Elmer Startet 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2009 I kjølvannet av tråden om barn på baug i høy hastighet, kom jeg på noe. Hva tenker BP-folket om vest i båt? Vi er jo pålagt å ha vester tilsvarende antall personer ombord, men på hvilken måte? Hos oss har vi vestene tilgjengelig, men aldri på oss når vi er i båten. Når barna var små hadde de det selvfølgelig. Er dette en praksis flere deler med meg, eller er det mange som har den oppfatning at vest skal være på uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hos meg er de av, men er lett tilgjengelige om det skulle være nødvendig. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Vestbruk er vel i stor grad avhengig av hvilken båttype en har? selv har vi en Saga 27 og vi er aldri ute på dekk under fart. Så redningsvester er ikke på, men lett tilgjengelig. Hadde jeg hatt seilebåt og måtte fly frem og tilbake på et glatt dekk med fullt av tauverk til å snuble i, hadde jeg nok sikkert brukt både vest og sikkerhetsline. De eneste gangene jeg bruker vest (sailorvest) er når jeg er ute alene sent om høsten og kommer frem til en tom brygge. Da tar jeg på vesten når jeg nærmer meg land og må ut alene på dolboard og ordne fortøyningstamper og fendere. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hos oss er fruen desidert flinkest med vest. Hun har ansvaret for fortøyningsdelen ombord. Selv om vi har en trygg båt med bredt dekk tar hun aldri noen sjanser. Jeg forsøker etter beste evne å bruke den oppblåsbare (vesten), men det hender jeg glemmer den bort. Har vi gjester med oss på fjorden orienterer jeg alle hvor man kan finne vester ombord. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Amfea Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Av inne i båten. På under fortøyning og fisking fra badeplattform. Minstemann på 7 tar den alltid på når han går ut på akterdekket. I mine 15 år som seilbåteier, var vesten like naturlig som resten av yttertøyet. Alltid på under seiling, pluss sikringsline ved arbeid framme på dekk. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Som regel har vi på flytedress. (åpen snekke) Er det sol og stille går vi med lette kler og vesten er lett tilgjengelig. Folk (unger eller voksne) som ikke kan svømme har alltid på flyteutstyr. Da jeg i ungdommen hadde seilbåt, var vesten alltid på før vi slap fortøyningerne. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
oleandreas Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Den er av såfremt noe ikke skulle tilsi at den burde være på. Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Aldri vesten på, men passer på å alltid ha vest til alle lett tilgjengelig ombord. Bruker vest dersom eg er åleine i mindre båt. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Alene i båt, alltid vesten på. Barn om om bord, vest på - rollemodell. Voksne om bord, ikke mye bruk av vest. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
submiss Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) I seilbåten vår har vi den regelen at er man utendørs mens båten er i fart, da har man vest på, liten som stor Redigert 10.Mars.2009 av submiss (see edit history) Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
skage Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 I seilbåten vår har vi den regelen at er man utendørs mens båten er i fart, da har man vest på, liten som stor, henger oss på her. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Når jeg seiler, har jeg oftest på min gamle seilervest. (Like mye fordi det er behageligere å lene ryggen mot rekketauene med den på) Er jeg alene tar jeg den oppblåsbare på. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Vestbruk er vel i stor grad avhengig av hvilken båttype en har? Så sant, så sant. Vårt båtliv har i tillegg vist at det ikke er problem for barna og forholde seg til ulike regler. I den store båten er som sagt vesten av. I jolla er vesten alltid på uansett både for voksne og barn. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Jeg bruker kunn vest hvis det blåser mye og, eller det er høye bølger i seilbåten. I åpne joller bruker jeg nesten alltid vest. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Spitfire Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Ungene har alltid på uannsett. Vi voksne har dem lett tilgjenglig... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 I seiljolle - alltid på. I seilbåten - alltid på for den/de som må frem på dekk og også i cockpit hvis været tilsier at det er riktig. I jolle med motor - nesten alltid på. I liten rojolle - alltid på. I motorbåt/skjæregårdsjeep - ofte på, alltid hvis jeg er alene. Ved fisking fra båt, uansett størrelse - alltid på. I større motorbåt - sjelden på. Har også forskjellig type vester avhengig av bruk/båt så i seiljolle bruker jeg en seilvest og ikke en automatvest! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lnjk Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 I seilbåten er vesten på når vi er underveis og på dekk. I sjarken hvor jeg normalt er alene ombord er den vanligvis alltid på selv om jeg ikke har noen illusjon om at den vil redde meg om jeg faller over bord. Greit å bli funnet om uhellet skulle være ute. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Vest tilgjengelig i store båten, og på i jolla, bruker aldri vest når eg fortøyer....ikkje tenkt på før nå Barna har vest så lenge de er i fri luft. Dvs med lukket kalesje i fart bruker ingen vest..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 ....eller det er høye bølger i seilbåten. når det blir höye bölger i båten......da er det best o ligge fastknuten iland..... anvender mest jollevest og/eller livlina....... kan ikke huske når jeg hade på redningsvest sist.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Mest line. Noen ganger seilvest. Ser ikke helt hvordan en redningsvest skal gjøre noen nytte. Det vil si, dersom jeg ikke investerer i en NKE autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 I Nord Westen er de ikke på men lett tilgjengelige. Er jeg ute alene brukes vest ved fortøyning, ferdsel på dekk. I skjærgårdsjeepen er vesten på hele tiden under fart. Sitér dette innlegget Link to post
Marit Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Vesten er alltid på i skjærgårdjeepen og jolla. Aldri på inni Saga 27, men alltid på utenombords. Samme med ungene. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Når jeg seiler alene: Vesten (seilervest) alltid på under gang, over som under dekk, evt også sikkerhetsline. I havn går vesten av. Er vi flere ombord, er vestene på under "normale forhold" under gang, supplert med sikkerhetsline på dekk hvis det er mye krengning eller sjøgang. Er det helt maksvær og ekstremt innenskjærs med lav fart og høy vanntemp, hender det at vesten går av. Ellers bruker vi ikke vest nedenunder når vi er flere ombord. Før barna kunne svømme, tok de på vesten så fort de stakk hodet opp av luka. Da de lærte å svømme fikk de ha den av i havn. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Ombord i Amica II ligger vestene i skapet sitt, der luka er merket "livvester" med store bokstaver. Skapet er under benken like ved døra ut, så dersom vi skal opp på rekka eller fram på dekket, tar vi dem på. Inne i salongen eller nede på bakdekket bruker vi dem ikke. Skal vi derimot bruke 15 fotingen eller jolla tar vi alltid på vester før vi går ombord og det synes jeg er viktig. Det er størst fare for å falle i sjøen i det en skal entre båten eller kaia, derfor synes jeg ikke det er særlig smart å oppbevare vestene ombord i småbåter. Før vi fikk stor båt, oppbevarte vi alltid vestene hjemme. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Bützfleth Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Hos oss er vesten på når vi er i fart. Uansett alder. De voksne må gå foran som gode eksempler. Ute, som inne. Og vi hadde bare en liten båt på 44 fot. Kan foresten nevne at jeg prøver å være litt sløv med den når barna ikke er med. Som den dagen båten brant og vi måtte i Zodiacen. Jeg fikk fatt i vesten men fikk den ikke på. Selv om jeg har tatt den på mange ganger før. Jeg måtte ta den av igjen, se på den også ta den rett på. Redigert 10.Mars.2009 av Bützfleth 44 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.