Jump to content

Ang. reving: hva er beste knute/stikk på revelissene ?

Bøljan

Recommended Posts

Reef knot er jo en helt vanlig båtmanskop. Jeg ville tenkt at den blir ganske stramt og vanskelig å løse når det blåst litt i seilet...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Revelissene skal vel berre halda på plass den delen av seilet som ikkje er i bruk, og blir ikkje stramme ved rett bruk av revet. Kreftene av seilet skal tas opp av revekrok/ reveline ved masta og reveline ved akterliket. Bruk kva du vil, eg ville brukt båtmannsknopp fordi denne er rask å slå. Sjølv har eg hatt båten i fire år no, og har til nå berre stramma revelinene, og latt det overflødige seilet henga ved bommen.

Men min båt er så liten :smiley:

Apropos reving: I det storseilet jeg brukte da jeg hentet båten, er det 2 rev. Foran på seilet er det et "øye" som hektes på revekroken i fremkant av bommen. Ved akterliket er det også et "øye" som revelinen går gjennom. Når jeg har inne et rev så ligger jo bare den nederste delen av seilet, altså det areal av seilet som ikke er i bruk, "løst" nede under/på siden av bommen. Skulle det ikke vært flere slike "øyer" i seilet på langs slik at man kunne surre en line gjennom de og rundt bommen samtidig?

Noen som forstod spm og har et svar på dette?

Svart (redigert)

Jeg har fått innsydd rev nr 3 på storseilet mitt, har erfart at det er bedre å reve tidlig enn når vinden virkelig tar tak.

Jeg har prøvd både slippstikk og båtmannsknop, begge fungerer greit men sistnevnte litt mere plundrete å få opp når lissene er våte.

Har også latt overflødig duk bare henge på bommen men virker litt uryddig og hindrer sikten noe.

Har også pønsket litt på å fjerne lissene fra revene og bare tre en snor gjennom maljene og rundt bommen som en spiral langs bommen. men dette har jeg ikke prøvd enda.

Lazy jacks er kanskje tingen å tenke på

Fint å høre forskjellige erfaringer.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Skulle det ikke vært flere slike "øyer" i seilet på langs slik at man kunne surre en line gjennom de og rundt bommen samtidig?

Du skal ikke surre revelinene rundt bommen. Et seil er vanligvis ikke sydd for å ta opp last i disse maljene, og du risikerer å skade seilet. En enkel reparasjon seilmakere gjør noen ganger i løpet av en sommer.

Revelinen skal du trekke under seilet, men over bommen. Du kan lage et slippstikk slik at halve knuten lett kan trekkes opp dersom du ønsker dette.

Selv om jeg har lazyjacks kan det hende at jeg surrer seilet dersom det blåser hardt nok.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Joda, det pleier å være noen hull slik som duy sier. Men det er ingen katastrofe om de mangler heller. Ble det mye duk hengende løst?

Tja, en slags fold som ble hengende litt ned på siden og under bommen. Jeg la den bare over bommen mot lo siden for å si det sånn.

Jeg tenkte jo ikke på å tre revelinene gjennom slike øyer langs seilet, men en annen line bare for å holde duken pent brettet ned til bommen. For det går jo ikke an å gjøre dette når det bare er ett øye foran og ett øye bak - som brukes til selve revingen.

Hmmmm...

Lazyjacks er vel tingen.

Du skal ikke surre revelinene rundt bommen. Et seil er vanligvis ikke sydd for å ta opp last i disse maljene, og du risikerer å skade seilet. En enkel reparasjon seilmakere gjør noen ganger i løpet av en sommer.

Revelinen skal du trekke under seilet, men over bommen. Du kan lage et slippstikk slik at halve knuten lett kan trekkes opp dersom du ønsker dette.

Selv om jeg har lazyjacks kan det hende at jeg surrer seilet dersom det blåser hardt nok.

Hvordan kan du surre seilet om det ikke er ekstra maljer langs seilet???

Etter 2 ganger å ha "glemt" å løse revelisser når seilet skal opp igjen, Med påfølgende tur til seilmaker for reparasjon, ble det først montert Lazyjack, som fungerte ganske bra. Senere ble denne skiftet ut til Zip-bag og revelisser har siden det vært overflødige. Er bare suverent, spesielt ved seiling alene eller med lite mannskap. Gjør seilingen til en lek.

Redigert av Raymond I (see edit history)
Sjøtummel: litt vanskelig å tre under seilet men over bommen når underliket går i en spor i bommen.

Lazy jack er vel tingen da.

Har seil med løs fot selv. Med underlik i spor bør nok seilet forsterkes rundt maljene til revelinene, men det er selvsagt mulig å leve med risikoen at du glemmer en reveline når du tar ut et rev igjen. :wink:

Lazyjack samler seilet, men når det blåser hardt nok er det greit å sikre med reveliner. I praksis betyr det at du ikke gidder å gjøre slikt i første rev, men kanskje i andre rev og i hvert fall i tredje. Og dersom det regner slipper jeg gjerne ut lazybag på lo side ut litt for å la vannet renne fritt.

Det er forsåvidt det samme hva knuten heter, bare den settes med slipp. Om man kaller den båtsmannsknop, kjerringknute eller skolisseknute betyr ingenting, bare ene tampen danner løkke så stikket lett kan nappes ut. Som andre sier skal revelissene bare holde overflødig seil samlet uten særlig belastning.

De som ikke bruker revelisser har heller ikke bruk for slippstikk på dem, men slipp kan brukes på de fleste knuter og er mange ganger nyttig.

Sjøtummel: litt vanskelig å tre under seilet men over bommen når underliket går i en spor i bommen.

Som Sjøtummel sier: Løsfota seil; altså bare festet til bommen lengst framme på bommen og på en løygang (for å kunne stramme opp underliket) akterst på bommen.

Jeg har hatt det i årevis, og da er det lett med slike lisser. De knytte jeg med slippestikk.

Jeg har en utfordring nå med seil som er festet i bommen på hele lengda, men har ingen erfaring med bruk av storseilet i revet tilstand ennå.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Lazy jack er vel tingen da.

Litt "off topic" men:

Bøljan: Hvorfor setter du ikke seilet ditt løsfotet? Dra det ut av skinna i bommen, det gjør det mye enklere å slippe ut/dra inn på bommen. Du får også et mer effektivt seil. Det eneste du trenger er 3-4 runder med kraftig borrelås gjennom maljen i bakkant av seilet som låser det til bommen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...