Breezita Startet 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2009 Hei, vet at det er snakket mye om jording tidligere, men her er nok noen spørsmål; Jeg monterte i fjor en Ladix landstrømssentral. Jeg har ett to-polet anlegg og monterte i følge manualen en dynaplate under båten og koblet denne til landsstrømsentralen. Jeg fikk også beskjed om at til dynaplaten kunne man koble VHF og AIS for å få bedre signal. Leste i bladet "Seilas" at i ett to-polet anlegg skal landjord ikke komme i kontakt med lokal jord til sjø med fare for korrosjon. Så kommer spørsmålet: - Vil batteriminus gå til sjøjord dersom jeg kopler gods på VHF og AIS til dynaplaten? - Landjord er forbundet til sjøjord i elsentralen via galvanisk skille. Er dette skille godt nok i forhold til korrosjonsfaren som Seilas snakker om? - Skal landjord koples til batteriminus i ett to-polet anlegg? Takker for oppklarende svar Cita Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
shaukaas Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 - Vil batteriminus gå til sjøjord dersom jeg kopler gods på VHF og AIS til dynaplaten? Dette skjer ihvertfall på min Simrad VHF radio; kapslingen på radioen har forbindelse både med jord og negativ batteripol. - Landjord er forbundet til sjøjord i elsentralen via galvanisk skille. Er dette skille godt nok i forhold til korrosjonsfaren som Seilas snakker om? Dette skillet fungerer ved spenningsforskjeller opp til et visst nivå; litt usikker på hvor høy spenning dette er snakk om. Størrelsesorden 3-4 volt, mener jeg å huske. Det eneste som er 100% *SAFE* er å bruke skilletrafo. 98% safe å kutte landjord og bruke Dynaplate, men dette er et *betent* område. - Skal landjord koples til batteriminus i ett to-polet anlegg? Litt usikker, men sannsynligvis ja. Fordi: Dersom du berører motor + landjord kan du risikere å få støt. Enten pga jordfeil i apparatur, eller i en annen båt - eller pga potensialforskjellen. Slik jeg forstår "forskriftene", skal batteri-minus alltid tilkobles landjord - slik at denne potensialforskjellen utjevnes. Det er nettopp dette punktet hvor tæring og sikkerhetsforskrifter kolliderer... Mitt tips er å klippe landjord, og sette på en vender slik at du kan bruke landjord dersom båten er ute av vannet ifm vinteropplag/slipping. Selv har jeg installert en "Zink Saver", men litt usikker på hvor godt denne faktisk vil fungere... Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Hei shaukaas og takk for svar. Jeg vet at dette er et mye diskutert tema, desto mer forvirrende. Det forventes at vi følger regler og lover, men da bør dette være klart uttrykt:. Her er litt motstriende info, så vidt jeg skjønner: - I følge Ladix manual skal jordkabel kun koples til dynaplate i et to-polet anlegg. (altså ikke batteriminus eller motor) - i følge Paul Rosenquist sitt sitat fra diskusjonsforum Båtmagasinet 2.5.08 ".....Har forresten i dag tatt et par telefoner til nevnte myndighetspersoner og har så langt ingen grunn til å tvile på at jordledning skal kobbles så nære batteriminus som mulig i LYSTBÅT. Det skal være slik enten det er fullisolert, hvor batteriminus er adskilt fra motorblokka eller enpolet med minus i blokka - I følge bladet Seilas nr. 02/08 må ikke landjord komme i kontakt med motorblokka eller aksling i ett to-polet anlegg med fare for "polarisering" og korrosjon Kan noen si meg hva som er rett her..? Redigert 10.Mars.2009 av Cita (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
VRT Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Bruk skilletrafo, det er det eneste som duger. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Skal du være på den sikre siden av de juridiske lover, og de fysiske lover: Skilletrafo. De koster fra en 5-6000,- + montering. Tipper motor/drev koster mer, dersom dette må erstattes... Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Ja, det slik ut. Hvordan kopler jeg dynaplaten i et anlegg med Isotrafo? - Hvilken Isotrafo anbefales og må den installeres av godkjent elektrikker? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Ingar Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Sjekk her. Spør gjerne i denne tråden om det er noe som er uklart. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Ellers kan du søke på " landstrøm " eventuelt kombinert med " jording ", " jordfeil, " skilletrafo" eller " lokalt jordplan" her på forumet. Når du har lest alle trådene du får fram, da kan du alt om emnet, og kan antagelig skrive en bok om emnet. Gå iallefall ikke i fella at du tror at en RIMELIG løsning kan være OK. Kun det absolutt dyreste er å anbefale, og helst fler av de dyreste systemene... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
SandAnker Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 ....Og selv da er det ikke sikkert alle her inne er enige Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 (redigert) Fin side Ingar! Det som forvirrer er, for to -polet anlegg: - Paul Rosenquist sier: Lanstrøm til batteriminus. (min anmerk: og dersom man kopler VHF til dynaplate kommer batteriminus videre til sjø? altså landjord -> batteriminus -> VHF -> sjøjord) - Seilas 2/2008: landjord må ikke komme i kontakt med lokal jord til sjø med fare for korrosjon. - Ladix: landjord til elsentral og jordkabel skal tilkobles dynaplate under båten, altså ikke batteriminus - Redningsskøyta 1/2004: Tilkopling til batteriminus er kun nødvendig i en-polet anlegg. Er jeg som har oversett noe her....? Har reglene forandret seg? Er kanskje litt paranoid, men etter å ha opplevd at en gjennomføring korroderte vekk i løpet av tre dager (sannsynlig pga en batteripluss som lå an på gjennomføringen), er jeg opptatt av å ha tingene i orden og følge lover og regler....(men lett er det ikke) For ordens skyld har jeg Ladix med landjord til elsentral og sjøjord fra dynaplate til elsentral. Betyr det at jeg kan fjerne landjord til elsentral ? Redigert 11.Mars.2009 av Cita (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Naar du skriver to polt anlegg, mener du da paa 220v siden eller 12v siden? Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 På 12 v siden Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Ingar Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Er jeg som har oversett noe her....? Har reglene forandret seg? Som det fremgår av den blogg'en var det tidligere krav om at landstrømsjord måtte kobles til batteriminus. Det var dette som skapte jordingsproblematikken. Idag er kravet frafalt, man kan benytte lokal jord. Hvordan Rosenquist kan si noe sånt er over min begripelse. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Hei Har du et topolet 12V anlegg må du bruke et galvanisk skille på srtømforskyningen til VHF og AIS. Både VHF og anet radioutstyr bør jordes til dynaplaten for og oppnå optimale beringelser for radioutstyrtt dette vil i midlertid ødelegge det topolte anlegget ditt. Du vil da få koblet - til jord. Med og montere en DC/DC konverter med galvanisk skille på strømforskyningen til radioutstyret ungår du dette. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 DSB og Sjøfartsdirektoratet skal ha et møte i april. Hvis man lurer på noe så foreslår jeg at side 10 og 11 i sikkerhetsskiv 74 leses. http://www.dsb.no/File.asp?File=PDF/2009/el-sikkerhet74.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.