Jump to content

Lei av kaffesøl ombord. Gyro er tingen.


ET

Recommended Posts

Har lett leenge på nettet etter gyrostabiliserte koppeholdere, eller noe lignende som kan gjøre samme jobben, men uten hell.  :sailing: Etter mye søken er jeg nå rimelig godt informert om det meste av koppeholdere på markedet til både biler og båter (det finnes mye rart!), men har ENNÅ ikke funnet gyrostab. holdere.

Jeg så engang en helt enkel sak i en drosje for lenge siden, så jeg vet det finnes. Er det noen der ute som vet hvor man finner slike?

Link to post
Share on other sites

Herre malla!!Har du virkelig ikke GyroStabilisert kaffeholder?????Livet i båt er uutholdelig uten dette.:sailing:

Tror jeg skjønner hva du er ute etter.Hva med å prøve en Texaco kopp feks?I slagskipet er dette løst med en termoskopp med lokk som står på slingreduk.Slaqskipet er ei mega slingrebøtte og når hekkbølgene kommer fra alle kanter så settes koppen på dørken.En sånn "baby kopp" er praktisk for når den velter så er det kun et lite hull det kommer kaffe utav. :newyearsign::newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Kan bare si meg enig i det ET!Jo dummere folk sier en ting er,jo mere opptatt blir jeg på å prøve det.Men så har jeg det rimelig moro innimellom også.Og det er ikke så værst å le av seg selv innimellom heller.

Nå prøver vi å bygge en liten jet motor som går på gass forresten.Resultatet er nedslående til nå.En knust garasjevegg og ei sjokkskadet bikkje og et par iltre kjerringer.Når vi får det til får vi  verdens råeste øl kjøler.Men helt ubrukelig :sailing:

Link to post
Share on other sites

ET:

Her er det bare fantasien som setter begrensninger.

Dette skulle vel være enkelt å lage selv.

Her kommer to pantenter som jeg klekte ut iløpet av en kort lunchpause.

 

1. Få tak i et gammelt gyrokompass. fjern kompasset, da har du bare "gyroringen" med oppheng igjen. Fell inn ei pen teakplate med hull til 1 kaffekopp. skru'n fast på skottet og du har en gyrokoppholder.

 

2. "Gyrostabelisert Bar bord". Få tak et gyrokompass som står på sokkel, begynner nå å nærme seg museumsgjenstander, men sikker mulig å få tak i.  Fjern kompasset, sett inn ei plate med hull til 4 -5 glass. Her kommer kluet. i bunnen av sokklen lager du ei luke med oppsamler. Slik at eventuelt søl ikke går til spille, men kan sjenkes tilbake i glassene.

 

 

:newyearcheers::newyearsign:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jammen Pekjan.Da må du koble den sammen med en Hekksjø Måler slik at du kan ivareta den vertikale akselrasjonen på en ordentlig måte.Vider må en også koble hele greia opp mot en Rate of Turn Indikator slik at gyrofeilen holdes innenfor akseptable verdier.Problemet med å få tak i hanken er meget stor pga rotasjonen,men den kan helt sikkert løses? :lol:

Link to post
Share on other sites

 

Har du sett på denne begerholderen hos Biltema?  

http://www.biltema.no/products/product.asp...3&iItemId=12518

 

Kremt, takk for idèen. Svaret kan ofte være nærmere enn man tror. Denne holderen er ikke HELT det jeg ser etter, man kan nok gjøre nytten langt på vei. Takk for tipset! :newyearcheers:

 

Når det gjelder Pekjan sine idèer, er det allerede tenkt på. I tillegg lurte jeg på å lage en slags vugge av en standard krusholder. Dette slo jeg ifra meg, siden opphenget ville blitt for stort og bære for mye preg av "garasje". Det skal jo se ut også, dette her.

Her er forøvrig en link til gode, gammeldagse kompasser, også med gyro og sokkel:

 

http://www.brasscompass.com/

http://www.nauticals.bigstep.com/category....58520%7C1066308

 

Prisene er latterlige, messingkompassene begynner på 150 spenn.

 

Noen flere som vet noe om gyro-krusholdere?

Link to post
Share on other sites

ET:

Det hele var selfølgelig ment som en spøk fra min side. Tror heller ikke det hadde blitt så vakkert. Ser foresten at jeg fikk "fjerne"varsel på mitt inlegg. Håper ikke det var på kanten.

 

Synd at det akurat har vært jul, mange fine pynte/bruksgjenstander på de lenkene du kom med. for plasere dem i folderen og vise dem til Admiralen neste år.

 

mvh

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

. :nonod:Gyrostabilisert kaffeholder??? Det høres da voldsomt ut. Den tar stor plass og prisen vil nok komme opp i flere hundre tusen. Prøv heller et vanlig kardansk oppheng, oppfunnet for 500 år siden av Leonardo da Vinci. Vet ikke hvor slikt er å få kjøpt men det er neppe noe problem å lage et selv.

 

mvh; klk (ikke helt gyrostabilisert for tiden!)

Link to post
Share on other sites


Jens_P: Har du sett på denne begerholderen hos Biltema?

http://www.biltema.no/products/product.asp...3&iItemId=12518


 

Har hatt en tilsvarende ombord i FLII.  Fungerer helt utmerket.  Kanskje bedre enn gyrostabilisering med tanke på det flytende innholdet i koppen (senrtifugelkraft)?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

[glow=red,2,300]ET[/glow]

:crazy:Etter hva jeg skjønner er den ikke kommet til Norge enda.Jeg fant den i Seilmagasinet  nr 9/2002 hvor den svenske produsenten søkte etter forhandlere i Norge. Den koster 325 svenske kroner og telefon er +046 706610509. :smiley: Det kan vel ikke koste alverdens å få den som postsending.  

Artig sak !!   SOLO

Link to post
Share on other sites

Lei av kaffesøl ombord? Åh! Båtsesongen må fortone seg fjernt borte for meg, for dette stikkordet burde ha vekt meg for lenge siden! Ja, for som innehaver av en tekstilcruiser har man sannelig gjort seg sine erfaringer!

 

Hvor mange ganger har man ikke gått fra Sørlandet for fulle seil, laber til frisk bris - slør oppover - ideelle forhold. Man holder seg rimelig langt utenfor alt som heter "innaskjærs motorvei" hvor campingcruisere og strykejern av kategori en, to og tre etasjer bokstavelig talt brøyter og ploger seg frem. Men langt utenfor tror man seg fred og fryd så lenge dagen og solgangbrisen råder.

 

Men nei, vær du sikker! En av disse nevnte motoriserte bølgemaskinene har på 10 nautiske mils avstand sett ditt seil i horisonten og blinket deg ut som sjømerke! Så sitter vi der da, båten duver i harmoniske bevegelser (et begrep ukjent for bølgemaskinførerne). Spredt rundt omkring på cocpitbenken har man en kikkert, noen solbriller, kaffekopper og litt å bite i. Alt sammen er i ro på benkene, det følger med i den duvende bevegelsen på vei oppover.....

 

Ja da! Så vokser det frem aktenfra en baug som rager mer og mer mot himmelen, den fortoner seg maskulin og potent og sprer kaskader av brytende, frådende sjø til det være seg babord eller styrbord! Det skjer hver fordømrade gang, uhyret passerer deg på 20 meters hold - alltid til lo for deg, og helst faller det av foran bauen din som likesom for å markere: "Jeg har nedlagt deg....."

 

Når man passeres slik til lo, kommer sjøen fra monsteret i tillegg til naturens harmoniske bølger. Glem tanken på alt som heter harmoni, plutselig råder et infernalsk kaos av villt hopende bølgetopper - dine jordiske eiendeler på benkene rundt omkring formelig kastes opp omtrent som om av en fandenivoldsk jonglør .... Vær du sikker, kaffekoppene velter, og har du en hvit shorts på deg kan du være sikker på at den blir mer enn 50% "off-white" på no-time prydet av kaffesøl som langt fra er dekorativt!

 

Åh, hvorfor må man passere så grasat nære oss langt ute på åpne havet? Og hvorfor alltid på lo-side? Hadde monstrene enda gått på le side, da hadde naturens bølger fortere dempet bølgende i motfase....

 

Man skulle egentlig be en stille bønn på dette forumet. Men jeg greier det ikke. Det går simpelthen ikke etter å ha blitt utsatt for slike overgrep i alle år...... :smiley:

 

Det er utrolig hvor rolig det er i en cockpit i harmonisk sjø, men kommer en bølgemaskin opp på lo side....... Kaffesøl er bare fornavnet! :smiley:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Såså, PanPan.

Du har min fulle medfølelse. Men det er ikke bare i tekstilcruisere man blir ofre for disse svære bølgemaskinene på flere dekk som skal vise seg. Selv mot min lille motoriserte snekke er det førere av slike sværinger, eller andre hurtiggående farkoster for den slags skyld, som finner det svært fornøyelig å passere så nærmt med det resultat at vi får lettere ufrivillig ommøblering ombord.  :smiley: Med påfølgende kaffesøl. Som du selv sier: Hvorfor i huleste skal de vise brakka si på så nærmt hold? Flotte båter, men hvis jeg hadde vært interessert oppsøker jeg dem selv i min lokale marina for å ta en titt. :smiley:

Takk for tipset til anti-søleren.

Link to post
Share on other sites

He he he.De værste bølgemaskinene er Scand og Viksnes.Men hold dere langt unna Windy Thypoon,en sånn passerte foran baugen på meg i fjor(2001).Han tuslet så pent avgårde i ca 6-8 knop tenker jeg så i all min dårsakap så bare satt jeg der i mine 12 knop og var litt konge :smiley: Hovmod står for fall sies det,ihvertfall så stupte Slagskipet ned i det største høllet syd for Saltstraumen med et kjempebrak så tannfyllingene byttet plass.

Heretter skyr jeg alt med blå skutesider selv om de går sakte :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Til PanPan: Livet er fullt av fortredeligheter............. Derimot er det jaggu mange korttenkte seilbåtførere også. Jeg bor slik til at jeg bruker det som kalles vestfjorden, det er  "skjærgården" utenfor Bærum. Her ert det en tetthet av båter som jeg tror savner sidestykke noe annet sted i Norge. Da blir mitt spørsmål: Hvorfor skal det seiles over allt, også i de trangeste sund uansett trafikk og uansett vindretning og styrke??????????? Kom ikke med argumentet at båtene ikke har motor.

Men det er også helt klart at mange båtførere må jo lide av en slags pervers selskapssyke når de ikke kan holde avstand i åpent farvann, eller er det et slags mindreverdighetskompleks slik at de på død å liv må vise frem hvor gode låntagere de er?

Jeg sier som Ingvar Johnsen skrev en gang i Båtmagasinet: "Seilbåtførere bruk mer, motorbåtførere bruk mindre, jeg snakker om motor".

Forøvrig så gikk vi over til ståltermos og plastkrus i vår seilbåt etter at kontoen for termoser og kopper ble altfor stor. Videre fikk vi sydd lommer i letrekket til både kopper og termos. Fortrinnsvis til tomme kopper:-)

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være forskjell på smak og behag, men:

 

Akkurat nå har Hydro-Texacos års-kaffekopper gått ut på datoen. Så fjorårets lett isolerte kopper med lokk blir nesten verdiløs, med mindre man flytter de ombord hvor de gjør en aldes utmerket tjeneste. Til og med reklamen på koppene fjernes problemfritt med en klut og litt aceton (gjelder plast-koppene)

 

Og hvis du spør litt rund i det båtløse naboskapet så får du kanskje samlet opp et helt sett for hele familien. Det er en fordel å ha et sett fra samme årgang sidene det finns noen problemer med lokk-kompatibiliteten.

Link to post
Share on other sites

Til PanPan

 

Ja, du kan få sagt det.

Din lille resieskildring beviser at jeg ikke er helt psykopat på dette området. Andre opplever jo det samme som meg :cool:

 

Her er en annen historie:

 

Seilbåten Bliss er på vei inn Oslofjorden en høstdag. Ombord befinner det seg to kapteiner, begge nokså slitne etter å ha bedrevet utagerende festing i Horten. Det bærer  nordover i rolig lens med genoa og autopilot. Begge kapteiner "hygger seg" med Farris, kruttsterk kaffe og sigaretter. Samtalen går i rolige former om fordeler og ulemper ved det utagerende liv.

 

Båten sklir pent gjennom Drøbaksundet, men i det den nærmer seg Steilene, får jeg en ekkel magefølelse. Det er noe som ikke stemmer. Hva kan det være? Seilet står pent, og alt ser greit ut. En rask kontroll avdekker ikke noe unormalt. Det første som gjerne slår meg når jeg får en slik magefølelse er om båten tar inn vann. Uroen smitter også over på den andre kapteinen. Noe er galt, men hva? Nye og mer omfattende kontroller avdekker heller intet unormalt.

 

Begge kapteiner blir sittende å tenke en stund. Plutselig forstår de det begge to:

INGEN MOTORBÅTER! Vi har seilt helt fra Horten til Steilene uten å møte et eneste strykejern!!

Link to post
Share on other sites

Til PanPan og Lasse

 

Tror ikke at dere kan ta alle strykejern under same kam, like lite som alle seilbåter som uansett krever sin rett overalt. Det er dårlig sjømannskap i begge leirer.

Det som undrer meg mest , er når det er regatta med over 100 båter ser det ut til at det er i det mest trafikkerte og trangeste ledene man lar slikt foregå.....

 

Til slutt kan jeg ta med at kallenavn som strykejern , tekstilc... osv er stygge kallenavn

Link to post
Share on other sites

Til Jamo:

 

Jeg tar ikke alle strykejern under samme kam, og kaller dem heller ikke normalt for strykejern.

Når jeg i min beretning sier at vi ikke har møtt et eneste strykejern, mener jeg at vi ikke har truffet på noen som har oppført seg slik PanPan beskriver, og det er høyst unormalt på denne strekningen.

 

De aller fleste båtførere tar hensyn til andre, men det finnes en del unntak, enten de går for seil eller motor. Jeg har intrykk at 90% av værstingene har hjemmehavn i området Asker -  Bærum - Oslo.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...