Andremaskinisten Startet 8.Mars.2009 Del på Facebook Startet 8.Mars.2009 Hallo Godtfolk! Som den båtentusiast jeg er, er jeg alltid på søken etter å optimalisere min elskerinne(båten). Ett av problemene hennes ar at hun setter seg, eller "squat'er" i fart. Squattingen er proposjonal med farten, noe som betyr at hun setter seg godt ned i fart over 5 knop. Jeg har som regel god tid når jeg ferdes på sjøen, men av og til kan det være greit å kunne gi litt på å komme seg i havn før uvær. Noe forteller meg at slingrekjøler montert riktig, vil gi mer løft i akterenden. Har noen erfaring med dette her? Har vurdert å montere trim-plan, men da vil jeg jo miste fordelen ved å kunne nå propellen med lang-kniven med tanke på tau i propellen. Takknemlig for svar Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 jeg ser av din profil at du har sandøysnekke. kanskje du kan spørre båtbyggeriet om dette? snekka di er vel fortsatt i produksjon? der kunne du kanskje også få vite hvor lenge, høye og brede evt slingrekjølene bør være? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 En tunnel på roret kan hjelpe med og løfte akterenden opp. Den monteres med en vinkel nedover slik at vannstrømmen vil presse akterenden oppover. Vet dette er brukt endel på deplasemant båter med stor motor. Om farten vil bli noe stort større vet jeg ikke, men den vil ihvertfall ikke grave seg så voldsomt ned. En mulighet? Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 må ha ror i stål da, sleipner? kunne nesten tenkt meg det sjøl:yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Andremaskinisten Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Snekka er fortsatt i produksjon ja, det var båtbygger som tipset meg om å ikke bygge trim-plan da jeg nevnte det for han. Jeg har stål-ror, så det å sveise på en slags tunnel skulle ikke være umulig. Dersom propell-thrust'en vinkles nedover, vil akterenden presses oppover som du sier.Mener også å huske fra stabilitetslæra at blokk-koefisienten blir mindre da, noe som betyr bedre dynamikk på nedsenket skrog, og skulle tilsi mindre maskinkraft for samme fart. Takker for innspill så langt, men vil gjerne ha fler. Mvh Torgeir Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Der lærte du også meg en del nytt ja. takker selv for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Løsningen med tunell på roret fungerer nok, men du må da ha en form for opplagring av rorstammen for å ta opp kreftene som løfter båten. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Løsningen med tunell på roret fungerer nok, men du må da ha en form for opplagring av rorstammen for å ta opp kreftene som løfter båten. Enig, her må det være eit thrustlager, ellers so vil roret "komme opp gjennom båten". Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.