Jump to content

Bytte til LED-lamper - mye arbeid?

S/Y Emma

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte ut mine syv 12V glødelamper i båten med mer strømgjerrige LED-lamper. Har hørt at det ikke er bare-bare. Er det noe spesielt som må gjøres for å bytte ut den gamle lysarmaturen med mer tidsriktige lamper av denne typen (som bare bruker 4 watt) ?

Hvordan er lyset i slike lamper? Tradisjonelt er vel LED-lamper kjent for å ha en mye kaldere fargetemperatur enn tradisjonelle glødepærer?

Her er enda litt småplukk. led-lys.no. Var innom Biltema og kjøpte 2 LED pærer på 3,5w, soklene passet inn i de 50w spottene som jeg har hjemme. Okay leselys over senga, men må nok opp i 9w for å nærme seg 50w spot.Det er jo en liten tankevekker "Australia har gått foran og innført forbud mot glødelamper fra og med 2010. Canada forbyr fra og med 2013. Nå følger EU og resten av verden etter. Og det er LED belysning som kommer til å overta som vår viktigste lyskilde" så vi kommer nok etter her på berget også.

Ja LED-lys er nok fremtiden.. Men benq, passet LED-pærene inn i soklene til glødelampen? Dersom det finnes LED-pærer med kompatible sokler slipper man jo å bytte hele lampen.

Jeg har ikke tilgang til lampene mine her og nå, men mener det er slike pærer som står i. Kan man da bruke LED-pærer i samme lampe?

Det er vel en slik pære jeg kanskje trenger da... Litt dyr, men LED-pærer har vel en levetid som er langt bedre enn vanlige glødepærer.

Edit: Ringte til butikken og fikk svar på det meste. Bestilte to stk. for å teste. Skal gi tilbakemelding i forumet her når de er mottatt og montert :smiley:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Det er vel en slik pære jeg kanskje trenger da... Litt dyr, men LED-pærer har vel en levetid som er langt bedre enn vanlige glødepærer.

Edit: Ringte til butikken og fikk svar på det meste. Bestilte to stk. for å teste. Skal gi tilbakemelding i forumet her når de er mottatt og montert :smiley:

Det blir spennende, hadde jo vært greit å slippe og skifte sokkel.......

Eller sjekk i hvert fall hva det står i teknisk beskrivelse for lampen. Flere er nå polaritetsuavhengig, bl.a. denne som Steinsvik henviser til noen innlegg lenger oppe i tråden.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det står mye data på LED-pærene både lumen og lys-temperatur hos de forskjellige butikkene. For å sammenligne disse med halogen pærer må man jo vite hva disse verdiene er på den pæren man skal bytte ut. Det er ikke like lett å finne ut av.

Man må jo vite hva man sammenligner med

Hvor mange Lumen er det f.eks på 10W Halogen pære med G4 sokkel, og hvilken fage temperatur er det på den? Ikke enkelt å finne ut av.

Noen som vet?

Redigert av orjack (see edit history)

du får ikkje det naturlige gule lyset med alt i flotte farger vi er vant med fra en halogenpære med et ledlys likevel da de har mykje smalere fargespekter. men lyser dèt gjør det :wink: til høyere Kelvin til blåligere lys. vanlig innelys med glødepærer ligger på 3200-3400 K mens dagslys ca 5000-6500 K

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...