Roger jo Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Hm. Morsom tråd dette. Jeg begynte å lese på jubileumsboken for noen dager siden... Jubileumsboken den har jeg ikke fått med meg, men BTV sin jubileumsvideo på 2 1/20 time fikk jeg med meg i 2006. Hva het Boken? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tb55 Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Jubileumsboken heter " Herfra går skibe " , forfattere er Henrik Myran og Kåre Fasting. Boken kom ifb.m. med 100 års jubileum i 1955. - 15 oktober 1890 ble stålbarken " Skomvær " seilklar. Hun var Norges første stål-seilskip og det største skip bygget i Norge, med en lasteevne på 2700 tonn...... " På en god slør på lastet skip og med alle seil i drag kunne "Skomvær" drives opp i 15 à 16 mil. Ved en leilighet løp skipet 15 knob nede i "the roaring forties" i Syd-Atlanteren på veg fra Sundsvall til Freemantle. Turen gjordes på 72 dager- det er ikke mange som har gjort skipet det efter ! " Forøvrig ser jeg at motorfabrikken også bygget bussmotorer til Bergen Sporvei og lok.motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Nordåsen Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Den er tidligere nevnt i tråden. Utgitt i 1955. "Herfra går skibe". Er sikkert mulig å finne i antikvariater og på loppemarkeder. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Hei. HER SER DET BYGGES I NYTT SOLHEIMSVIKEN NÆRINGSPARK: Skipverft er forsvunnet og Solheimsviken viser hvor det gigantiske bygget med plass til flere tusenere ansatte skal plasseres. Ny Arenumhall, hotell, næring, restaurant, m.m. planlegges på rundt i Pudderfjorden. GC Rieber Eiendom har gjort å bygge ny bygganlegg for all i næring. Bygget planlegges for tusenere ansatte som i dag har sine arbeidsplasser på en rekke forskjellige sted. Ifølge som Oslo's Akerbryggen. At-le Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Hei. Jeg fikk pakke DVD BMV-kulturen idag fra min kameraten. Den koster 200 kr for 2 DVD fra 1855 til 1990 historie. Spilletid 150 min. med teks for hørselshemmede. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.