Lazyjack Startet 9.Mars.2009 Del på Facebook Startet 9.Mars.2009 Seilbåt 38 fot med jernkjøl. Kompasset skal plasseres lengst mulig vekk fra motor, styringskompass, jernkjøl, elektriske installasjoner osv. I tillegg skal den plasseres nærmest mulig båtens "vippepungt", langskips og tverrskips, dvs. der båtens bevegelser er minst. Det mest fornuftige stedet virker å være under bordet i salongen men det blir nok ikke stort lenger unna kjølen enn ca. 0,8 meter. Andre forslag til plassering? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Hos oss er det montert i skapet som er rett innenfor døren til akterlugaren. Nesten midtskips - en god meter fra motoren helt ute i borde på BB side. Funker det også. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
xbox Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Brukte lang tid for å finne en god plassering. Det viktigste er at det ikke blir påvirket av jern. Jeg monterte det helt ute bb side ca. 1/3 akterut. Kastet vekk mye tid på å prøve å plassere det etter boken. Kjøl og motor forstyrret kompasset. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Seilbåt 38 fot med jernkjøl. Den ideelle plassering som du beskriver, er utsatt for krengnings feil. Jernkjølen forårsaker en variabel vertikal påvirkning. I et "natthus" vil det være en vertikal korrigeringsmagnet og to "bløtjerns kuler" i tillegg til N/S og Ø/V korrigering. Det har du neppe. Fortøy i en brygge - feste et fall på land og kreng båten 300 Ser du en større endring på kompasskurs, bør du vurdere en annen plassering. Alternativt - lag en deviasjonstabell for krengning i tillegg til vanlig deviasjonstabell. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Eller du kan kjøpe et kompass med en ratesensur den kompenserer for kursendring som følge av krengning. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Sakset dette fra Furuno (som jeg stoler på): Automatic compensation for deviation and heeling error, with proper GPS input dette skjønner jeg ikke bæret av. Hva har "GPS input" med deviasjon og krengning å gjøre? Hadde det stått "variasjon" så hadde den delen vært OK, men krengning Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Er fluxgatekompasset et magnetkompass?? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sjøtummel Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Andre forslag til plassering? For tiden er kompasset plassert omtrent i vannlinjehøyde, litt ut mot babord side, på skottet mellom salong og forpigg. Jeg har vurdert å flytte det litt fram, til køya i forpiggen og plassere det i senter. Da stør det litt langt frem, men i passe avstand fra kjøl. Hva har "GPS input" med deviasjon og krengning å gjøre? Ingenting, men der det som mitt kompass kan det bruke variasjon fra GPS-dataene slik at du kan velge visning. Om jeg ikke husker helt feil selger NKE et 3D-fluxgate (flyteknologi) som kan ta hensyn til både krenging andre bevegelser. Det koster drøyt ti ganger mer enn et enkelt fluxgate. Er fluxgatekompasset et magnetkompass? En fluxgate måler jordens magnetfelt, men det er ingen magneter i fluxgatekompasset, nei. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Det mest fornuftige stedet virker å være under bordet i salongen Ikke enig at det er særlig fornuftig. Et bord er et sted en legger fra seg mye rart. Kanskje settes stekepannen der under oppvasken? kanskje legger du fra deg et magnetisk skrujern der? osv . . . Lars H Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Servicemannen Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Mange forskjellige svar her men i utgangspunkten bør du fortelle fra hvilken produsent instrumentene dine er og hvilken type båt du har. På den måten funkerer erfaringbasen her... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Jeg har også jernkjøl, så under bordet kommer ihvertfall ikke til å virke - for nær kjølen. Prøvde først å sette det helt oppunder taket til babord for nedgangsluken - men det ble for nærme motoren. Satte det så helt ut i bordet bak kartbordet (dvs på det samme skottet, men max ut til siden). Dette funker, men om jeg slår på tricoloren i mastetoppen så setter den lange ledningen opp gjennom masta opp et magnetfelt som 'vrir' fluxgatekompasset ca 10 grader. Dvs at jeg må justere kursen på autopiloten når jeg skrur på lanterna i toppen, og at jeg da ikke bør lese 'absolutt' kurs i grader ut fra displayet på autopiloten. Pleier bruke det vanlige kompasset til til å lese av kurs uansett. Ville satt det helt ut i akterskipet om jeg skulle montert det igjen. Dette er et Raymarine (Raytheon) fluxgatekompass. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Lazyjack Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Ville satt det helt ut i akterskipet om jeg skulle montert det igjen. Dette er et Raymarine (Raytheon) fluxgatekompass. Det er det samme kompasset jeg har. Spørs om jeg også ender opp med å sette det ut i bordet langt akter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Ville satt det helt ut i akterskipet om jeg skulle montert det igjen. Anbefalingen for montering plast- og trebåt er mest mulig midt i båten, i høyde med vannlinjen. Jeg tror jeg ville ungått hekken (eller baugen), og heller ikke plassert kompasset helt ut på siden. Vanligvis har fluxgatekompass innebygget deviasjonstabell som lages automatisk ved en sjøtest, og etter denne vil du gjerne kunne lese av største avvik. Er dette for stort (se kompassets håndbok) bår kompasset flyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Ville satt det helt ut i akterskipet om jeg skulle montert det igjen. Dette er et Raymarine (Raytheon) fluxgatekompass. Ser du har Bavaria. Mange av dem har fått kompass montert bak på skott akter i hekken og stor del av dem har fått problem med styring av autopilot. I disse båtene er kleslap i akterkabin enkleste steden til plassering. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Anbefalingen for montering plast- og trebåt er mest mulig midt i båten, i høyde med vannlinjen.Jeg tror jeg ville ungått hekken (eller baugen), og heller ikke plassert kompasset helt ut på siden. Joda, men anbefalingen er at det skal stå mest mulig midt i båten - og samtidig langt unna kjøl og motor. Siden kjøl og motor står nokså nær midt i båten blir det ikke mulig å oppfylle begge disse anbefalingene. Min erfaring er at det er mye viktigere å få kompasset vekk fra kjøl og motor enn det er å sette det i bevegelsessentrum. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sjøtummel Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Siden kjøl og motor står nokså nær midt i båten blir det ikke mulig å oppfylle begge disse anbefalingene. Min erfaring er at det er mye viktigere å få kompasset vekk fra kjøl og motor enn det er å sette det i bevegelsessentrum. Helt enig, men med finnekjøl flytter jeg heller kompasset foran kjøl enn bak motor. En viktig målsetning er minst mulig bevegelse. Og ikke glem at du som regel får en god indikasjon på at fluxgaten står langt nok unna magnetisk materiale når du lager deviasjonstabellen. En vanlig fluxgate, uten ratesensor, er i overkant følsom for bevegelser såpass langt nord som Norge, særlig når vi beveger oss litt nord for Sinsenkrysset. Da er montering på en stabil plass en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Det er jo felles for alle sånne sensorer, enten de måler kurs, hiv eller pitching at de skal stå nærmest båtens bevegelsessenter i alle plan. Men som sagt over, jeg tror jeg også hadde satt den foran kjølen i senterlinjen. Ikke det at jeg skal ha no sånt. Skal jeg ha et elektronisk kompass, så skal jeg ha en Furuno SC-30 e.l. Litt dyr ennå. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Spørs om jeg også ender opp med å sette det ut i bordet langt akter. Ikke så lurt dersom du har en dregg og anketkjetting akterut. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Etter en detverrl fintenking, havnet fluxgaten`(med ratesensor) på et tverrskipsskott litt foran tyngdepunkt, 3 meter fra motor, (500kg jern) 1,8 meter fra jernkjøl 2000kg. Ingen el.kabler i nærheten. To opphengskroker og en høyttaler ble fjernet / flyttet. Ikke ideelt men meget brukbart. Ingen merkbar deviasjon på noen kurser eller krenging!!! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Jeg kom desverre litt sent inn i denne tåden. Jeg fortsåt at du har Raymarine "fluxgate" kompass ombord. Skal du utelukkende benytte det for å angi kompassretning, eller skal det også benyttes i kombinasjon med autopilot? Under seilas vil GPS stort sett vise brukbar kompassretning. Dersom autopilot benyttes snakker vi om andre systemer. Dette har jeg testet ut i mange timer under ulike værforhold både i Oslofjorden og omkring Anholt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Under seilas vil GPS stort sett vise brukbar kompassretning. Kanskje for motorbåt, men slett ikke for seilbåt. På bidevindsseilas kan avdriften bli stor, differansen mellom styrt kurs og kurs over grunnen blir fort et tosifret tall. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Jeg ser klart poenget Sjøtummel. Jeg jobber endel for tiden med å finne pålitelige kompassystemer ombord. Det sørgelige er at gode GPS-baserte systemer i dag er ganske kostbare. Fluxgatekompassene er etter min erfaring ganske påvirkelige av metallgjenstander ombord. Jeg var eksempelvis uheldig og hengte ei jakke med VHF i skapet hvor fluxgaten er montert på endeveggen i skapet - dette ga mange "rare" virkninger. All honør til jentene ombord - men jeg mener å ha fått utslag på vår "fluxgate" når de beveger seg ombord med mobilene sine. Har andre tilsvarende erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 (redigert) Under seilas vil GPS stort sett vise brukbar kompassretning. Ja, men, GPS'en gir deg en kurs over grunn (Corse made good, CMG). Tenker ikke på deviasjon, men påvirkning av støm i vannet. Dersom du seiler over en fjord, i tåke, på tvers av ut eller inngående strøm, tar kurs og avstand mellom to punkter fra kartet, korrigerer for variasjon, gjør en riktig triangulereing og bruker GPS'en som kompass, så får du en sånn " Nå skulle den ha vært der... nå skulle den ha vært der... kommer den ikke nå så??? Cluet er å glemme trianguleringen. Redigert 12.Mars.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Hei, Hva med å prøve utvendig, litt opp i masten. Gjør en prøvemontering ved å teipe det fast. Det vil jo bli mer utsatt for krengning, vind og vær, men du unngår ihvertfall det meste av avik fra kjøl og motor. Dette ble faktisk anbefalt i installsjonsmanualen for stålbåter for et fluxgatekompass fra Raymarine Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Tenker ikke på deviasjon, men påvirkning av støm i vannet. Trådstarter har seilbåt. Da gir vinden avdrift i tillegg til strømmen i vannet. Uansett hvordan du prøver å tenke på navigasjonen din så er og blir COG en historisk verdi som forteller deg i hvilken retning båten har seilt, ikke hvilken retning du faktisk styrer. Har du land eller sjømerker å sikte etter så får du det kanskje til, men er det dårlig sikt og ruskevær kan det fort bli vanskelig å holde kursen når du styrer etter en GPS. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.