oslofjord Startet 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2009 (redigert) PÅSKEKRIM: De oppkonstruerte 14 åringene Anne og Per seilte en Laser seilbåt i Lillevik en vakker sommerdag da de ble inhetet av lovens lange arm. Inspecteur Salt tar saken og samler de berørte i peisestuen på hytten. Anne: Per og jeg lånte båten av jens (13 år) som er sønnen ti hyttenabo Gundersen, men egentlig er det vel bestefaren til hyttenabo jens som nå bor i syden som formelt eier seilbåten. Per: Jeg er skikkelig flink til å seile, men jeg lot Anne øvelseskjøre og altså holde rorpinnen på dette som jo er en enmansseilbåt. Jonas Jacobsen (samboer til Pers mor): La meg få tilføye at jeg hadde dem under oppsyn med kikkert fra min terasse der jeg koste meg med en et par kalde øll. Min kjære "Lilla" alstå Pers mor er i byen å jobber denne ferieuken. Dr Simensen med frue (Annes foreldre): Vi trodde altså Anne var hos en veninde på Tjøme og så er altså her hos slabbedasken Per her i lillevik...ikke rart hun roter seg bort i trøbbel. Inspecteur Salt: Jeg har sjekket at det på åstedet var vindstyreke på 2 m/s på det aktuelle tidspunkt. Jeg har dokumentasjon på at laserbåter kan ha fart på over 20 knop : the fastest i've ever gone was probobly about 20 knts (link) Inspecteur Salt snur seg tankefult : Jeg vet hvem den skyldige er ...vet du hvem som bør få en bot i henhold til forskiftene i denne hypotetiske casen ? Kryss i pollen på gjerningsmannen (bare mulig å krysse av på ett svar. Salts (riktigst mulige amatør-) svar på denne krimgåten kommer i denne tråd tirsdag 10 mars ca kl 1200. Selv om dette kan være en fin øvelse før båtførerprøven er hjelpemidler tilatt: http://www.sjofartsdir.no/upload/36652/page.html Redigert 9.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Forumet har ulike regler for sitering/emnenavn og lignende. Kjære ledere av forum - innfør noen regler angående meningsmålinger..........dette blir for dumt Salt - rettelse du fordummer dette forum med våset ditt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Var då svært så kjeppete du var då, SRA. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Salt - rettelse du fordummer dette forum med våset ditt. Det er jeg faktisk 100% uenig i. Pollen er et innlegg i debatten om den nye forskriften. Hva om vi alle faktisk skulle blitt straffet for alt vi gjør hver dag som kan være straffbart? Når det blir stadig vanskeligere å være lovlydig - selv om man prøver - oppnår man bare å undergrave den generelle respekten for lover og regler. Jeg har respekt for et krav om minstealder for visse typer båter, men jeg ser ikke helt logikken i at en 10-åring har lov til å legge ut på tur alene med en Maxi68, mens en 15-åring ikke har lov til å seile Laser. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Poseidon Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Det finnes trolig andre fora hvor denslags utslag av kverulerende kjedsomhet kunne passe bedre.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 (redigert) Jeg liker Salt sine poller. Men Laseren er jo bare 4 meter lang. Og jeg tviler på om den planer med to ombord, hvorav den ene ikke kan seile. Uansett: Eier, bestefaren til hyttenabo Jens. Fører, Per. Deler skyld Men det alternativ finnes ikke. Venter derfor i spenning. Redigert 9.Mars.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 (redigert) Jeg lurer på om det er mulig å svare på denne oppgaven utifra de opplysningene som er gitt. Før man kan straffe noen må en regel være brutt, så det første spørsmålet er: Hvilken reger er brutt? Jeg finner ikke noe riktig kryss (foreløpig) Så spørsmålet til Salt er: Kunne du tenke deg et løsningsforslag som sier ingen har gjort noe galt. Bortsett fra Jonas Jacobsen som mener han har hatt dem under oppsyn og som muligens har hatt over 0,8 i promille. Redigert 9.Mars.2009 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Kunne du tenke deg et løsningsforslag som sier ingen har gjort noe galt. Nei, men jeg savner alternativet som sier at det er inspektør salt som gjør noe galt. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Er det bare meg som reagerer på en av mange ting her? Dette er en regel som har eksistert siden -70 så hvorfor pokker skal dette kveruleres så mye på nå? Er det faktisk ingen som har vært klar over at det i over 30 år har vært 16-års grense på å føre båter som kan gå over 10 knop? Dette blir for dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Så vidt jeg husker gjalt den regelen kun maskindrevet fartøy som kan gjøre over 10 knop. Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Honduras Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Siden ingen kan gi ett svar på hvem som har ansvaret, men bare kommenterer hvor håpløs oppgaven er, har vel kanskje oppgaven noe for seg... Kan ikke de som mener oppgaven er teit legge inn fasiten med en gang. Etter å ha tenkt litt har jeg etterhvert plassert ansvaret hos tre forskjellige. Men så har jeg ikke studert juice heller... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kosmix Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Jeg synes Inspecteur Salt skal få forelegg for å forstyrre barna i leken Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
moosewine Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Stå på Salt! Du er et forfriskende innslag på dette forumet, jeg blir i godt humør Sitér dette innlegget . Link to post
Honduras Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Uansett:Eier, bestefaren til hyttenabo Jens. Fører, Per. Deler skyld Per er fjorten år, så han kan vel ikke straffes? Og ikke kan han vel øvelseskjøre heller, Så Anne som holdt i roret har vel like mye/lite skyld som Per? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
oslofjord Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hvilken reger er brutt? Jeg finner ikke noe riktig kryss (foreløpig) For å løse denne krimgåten bør man først finne ut av netopp hvilke lovbrudd som har skjedd. Må inrømme at det kan være flere alternativ som bør godtas men velg den gjerningmann som står forgroveste regelbruddd. Faciten (og øvrige svar som kan godtas) kommer altså i denne tråd ca kl 12 tirsdag( imorgen)....følg med ! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hvis Salt har fasiten regner jeg med dette er en historie fra virkeligheten, jeg vil isåfall tippe at Salt er Jonas i den virkelige versjonen og føler for å rakke ned på lovens lange arm som prøver å rette på folk som ikke klarer å innrette seg etter regelverket... Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Jeg lurer på om det er noen regel som er brutt. Har sett på hendelsen utifra forskriftene og min kompetanse. Men tar jeg feil så tar jeg feil. (Kun klippen inn relevant del av forskriften) Hva slags krav settes til fører av denne båten? Svar: Ingen, denne båten kan alle føre. Regel: § 1 Virkeområde punkt c) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t). Begrunnelse: Båten kan sikkert oppnå høyere hastighet enn 10 knop under gitte omstendigheter, denne dagen var det 2 m/s vind og med 2 stk. ombord går ikke båten over 10 knop. Hvem er eier? Svar: Sønnen til naboen Regel: §2 Definisjoner c) Eier: Eieren eller den som har rådighet over båten på eierens vegne. Hvem kan bruke båten? Svar: Alle ( Men man må kunne håndtere båten) § 3 Eierens og førerens plikter Eieren og føreren skal sørge for at bestemmelsene i denne forskriften blir fulgt. Eieren plikter å forvisse seg om at den som bruker båten, fyller vilkårene for å føre den. Begrunnelse: Per er kompetent og har lånt denne av rettmessige eier. Se definisjon på eier. Regner med at sønnen til naboen har lånt den ut og ikke at Per hadde rappet den. Anne har også kompetanse til å føre båten, trenger ikke å øvelseskjøre. (Per er flink, men det står ingen ting om at Anne ikke er kapabel til å seile) Øvelseskjøring: Svar: Dette er ikke øvelsseskjøring Regel: § 7 Kvalifikasjonskrav Fører av norsk fritidsbåt som: a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW, Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i fjerde ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold. Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980. Begrunnelse: Laseren de bruker faller ikke inn under denne bestemelsen, her står det desuten ikke noe om fart. Da kan jeg ikke se hvilken regel som er brutt, og derfor er det ingen som skal straffes (eller gis forelegg) Her er det 2 unge mensker som har tatt en tur i en Laser på en fin sommerdag, hvorfor de ble stoppet av lovens lage arm er jeg usikker på. Mulig Jonas Jacobsen som mener han har hatt dem under oppsyn og som muligens har hatt over 0,8 i promille kan straffes. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Da må noen fortelle meg hva en Laser er! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lett match Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Da må noen fortelle meg hva en Laser er! http://www.swang.no/productview/20122336/ Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Ja du salt--du salt--du kommer nå på det. Min mening er at dersom lovens lange armer ikke har annet å ta seg til enn den ovenfornevnte inngripen/pågripelse, så bør de sporestreks begi seg inn til nærmeste større bysamfunn (muligens Oslo?) for derhos å ta noen reale nakkegrep på medlemmer av A-gjeng, B-gjeng, Tveita-gjeng eller andre desslike uartige nye og gamle landsmenn som har organisert kriminalitet som lukrativ levevei. Men nå er jo jeg på god vei til å bli en gammel grinebiter da............ Ha'e bravoli læll, karra! Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
oleandreas Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Lett Match, Så vidt jeg vet bryr ikke foreskriftene seg noe om hvor fort båten går idet den blir benyttet, men hvor fort den *kan* gå. Det vil si at du altså ikke kan sende noen under 16 ut i en 14' med 9,9 selv om båten er lastet med vanntanker for å holde farten under 10 knop. Siden båten kan gå over 10 er det altså ikke lov, og det samme gjelder her. Salt linker til en side som forteller at en Laser kan gå i mer enn 10 knop. Jeg kan også bekrefte dette da jeg selv har planet med en Laser (og det var forøvrig skikkelig morro!) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Per er fjorten år, så han kan vel ikke straffes?Og ikke kan han vel øvelseskjøre heller, Så Anne som holdt i roret har vel like mye/lite skyld som Per? Du har selvfølgelig rett. Og jeg vurderer å be familien om å inndra tastaturet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Her kommer litt tidligere enn lovet...og før påske.... selveste løsning på påskekrimmen 2009 !! Facit: Hovedmistenkt og mest korrekte svar: Gunderensen (faren til jens) Får også bot (disse svar godtas også) : -Bestefaren til jens -Dr Simensen med frue (Annes foreldre.) -Lilla (moren til Per). Unngår straff: Jens, Per, Anne og Jonas Jacobsen. INSPECTEUR SALTS AMATØRJURIDISKE VURDERING AV DENNE HYPOTETISKE CASE: Inspecteur Salt: Etter å ha sovet på det i Jacobsens anneks er det blitt klart at det i denne utspekulerte sak skuler seg mange lovbrytere bak fasaden i den besteborgelige ferieidyllen i Lillevik. LOVBRUDDET: Det var ikke organisert seiltrening . Derfor er det ikke unntak fra § 5 om minstelader. § 5 Minstealder Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten: a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t), eller Anne og Per på 14 år kan altså ikke føre Laserbåten…… fordi det er en båttype som kan oppnå 20knops fart. the fastest i've ever gone was probobly about 20 knts (link Altså ett klart regelbrudd selv om de selv på det aktuelle tispunkt seile sakte. DE SKYLDIGE: Flertallet har faktisk rett…hoved-boten går til: ”Gundersen: Faren til Jens som visste at jens lånte bort båten til Anne og Per.” og fru Gunderesen som jeg glemte å nevne fordi hun er på fottur i Rondane. Gundersens sønn Jens har rådighet på bestfars vegne. han er derfopr å regne som juridisk eier i henhold til paragraf 2 § 2 Definisjoner c) Eier: Eieren eller den som har rådighet over båten på eierens vegne. Jens på 14 år bryter forskiftens § 3 ved å ikke forvisse seg om at Anne (14 år) fyller vilkårene for å føre den. (For vilkåret for å føre en Laser som kan seile raskere enn 10 knop er jo at man er minst 16 år) § 3 Eierens og førerens plikter Eieren og føreren skal sørge for at bestemmelsene i denne forskriften blir fulgt. Eieren plikter å forvisse seg om at den som bruker båten, fyller vilkårene for å føre den. Men fordi Jens er under kriminell lavalder er det faren Hr Gundersen med frue som må ta ansvaret. (Kjenner ikke lovhjemmel for å gjøre foreldre ansvarlig for barnas handlinger, men det er vel slik det er ?) Man kan også hevde at det i bestefarens fravær er Hr Gundersen selv som hadde rådighet over båten og dermed var ansvarlig eier som skulle sjekket om Anne fyllte vilkår for å kjøre båten. Altså Hr Gunderen (og fruen som var i Rondane på fottur) er altså riktig svar. Dog godtas også bøter til : Bestefaren til Jens i syden som er formell eier av båten og er skyldig fordi han ikke forvisset seg om at Anne (14 år) fyller vilkåret for å føre en seilbåt som (utenom organisert trening) kan oppnå større fart enn 10 knop. Annes Foreldre Dr Simensen med frue kan vel også være ansvarlig som foreldre for at datteren brøt forskiften. Man kan også argumentere for at det er Per som den erfarne i realiteten var å regne som skipper/fører og at han under kriminell minstealder dytter anvar over på moren Lilla som var i byen og jobbet og hans hitill ukjente biologiske far. For ungå ende opp med Svartper gjelder det altså å ikke være som definert som eier av båt, fører av båt eller foreldre til eier eller fører av båt. Den eneste som forsatt kan kose seg ubekymret med sine kalde øll på terassen i Lillevik er derfor Jonas Jacobsen, hytteeier og samboer til Pers mor. Paradoksalt nok den voksenperson som var nærmest åstedet men som i motsetning til bestefar i syden og Lilla i byen ikke har noen juridisk ansvar. NB ikke bruk denn salte hobbyjuridiske vurdering som basis for dine svar på båtførerprøven...sjekk med din lokale jurist... Redigert 10.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Så vidt jeg vet bryr ikke foreskriftene seg noe om hvor fort båten går idet den blir benyttet, men hvor fort den *kan* gå. Det vil si at du altså ikke kan sende noen under 16 ut i en 14' med 9,9 selv om båten er lastet med vanntanker for å holde farten under 10 knop. Siden båten kan gå over 10 er det altså ikke lov, og det samme gjelder her. Salt linker til en side som forteller at en Laser kan gå i mer enn 10 knop. Jeg kan også bekrefte dette da jeg selv har planet med en Laser (og det var forøvrig skikkelig morro!) Hvor fort båten kan gå er et vesentlig punkt, i storm og store bølger kan farten bli over 10 knop for mange båter. Når det gjelder joller med f.eks. 4 hk så er vekten av føreren vesentlig. To personer på 55 kg vil ikke kunne få båten i plan og heller ikke over 10 knop, mens en person på 40 kg lett greier å få båten i plan og over 10 knop. Jeg ville bli veldig forbauset om lovens lange arm stopper to 14 åringer i en 10 fots stedy jolle med 4 hester på flatt vann fordi de kan dokumentere at samme båt med "kan" oppnå hastighet over 10 knop med en lett 6 åring. Det er nok lettere å sette grenser for båter med motor fordi farten ikke er like avhenging av vær og vind ( og muligens ferdighetene til føreren). Men 2 m/s vind (4 knop) tviler jeg på om en laser med 2 personer kan seiler over 10 knop, det blir over dobbelt så fort som vinden. Skulle det begynne å blåse opp og en av disse går i land blir nok situasjone noe annerledes, men det var ikke det som ble sagt i historien. Historien er artig fordi den tar opp et punkt som jeg tror (og ser) veldig få tenker på. Om sommeren ser man unger som raser rundt i joller langt over 10 knop, men far nekter å godta et forelegg fra politiet fordi han påstår at han aldrig har fått jolla over 10 knop. Og det er også umulig med han (på 95Kg) oppi. Men iforhold til oppgave teksten mener jeg at en laser med disse to oppi ikke "kan" oppnå en fart over 10 knop under de gitte forhold. Båten kan seile fortere under andre forhold men det blir som å stoppe de to i en jolle som med en lett person kan gå over 10 knop. Prinsipielt har Salt rett i sin tolkning og skulle dette også være politiets oppfattnig har seilsporten en stor utfordring. Jeg tror ikke at det er mange seilkubber som tilfredstiller kravene i forskriftene om konkuransekjøring: § 6 Konkurransekjøring Personer som har fylt 13 år kan føre fritidsbåt som nevnt i § 5 i organisert trenings- eller konkurransekjøring når: a) trenings- eller konkurransekjøring foregår på bane godkjent av vedkommende myndighet, b) banen er tilfredsstillende merket, c) føreren har gjennomgått sikkerhetsopplæring under kontroll av leder autorisert i henhold til internasjonale konkurranseregler, d) fritidsbåten er utstyrt og utrustet i henhold til internasjonale konkurranseregler, og e) trenings- eller konkurransekjøring arrangeres av norsk båtforening med minst 50 medlemmer. Ansvarlig organisasjon eller arrangør skal i god tid før trenings- eller konkurransekjøringen begynner melde fra til lokal politimyndighet og på anmodning dokumentere at punktene a til og med e er tilfredsstilt. Og da blir det mange billige brukte Lasere, Europajoller og Opimistjoller til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Bra inlegg av lett match ! Hvor raskt går ungdomsbåten zoom 8 ? Ellers er moralen av casen at for være sikkert å kunne følge de nye forskiftene må man ikke eie båt eller barn....... men gjerne bli med andre på båttur så lenge man koser seg på fordekket med en kald øll...langt unna rorpinne og skipperansvar for å være sikker på å ikke bli definert som båtens fører. Redigert 10.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.