S/Y Emma Startet 10.Mars.2009 Del på Facebook Startet 10.Mars.2009 Jeg vurderer å bytte ut mine syv 12V glødelamper i båten med mer strømgjerrige LED-lamper. Har hørt at det ikke er bare-bare. Er det noe spesielt som må gjøres for å bytte ut den gamle lysarmaturen med mer tidsriktige lamper av denne typen (som bare bruker 4 watt) ? Hvordan er lyset i slike lamper? Tradisjonelt er vel LED-lamper kjent for å ha en mye kaldere fargetemperatur enn tradisjonelle glødepærer? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sun Flyer Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Det er bare å kjøre på. Ikke vanskelig i det hele tatt. Lyset er ikke så koselig, nei. Men det er likevel verdt jobben. Byttet ut selv i høst. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Salt Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Etter hvert er det kommet LED med varmere hvitt. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
benq Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Her har du en side som kanskje kan være interesant. LEDteknikk.no Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 (redigert) Så da er det bare å kjøpe LED-pærer med varmere fargetemperatur? Edit: Yay! Ledteknikk må ha ansatt webdesigneren til Arngren Redigert 10.Mars.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
benq Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Her er enda litt småplukk. led-lys.no. Var innom Biltema og kjøpte 2 LED pærer på 3,5w, soklene passet inn i de 50w spottene som jeg har hjemme. Okay leselys over senga, men må nok opp i 9w for å nærme seg 50w spot.Det er jo en liten tankevekker "Australia har gått foran og innført forbud mot glødelamper fra og med 2010. Canada forbyr fra og med 2013. Nå følger EU og resten av verden etter. Og det er LED belysning som kommer til å overta som vår viktigste lyskilde" så vi kommer nok etter her på berget også. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Ja LED-lys er nok fremtiden.. Men benq, passet LED-pærene inn i soklene til glødelampen? Dersom det finnes LED-pærer med kompatible sokler slipper man jo å bytte hele lampen. Jeg har ikke tilgang til lampene mine her og nå, men mener det er slike pærer som står i. Kan man da bruke LED-pærer i samme lampe? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
benq Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Prøv og sjekk på de sidene jeg refererte til, mener at det fantes noe der. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Tviler på om det er "slike" pærer du har nå. De du linker til er nærlys / fjernlys. Men det kan godt være de har 2 poler. "Jula" og "Mekk", har LED pærer.....men usikker på om de har med 2 poler.... Sitér dette innlegget Link to post
Akoya Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Her er det men er for skarpt lys. Jeg anbefaler deg til å vente et år med å bytte ut. det kommer så mye nytt. Hvis du seiler mye om natten eller ha litt lys i salongen (DO lys) kan du bytte 1. ikke sett disse inn i lanterne :nono: Har du satt ut båten? Ha en god sommer på vannet Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
Hebbe Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Har kjøpt mange ledpærer til bruk på hytta hos "Sparelys". En grei internettbutikk med et godt utvalg av forskjellige pærer. Om du følger linken ovenfor så ser du at de har beskervet litt om dette ned hvitt lys og varmt lys. Jeg har kjøpt ledpærer med varmt lys og de oppleves som de pærer jeg har hjemme. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
S/Y Emma Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 (redigert) Det er vel en slik pære jeg kanskje trenger da... Litt dyr, men LED-pærer har vel en levetid som er langt bedre enn vanlige glødepærer. Edit: Ringte til butikken og fikk svar på det meste. Bestilte to stk. for å teste. Skal gi tilbakemelding i forumet her når de er mottatt og montert Redigert 10.Mars.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
plimsoll Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Jeg har handlet en del hos www.ultraleds.co.uk Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Det er vel en slik pære jeg kanskje trenger da... Litt dyr, men LED-pærer har vel en levetid som er langt bedre enn vanlige glødepærer. Edit: Ringte til butikken og fikk svar på det meste. Bestilte to stk. for å teste. Skal gi tilbakemelding i forumet her når de er mottatt og montert Det blir spennende, hadde jo vært greit å slippe og skifte sokkel....... Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Skift pærer, sjekk denne! http://ledlysbutikken.no/ Sitér dette innlegget kgt Link to post
puddingen Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Husk polariteten! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Eller sjekk i hvert fall hva det står i teknisk beskrivelse for lampen. Flere er nå polaritetsuavhengig, bl.a. denne som Steinsvik henviser til noen innlegg lenger oppe i tråden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Superkul Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 har bytta alle lysene minus lanternene -da går motor alikevel......... men når prisen blir bedre på lanterner blir nok di byttet også på bad og kjøkken kjøpte jeg led med 2 styrker på biltema - suverene til 250 kr di andre lampene fant jeg pærer til så jeg slapp bytte hele Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
orjack Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 (redigert) Det står mye data på LED-pærene både lumen og lys-temperatur hos de forskjellige butikkene. For å sammenligne disse med halogen pærer må man jo vite hva disse verdiene er på den pæren man skal bytte ut. Det er ikke like lett å finne ut av. Man må jo vite hva man sammenligner med Hvor mange Lumen er det f.eks på 10W Halogen pære med G4 sokkel, og hvilken fage temperatur er det på den? Ikke enkelt å finne ut av. Noen som vet? Redigert 10.Mars.2009 av orjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Vanlige lysrør har fargetemp. 2700 kelvin, 3000 kelvin og 4000 kelvin hvorav 2700 benyttes i hjem o.lign. og 3000 i kontor. (varmhvit, gulhvit og hvit). En ”varm” Led lyskilde har ofte farge 3100 kelvin Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 du får ikkje det naturlige gule lyset med alt i flotte farger vi er vant med fra en halogenpære med et ledlys likevel da de har mykje smalere fargespekter. men lyser dèt gjør det til høyere Kelvin til blåligere lys. vanlig innelys med glødepærer ligger på 3200-3400 K mens dagslys ca 5000-6500 K Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 (redigert) Jeg kjøpte 10 stk 1,1w LED pærer med G4 sokkel til mine lamper i båten. disse lyser som en 10w halogen pære. Perfekt lys, og nesten ikke noe strømforbruk. Her bestilte jeg disse: http://www.envirolight.se/ Her er det også bra priser: http://www.diodlampor.se/ Redigert 11.Mars.2009 av 4play (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sailor83 Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Har handlet med superbrightleds.com , de har bra utvalg enten du vil lage noe selv eller kjøpe ferdige komponenter Sitér dette innlegget Link to post
Ancas Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 kan det ikke komme for 220V så vi kan skifte ut hjemme også ? Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
Polarn Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 kan det ikke komme for 220V så vi kan skifte ut hjemme også ? Finnes da led pærer i 220V Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.