Det er kommet inn byggemelding på brygger (ca 35 båtplasser) og parkering i Papperhavn på grunnlag av den saken som er omtalt før. Det ser ikke ut som om utbyggerne har tenkt å ha noen båtplasser tilgjengelige for gjester, annet enn kanskje en-to plasser på utsiden av anlegget. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
oslofjord Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Er dette en ny "Son-sak" ?: I Papperhavn er det mange fortvilte hytteeiere som har mistet båtplassen pågrunn av forskriften om tildeling av båtplasser til fastboende (link). Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Jeg vet ikke hva det med "Son-sak" er for noe, og det samme kan det være, for så vidt. Linken var til samme oppslag som det har vært linket til for et par dager siden - om planlagt regulering og dispensasjonssaken i kommunens planutvalg i mai 2008, og ikke om eventuelle dokumenterte eller udokumenterte rettigheter for den enkelte fastboende eller hytteeier eller forskriften om tildeling av båtplasser. Men i artikkelen i Fredriksstad Blad står det Nå vil den nye brygga dekke behovet for båtplasser også for disse og ansees å være et viktig fellestiltak for å bedre tilgjengligheten til strandsonen og bedre småbåt, parkeringsplasser og trafikkforhold. Hva som er rett og feil om slike rettigheter - eller påstander om rettigheter - legger ikke jeg meg oppi, og ihvertfall ikke her på BP. Domstolene løser slikt om partene ikke blir enige. Likevel er det slik at om noen har en rettighet til båtplass, så forsvinner ikke den rettigheten ved en reguleringsplan; derimot kan den erstattes med penger eller en tilsvarende plass et annet sted. Av hensyn til de som holder til i Papperhavn, både hele året og på hytter, får vi jo håpe at planforslaget kommer til behandling i tide for å bli ferdig før nyttår. Behandlinga av reguleringssaker tar gjerne 7-8 måneder dersom det ikke er protester. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
oslofjord Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 "I Papperhavn er det mange fortvilte hytteeiere som har mistet båtplassen pågrunn av forskriften om tildeling av båtplasser til fastboende ." Men denne forskriften er svært interessant hvis det skulle vise seg at 3. generasjons hytteeiere kastes ut ut av en lokale havner for å gi plass til nyinflyttede fastboendes båtbehov med bakgrunn i kommunal forskrift. Kjenner noen til denne forskriften ? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 har du prøvd kommunens nettsider, salt? Her er en link til forskriften om tildeling av båtplasser ved kommunale brygger og havner i Hvaler kommune Den gjelder - som det står - kommunale brygger og havner. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
oslofjord Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Hytte-eiere får altså uansett ikke fast båtplass på kommunal havn i Papperhavn....det er strengere enn i Son hvor hytteiere blir godtatt i komunal båthavn. http://www.lovdata.no/for/lf/sj/sj-20070621-0716.html § 2-3. Fortrinnsrett til båtplass (prioritetsrekkefølge) a. Fiskefartøyer eller fartøyer som benyttes i havbruksnæring. b. Andre næringsdrivende registrert med hovedkontorets adresse i Hvaler. Båten skal være registrert på bedriften. Båten skal være godkjent driftsmiddel i selskapets regnskap. Det skal dokumenteres behov for bruk av båt i bedriftens næring og båten skal være egnet til formålet. c. Person bosatt i Hvaler kommune, registrert etter lov om folkeregistrering. d. Utenbygdsboende som eier eller fester eiendom i Hvaler kommune. Kan tildeles plasser tidsavgrenset til ett år av gangen («åremålsplass»). e. Andre søkere. Kan tildeles midlertidige (kortvarige) plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Når plassen er begrenset, er det da rimelig at fritidsbrukere skal ha fortrinn foran fastboende? Her må man jo være klar over at det er omtrent fire ganger så mange hytter som fastboende-hus i Hvaler. Men det er private havner i Hvaler også. Anlegget som er byggemeldt i Papperhavn er ikke et kommunalt anlegg, så vidt jeg vet. For øvrig heter tråden "Gjestehavn i Papperhavn? Papper?" og ikke "tildeling av faste båtplasser". Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
oslofjord Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 (redigert) Her må man jo være klar over at det er omtrent fire ganger så mange hytter som fastboende-hus i Hvaler........For øvrig heter tråden "Gjestehavn i Papperhavn? Papper?" og ikke "tildeling av faste båtplasser". Ja kommunen strir ikke bare med hyttefolk fra Fredrikstad, Sarpsborg og andre steder som vil ha båtplass de strir også med at disse utenbygdsfolka som kommer dit med frtitidbåter for å legge til i gjestehavn eller uthavn: http://www.hvaler.kommune.no/default.asp?Artid=217 "Med folks bedrede økonomi vil vi også kunne se en økning i den delen av fritidsflåten som bruker skjærgården ut over ” normal sesong”, ja til og med i vinterhalvåret......" Ja når høsten kommer og Hvaler opphever 5 knopsgrensene....ja selv da får man ikke fred fra disse båtfolka.... "Det er observert flere båter som har ligget på samme sted over lengre tid, gjerne flere uker. Ved ett tilfelle hadde samme båt ligget over en måned på samme sted. Det er grunn til å tro at båteiere fortøyer på steder som de trives og lar båten bli liggende der i uka, mens de selv for eksempel er på jobb. Dette legger beslag på naturhavner og hindrer andre og ta i bruk fortøyningsmulighetene som finnes der. Dette er m.a.o. en utvikling som er lite ønskelig og som avkrever at vi følger dette nøye opp, evt. i form av forbudsregler i forskriftene for nasjonalparken"" Redigert 10.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 "forbudsregler i forskriftene for nasjonalparken"" Det skulle ikke være nødvendig med noen nye forskrifter, da tillatt liggetid allerede er begrenset til to døgn i Friluftsloven. Det er aktiv håndheving av dette som må gjennomføres. Jeg husker jeg en gang var dum nok til å spørre en om han skulle bli liggende lenge og fikk klart svar om at det hadde jeg for f. ikke noe med, og dessuten var det hans plass for der lå han hele sommeren.... Jeg gadd bare ikke å bråke, men det er klart at hvis dette blir en vane for mange, så... Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 På sørlandet et sted var skjærgårdstjenesten svært aktive i å påse 2 døgnsregelen i naturhavner (husker ikke hvor.) Hvis båter som ligger i natuharvn i Papperhavn blir jaget til sjøss av kommunen fordi de ligger værfast på 3 døgnet (før de skal til Tjøme eller Strømtangen.) får vi et Narvestad samfunn. Jeg husker jeg en gang var dum nok til å spørre en om han skulle bli liggende lenge og fikk klart svar.... En selvjustis blant båtfolk hvor de teller hverandres liggedager er vel heller ikke så gunstig for den almenn ferieidyll.... Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Hvis båter som ligger i natuharvn i Papperhavn blir jaget til sjøss av kommunen fordi de ligger værfast på 3 døgnet (før de skal til Tjøme eller Strømtangen.) får vi et Narvestad samfunn. Nå er vel ikke Papperhavn en naturhavn, men i stedet for å konstruere konfliktsituasjoner her på Båtplassen kunne du jo skrive et brev til havneadministrasjonen i Hvaler (det er ikke jeg som er det) og spørre om hva de ville gjøre. Jeg har aldri hørt om at noen som ligger værfaste blir beordret bort. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
oslofjord Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Nå er vel ikke Papperhavn en naturhavn, Området/skjærgården Papperhavn/Papperbukta er da svært populære naturhavner og det er jo netopp det selveste ordføreren anno 2004 på ser på som et stort problem...særlig hvis de ligger på overtid: "Dette er m.a.o. en utvikling som er lite ønskelig og som avkrever at vi følger dette nøye opp, evt. i form av forbudsregler i forskriftene for nasjonalparken." Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.