Jump to content

Plassering av fluxgate kompass


Lazyjack

Recommended Posts

Seilbåt 38 fot med jernkjøl. Kompasset skal plasseres lengst mulig vekk fra motor, styringskompass, jernkjøl, elektriske installasjoner osv. I tillegg skal den plasseres nærmest mulig båtens "vippepungt", langskips og tverrskips, dvs. der båtens bevegelser er minst.

Det mest fornuftige stedet virker å være under bordet i salongen men det blir nok ikke stort lenger unna kjølen enn ca. 0,8 meter.

Andre forslag til plassering?

Link to post
Seilbåt 38 fot med jernkjøl.

Den ideelle plassering som du beskriver, er utsatt for krengnings feil. Jernkjølen forårsaker en variabel vertikal påvirkning.

I et "natthus" vil det være en vertikal korrigeringsmagnet og to "bløtjerns kuler" i tillegg til N/S og Ø/V korrigering. Det har du neppe.

 

Fortøy i en brygge - feste et fall på land og kreng båten 300

 

Ser du en større endring på kompasskurs, bør du vurdere en annen plassering. Alternativt - lag en deviasjonstabell for krengning i tillegg til vanlig deviasjonstabell.

Link to post

Sakset dette fra Furuno (som jeg stoler på):

 

Automatic compensation for deviation and heeling error, with proper GPS input

 

dette skjønner jeg ikke bæret av.

 

Hva har "GPS input" med deviasjon og krengning å gjøre?

 

Hadde det stått "variasjon" så hadde den delen vært OK, men krengning :confused:

Link to post
Andre forslag til plassering?

For tiden er kompasset plassert omtrent i vannlinjehøyde, litt ut mot babord side, på skottet mellom salong og forpigg. Jeg har vurdert å flytte det litt fram, til køya i forpiggen og plassere det i senter. Da stør det litt langt frem, men i passe avstand fra kjøl.

 

Hva har "GPS input" med deviasjon og krengning å gjøre?

Ingenting, men der det som mitt kompass kan det bruke variasjon fra GPS-dataene slik at du kan velge visning.

 

Om jeg ikke husker helt feil selger NKE et 3D-fluxgate (flyteknologi) som kan ta hensyn til både krenging andre bevegelser. Det koster drøyt ti ganger mer enn et enkelt fluxgate.

 

Er fluxgatekompasset et magnetkompass?

En fluxgate måler jordens magnetfelt, men det er ingen magneter i fluxgatekompasset, nei.

Link to post
Det mest fornuftige stedet virker å være under bordet i salongen

Ikke enig at det er særlig fornuftig. Et bord er et sted en legger fra seg mye rart. Kanskje settes stekepannen der under oppvasken? kanskje legger du fra deg et magnetisk skrujern der? osv . . .

 

Lars H

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har også jernkjøl, så under bordet kommer ihvertfall ikke til å virke - for nær kjølen.

Prøvde først å sette det helt oppunder taket til babord for nedgangsluken - men det ble for nærme motoren. Satte det så helt ut i bordet bak kartbordet (dvs på det samme skottet, men max ut til siden). Dette funker, men om jeg slår på tricoloren i mastetoppen så setter den lange ledningen opp gjennom masta opp et magnetfelt som 'vrir' fluxgatekompasset ca 10 grader. Dvs at jeg må justere kursen på autopiloten når jeg skrur på lanterna i toppen, og at jeg da ikke bør lese 'absolutt' kurs i grader ut fra displayet på autopiloten. Pleier bruke det vanlige kompasset til til å lese av kurs uansett.

 

Ville satt det helt ut i akterskipet om jeg skulle montert det igjen.

 

Dette er et Raymarine (Raytheon) fluxgatekompass.

S/Y Surprise

Link to post
Ville satt det helt ut i akterskipet om jeg skulle montert det igjen.

Anbefalingen for montering plast- og trebåt er mest mulig midt i båten, i høyde med vannlinjen.

 

Jeg tror jeg ville ungått hekken (eller baugen), og heller ikke plassert kompasset helt ut på siden. Vanligvis har fluxgatekompass innebygget deviasjonstabell som lages automatisk ved en sjøtest, og etter denne vil du gjerne kunne lese av største avvik. Er dette for stort (se kompassets håndbok) bår kompasset flyttes.

Link to post
Ville satt det helt ut i akterskipet om jeg skulle montert det igjen.

 

Dette er et Raymarine (Raytheon) fluxgatekompass.

Ser du har Bavaria. Mange av dem har fått kompass montert bak på skott akter i hekken og stor del av dem har fått problem med styring av autopilot. I disse båtene er kleslap i akterkabin enkleste steden til plassering.

Link to post
Anbefalingen for montering plast- og trebåt er mest mulig midt i båten, i høyde med vannlinjen.

Jeg tror jeg ville ungått hekken (eller baugen), og heller ikke plassert kompasset helt ut på siden.

Joda, men anbefalingen er at det skal stå mest mulig midt i båten - og samtidig langt unna kjøl og motor.

Siden kjøl og motor står nokså nær midt i båten blir det ikke mulig å oppfylle begge disse anbefalingene. Min erfaring er at det er mye viktigere å få kompasset vekk fra kjøl og motor enn det er å sette det i bevegelsessentrum.

S/Y Surprise

Link to post
Siden kjøl og motor står nokså nær midt i båten blir det ikke mulig å oppfylle begge disse anbefalingene. Min erfaring er at det er mye viktigere å få kompasset vekk fra kjøl og motor enn det er å sette det i bevegelsessentrum.

Helt enig, men med finnekjøl flytter jeg heller kompasset foran kjøl enn bak motor. En viktig målsetning er minst mulig bevegelse. Og ikke glem at du som regel får en god indikasjon på at fluxgaten står langt nok unna magnetisk materiale når du lager deviasjonstabellen.

 

En vanlig fluxgate, uten ratesensor, er i overkant følsom for bevegelser såpass langt nord som Norge, særlig når vi beveger oss litt nord for Sinsenkrysset. Da er montering på en stabil plass en fordel.

Link to post

Det er jo felles for alle sånne sensorer, enten de måler kurs, hiv eller pitching at de skal stå nærmest båtens bevegelsessenter i alle plan.

Men som sagt over, jeg tror jeg også hadde satt den foran kjølen i senterlinjen.

Ikke det at jeg skal ha no sånt.

Skal jeg ha et elektronisk kompass, så skal jeg ha en Furuno SC-30 e.l.

Litt dyr ennå.

Link to post

Etter en detverrl fintenking, havnet fluxgaten`(med ratesensor) på et tverrskipsskott litt foran tyngdepunkt, 3 meter fra motor, (500kg jern) 1,8 meter fra jernkjøl 2000kg. Ingen el.kabler i nærheten. To opphengskroker og en høyttaler ble fjernet / flyttet. Ikke ideelt men meget brukbart. Ingen merkbar deviasjon på noen kurser eller krenging!!! :smiley:

Link to post

Jeg kom desverre litt sent inn i denne tåden.

Jeg fortsåt at du har Raymarine "fluxgate" kompass ombord.

Skal du utelukkende benytte det for å angi kompassretning, eller skal det også benyttes i kombinasjon med autopilot?

Under seilas vil GPS stort sett vise brukbar kompassretning.

Dersom autopilot benyttes snakker vi om andre systemer.

Dette har jeg testet ut i mange timer under ulike værforhold både i Oslofjorden og omkring Anholt.

Link to post

Jeg ser klart poenget Sjøtummel.

Jeg jobber endel for tiden med å finne pålitelige kompassystemer ombord.

Det sørgelige er at gode GPS-baserte systemer i dag er ganske kostbare.

Fluxgatekompassene er etter min erfaring ganske påvirkelige av metallgjenstander ombord. Jeg var eksempelvis uheldig og hengte ei jakke med VHF i skapet hvor fluxgaten er montert på endeveggen i skapet - dette ga mange "rare" virkninger.

All honør til jentene ombord - men jeg mener å ha fått utslag på vår "fluxgate" når de beveger seg ombord med mobilene sine.

Har andre tilsvarende erfaring?

Link to post
Under seilas vil GPS stort sett vise brukbar kompassretning.

 

Ja, men, GPS'en gir deg en kurs over grunn (Corse made good, CMG). Tenker ikke på deviasjon, men påvirkning av støm i vannet.

 

Dersom du seiler over en fjord, i tåke, på tvers av ut eller inngående strøm, tar kurs og avstand mellom to punkter fra kartet, korrigerer for variasjon, gjør en riktig triangulereing og bruker GPS'en som kompass, så får du en sånn " Nå skulle den ha vært der... nå skulle den ha vært der... kommer den ikke nå så???

 

Cluet er å glemme trianguleringen.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Hva med å prøve utvendig, litt opp i masten. Gjør en prøvemontering ved å teipe det fast. Det vil jo bli mer utsatt for krengning, vind og vær, men du unngår ihvertfall det meste av avik fra kjøl og motor. Dette ble faktisk anbefalt i installsjonsmanualen for stålbåter for et fluxgatekompass fra Raymarine

Link to post
Tenker ikke på deviasjon, men påvirkning av støm i vannet.

Trådstarter har seilbåt. Da gir vinden avdrift i tillegg til strømmen i vannet.

 

Uansett hvordan du prøver å tenke på navigasjonen din så er og blir COG en historisk verdi som forteller deg i hvilken retning båten har seilt, ikke hvilken retning du faktisk styrer. Har du land eller sjømerker å sikte etter så får du det kanskje til, men er det dårlig sikt og ruskevær kan det fort bli vanskelig å holde kursen når du styrer etter en GPS.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...