Jump to content

Bergens Mekaniske Verksted - Solheimsviken


Frøken Fryd

Recommended Posts

Historier og bilder fra slike verft er altid morsomme og en slik tråd er ikke å forakte! Det kunne kanskje også vært interessant og fått inn noe informasjon om viktige skip som ble bygd her og som gjerne eksisterer den dag idag?

 

Jeg har jo ingen kjennskap til dette verftet, men her i Stavanger hadde vi jo Stavanger støberi & dok. Her fikk jeg fortalt en gang at de som bodde i nærheten lett kunne bli galne av den forferdelig kvasse lyden som kom når de klinket stålskipene isammen. Og det kan jeg godt forstå da det sikkert var en del tusen nagler som ble klinket der.

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post

Såvidt jeg kan se i det eminente oppslagsverket The Clarksons Register er der 3 tankskip bygget på dette verftet som fortsatt seiler. det er kjemikalie tankerne Jo Birk (1982), Jo Lonn (1982) og Jo Oak (1983), alle eiet av Jo Tankers AS. Skipene er ca 39.100 dwt, gjør ca. 15,5 knop og stikker 10,73m. De seiler under norsk flag, registrert i NIS.

 

Jo Birk

 

jo_birk.jpg

 

 

Hva som fortsatt seiler av andre typer skip bygget her har jeg ikke oversikt over.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Var mange ganger inne med lektere med stålplater til skipsbyggeriet i Viken. Tauet de fra platelageret på Laksevågsneset og inn...og hentet den tomme lekteren..

Ellers husker jeg veldig godt da de store stålseksjonene til tankskipene var ferdig sjøsatt..... Masse klargjøring og endel som skulle på land før tauing til Stord.... Foregikk i strømmen fra Storelungården samt med 2 taubåter i hver ende holdt den på plass til de var klar til tauing..vi hadde 2 mindre båter som fraktet folk og utstyr oppunder alle plasser på seksjonene.... da taubåtene omsider fikk begynne å dra var neste hinder under Puddefjordsbroen..men nøye planlagt... Ja det var tider det....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Og jeg stod i vinduet og såg på om de gikk under broen.

Yndligspøken i kantinen - var å rope " han går ikkje under broen -- "

For da løp alle til vinduene - og alle - det kunne væe 50-60 personer - jojo - sant nok - var liv på havnen den gangen - og på Mjellem`en der overhalte de kanonbåter og ubåter og andre marinebåter --

sukk -- den gang da- - - /

Link to post

Her på det lokale kraftverket, så er det fortsatt 3 stk Bergen Diesel i drift som backup, hver på ca 1500hk.

 

Mener å huske at også de 3 hurtigruteskipene som var bygd på 80-tallet hadde Bergen Diesel i maskinrommet...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har alltid trodd at det var en kobling der, men etter et kjapt google søk så fant jeg stort sett bare henvisninger til Rolls Royce jeg også.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Har det vært noen kobling mellom BMV og Bergen Diesel da?

 

Det som idag heter Rolls Royce - har sitt opphav i noe som het

BMV motorfabrikk - det var altså BMV som bygget og startet opp der Rolls Royce i dag er -

Og BMV motorfabrikk er altså forløperen - og kanskje ? opphavet til Bergen Diesel :-)

Link to post

Det vekker gamle minner fra min tid som nyutdannet sivilingeniør ved AS Bergens Mekaniske Verksted, på bilde nr 8 er det på veggen bak personene et bilde som jeg tror viser MS Sunward. Dette var et passasjerskip på 139,4m som ble levert i 1966 til Kloster Sunward Ferries, skipet var designet av Knud E. Hansen i Kjøbenhavn og ble satt inn i fart mellom UK og Spania. Dette ble en kortvarig sak da britene samme år begrenset valutamengden den enkelte kunne ta med seg til 50 pund pr snute. Kloster førte da fartøyet over til USA til en ikke ukjent cruisehavn der og jeg antar at dette var starten på et ikke lite cruise eventyr. Omlag på samme tid ble det ferdiggjort et skip til Hurtigruten, nemlig MS Kong Olav, dette seilte i denne farten til for noen får år siden.

Jeg ser at noen undres på forbindelsen mellom BMV og Bergen Diesel, på den tiden jeg arbeidet der var motorfabrikken lokalisert til Solheimsviken inne på verftsområdet, først noe senere ble den flyttet til nye og mer funksjonelle lokaler i Hordvik.

Link to post

Bergens Mekaniske Værksteder ble stiftet i 1855, av bergenske forretningsmenn ( Det Bergenske Dampskipsselskab , Bergens Privatbank , Bergens Søforsikring osv ) med konsul Michael Krohn i spissen. Grunn i Viken i Årstad tinglag ble bygslet av " jomfru Charlotte A. C. Friele med beskikket kurator" . Som verksbestyrer ansatte man civilingeniør Fred. Hanson "med en lønn af 1000 speciedaler pr. år"

Hanson var spesialist i dampmask. og i juni 1856 ingikk han de første kontrakter : En 6 HK " horisontal Høitrykningsmaskine" , og like etter to 15 HK.

Første jernskib ble kontrahert av Oluf Pihl til forbindelsen mellom Christiania, Ladegaardsøen m m.- 70 fot lang 9 fot bred over dekket og 3-4 for dyp. " Baaden skal drives med en directvirkende dobbelt Condenseringsmaskine paa 15 Hestes Kraft og være forsynet med Skovlhjul " Båten hadde to åpne salonger med solseil over og plass til 50 passasjerer.................

 

I 1867 bygget man det første skip i Norge med kombinert høy- og lavtrykksmaskin. "Thor" vakte oppsikt med 318,55 tonn, høy og lavtrykksmaskin på 50 nominelle HK og et forbruk på 1 og 3/4 tønne kull pr time . Båten lastet 1350 tønner sild, tok 400 passasjerer inneriks, eller 300 utenriks. På prøveturen oppnådde båten " lett en fart av godt og vel 8 mil "!

 

I 1941 startet linsensproduksjon av dieselmotorer, og i 1943-44 bygget man sin egen prøvemotor. Målet var en enkel og sikker motor med ca 50 hk pr sylinder. Motoren skulle bygges av en standarisert sylinderenhet som så kunne stilles sammen med to til åtte syl. etter behov. 1946 leverte man de to første 300 hesterne , og BERGEN DIESEL var igang !

 

Og resten er historie.......... :smiley:

 

Kilde : Henrik Myran og Kåre Fasting " Herfra går skibe " utkom ved 100 årsjubileet 1955.

Redigert av tb55 (see edit history)
Link to post

fra wikipedia:

Bergen B35:40

 

The Bergen B Series is a twenty year old (est. 1986) marque of reciprocating diesel engines. They serve a wide range of ocean-going vessels and; can be supplied as propulsion units or as generator sets for the provision of electrical power. The range includes in-line and Vee cylinder configurations.

 

The Bergen B Series Marine Diesels have power outputs in the range 2,545 - 5,300 kilowatts

 

These engines have a reputation for being "a Rolls Royce product" in terms of quality which is ironic because when they were designed, the company was not part of the Rolls Royce organization.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei.

Takk frøken Fryd.

Den gav meg god minner der da jeg hadde jobben hos dem i 5 år. Det var tøft tid hard jobb og 2 skift eller 3 skftarbeid.

Arbeid som platearbeid og sveiser. Traff kona og flytter til Oslo mange år siden 1979. Liker meg godt i bergen og jobb hos BMV.Tiden gikk fort. Har fremdeles mange venner i bergen.

 

At-le

Link to post
Hei.

Takk frøken Fryd.

Den gav meg god minner der da jeg hadde jobben hos dem i 5 år. Det var tøft tid hard jobb og 2 skift eller 3 skftarbeid.

Arbeid som platearbeid og sveiser. Traff kona og flytter til Oslo mange år siden 1979. Liker meg godt i bergen og jobb hos BMV.Tiden gikk fort. Har fremdeles mange venner i bergen.

 

At-le

Hei igjen.

Jeg fant min første kontrakt ansett hos BMV 1974 :yesnod: . Se etter hvor mye jeg tjente lønntime 16,61 kr i 3 måneder prøvetid. Etter 3 mnd fikk mer 18,46 kr pr time. :flag: Det var jo tjente god penger på tid. Jobb platearbeid og sveiser tank-skip, militær skip , kanon skip osv....

 

atle_foerste_loenn_003.jpg

 

At-le forumvimpel_anima.gifforumvimpel_anima.gifforumvimpel_anima.gif

Link to post

Litt info

I 1855 startet Michael Krohn Oluf P. Wingaard og Ludvig Ameln BMV

 

Norges første stålbåt Bygdø en hjulbåt bygd i viken med dampmaskin fra BMV .

 

Sakset fra en 2 1/2 timers video laget av BTV i 2006

 

Bygdø gikk i Bunnefjordfarten en tid.

Senere Eikeren???

Sakset fra OKSVAL VEL

 

Noen bilder fra videon

 

bmv.jpg

Gammel og ny tid Statsraad Lehmkuhl og Aker H3. ved kai på BMV Laksevåg

bmv__h3_4.jpg

 

Et trivelig sted å jobbe på den tiden.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...