Frøken Fryd Startet 9.Mars.2009 Del på Facebook Startet 9.Mars.2009 Stedet er i dag kanskje mer kjent for sine båtmesser men var for ikke alt for mange år tilbake ett skipsverft. Bergensavisen har lagt ut en liten serie med bilder fra storhetstiden. Om noen skulle sitte med flere bilder og historier fra verftet er de velkommen i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 (redigert) Historier og bilder fra slike verft er altid morsomme og en slik tråd er ikke å forakte! Det kunne kanskje også vært interessant og fått inn noe informasjon om viktige skip som ble bygd her og som gjerne eksisterer den dag idag? Jeg har jo ingen kjennskap til dette verftet, men her i Stavanger hadde vi jo Stavanger støberi & dok. Her fikk jeg fortalt en gang at de som bodde i nærheten lett kunne bli galne av den forferdelig kvasse lyden som kom når de klinket stålskipene isammen. Og det kan jeg godt forstå da det sikkert var en del tusen nagler som ble klinket der. Redigert 9.Mars.2009 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 (redigert) Såvidt jeg kan se i det eminente oppslagsverket The Clarksons Register er der 3 tankskip bygget på dette verftet som fortsatt seiler. det er kjemikalie tankerne Jo Birk (1982), Jo Lonn (1982) og Jo Oak (1983), alle eiet av Jo Tankers AS. Skipene er ca 39.100 dwt, gjør ca. 15,5 knop og stikker 10,73m. De seiler under norsk flag, registrert i NIS. Jo Birk Hva som fortsatt seiler av andre typer skip bygget her har jeg ikke oversikt over. Redigert 9.Mars.2009 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Gudrun Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 (redigert) Var mange ganger inne med lektere med stålplater til skipsbyggeriet i Viken. Tauet de fra platelageret på Laksevågsneset og inn...og hentet den tomme lekteren.. Ellers husker jeg veldig godt da de store stålseksjonene til tankskipene var ferdig sjøsatt..... Masse klargjøring og endel som skulle på land før tauing til Stord.... Foregikk i strømmen fra Storelungården samt med 2 taubåter i hver ende holdt den på plass til de var klar til tauing..vi hadde 2 mindre båter som fraktet folk og utstyr oppunder alle plasser på seksjonene.... da taubåtene omsider fikk begynne å dra var neste hinder under Puddefjordsbroen..men nøye planlagt... Ja det var tider det.... Redigert 9.Mars.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Og jeg stod i vinduet og såg på om de gikk under broen. Yndligspøken i kantinen - var å rope " han går ikkje under broen -- " For da løp alle til vinduene - og alle - det kunne væe 50-60 personer - jojo - sant nok - var liv på havnen den gangen - og på Mjellem`en der overhalte de kanonbåter og ubåter og andre marinebåter -- sukk -- den gang da- - - / Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 For de av oss som er interessert i skipsfart og historien rundt er det bestandig morsomt og se bilder fra tidligere tider. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Her på det lokale kraftverket, så er det fortsatt 3 stk Bergen Diesel i drift som backup, hver på ca 1500hk. Mener å huske at også de 3 hurtigruteskipene som var bygd på 80-tallet hadde Bergen Diesel i maskinrommet...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bergen Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Har det vært noen kobling mellom BMV og Bergen Diesel da? Bergen Diesel lever jo i beste velgående men ligger vel nå under Rolls Royce paraplyen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Har alltid trodd at det var en kobling der, men etter et kjapt google søk så fant jeg stort sett bare henvisninger til Rolls Royce jeg også. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nils1 Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Har det vært noen kobling mellom BMV og Bergen Diesel da? Det som idag heter Rolls Royce - har sitt opphav i noe som het BMV motorfabrikk - det var altså BMV som bygget og startet opp der Rolls Royce i dag er - Og BMV motorfabrikk er altså forløperen - og kanskje ? opphavet til Bergen Diesel :-) Sitér dette innlegget Link to post
Storø Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Det vekker gamle minner fra min tid som nyutdannet sivilingeniør ved AS Bergens Mekaniske Verksted, på bilde nr 8 er det på veggen bak personene et bilde som jeg tror viser MS Sunward. Dette var et passasjerskip på 139,4m som ble levert i 1966 til Kloster Sunward Ferries, skipet var designet av Knud E. Hansen i Kjøbenhavn og ble satt inn i fart mellom UK og Spania. Dette ble en kortvarig sak da britene samme år begrenset valutamengden den enkelte kunne ta med seg til 50 pund pr snute. Kloster førte da fartøyet over til USA til en ikke ukjent cruisehavn der og jeg antar at dette var starten på et ikke lite cruise eventyr. Omlag på samme tid ble det ferdiggjort et skip til Hurtigruten, nemlig MS Kong Olav, dette seilte i denne farten til for noen får år siden. Jeg ser at noen undres på forbindelsen mellom BMV og Bergen Diesel, på den tiden jeg arbeidet der var motorfabrikken lokalisert til Solheimsviken inne på verftsområdet, først noe senere ble den flyttet til nye og mer funksjonelle lokaler i Hordvik. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 For den som vil lesa ein fin historie frå miljøet rundt BMV Solheimsviken, anbefaler eg siste romanen til Stig Holmås. Den heiter noko så bergensk som "Regn". Her får me også høyra om verskipet "Polarfront", som jo snart skal fortøya. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
tb55 Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 (redigert) Bergens Mekaniske Værksteder ble stiftet i 1855, av bergenske forretningsmenn ( Det Bergenske Dampskipsselskab , Bergens Privatbank , Bergens Søforsikring osv ) med konsul Michael Krohn i spissen. Grunn i Viken i Årstad tinglag ble bygslet av " jomfru Charlotte A. C. Friele med beskikket kurator" . Som verksbestyrer ansatte man civilingeniør Fred. Hanson "med en lønn af 1000 speciedaler pr. år" Hanson var spesialist i dampmask. og i juni 1856 ingikk han de første kontrakter : En 6 HK " horisontal Høitrykningsmaskine" , og like etter to 15 HK. Første jernskib ble kontrahert av Oluf Pihl til forbindelsen mellom Christiania, Ladegaardsøen m m.- 70 fot lang 9 fot bred over dekket og 3-4 for dyp. " Baaden skal drives med en directvirkende dobbelt Condenseringsmaskine paa 15 Hestes Kraft og være forsynet med Skovlhjul " Båten hadde to åpne salonger med solseil over og plass til 50 passasjerer................. I 1867 bygget man det første skip i Norge med kombinert høy- og lavtrykksmaskin. "Thor" vakte oppsikt med 318,55 tonn, høy og lavtrykksmaskin på 50 nominelle HK og et forbruk på 1 og 3/4 tønne kull pr time . Båten lastet 1350 tønner sild, tok 400 passasjerer inneriks, eller 300 utenriks. På prøveturen oppnådde båten " lett en fart av godt og vel 8 mil "! I 1941 startet linsensproduksjon av dieselmotorer, og i 1943-44 bygget man sin egen prøvemotor. Målet var en enkel og sikker motor med ca 50 hk pr sylinder. Motoren skulle bygges av en standarisert sylinderenhet som så kunne stilles sammen med to til åtte syl. etter behov. 1946 leverte man de to første 300 hesterne , og BERGEN DIESEL var igang ! Og resten er historie.......... Kilde : Henrik Myran og Kåre Fasting " Herfra går skibe " utkom ved 100 årsjubileet 1955. Redigert 9.Mars.2009 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 - det var altså BMV som bygget og startet opp der Rolls Royce i dag er - Så lærte vi noe nytt i dag også Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 fra wikipedia: Bergen B35:40 The Bergen B Series is a twenty year old (est. 1986) marque of reciprocating diesel engines. They serve a wide range of ocean-going vessels and; can be supplied as propulsion units or as generator sets for the provision of electrical power. The range includes in-line and Vee cylinder configurations. The Bergen B Series Marine Diesels have power outputs in the range 2,545 - 5,300 kilowatts These engines have a reputation for being "a Rolls Royce product" in terms of quality which is ironic because when they were designed, the company was not part of the Rolls Royce organization. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
At-le Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Hei. Takk frøken Fryd. Den gav meg god minner der da jeg hadde jobben hos dem i 5 år. Det var tøft tid hard jobb og 2 skift eller 3 skftarbeid. Arbeid som platearbeid og sveiser. Traff kona og flytter til Oslo mange år siden 1979. Liker meg godt i bergen og jobb hos BMV.Tiden gikk fort. Har fremdeles mange venner i bergen. At-le Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Hei. Takk frøken Fryd. Den gav meg god minner der da jeg hadde jobben hos dem i 5 år. Det var tøft tid hard jobb og 2 skift eller 3 skftarbeid. Arbeid som platearbeid og sveiser. Traff kona og flytter til Oslo mange år siden 1979. Liker meg godt i bergen og jobb hos BMV.Tiden gikk fort. Har fremdeles mange venner i bergen. At-le Hei igjen. Jeg fant min første kontrakt ansett hos BMV 1974 . Se etter hvor mye jeg tjente lønntime 16,61 kr i 3 måneder prøvetid. Etter 3 mnd fikk mer 18,46 kr pr time. Det var jo tjente god penger på tid. Jobb platearbeid og sveiser tank-skip, militær skip , kanon skip osv.... At-le Sitér dette innlegget Link to post
Thega Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Verftet i Solheimsviken har bidratt i Olje eventyret også. "Drilling Utility module D11" for Gullfaks A og Gullfax C platformene ble bygget der på 80 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Dessverre får 152 ansatte oppsigelsen sin nå , pga tregt marked. Ikke lenge siden de ansatt folk der ute. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Og apropos Rolls Royce som også nevnes i denne tråden: 210 personer fikk i dag beskjed om at de mister jobben ved fabrikken til Rolls Royce på Hordvikneset. 210 ansatte må gå i Rolls Royce: - Det er trist. Finanskrisen har kommet til Rolls Royce på Hordvikneset. I dag fikk de ansatte den dystre beskjeden. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Det er altså inntil 210 tilsette som må gå: http://nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6518040 Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Roger jo Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 (redigert) Litt info I 1855 startet Michael Krohn Oluf P. Wingaard og Ludvig Ameln BMV Norges første stålbåt Bygdø en hjulbåt bygd i viken med dampmaskin fra BMV . Sakset fra en 2 1/2 timers video laget av BTV i 2006 Bygdø gikk i Bunnefjordfarten en tid. Senere Eikeren??? Sakset fra OKSVAL VEL Noen bilder fra videon Gammel og ny tid Statsraad Lehmkuhl og Aker H3. ved kai på BMV Laksevåg Et trivelig sted å jobbe på den tiden. Redigert 10.Mars.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Nordåsen Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Hm. Morsom tråd dette. Jeg begynte å lese på jubileumsboken for noen dager siden... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Jubileumsboken? Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Hva heter den ? Selges den i bokhandelene eller? Jubileumsboken altså? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.